En tiedä, kuuluuko nyt tähän aihealueeseen, mutta olen joutunut kiperään tilanteeseen. Isäni omistama rakennusyritys on tehnyt vuosi sitten asiakkaalle vanhan rintamamiestalon kunnostustöistä kustannusarvion, jossa on eriteltynä arviot siitä, mitä minkäkin tilan kunnostaminen tulee maksamaan. Töitä tehtiin kohteessa, mutta asiakkaalta ilmeisesti jo kertaalleen loppuivat rahat, koska hän halusi viime syksynä keskeyttää työt ja tehdä loput itse. Ilmeisesti ei ollu työt oikein itsellä sujuneet ja meidän firma kutsuttiin jatkamaan hommat loppuun siellä nyt tänä vuonna. Ongelma tästä jutusta tuli nyt, kun kuukausi sitten isäni sairastui äkillisesti ja on tällä hetkellä kykenemätön hoitamaan asiaa. Ei pysty puhumaan, joten emme tiedä, mitä asiakas on hänen kanssaan suullisesti sopinut.
Meille asiakas väittää, että kustannusarvio on ylitetty yli 30%, mutta meidän firman laskutuksesta se ei ole ylittynyt. Asiakas on laskenut itse tekemilleen töille hinnan ja vähentänyt niiden arvon tehdystä kirjallisesta arviosta. Hän on myös itse ostanut erittäin kalliita pintamateriaaleja, jotka hän myös laskee mukaan tuohon meidän yrityksen tekemään arvioon. On myös teettänyt paljon myös "ylimääräistä" työtä. Työtunneista on kuittaukset häneltä saatu, mutta nyt ei suostu maksamaan kahta viimeisintä laskua, joissa siis on mukana työtä ja tavaraa listan mukaisesti. Vetoaa siihen, että kustannusarvio ei saa ylittyä yli 15%:lla. Ymmärtäisin tämän, jos yrityksemme olisi laskuttanut jo yli kustannusarvion, niin silloin olisi nieltävä tappio, mutta kun näin ei ole.
Kustannusarviokäynti on tehty yrityksen työntekijän kanssa ja hänen kertoman mukaan silloin on keskusteltu siitä, että asiakas aikoo tehdä tiettyjä asioita itse. Tällön oletan, että isäni on kustannuarviota tehdessään ottanut asiakkaan itse tekemäksi luvatun työn huomioon eikä ole laskenut sitä arvioon mukaan.
Asiakas vaatii nyt, että työt tehtäisiin loppuun ilmaiseksi eikä aio myöskään maksaa monen tuhannen euron laskua, joka on lähetetty hänelle aiemmin. Aikoo nostaa asiasta syytteenkin vielä ellei neuvottelulla päästä sopuun. En ole itse ollut asian kanssa missään tekemisissä ennen isän sairastumista ja nyt tässä jo muutenkin vaikeassa tilanteessa pitäisi vielä alkaa neuvotella varsin hankalan asiakkaan kanssa. Firma on toiminut yli 20 vuotta, eikä kertaakaan ole tapahtunut tämmöistä. Jo muutenkin raskaassa elämäntilanteessa ei jaksaisi alkaa taistelemaan asioista oikeudessa, mutta ei yrityskään voi ilmaista työtä tehdä tuolle asiakkaalle. Maanantaina pitäisi asiasta mennä neuvottelemaan ja ahdistaa aika paljon!
Tästä voi tietysti taas sanoa, että jokaikinen tehty työ pitäisi sopia erikseen ja kirjata ylös, mutta nyt tilanne on se, että ainoa paperilla oleva on muutaman sanan kustannusarvio, joka jättää paljon tulkinnan varaan. Voiko niin olla, että asiakas voi laskea itse tekemiään töitä ja vähentää niitä yrityksen laskelmasta? Ja laskea arvioon mukaan ostamiaan ylihintaisia tuotteita? Arviossa ei ole eritelty esim. laattojen hintaluokkaa, koska oletan isän ajattelleen kustannusarviota tehdessään, että kyseiset tavarat tulee yrityksen kautta.
Lakimiehen kanssa asiasta on puhuttu ja hänen mielestään tämä on asiakkaan puolelta sopimusrikkomus. Hän suositteli asian riitauttamista, mutta toki siitä itse hyötyisi enemmän kuin asian sopimisesta.
Kustannusarviosta riitaa
neuvojakaivataan
2
96
Vastaukset
- ludeongelma
- ei_taalla_lakimiehiä
Jos sulla on lakimies mitä täällä huutelet :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.2916357Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652009- 1801780
- 1191241
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä141225Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181671141Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71116Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411001RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j50991Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288962