Onko arat laillisia Suomessa?

arakaija

Olen pitkään unelmoinut arasta ja nyt sellainen (sinikelta-ara) olisi myynnissä, mutta lintu tulisi ulkomailta, joten pari kysymystä:

1) Voiko lintu jäädä tulliin?
2) Onko aran omistaminen edes laillista Suomessa?
3) Lintu maksaa 2500€ joten luuletteko, että lintu on oikea eikä pelkkä kuva?
4) Olen sisustanut linnulle huoneen, jossa on paljon "puita", valaistus on hyvä ja lämpötilakin helposti säädeltävissä, sopiiko kyseinen ympäristö linnulle vai onko häkki sittenkin parempi?

2

268

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kissi

http://www.tori.fi/pohjois-savo/Kaksi_sinikelta_ara_naarasta__Ruotsi__18663946.htm?ca=18&w=3

Tätäkö meinasit? Tuo ilmoitus poikkeaa hyvin selvästi huijausyrityksille tyypillisistä ilmoituksista. Ja pitää sitä järkikultaa itsekin käyttää; en minä itse maksaisi edes halvempaa eläintä ennen kuin saisin käsiini sekä sen että luvatut todistukset.

Kyllähän nuo laillisia Suomessakin ovat, mutta eivätkös nämä nyt ole sellaisia tietoja, jotka kannattanee hankkia etukäteen ja itsenäisesti? Tietoa kyllä löytyy taatusti tuostakin asiasta. Itsekin eläimiä silloin tällöin myyvänä en katso kovin hyvällä sitä, että perusasioita kysellään ostovaiheessa. Ne perusasiat pitää olla hallussa ennen. Ja sitä tietoahan (johon voit luottaa) löytyy ihan muualta kuin suomi24:sta.

• Lintutäti

Hei!
      Arat ovat kyllä täysin laillisia Suomessa! Ne tarvitsevat kuitenkin tarkat paperit mm. CITES, alkuperäis- ja syntymätodistukset, eläinlääkäritarkistukset (luultavasti lähtö että saapumismaassa), maa- ja metsätalousministeriön luvan jne joten papukaijan tuontiin muualta on syytä perehtyä tarkoin.
      Ympäristösi kuulostaa hyvältä! Aroille kannattaa olla juurikin oma lintuturvalliseksi tehty huone. Olet selvästi perehtynyt.
      Hyviä uutisia sinulle. Aroja myydään silloin tällöin myös Suomessa. Ulkomaalaisiin myyjiin kannattaa suhtautua varauksella. Tällä hetkelläkin pari aran poikasta olisi myynnissä perehtyneisiin koteihin, tulisivat ruotsista. Ks. Suomen lemmikkilinnut Kaijuli ry foorumi, täältä löytyy ilmoitus ja yhteystiedot myyjään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      20
      5044
    2. Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r
      Oulainen
      2
      2452
    3. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      136
      1280
    4. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      100
      1247
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1200
    6. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1084
    7. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      17
      883
    8. viekää miehet naiset kunnon treffeille

Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      168
      835
    9. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      61
      753
    10. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      35
      722
    Aihe