Metropolia / Viestintä

Tikku

Onko kenellekään viestintään hakeneelle tullut vielä pääsykoekutsua? Viime vuonna kutsut oli kai saapuneet 7.5. tienoilla, ja täällä jo malttamattomana odottelen.
Itse hain siis 3D -animointia..

80

4444

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiiju

      Ei ainakaan vielä itselle. Muita?

    • fröögitsöö

      Eipä oo näkynyt..

    • Mraaa

      Eipä oo tullut vielä, itse hain graafiseen suunnitteluun ja digitaaliseen viestintään.. Mutta viimevuonna jos ei päässyt pääsykokeisiin niin kieltävää vastausta ei lähetetty, jos oli edes yksi hakukohde johon opiskelija saa kutsun. Itse siis päivystin postia koko toukokuun viime vuonna, koska olin laittanut paperit tradenomilinjalle aivan toiseen kouluun. Aika törkeää mielestäni ottaen huomioon kaikki veri, hiki ja kyyneleet mitä on laittanut niiden tehtävien tekoon.

    • Hldungt

      Mulle tuli tänää mut kaverille ei tullu ja se soitti ja kysy niin ne sano et kaikkia ei oo viä lähetetty et voi hyvi mennä ens viikkoo

    • föglö

      Mä hain kans 3D, mut kutsua ei oo vielä tullu. Eilen kai alettiin vasta lähettää viestinnän kutsuja. Hermostuttaa hitosti!

    • föglö

      Alko ahistaa niin paljon et oli pakko soittaa itekin ja kysyä. Viestinnän kutsuja voi odottaa sähköpostiin perjantain aikana.

    • jeeppsdf

      Tänään tuli tossa iltapäivällä suoraan sähköpostiin kutsu juurikin 3D-linjalle! Odotin kutsun tulevan ihan paperiversiona postissa, koska en ainakaan muista valinneeni mitään sähköistä vaihtoehtoa... ihan kiva ylläri sinänsä :D

    • llllk

      Ne ketkä saaneet kutsun sähköpostiin, onko tullut myös postissa kutsu vai ei?

    • Nötg

      Eipä oo näkyny tuota kutsua joten eipä tainnu tärpätä tänä vuonna...

    • Tikku

      Eipä oo täälläkään mitään näkynyt, ja voi arrgghh kun harmittaa. Laitoin nyt vielä sähköpostia hakutoimistoon, jos edes sen kieltävän vastauksen sais nyt perjantaina..

    • jeeppsdf

      Ei oo siis mulle ainakaan tullut sitä paperista versiota vielä, tiedä sitten tuleeko ollenkaan kun siinä sähköpostissa oli se itse kutsu liitteenä. Muistan tosin lukeneeni jostain toisesta keskustelusta että viestinnän sähköisiä(?) kutsuja voisi odottaa perjantaiksi, joten eipä kannata vielä luopua toivosta! En sitten tiedä, miksi se mulle tuli jo eilen, olisi kiva tietää onko täällä joku muukin jo saanut sähköisen kutsun?

      • jeeppsdf

        Oho se kutsujen lähettäminen olikin just tässä keskustelussa mainittu :D meni ihan ohi. Mut niin, eiköhän perjantaina sit selviä asiat ainakin suurimmalle osalle odottajista.


    • grasuunhakenut

      Koko viestinnän pääsykoekutsut laitetaan tulemaan sähköpostiin nyt perjantaina? Vai pelkän 3D-linjan?

      3d-linjalla on aikaisemmin pääsykokeet eli graafisen suunnittelun kutsu voi tulla myöhemmin, koska sen koe on kesäkuun ekalla viikolla....

      • patapaprika

        Muutama grasuun hakenu on saanu jo kutsuna aikaisemmin viikolla.


      • patapaprika

        Kutsunsa*


      • grasuunhakenut
        patapaprika kirjoitti:

        Muutama grasuun hakenu on saanu jo kutsuna aikaisemmin viikolla.

        :( turha enää odotella?


      • patapaprika

        Itse ainakin olen luopunut jo toivosta kun ei tänäänkään kuulunut mitään.. :/


      • Grasuunhakenut
        patapaprika kirjoitti:

        Itse ainakin olen luopunut jo toivosta kun ei tänäänkään kuulunut mitään.. :/

        Sama täällä. :D
        Tsemppiä sitte muihin hakutoiveisiin jos sulla on.


    • llllk

      Juu eipä oo tullu tännekkään suunnille tänään kutsua (3D:hn hain) ei postissa eikä sähköpostissa. Kiinnostais tietää tuliko tänään sit jollekkin sähköpostia?

      • lllllllllk

        tietysti ne jotka on saanut kutsun ei välttämättä päivystä foorumeilla niin ahkeraan mutta.. :D


    • smookiekins

      Minulle tuli tänään paperikutsu digitaaliseen viestintään

    • Smaatäälä

      Hain ite automaatioon eikä oo näkyny, viikkoo ennen pitäis viimestää tulla et varmaan ensviikolla sitten :D

    • tsempit

      Mulle tuli grasuun sähköinen kutsu jo keskiviikkona, et tuskinpa ne koepäivätkään vaikuttaa kauheesti.. :f mietin kans ensin et voisko se olla aakkosjärjestyksessä nimen mukaan, mut oma nimi on niin keskellä listaa ku voi vaan olla hm. Hyvä pointti kyl toikin et läheskään kaikki ei näil foorumeilla päivystä, niin paha mennä sanoo et kuinka suuri osa on jo kutsunsa saanut. Tsempit kaikille, josko vielä maanantaina/tiistaina tipahtais viimeset paperiset kutsut!!

    • EiNäytäHyvältä

      Itse tiedustelin että milloin viestinnän kutsut lähetetään ja nimenomaan grasun, niin perjantaina tuli vastaus että ensi viikon aikana lähettävät sähköpostiin kutsut. Aika outoa siis että jotkut ovat jo kutsunsa saaneet? :o

      • grasuunhakenut

        Parempi meidän on lopettaa se turha odottelu. Pessimisti ei pety. :)


      • tsempit

        Ohho no onpa kyllä jännää jos noin siellä toimistolla sanoivat? Yleensä kutsut tuntuu tulevan kaikille ihan vaa parin päivän hajonnalla, mutta että eri viikoilla... No, ainakin osalla on sitten vielä toivoa jos toi pitää paikkansa!


    • llllk

      Juu eipä oo tänäänkään näkyny mistään tuutista mitään, laitoin aiemmin tänään sähköpostia että onko kaikki kutsut jo lähetetty ja pitäskö omansa olla jo saanut. Voin päivittää tänne sit kunhan saan vastausta mut jotenki tuntuu jo vähän luovuttaneelta. :D ja lisäys vielä että 3D:hn hain

      • 3dhakijamyös

        Itsekin hain 3D linjalle ja pommitin myös kysymyksiä hakijapalveluiden sähköpostiin. Hain myös viime vuonna ja mielestäni tuli kyllä kutsu reilusti aiemmin. Silloin pääsin kokeeseen mutta jäin varasijalle (varasijakin piti tiedustella erikseen, tehtäväkohtaisia pisteitä en koskaan saanut).

        On kyllä luvattoman myöhään jätetty nuo kutsut jos niitä on vielä tulossa, pitäisi vielä tietää mitä välineitä tulisi kokeeseen hommata tässä muutamassa päivässä.


    • föglö

      Soitin perjantaina 15.5. hakutoimistoon ja kysyin missä vaiheessa ovat kutsujen kanssa, viestintään (3D-animointi, grasu ja digiviestintä) oli kaikki kutsut siinä vaiheessa lähetetty. Itse jäin ilman kutsua tänä vuonna. Ihmettelin, koska olin mielestäni onnistunut ennakkotehtävissä paremmin kuin viime vuonna, ja silloin sain kutsun.

      Soitin siis jollekin joka oli ollut ennakkotehtävien arvioinnissa mukana ja tämä sanoi että hakijoita (3D-linjalle) oli n. 300 ja kokeeseen on mahdollista ottaa vain n. 3x koulutuspaikkojen verran, eli n. 3x16. Siispä monet hyväksytystikin ennakkotehtävät suorittaneet joudutaan karsimaan pois kokeisiin kutsuttavien listalta. Koulutusohjelman sivuillahan sanotaan että ennakkotehtävät hyväksytysti suorittaneet kutsutaan valintakokeeseen, mikä kuulostaa siltä että kaikki joilla on ollut hyvät ennakkotehtävät, pääsevät kokeeseen. Näin nyt ei kuitenkaan ilmeisesti ole.

      Onnea siis kokeisiin kaikille joille kutsu tuli, ja muille tsemppiä ensi vuoden hakuun, mikäli viitsitte vielä hakea. Itselleni on vähän siinä ja siinä viitsinkö, meni vähän maku koko juttuun kun kuulin ettei riitä että ennakkotehtävät on hyväksytysti suoritettu, koska siinä vaiheessa se on tuurista ja "tuomareiden" mieltymyksistä kiinni meneekö tehtävät läpi, eikä siitä onko kaikki annetut arviointikriteerit täytetty. Jos vielä haen ensi vuonna, se tulisi olemaan 4. haku kyseiselle linjalle.

      • tsempit

        Olinkin just tulossa kommentoimaan tänne, että kannattaa oikeasti soittaa sinne hakutoimistoon. Itse hain viime vuonna grasuun ja toimistosta sain heti tiedon etten päässyt kokeisiin. Mutta sä tosiaan olitkin ehtinyt jo, harmi ettei tällä kertaa natsannut! :(

        Mä oon kyllä yllättynyt noista hakijamääristä tolle 3D-linjalle, yllättävän paljon!! Siis kun vertaa esim taikin grasuun, jonne haki viime vuonna kans n. 300, ja se on kuitenkin ihan supersuosittu linja. Sanoiko ne sulle muuten, että onko nuo 300 tyyppiä kaikki palauttanut ennakkotehtävät? Koska aina sitä ei erikseen eritellä.

        Toi on kyllä ihan normaali käytäntö taidealan ennakkotehtävien suhteen, tai siis juuri ton takia se kilpailu pääsykoepaikoistakin on niin kova. Hakijoita on niin älyttömän paljon, niin ei tietenkään kaikkia voida kutsua kokeisiin. Sen takia ne parhaimmat sieltä sitten noukitaan. Ja se ei siis tarkoita että muut olisi huonoja, päinvastoin! Taidealoille hakee suurimmaksi osaksi ihmisiä, jotka on jo valmiiksi tosi hyviä siinä missä tekee. Sen takia se on valitsijoille varmaan tosi hankalaa hommaa, kun pitää valita potentiaalisia opiskelijoita niin tasaväkisestä joukosta.

        "meni vähän maku koko juttuun kun kuulin ettei riitä että ennakkotehtävät on hyväksytysti suoritettu, koska siinä vaiheessa se on tuurista ja "tuomareiden" mieltymyksistä kiinni meneekö tehtävät läpi, eikä siitä onko kaikki annetut arviointikriteerit täytetty"

        Siis oletusarvoisestihan kaikki toivottavasti tekevät ennakkotehtävänsä niin, että ne paperilla vaaditut kriteerit täyttyy. Ei kai kukaan ole niin tyhmä että jättäisi ne huomioimatta.. Ja ne arviointikriteerithän on oikeastaan niitä tuomareita varten, kun juuri niiden perusteella ne valitsee pääsykokeisiin menijät. Ne ei ole _pääsykoekriteereitä_. Ne vain auttavat hakijoita hahmottamaan sen, mitä tehtävässä pyydetään ja miten se tehtävä pitää toteuttaa. Noilla kriteereillä ne tuomarit sitten arvioi niitä kaikki ennakkotehtäviä, ja katsovat ketkä erottuvat joukosta. Mä en nyt tiiä oonko ite ymmärtänyt ton sun ajatuksenkulun ihan väärin, vai mitäh. Tai siis eihän missään taidealan koulussa ennakkotehtävät toimi niin, että kunhan vain rasti ruutuun-tyylisesti käy kaikki kriteerit läpi ja sisällyttää ne omaan työhön niin avot, kutsu kolahtaa postiin. Ne kriteerit tottakai pitää löytyä sun työstä, mut eihän ne ole mikään itseisarvo että niillä pääsee kokeisiin. Sori jos olen ymmärtänyt sun ajatuksenjuoksun ihan väärin, musta vain tuntuu että oot ajatellut tätä koko hommaa jotenkin tosi takaperoisesti.

        Uskon kuitenkin, että tuollakin linjalla katotaan vähän tyylin mukaan niitä pääsykokeisiin pääsijöitä. Esimerkki: jos niistä 300 ennakkotehtävät palauttaneesta tyypistä ~200 tekee tooosi sarjakuvamaisella tyylillä, on niillä aika kova kilpailu keskenään koska ei se linja voi muodostua pelkästään sarjistyylillä tekevistä. Sit taas sieltä lopun sadan joukosta saattaa näinollen paljon helpommin erottua toisella tyylillä ja siten olla tuomareiden mielestä kiinnostava vaihtoehto pääsykokeisiin. Tavallaan tuurilla voi olla pienenpieni tekijä tuossa ennakkotehtävä/pääsykoe-rumbassa, mutta jos on oikeasti ihan hiton kova tekijä niin ne kyllä erottuu aina.

        Mä suosittelen sua kyllä hakemaan vielä, kun ei siinä mitään menetä! Nythän tässä on koko vuosi aikaa taas treenata. :) Minkä ikäinen muuten olet?


      • tsempit

        Oho, pahoittelut muuten ihan hirveästä tekstioksennuksesta. Ei ehkä kannata juuri heränneenä ja kahvipärinöissä lähteä kirjoittamaan mitään kahta lausetta vaativampaa.. :D toivottavasti tosta saa ees jotain selkoa!


      • föglö

        Olen 26, vanha akka jo :)

        Tiedän, että vain parhaat valitaan. Ja ei, kaikki ei todellakaan tee tehtäviä niin että vaaditut kriteerit täyttyy. Osa ymmärtää tehtävänannon väärin, osa aloittaa innoissaan, mutta ei jaksakkaan panostaa loppuun, osa tulkitsee tehtävän siten miten haluaisi tehtävän tehdä ja osa ei pidä tehtävästä joten tekee sen välittämättä lopputuloksesta. Olen seurannut muiden töitä ahkerasti, etsinyt muiden ennakkotehtäviä netistä kaikkina niinä vuosina kun olen itsekin hakenut, ja kaikki löytämäni ei täytä kriteereistä puoliakaan. Arviointikriteerit tehtävänannon lopussa on tehtävän tekijälle tiedoksi, mitkä asiat on tehtävässä tärkeää tuoda esiin, ja kun ne täyttää, hyvin tai vähän paremmin, pitäisi tehtävän olla onnistunut ja siten hyväksytty. Näin olen sen aina ajatellut, varmaan siksi että voisin uskoa ne täytettyäni pääseväni kokeeseen. Se toi sellaista pientä toivon kipinää tässä epäonnistumisten putkessa.

        Ennakkotehtäväni viime vuonna oli ihan hyvät, ei erityistä ideaa, värit huonot, mutta hahmot melko ilmeikkäät ja kuvissa toimintaa. Sain kutsun. Tänä vuonna oli hyvä idea, sellainen mitä varmasti ei muilla ollut, vahingossa syntynyt älynväläys josta olin itsekin yllättynyt, onnistunut ja selkeä väritys, ilmeikkäät hahmot, liikettä ja parempi tekniikka sekä viimeistellympi lopputulos. En saanut kutsua. Epäjohdonmukaista. En siis tiedä mikä tänä vuonna meni vikaan mikä ei mennyt viime vuonna, joten seuraavalle vuodelle tästä ei ole apua. Ja minulla on oma tyyli, ei furryjä, ei mangaa, ei sarjakuvaa. Oma tyyli, jonon olen itse oikein tyytyväinen.

        Ilmeisesti hakijoiden taso ja määrä vaan nousee koko ajan (ja aloituspaikkojen määrä ilmeisesti laskee: viime vuonna oli paikkoja 18. Tänä vuonna kuulemma vain 16) ja se mikä ehkä edellisvuonna riitti koekutsun saamiseen ei välttämättä riitä seuraavana.

        Onneksi tosiaan niinkun 3dhakijamyös alla sanoi, tätä kaikkea voi opiskella myös itsenäisesti. Työharjoittelupaikkaa ja suhteita vaan on vaikea saavuttaa ilman koulun apua. Näiden eteen saa tehtä kyllä ihan kunnolla töitä itsekseen, eli eikun hommiin vaan!


      • tsempit

        Höpöhöpö mikään vanha vielä! t. 24v. ;>

        Joo varmasti kyllä löytyy ihmisiä, jotka hätiköi noissa tehtävissä eikä tajua tehdä puoliakaan vaadituista jutuista, sitä en epäile. Mutta onko sitten nää, joita oot netistä bongannut, niin päässyt siis pääsykokeisiin asti niillä epämääräisillä duuneilla?
        Mä joo lähdin ajattelemaan tätä hakujuttua vähän eri kantilta, myönnän. Tai siis en ole itse ikinä edes tajunnut ajatella, että pelkästään kriteerit täyttämällä saisi pääsykoekutsun. Jotenkin sitä on ajatellut tason olevan niin kova aina, että nuo on ne ihan minimivaatimukset mitä jokaisen pitäisi täyttää. Vasta sen jälkeen alettaisiin sitten vertailla luovuutta, ideointikykyä, teknistä taitavuutta yms, koska jostainhan se loppukarsiminen pitää tehdä. No, olenkin sitten näköjään vain aina pistänyt itselleni mahdollisimman kovat tavoitteet ja paineet onnistua.. :D

        Mystisiä nää hakuhommat on, sitä ei voi kiistää! Eri vuosina varmaan myös katellaan eri juttuja hakijoissa, näin olen käsittänyt. Siitä voi ainakin johtua se, että jollain kerralla pääsee kokeisiin ja seuraavana vuonna taas ei. Tosi ärsyttävää kyllä, koska silloin ei voi tietää mitä treenata enemmän! Mulle on käynyt toi sama homma, tosin tällä kerralla juurikin toisinpäin. Hain viime vuonna grasuun mielestäni tosi hyvillä tehtävillä, ei tullut kutsua ja olin tosi pettynyt. Tänä vuonna hain ihan samantasoisilla tehtävillä, ja sain kutsun. Olin oikeastaan aika järkyttynyt, koska jäi vain entistä suurempi ihmetys että miten hitossa nämä ei sitten viime vuonna kelvanneet. :D En mielestäni ollut vuodessa kehittynyt ainakaan niin huomattavasti, että se olisi vaikuttanut lopputulokseen.

        Se on kyllä tosi hyvä, että oot löytänyt oman tyylin. Siitä on varmasti etua tehtävissä, jos vain vielä jaksat hakea uudestaan. Ja toi aloituspaikkojen väheneminen on varmasti myös vaikuttanut siihen paljonko kokeisiin kutsutaan. Aina voi jossitella, mutta niinhän se vain menee että ehkä tänä vuonna sulle on käynyt epäonnisesti ja olet jonkin ihan mitättömän asian takia pudonnut jo tässä vaihessa. :( 3D-alan suosio on selkeästi nousussa, joten hakijoita varmasti löytyy ja taso voi olla jo aika kovaa. Olis kyllä ihan hirveen mielenkiintoista nähdä kaikkien ennakkotehtäviä! Oli meinaan noi tehtävätkin semmoset, että kiinnostaisi jo nähdä pelkästään millaisia poliitikkoja ihmiset on piirrellyt. :D


      • föglö

        Jep, tänä vuonna en löytänyt kuin pari, ja ne oli niitä hutaisten tehdyn näköisiä. Kumpikaan ei ole ainakaan mainostanut päässeensä kokeeseen. En nyt laita linkkiä, koska jos löytävät tänne jotenkin niin pahoittavat mielensä jos olivatkin tosissaan tehneet. x) Viime vuonna oli monta tosi hyvää, joista ainakin kaksi pääsi kokeeseen mun lisäksi, ja heillä meni myös koe hyvin ja pääsivät molemmat sisään. Itse mokasin ensimmäisen tehtävän kun kulutin kaiken ajan miettimiseen enkä piirtämiseen. Oma vika.

        Epämääräisillä duuneilla tuskin on kukaan päässyt, ei ainakaan niistä joita olen löytänyt, mutta pointti olikin että kaikki ei keskity tekemään kunnolla, vastauksena siis tähän "Siis oletusarvoisestihan kaikki toivottavasti tekevät ennakkotehtävänsä niin, että ne paperilla vaaditut kriteerit täyttyy. Ei kai kukaan ole niin tyhmä että jättäisi ne huomioimatta..". Osa on, sitä taas en tiedä onko tahallaan vai vahingossa.

        Mä oon sitten taas ilmeisesti tosi kirjaimellisesti tulkinnut sen "ennakkotehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty", joka siis mun päässä kuuluu näin: kriteerit täytetty = hyväksytty = kokeeseen / kriteereitä ei täytetty = hylätty = ei kokeeseen. Mut nyt kun ihan järjellä ajattelee niin voihan niitä olla esimerkiksi sellasiakin töitä jotka täyttää kriteerit, mutta muuta ne ei juuri katsojalleen anna ja tulee siksi karsituksi, eli ei se nyt ehkä niin yksioikoista ole kun miten olen sen ajatellut. Ensi vuonna sitte odotukset nollaan niin pettymyskin on ehkä pienempi jos sama toistuu. :)

        Sulla onkin kokeet nyt edessä. Vaikka eri linjan kokeisiin oot menossa kun missä ite olin niin luultavasti aika sama homma pätee siellä: älä mieti liikaa vaan tee. Se mun olis pitäny tajuta kanssa viime vuonna. Aikaa on paljon, mutta kuitenkin tosi vähän siihen nähden että pitää keksiä aihe ja/tai tyyli uniikille taideteokselle ja vielä toteuttaa se niin hyvin kuin mahdollista. Siinä nopsaan iskee epätoivo kun oot tuijottanut tehtävänantoa viisi tuntia seitsemästä ja saanut päähän pelkkiä huonoja ja tylsiä ideoita jotka ei ehkä edes vastaa tehtävänantoa. Mutta parempi on saada paperille edes se huono idea hyvin toteutettuna kuin se loppumetreillä syntyvä hyvä idea huonosti toteutettuna. Siispä toivotan sulle pitkää pinnaa ja teräksisiä hermoja!


    • 3dhakijamyös

      Tuskin haen minäkään 3. krt linjalle. Onneksi peligrafiikkaa, 3D:tä, pelinkehitystä, animaatiota yms. voi opiskella myös omatoimisesti netistä. Ja suuriosa ohjelmista nykyään ilmaisia.

      Täytyy varmaan perustaa toiminimi ja alkaa viemään asioita itse kunnolla eteenpäin.

      • hyväidea

        That's the spirit! :)


    • 3dhakijamyös

      Tänään tuli vastaus että viimeiset kutsut tosiaan lähetetty viime viikolla. Kai pitää hyväksyä ettei kutsu ole mihinkään postiin hukkunut, jos tuli sähköisesti niin ei roskapostiinkaan ollut mennyt.

      Nyt vaivaa lähinnä se hylkäämisen syy. Eikö ennakkotehtävät olleet tarpeeksi hyviä (mielestäni onnistui paremmin kuin viimeksi jolloin pääsin kokeeseen :/) vai oliko tiedoissani/haussani jotain mikä aiheutti hylkäämisen. Jälkimmäinen syy ärsyttäisi huomattavasti enemmän.

      • 3dhakija

        Sain samaisen viestin vastauksena kyselyihin. Minusta olisi ollut kiva, että tieto tulee myös niille, jotka eivät pääse jatkoon. Nyt ei tiedä ovatko tehtävät menneet perille ja onko niitä edes arvosteltu. Ja ainahan on mahdollista, että sähköpostit eivät tavoita vastaanottajaa.


    • 3Dperhonen

      En kyllä tiiä lukeeko kukaan tätä ketjua enää, mutta nyt ois aika lailla sama tilanne meneillään.
      Onks täällä ketään tänä vuonna hakeneita? Viime vuonna pääsykokeissa käyneitä? Tai ketään, joka haluais jakaa tätä tämän vuoden jännitysprosessia :)

      Ite hain 3D:hen ja jännitys kasvaa koko ajan. Haen ekaa kertaa, eikä mulla oo mitään käsitystä ennakkotehtävien tasosta. Kaikki vinkit ja infot ovat tervetulleita! Ois kiva jutella toisten hakeneiden kanssa :)

      • Mraaa

        Viimevuonna hain digitaaliseen viestintään ja grasuun metropoliaan. Sain pääsykoekutsun digitaaliseen viestintään ja jäin varasijalle. Tänä vuonna hain taas digitaaliseen viestintään enkä oikeasti tiedä mitä teen, jos en pääse pääsykokeisiin. Tiedän hakevani oikealle alalle. Jännittää todella paljon.. Ens viikolla toivon kutsujen tulevan..


    • EmmalisaK

      Itekin hain ekaa kertaa, tosin kuva- ja leikkauslinjalle. Ei oo vielä tullut kutsua pääsykokeisiin ja ärsyttää, ku ei missään lue millon viim. kutsut lähettävät. Vastaavaan ruotsinkieliseen hain myös ja ne kyllä ilmoittavat päivän mihin mennessä kutsut lähetetään. Se on 13.5 eli istuskellaan vielä muutama päivä sormet ja varpaat ristissä. Jos joku tätä ketjua tosiaan vielä lukee, nii ois kiva saada tietää millon muille kutsu saapuu..

      • foxia

        Mäki hain ekaa kertaa kuva- ja leikkauslinjalle! Onks tullut vielä kutsua? Ohh, tää on niin jänskää, sellanen kutina on et tällä viikolla ne kutsut varmaan tulee!


    • Katinkaxx

      Itsekin hain tuonne metropolian 3D linjalle, taustalla on jo ammattikoulu pohjainen graafisen suunnittelun koulutus, sekä lukio. Itsellekään ei oo pääsykoekutsua vielä tullut. Toivottavasti tulevat pian ja toivotaan että te kaikki muutkin saatte kutsun pääsykokeisiin :D

    • kamekame

      Onko muuten tänä vuonna kans silleen että jos ei pääse niin ei tuu ees kutsua? Onko viimevuosien pääsykoetehtävistä missään mitään tietoa? Mun mielestä siellä Metropolian sivuilla luki että kutsut lähetetään n. viikkoa ennen pääsykokeita.

    • 3Dperhonen

      Oi onpa kiva nähä täällä muitaki 'stressaajia' ^^
      Juu tosiaan ainaki Metropolian sivuilla oli, että jatkoon pääseville tulee valintakoekutsu mutta tosiaan vasta viikko ennen koetta?! Eli viim. 24.-27.5. välisenä aikana.
      Itse ostin jo liput, ettei tulisi liian kallis reissu ja jos ei koekutsua tule nii sitten vain Helsinkiin shoppailemaan/seikkailemaan surut pois ;)
      Toivottavasti kaikki päästään pääsykokeisiin ja haluamiimme kouluihin! <3

      Mä oon ainaki kuullu et viime vuosina pääsykoetehtävät (ainaki 3d:ssä) on ollu aika samantyyliset ku ennakkotehtävät. Jotain hahmojen luontia ja sarjakuvaa, ja kerran oli vissiin että luo itseesi perustuva hahmo ja sille erilaisia ilmeitä??
      Että sellasta ^^

    • kohtakoaaa

      Onko kenellekkään tullut vielä kutsua Metropolian taide/kulttuuripuolen pääsykokeisiin?

    • 3Dperhonen

      Mulle tuli just kutsu muotoiluun (sisustusarkkitehti), mutta eipä oo vielä kuulunu 3d:stä tai muista.

    • ttsy

      tv-tuotantoon tuli kutsu!

    • Mraaa

      Onko kukaan saanut kutsua digitaalisen viestinnän linjalle Metropoliaan?

    • Siljaaar

      Entä onko kukaan saanut kutsua vielä TV- ja radiotuotantoon?

    • hskkhdhd

      Tänään on tullut sähköpostitse elokuva ja kulttuuripuolen kutsut.

      • 3Dperhonen

        Ai kaikki? Siis meinaatko, että jos ei ole tullut tänään kutsua ni ei ole tulossa? D:
        Vai puhutko omista kutsuistasi?


    • Bööööö

      Soittakaa hakutoimistoon, mutta pahoin pelkään et kutsut tuli valituille eilen.

      • EnkäSoita

        No kai täällä nyt edes jollekulle meistä grasun, digin tai 3d:n hakijoista olisi tullut kutsu siinä tapauksessa? Ihan jo tilastollisesti olisi outoa että kukaan täällä kyselevä ei saisi kutsua.


    • Katinkaxx

      Vielä ei ole itselleni ainakaan tullut kutsua, tuonne 3D:hen hain ja Graafiseen suunnitteluun. Ilmoittelen kyllä jos kutsua kuuluu.

    • 3Dperhonen

      Mä aattelin elää vielä noin viikon jossain toivossa, viime vuonnakin oli ollut suurta heittoa spostien saapumisissa...
      Mietin kans et, kai joku ois sanonu et sai kutsun (・_・;

    • Katinkaxx

      Nonni! Minä soitin nyt sinne hakijapalveluun. Minut on kutsuttu molempien alojen (graafinen suunnittelu ja 3D) pääsykokeisiin. Sähköpostiin ois eilen pitänyt kai tulla kutsu, mutta ei ollu mulle tullut? Hän laittoi asiaa eteenpäin ja pitäs tulla kutsu uudestaan tässä lähiaikoina.

      • 3Dperhonen

        Olin itsekin juuri soittamassa kun puhelimeen napsahti sähköposti. Kyllä jännitti katsoa mitä sinne tuli, mutta kutsuhan se oli! Eli sain kutsun 3D:hen :) onnea vielä muillekkin, ehkä tämän päivän aikana niitä sposteja vielä tulee!


      • Katinkaxx

        Onnea sulle ja kaikille muillekin! Pääsykokeissa nähdään ;D


      • 3Dperhonen

        Vitsi mua jännittää aivan hirveesti :''D Ootko valmistautunu mitenkään erityisesti noihin valintakokeisiin??
        Harmi ku kukaan varsinainen tuttu ei oo hakenu tai hae millekkään 'erikoiselle' alalle ni ei oo oikeen ketää kenen kanssa puhuu näistä ^^'


    • huikeeta

      Tuli kutsu digiin! \o/

      • 3Dperhonen

        Onnea! ( ´ ▽ ` )ノ


    • kamekame

      Vooee ei oo mulle tullu grasuun vielä ainakaan!

    • Mraaa

      Mulle tuli kutsu kans digiin! :) Kuullemma muut kulttuuripuolen kutsut lähetetty eilen ja digit tänään, mutta jos on kömmäilly jo nyt siellä niin kannattaa soittaa!

    • 2017pyrkijä

      Onko tämä ketju vielä elossa? Mites tänä vuonna? Itse hain Metropolian Graafiseen suunnitteluun ja 3D:hen, 3D:stä tuli kutsu tänään :) graafisia odotan, mutta katsotaan miten käy... ensi viikolla menen Lahden muotoseikan Graafisen suunnittelun kokeeseen.

      • hakija2017

        Itelle ei ole vielä kutsua tullu ja hain sinne 3D linjalle. Voi olla ette oo kaikki tullu viel tai sit jäi tänäkin vuonna kutsu saamatta. Opintopolun sivuille ku kirjautuu pankkitunnuksilla ni hakemusken kohdalla lukee kuitenkin vielä että "valinta kesken".


    • Studen

      Mulle ei ole vielä kutsua tullu, myös 3D linja.

    • 2017pyrkijä

      Soitin hakijapalveluihin eilen, kaikki kulttuurialan kutsut oli lähetetty maanantaina. En saanut kutsua Metropolian graafiseen, mutta 3D animaatioon sain. Ja lisäksi on Lahden muotoiluinstituutin pääsykokeet ensiviikolla... onnea kaikille kutsun saaneille ja tsemppiä niille jotka eivät nyt tänä vuonna kutsua saaneet!

    • bunnyhops

      Millainen se itse koetilanne on?

    • hakijanaaaaaaa

      Mitä siellä valintakokeessa tapahtuu viestinnässä/graafisessa suunnittelussa Metropolialla?

    • Anonyymi

      Tuleeko huomenna pääsykoekutsut? Mä pidätän jo hengitystä täällä.

    • Anonyymi

      Täällä kans pidätellään hengitystä

    • Anonyymi

      Kertokaa heti jos joku saa kutsun!

    • Anonyymi

      Sain tänään kutsun digiviestinnän pääsiksiin! Itkin onnesta.

      • Anonyymi

        Onnea!


    • Anonyymi

      Hei! Mullekin tuli pääsykoekutsu metropolian digiviestintään pari viikkoa sitten. Koe on viikon päästä ja nyt kysyisinkin onko täällä ketään joka osais sanoa mitä kokeessa tulee vastaan? Kutsussa pyydettiin ottamaan mukaan vain muistiinpanovälineet, joten ei vissiin piirtämistä ainakaan. Lisäkshän piti tehdä 5min esitelmä yhestä ohjelmasta.

    • Anonyymi

      Tulevien vuosien opiskelijoille:
      Ennakko ja pääsykokeissa kierrättyy kolme tehtävää. Sikäli jos yksi niistä on ennakkona, se meinaa että kaksi muuta tehdään kokeessa.

      Essee, layout-design -konsepti ja koodaaminen. Sitten päälle haastattelu (n. 10 min) ja esitelmän pito (n. 5 min). Tieto esitelmän aiheesta annetaan pääsykoekutsun yhteydessä.

      Essee on aineistoon liittyvä, vuonna 2019 oli Hitlerin puvustosuunnittelusta, vuonna 2018 aiheena oli lohkovaluutat.
      Viime vuosina koodikielen aiheena on ollut CSS grid, josta yleensä on tehty esitelmä ja sitten koodattu HTML:lla ja CSS:lla sivustot screenshottiin perustuen. Siinä kuvassa vihjataan kyllä, että mitä kaikkia toimintoja tulisi käyttää saadakseen kasaan sen sivuston, suhteellisen simppeli tehtävä.
      Ja tietenkin layout design -tehtävässä pistetään hakija tekemään ulkoasusuunnitelma johonkin tiettyyn sovellustyyppiin. Tänä vuonna oli äänestysappi ennakoissa, viime vuonna oli infografiikkaa kokeessa.

      Esitelmän pitäminen ei tapahdu miltään hirveältä isolta ruudulta, vaan mukavassa huoneessa, mukavalla tuolilla ja mukavien opettajien kanssa. Ne maikat on todella ihania! Eli jos haluat sinne oikeasti ja sulla on tietotaitoa noista kaikista, niin uskon että se opettajien rentous viimeistään helpottaa ja pystyt kertomaan haastattelutilanteessa, että miksi sä sinne oikeasti haluat.

    • Anonyymi

      Hei, millaset noi 3D-Animoinnin pääsykokeet on? Millasia tehtäviä tullu? Oon kuumisesti yrittäny etsiä vanhoja pääsykokeita, mutta en löydä :(

    • Mulle ei oo tullu mitään ja alkaa varmaan itkettää ku en päässy ees pääsykokeeseen🥲

      • Anonyymi

        Et ole yksin. Ilmoittaisivatpa jossakin edes yleisesti, että ovat lähettäneet kutsut, niin ei tarvitsisi turhaan odottaa ja sopia menoja valintakokeiden mukaan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1425
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1164
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe