Pois kotoa mahollisimman nopeasti

Välimatkaavanhempiin

Elikkä olen 19v poika ja tällä hetkellä suhteet vanhempii (erityisesti äitiin) ovat erittäin huonot. Keskusteluista ei tule mitään ja siitä seuraa vaan huutoa jonka takia yritän vältellä kontaktia heihin. Valittaa sitten kun en pysty sosialisoitumaan heidän kanssaan, vaikka viimeiset 3 vuotta olen yrittänyt huonoin tuloksin. Tänäänkin äitienpäivä lounas päättyi niinkin hyvin että äiti itkee makkarissa ja faija huutaa minulle, koska sanoin suoraan pienen väittelyn jälkeen äidille että ajattelisi muitakin kuin itseään välillä. Hyvää mieltä ei tässä kenellekkään tule ja alkaa tuntua että parempi olisi jos saisi vähän välimatkaa.
Ongelmana on ettei minulla ole mitään hajua mistä aloittaa asunnon hakeminen, sillä käyn lukiota vielä syksyyn enkä saa minkäänlaisia tuloja tai tukia(vanhemmat tienaa liian hyvin mutta minä en siitä hyödy) ja työt alkavat vasta 1.6.
Osaisiko joku neuvoa mitä pitäisi tehdä

4

287

Vastaukset 4

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eräsiskä

Tuntuu oudolta koko juttu. Miksi syytät äitiäsi siitä, että hän ajattelee vain itseään (eikä kai Sinua??) Mitä pahaa siinä on myös ajattelee itseäänkin, tokkopa sinä ajattelet häntä yhtään sen enempää.
      Ulkopuoliselta tuntuu, että Sinulla on myöhäinen murrosikä tai se on jäänyt päälle. Etkä aikuistu, vaan olet edelleen viisitoistavuotiaan tasolla ihmissuhteissa.
      Anna paremmat perustelut tyhmään käytöksesi, niin voisin jotenkin ymmärtää käytöstäsi.
      Oletko kenties ainoa lapsi ja saanut aina mitä olet halunnut.
      Yritä rauhoittaa tilanne ja mieti oletko kenties tehnyt jotain väärää. Silloin nöyrtyminen ja anteeksipyyntö voisi tuottaa tulosta. Toki 19 vuotiaalla on tarvetta omaan asuntoon ja siinä toki vanhemmat ymmärtävät ja varmaan myös auttavat Sinua saamaan sen. Ei ole aikuismaista riidellä vanhempien kanssa, jotka kuitenkin varmaan rakastavat Sinua yli kaiken. He ovat Sinut maailman saattaneet ja huoltaneet aikuisuuteen. Ole kiitollinen siitä ja osoita myös se heille. Sitten sossu on se vihoviimeinen paikka joka voi auttaa asuntoasiassa.

• Välimatkaavanhempiin

löytyy isosisko ja pikkusisko enkä todellakaan saa kaikkea mitä haluan. En alkanut postauksessani selittelemään suhdettamme tarkemmin sillä se ei tuntunut tarpeelliselta (alustin vain vähän tilannetta). Juttelua on tullut tehtyä tässä jo 4 vuotta ja ei se tilannetta paranna. Asiat sovitaan ja 3 päivää sen jälkeen ei vanhemmat muista edes koko tilannetta. Kai se ihan hyvä juttu on, mutta sitten taas alkaa koko rumba alusta. Myönnän etten aina käyttäydy hyvin, mutta ainakin olen rauhallisempi kuin tuo isosisko(20v), joka huutaa kilpaa täällä äidin kanssa milloin mistäkin.

• Itsellänikin on samankaltainen ongelma. Vanhempien kanssa ollaan hyvissä väleissä, muttakun ollaan hetken samassa huoneessa riita syttyy usen. Lisäksi vanhempieni seura ja jutut eivät enää nappaa samalla tavalla kuin ennen. Tämän takia olen jäänyt pois useilta yhteisiltä perhelomilta, koska itse en oikeastaan perheen kanssa yhdessä lomilla viihdy. Kaippa se on normaalia murrosiän jälkeen, kun ihminen alkaa itsenäistyä ja tarvitsemaan omaa tilaa. Asuntoneuvoihin en jaksa (tuskin edes osaisin) vastata, koska klo kolme aamuyö.

• Hei!
      Vanhempiesi tulot vaikuttavat sosiaalietuuksiisi niin kauan kuin opiskelet. Kun saat lukion kokonaan hoidettua ja säännölliset tulot itsellesi, niin voit hakea asuntoa mm. kotikunnastasi internetsivuilta, SATO:lta, ja uuden opiskelupaikan saadessasi kaupunkisi opiskelijayhdistykseltä (esim. Helsingin seudulla HOAS, Lappeenrannassa LOAS jne). Luottotiedot täytyisi pitää kunnossa koko aikuisuuden ajan.
      Kun muutat erilleen vanhemmistasi, muista että olet kokonaan vastuussa vuokrastasi, vakuutuksistasi, sähkölaskusta, puhelinlaskusta ja internetyhteydestä. Voisit etukäteen hahmotella paperille, mitä nämä kaikki todelliset kulut tulevat sinulle kustantamaan per kuukausi. Näiden laskelmien avulla päättelet, mihin sinulla on todella varaa. Ruokakaupassakin on pakko käydä ja vaatteet kuluvat väkisin.
      Sinulla kuitenkin on mahdollisuus onnistua, kun mietit mitä teet! Toivon sinulle aurinkoista kesää ja hyvää jatkoa itsenäistymisen polullasi!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt se syksy on sitten alkanut

Esimerkiksi tänään sataa aamusta iltaan, ja nytkin.
      Maailman menoa
      50
      979
    2. Minä en ole koskaan

Rakastanut ketään toista yhtä paljon kuin sinua
      Ikävä
      95
      953
    3. Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."

Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i
      Kotimaiset julkkisjuorut
      19
      815
    4. Vähän pitää

Kiusia ja näyttää
      Ikävä
      120
      764
    5. Anteeksi J-mies

Anteeksi että myötävaikutin siihen että rakastuit minuun, jota et voi koskaan saada. Viimeksi kun näimme ja katselimme t
      Ikävä
      115
      735
    6. Olet nainen ollut vaikein rasti

Eniten olet tunteitani myllännyt ja niitä kuluttanut, ja tuottanut. 🤔
      Ikävä
      36
      663
    7. Taidat olla

Luovuttanut jo minun suhteeni osalta?
      Ikävä
      45
      646
    8. Minä muistan

Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol
      Ikävä
      45
      610
    9. Kenen viisautta on ollut laittaa tie väärällä murskeella pilalle

Kenen viisautta on ollut kun Siimeksen/Kylmänpurontie pantu pilalle kun on ajettu liian karkeaa mursketta. Rengasliikke
      Hyrynsalmi
      22
      596
    10. Mä voisin rakastua noihin tähti silmiin

Katseesi on niin lumoava nainen💚.
      Ikävä
      19
      596
    11. Jos tullaan toisiamme vastaan, niin

pitäiskö pysähtyä ja onnitella?
      Ikävä
      46
      568
    12. Riittääkö mahkut

Kaivattuusi 🤭.
      Ikävä
      38
      559
    13. Siinä kävi mies nyt niin että tämä ämmä muuttaa ulkomaille

Vuonojen maa kutsuu, joten ei hätää. Et kuule minusta enää. 😂 Lycka till! Ämmä riittää.
      Ikävä
      72
      548
    14. Voisiko vielä välillemme jotain kehittyä

Vai heihei ja ei nähdä enää.
      Ikävä
      33
      543
    15. Koska Martina viettää aikaansa lapsiensa kanssa

Äiti vaan juoksee miehen perässä Tallinnassa, Lontoossa, Turussa. Kyllä oli kätilö oikeassa, kun sanoi, että ei olisi ka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      136
      509
    16. Ähtäri on taas TV: n ja radion ykkösuutinen

Uusi podcast on julkaistu ja on nyt kuunneltavissa. Mot on tehnyt hyvää työtä! Mikko Savola ja kepu ei ota mitään vast
      Ähtäri
      44
      506
    17. Kerro kolme hyvää asiaa

Kaipaamastasi ihmisestä ja lisää perään onko kaivattusi n vai m 😍
      Ikävä
      25
      502
    18. Mitä muuta on olemassa kuin lisääntyminen

Jos mies ei pääse lisääntymään niin mikä hänen osansa elämässä on? mitä jää jäljelle? Hän on vain muiden palvelija kok
      Sinkut
      108
      500
    19. Tilanteenne

Onko tilanteenne tällä hetkellä hyvä?
      Ikävä
      47
      495
    20. Pahkalassa tapahtuu

Mitäs on tapahtunut yöllä pahkalan kerrostaloilla.oli poliisia ja ambulanssia taas vaihteeksi
      Parkano
      7
      477
    Aihe