Kustannusarviosta riitaa

neuvojakaivataan

En tiedä, kuuluuko nyt tähän aihealueeseen, mutta olen joutunut kiperään tilanteeseen. Isäni omistama rakennusyritys on tehnyt vuosi sitten asiakkaalle vanhan rintamamiestalon kunnostustöistä kustannusarvion, jossa on eriteltynä arviot siitä, mitä minkäkin tilan kunnostaminen tulee maksamaan. Töitä tehtiin kohteessa, mutta asiakkaalta ilmeisesti jo kertaalleen loppuivat rahat, koska hän halusi viime syksynä keskeyttää työt ja tehdä loput itse. Ilmeisesti ei ollu työt oikein itsellä sujuneet ja meidän firma kutsuttiin jatkamaan hommat loppuun siellä nyt tänä vuonna. Ongelma tästä jutusta tuli nyt, kun kuukausi sitten isäni sairastui äkillisesti ja on tällä hetkellä kykenemätön hoitamaan asiaa. Ei pysty puhumaan, joten emme tiedä, mitä asiakas on hänen kanssaan suullisesti sopinut.

Meille asiakas väittää, että kustannusarvio on ylitetty yli 30%, mutta meidän firman laskutuksesta se ei ole ylittynyt. Asiakas on laskenut itse tekemilleen töille hinnan ja vähentänyt niiden arvon tehdystä kirjallisesta arviosta. Hän on myös itse ostanut erittäin kalliita pintamateriaaleja, jotka hän myös laskee mukaan tuohon meidän yrityksen tekemään arvioon. On myös teettänyt paljon myös "ylimääräistä" työtä. Työtunneista on kuittaukset häneltä saatu, mutta nyt ei suostu maksamaan kahta viimeisintä laskua, joissa siis on mukana työtä ja tavaraa listan mukaisesti. Vetoaa siihen, että kustannusarvio ei saa ylittyä yli 15%:lla. Ymmärtäisin tämän, jos yrityksemme olisi laskuttanut jo yli kustannusarvion, niin silloin olisi nieltävä tappio, mutta kun näin ei ole.

Kustannusarviokäynti on tehty yrityksen työntekijän kanssa ja hänen kertoman mukaan silloin on keskusteltu siitä, että asiakas aikoo tehdä tiettyjä asioita itse. Tällön oletan, että isäni on kustannuarviota tehdessään ottanut asiakkaan itse tekemäksi luvatun työn huomioon eikä ole laskenut sitä arvioon mukaan.

Asiakas vaatii nyt, että työt tehtäisiin loppuun ilmaiseksi eikä aio myöskään maksaa monen tuhannen euron laskua, joka on lähetetty hänelle aiemmin. Aikoo nostaa asiasta syytteenkin vielä ellei neuvottelulla päästä sopuun. En ole itse ollut asian kanssa missään tekemisissä ennen isän sairastumista ja nyt tässä jo muutenkin vaikeassa tilanteessa pitäisi vielä alkaa neuvotella varsin hankalan asiakkaan kanssa. Firma on toiminut yli 20 vuotta, eikä kertaakaan ole tapahtunut tämmöistä. Jo muutenkin raskaassa elämäntilanteessa ei jaksaisi alkaa taistelemaan asioista oikeudessa, mutta ei yrityskään voi ilmaista työtä tehdä tuolle asiakkaalle. Maanantaina pitäisi asiasta mennä neuvottelemaan ja ahdistaa aika paljon!

Tästä voi tietysti taas sanoa, että jokaikinen tehty työ pitäisi sopia erikseen ja kirjata ylös, mutta nyt tilanne on se, että ainoa paperilla oleva on muutaman sanan kustannusarvio, joka jättää paljon tulkinnan varaan. Voiko niin olla, että asiakas voi laskea itse tekemiään töitä ja vähentää niitä yrityksen laskelmasta? Ja laskea arvioon mukaan ostamiaan ylihintaisia tuotteita? Arviossa ei ole eritelty esim. laattojen hintaluokkaa, koska oletan isän ajattelleen kustannusarviota tehdessään, että kyseiset tavarat tulee yrityksen kautta.

Lakimiehen kanssa asiasta on puhuttu ja hänen mielestään tämä on asiakkaan puolelta sopimusrikkomus. Hän suositteli asian riitauttamista, mutta toki siitä itse hyötyisi enemmän kuin asian sopimisesta.

2

84

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3045
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2291
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1533
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      891
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe