Miten on kun mopo on sisään ajossa, uusi sylinteri sarja ostettu ja E-hyväksytty tehoputki ja 50cc sylinteri sarja. Sanoin poliiseille että on sisään ajossa ja kävivät testaamassa meni 69km/h enkä voinut tietää että kuinka paljon kulki. Voinko vedota mihinkään?
Mopolla moottoripyöräverot
13
880
Vastaukset
- NäinKävi
Mihin pitäisi vedota? Kyllä sitä ihan tarkoituksella on viritetty. Käry kävi ja siitä tulee laissa säädetyt seuraukset.
- 4-3
Lasku on noin 1000 - 2000 euroa. Sen päälle isot sakot, tai käräjäreissu, sekä mahdollinen ajokielto ja auton ajokortin saantiin vuoden karenssi.
- 17-10
4-3 kirjoitti:
Lasku on noin 1000 - 2000 euroa. Sen päälle isot sakot, tai käräjäreissu, sekä mahdollinen ajokielto ja auton ajokortin saantiin vuoden karenssi.
Noh, vähän liioittelua tuo. Trafin sivuilta löytyy ihan oikeaa tietoa. Tyypillinen seuraamus mopon virittämisestä on:
http://www.trafi.fi/mopoilu/mopolla_liikenteessa/viritetty_mopo_on_moottoripyora
- autovero 231 €
- sakot noin 100 €
- muutoskustannukset takaisin mopoksi
- korotettu liikennevakuutusmaksu, jopa yhdeksänkertaisena
- uudelleen katsastus noin 50 €
- ajokielto
- ajokortin lykkääntyminen
- mahdollinen luottotietojen menetys, jos veroa tai vakuutusmaksua ei makseta.
Eli sakkoineen päivineen koko kustannus on siinä tonnin luokkaa.
Ajokielto ja ajokortin lykkääntyminen taas riippuu siitä, että oliko henkilöllä A-korttia. Jos oli, ei tule ajokieltoa. Yleensähän tosin mopon virittäjillä ei ole A-korttia.
Kaikessa yksinkertaisuudessaan viritetty mopo rinnastetaan moottoripyörään ja siihen on oltava vaadittava ajo-oikeus (A-kortti) sekä siitä on maksettava takautuvasti moottoripyörää vastaavat verot ja vakuutusmaksut, tosin ainakin vakuutusmaksut tulevat korotettuina. - Fobbajuttu
No se E-hyväksytty putkihan on laillinen? Niin mulle kaupassa sanottiin. Samoin sylinterisarjan kohdalla. Niin mistäs minä oisin voinut tietää?
- 4-3
17-10 kirjoitti:
Noh, vähän liioittelua tuo. Trafin sivuilta löytyy ihan oikeaa tietoa. Tyypillinen seuraamus mopon virittämisestä on:
http://www.trafi.fi/mopoilu/mopolla_liikenteessa/viritetty_mopo_on_moottoripyora
- autovero 231 €
- sakot noin 100 €
- muutoskustannukset takaisin mopoksi
- korotettu liikennevakuutusmaksu, jopa yhdeksänkertaisena
- uudelleen katsastus noin 50 €
- ajokielto
- ajokortin lykkääntyminen
- mahdollinen luottotietojen menetys, jos veroa tai vakuutusmaksua ei makseta.
Eli sakkoineen päivineen koko kustannus on siinä tonnin luokkaa.
Ajokielto ja ajokortin lykkääntyminen taas riippuu siitä, että oliko henkilöllä A-korttia. Jos oli, ei tule ajokieltoa. Yleensähän tosin mopon virittäjillä ei ole A-korttia.
Kaikessa yksinkertaisuudessaan viritetty mopo rinnastetaan moottoripyörään ja siihen on oltava vaadittava ajo-oikeus (A-kortti) sekä siitä on maksettava takautuvasti moottoripyörää vastaavat verot ja vakuutusmaksut, tosin ainakin vakuutusmaksut tulevat korotettuina.No, joo. Noin se menee, jos poliisi suorittaa tutkinnan sutaisemalla. Joskus tutkija saattaa myös olla tarkkana. Silloin voi käydä niin, että teolle löytyy rikoskumppaneita, yllyttäjä, avunantaja, mahdollinen kortittomalle luovuttaja, jne.
- Moponviritys
Fobbajuttu kirjoitti:
No se E-hyväksytty putkihan on laillinen? Niin mulle kaupassa sanottiin. Samoin sylinterisarjan kohdalla. Niin mistäs minä oisin voinut tietää?
Tuota, tuota. Se E-hyväksytty putki sinänsä voi olla laillinen, mutta sen asentaminen mopoon ei välttämättä ole laillista. Mopo pitäisi käyttää katsastuskonttorilla muutosten jälkeen, jossa todetaan, että rakenteellinen nopeus ja tehot ovat edelleen laillisella puolella.
Laillisuus tuon tehoputken osalta on vähän niin ja näin; saat toki asentaa mopoon tehoputken ja nostaa tehoja ja jopa rakenteellista nopeutta, jos katsastat mopon sen jälkeen moottoripyöräksi. Älä kuitenkaan edes aja viritettyä mopoa katsastuskonttorille muutosten jälkeen, vaan kuljeta se sinne vaikka trailerilla.
Putki sinänsä ei ole laiton, mutta asennus voi olla. Ja mopoon asennettuna ilman muutoskatsastusta moottoripyöräksi muu kuin alkuperäinen putki on laiton:
Liikenneministeriön päätös moottoripyörän ja mopon rakenteen muuttamisesta
7 §
Pakoputken ja äänenvaimentimen muutokset
1. Moottoripyörän alkuperäisen pakoputkiston tai äänenvaimentimen saa korvata toisella pakoputkistolla tai äänenvaimentimella tai moottoripyörän pakoputkistoa ja äänenvaimenninta muulla tavalla muuttaa. Muutoksen edellytyksenä on, että korvatun tai muutetun pakoputkiston ja äänenvaimentimen suuntaus ja mitoitus vastaavat katsastushetkellä voimassa olevia määräyksiä ja että moottorin äänenvoimakkuus ja pakokaasupäästöt eivät muutoksen jälkeen ylitä moottoripyörän käyttöönottoajankohtana Suomessa voimassa olleita rajoituksia.
2. Mopon pakoputkiston tai äänenvaimentimen saa korvata vain alkuperäisen mukaisella pakoputkistolla tai laitteella.
-----
Kaiken lisäksi olit mennyt myös muuttamaan sylinterisarjaa. Kun teet mopoon muutoksia sinun täytyy varmistua, ennen kaikkea, ettei rakenteellinen nopeus ylitä 45km/h. Lähtökohtaisesti mopojen virittämisestä ei ole juurikaan hyötyä, jos haluaa pysytellä laillisissa rajoissa. Teoriassa voit saada hieman paremman kiihtyvyyden tai väännön, mutta kun lähes aina virityksessä on kyse myös suuremmasta rakenteellisesta nopeudesta, se on laiton, kuten sinunkin tapauksessasi.
Käytännössä olisit joutunut muutoskatsastamaan moposi moottoripyöräksi, jotta se olisi ollut laillinen. Ja siihen sinulla ei liene ajo-oikeutta, kautta haluja maksaa vastaavia veroja ja vakuutusmaksuja, joten viritys meni nyt reisille.
- Hyväksyjä
Se E-hyväksytty putkikin on myytti. Putken pitää olla kyseiseen mankeliin alkuperäistä vastaava. Ei mihinkään toiseen koneeseen hyväksytty :p
- Kaikkea.sitä
Tietämättömyyteen ei voi vedota, vain se merkitsee onko täyttääkö ajoneuvo määräykset. On turhaa vedota siihen että ajoit ensimmäistä kertaa / ensimmäisiä kertoja ja "et voinut tietää" muutosten jälkeen miten lujaa mopo kulkee.
Mopoprojekteja ei ole sallittua testailla yleisillä teillä siten etteikö kuljettaja olisi vastuussa jos poliisi toteaa että mopo ei täytä määräyksiä.
Toisekseen tiesit oikein hyvin että mopo saattaa kulkea liian lujaa, sitähän sinä muutoksilla juuri hait että mopo kulkisi lujaa. - 12-7
Jos menet muuttamaan mopon rakenteita kuvaamallasi tavalla, olet vastuussa seurauksista. Laki yksiselitteisesti määrittelee mopon rakenteelliseksi nopeudeksi 45km/h. Siinä sallitaan pientä heittoa ylöspäin, mutta 69km/h on jo selvästi liian paljon.
Ainut mihin voit yrittää teoriassa vedota, on myyjäliikkeeseen. Sinun pitäisi osoittaa, että mopo kulki 69km/h jo ennen virittämistä vakiona ja että tekemäsi muutokset eivät mitenkään vaikuttaneet mopon huippunopeuteen.
Ei tietenkään tule käytännössä onnistumaan, myyjäliike pesee heti kätensä koko hommasta, kun mopoa on menty virittämään kautta muuntelemaan alkuperäisestä. Oikeuden ennakkopäätös on selkeä, eli mopoa ei voida luokitella kevytmoottoripyöräksi jos se ei täytä vaatimuksia.
Eli käytännössä jos mopoa ei voi heittämällä rekisteröidä kevariksi, ei sitä sellaisena voida käsitellä
Eli poliisi yritti sakottaa kortitta ajosta jne ja meinasi tulla autovero (9,8% nykyarvosta), ajokieltoa jne...
Oikeudessa todettiin että kyseessä oli vain liikenteeseen kelpaamaton ajoneuvo ja sen kuljettaminen ja ainut seuraamus oli 8 päiväsakkoa...
Jos kiinnostaa, niin hakekaa pöytäkirjat Turun käräjäoikeudesta numerolla R14/1584- Rakettispagetti55
Pelkkää potaskaa koko vastaus. Trafin sivuilta selviää, että viritettyä mopoa kohdellaan kevytmoottoripyöränä, vakuutukset, verot ja vaadittu ajo-oikeus sen mukaan. Potaskaa myös tuo Turun ko:n numero, kävin tsekkaamassa ja sillä numerolla ei löydy mitään.
Rakettispagetti55 kirjoitti:
Pelkkää potaskaa koko vastaus. Trafin sivuilta selviää, että viritettyä mopoa kohdellaan kevytmoottoripyöränä, vakuutukset, verot ja vaadittu ajo-oikeus sen mukaan. Potaskaa myös tuo Turun ko:n numero, kävin tsekkaamassa ja sillä numerolla ei löydy mitään.
Niin, tuo on ollut olettamus, kunnes verotusta koitettiin määrätä "hanakalle" tyypille.
Eli lyhyesti: jos mopoa ei saa "heittämällä" rekisteröityä kevariksi, ei sitä sellaisena voi myöskään käsitellä...
Eli toimikoon tuo tapaus ennakkopäätöksenä.
Tokihan jotkut mopot saattaa täyttääkin kevarin vaatimukset... mutta 99% eiJA voidan sitä poliisit kirjoittaa sakon mistä asiasta tahansa... Esim. turkulainen mulkku Bengt Lagerroos kirjoitti sakon "toisen vanhingoittamiseen soveltuvan esineen hallussapidosta" koska mukana oli lamauttimen kopio, joka ei kuitenkaan sellainen ollut...
Nooh nössö olisi maksanut sakon... Asia vietiin oikeuteen ja voitto tuli, ei sellaisen mukana kantamisessa ole mitään laitonta....
Eli kyllä, poliisi voi käsitellä mopoa kevarina, mutta se ei sitä ole, siitä voi hakea vaikka todistuksen katsurilta jos tilanne menee tukalaksi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4463839Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181652- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891444Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991378Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591336- 501266
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441049
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047