Pentuaitaus

Koiruliini100

Olemme hankkimassa koiranpennun ja mietin, minkälainen pentuaitaus olisi hyvä sisälle. Onko kellään kokemusta, voiko esim.lasten uima-altaan laittaa "aitaukseksi" jos sen vuoraisi vaikka sanomalehdillä?

21

9771

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rounderpoubd

      Valvotusti voi pitää altaassa muutoin hommaisin suoraan portin tai todella tilavan pentuaitauksen jotkut nikkaroi itsekin aitauksia puutarha verkoista pääasia on että materiaali on kestävä ja hammastelu turvallinen koiralle :)

    • jfperp

      Kyllä pennun pitää saada kulkea suhtvapaasti ja tutustua ympäristöönsä. Jos on sellainen himosiisti, on parempi olla koiraa ottamatta. Ei eläintä saa vangita johonkin aitaukseen, miltä se aloittajasta itsestään tuntuisi, häh!!!!

    • Koiruliini100

      Kyllä pentu saakin tutustua ympäristöönsä mutta eikös kuitenkin jonkinlainen aitaus kannata olla sen varalle, jos itse lähtee pois kotoa.

      • penttilö

        meillä ei ollut minkäänlaista aitausta koiran ollessa pentu, en näe sellaiselle mitään tarvetta. jos on jotain vaarallisia paikkoja mihin ei saa mennä niin estää pääsyn niihin, en kyllä tiedä mitä sellaisetkaan olisi... ja ihan pieniä ei kannata yksin jättää ollenkaan, tai jos on pakko niin ihan muutamaksi minuutiksi.


    • asdasdasdasda

      Pentuaitauksella on hyvä opetella esim. erossa olemista, ettei koira voi jatkuvasti seurata ihmistä, vaan sen pitäisi osata olla omissa oloisaankin. Lisäksi siinä on hyvä nukkua yöt, ettei keksi viihdykettä öisin, kun kuuluu nukkua.

      • tydryry

        Kyllä jokaisessa kodissa on ainakin kaksi ovea, joiden avulla yksinoloa voidaan opetella - ulko-ovi ja vessanovi. Jos koira ei selviä ilman katsekontaktia ihmiseen, niin asia pitää hoitaa kuntoon kouluttamalla (= paikka, odota), ei mekaanisesti estäen. Ei koira sillä tavoin mitään opi.

        Pentuaitaus on turhaa rahastusta, ellei asunnossa todella ole joitain pentujen ulottumattomista pois rajattavia tiloja. Esimerkiksi kasvattajien kotona on ymmärrettävää, ettei haluta 6-12 pentua vipeltämään vapaasti koko talossa. Koira on kuitenkin sosiaalinen eläin ja jos se aiotaan hankkia niin olisi suotavaa, että se saisi viettää aikaansa - myös yöllä - muutenkin kuin yksin. Normaalin koiran arkeen kuuluu kuitenkin jo valmiiksi 8-10 tunnin yksinolo omistajien töissäkäynnin takia. En ymmärrä, miksi eläinparkaa pitäisi eristää yhtään enempää.


    • järjetönnä

      "Haluan hankkia koiran ja mietin, miten sen saisi parhaiten eristettyä laumastaan."

      Älä hanki koiraa.

    • Koirakkomukava

      Häkitys on laitonta kun taas tilan rajaus ei ole. Järkeä pitää olla kuitenkin rajaamisessakin taas kerran eli ei liian pientä tilaa tai kokoaikaisessa käytössä! Koira on tosiaan laumaeläin ja kärsii jos jatkuvasti on erillään laumasta.

    • Kjjjkjjfowjfjfrjfrkjfrf

      :D Minulla on ollut aina sama usko, että nämä pentuaitaukset on enemmän käytössä kasvattajille, joilla on koko pentue... Yhdelläkään koiristani en ole tuollaista kyllä tarvinu.

    • Marikachihu

      Ehdottomasti pentuaitaus kannattaa hommata,itse ostin eläinkaupasta metallisen ison aitauksen,on niitä pieniäkin.aitauksessa pentu on turvassa öisin ja silloin kun se jätetään yksin kotiin.muista,jos pentu huutaa perääsi,älä huomioi vaan lähdet pois.mulla on ollu monta koiraa ja jokainen pidetty aitauksessa noin puolen vuoden ikään.aitaukseen pitää laittaa peti tai viltti,pissapaperi,leluja ja vesikuppi.Onnea ja turvallisia hetkiä pentunne kanssa.

      • EiPikaratkaisuille

        Joku aloittaa yksinolokoulutuksen koiraa huudattamalla, toiset pehmeästi paikka-käskyn ja hitaan, lempeän opettelun keinoin. Koira ei tarvitse pentuaitausta. Jos omistaja tarvitsee niin kannattaisi miettiä, miten koiraa voisi kouluttaa paremmin. Sen käytöksessä on jotain häiriötekijöitä, jos siitä on pakko päästä eristämään "laumastaan" välillä. "Läheisriippuvaisuus" jne. ongelmat ovat oma vika ja kannattaa perehtyä ennemminkin ongelman syihin - kuten omaan käytökseen - eikä siihen, mitä pikaratkaisuja kaupasta saa ostettua.

        Toki kaupungilla kulkee niitäkin, joilla koira on nyöritetty koko kehon mitalta erilaisiin remmeihin (= ei kouluteta vaan hankitaan vedonestovaljaat, kuonopanta, huomioliivit, sähköpanta, kuonopanta ja varmistukseksi peruspanta jne.). Kotona viedään koira koiraportin taakse aitaukseen, ettei se pääse kiusaamaan omistajiaan läsnäolollaan. Koira ruokitaan sillä millä joku on sen käskenyt ruokkia ja koko koiranomistajuus on pelkkää markkinoitua pikaratkaisua. Itse koiraa ei nähdä koiranomistajuuden takaa.

        Yhden pennun perhe ei tarvitse pentuaitausta. Jos haluaa estää pennun pääsemisen esim. pyykkihuoneeseen tai kellarin portaikkoon, niin matala portti (tai tavallinen ovi...) on oiva vaihtoehto.


      • Marikachihu

        Hmm,ootko sä joku kymmenvuotias jolla ei taas oo muuta tekemistä ku jauhaa tietämättömyyttä eli jaskaa?mun koira on hyvin koulutettu,osaa käyttäytyä eikä ole lainkaan eroahdistusta.kasvattajatkin suosittelee pentuaitausta joka takaa sen turvallisuuden.pentua ei pidetä siellä 24h.


      • EiPikaratkaisuille

        On hiukan outoa, että mitä pienempi ja vaivattomampi koirarotu on kyseessä, sitä todennäköisemmin ne ollaan tunkemassa mahdollisimman pieneen tilaan ja mieluusti myös eri huoneeseen, kun omistaja haluaa nukkua. Ihan kuin lemmikki olisi osa-aikainen sopimus, jonka epämiellyttäville ominaisuuksille ei voisi mitään.

        Kyllä niitäkin voi kouluttaa. Eikä niitä(kään) saa eristää huvin vuoksi perheensä parista. Sillä tavoinhan vain kusee alkuihinsa suhteen, joka koiranomistajan ja pennun välille pitäisi syntyä!

        P.S. En kysynyt koirasi koulutuksen tasosta.


      • Marikachihu

        Siis ymmärrätkö että turvallisuuden takia niiden on hyvä olla aitauksessa silloin kun pentu on yksin kotona.soita nyt jollekkin kasvattajalle tai katso netistä tietoa kun olet ihan hakoteillä.


      • EiPikaratkaisuille
        Marikachihu kirjoitti:

        Siis ymmärrätkö että turvallisuuden takia niiden on hyvä olla aitauksessa silloin kun pentu on yksin kotona.soita nyt jollekkin kasvattajalle tai katso netistä tietoa kun olet ihan hakoteillä.

        ... miksi niitä sitten hankitaan nimenomaan kääpiökoirille, jotka eivät edes yllä keittiötasoille yksin? Tai kykene avaamaan siivouskomeroa? Suuret koirat voivat avata kaapit ja ovet helpommin ja natustella sähköjohdot poikki yhdellä puraisulla. Silti niille ei kaupitella tuollaisia extratarvikkeita. Mihin sellaiseen vaaraan kääpiökoira voi joutua, ettei keskikokoinen tai suuri koira voi? Olettaen, että asunto perussiisti ja koira peruskoulutettu. En minäkään antaisi koiran kulkea vapaasti tiloissa, joissa keittiöveitset olisi unohdettu lattioille tai joissa sängyn viereen kasatut pyykkivuoret saattaisivat houkutella keskenkasvuista pissijää...

        Ymmärrän, ettei koiran pissoja ehkä haluta metsästää ympäri kämppää, mutta yleensä koira opetetaan sisäsiistiksi sen vuoksi. Tai opetetaan käymään tietyllä pissapaperilla. Tai jos kämpässä tehdään esim. tapetointia niin on ymmärrettävää, ettei koiraa haluta silloin samoihin tiloihin ja että sen kulkua rajoitetaan jollain tavalla.

        Koira ei tarvitse pentuaitausta. Yritän edelleen hahmottaa niitä syitä, miksi omistaja tarvitsisi, mutta olen tottunut ratkaisemaan mainitsemasi asian - turvallisuuden yöllä ja poissaollessani - koulutuksella, en mekaanisesti estäen.


    • pienivalkoinen

      Ei ole meilläkään aitaa sisällä tarvittu, ovia sulkemalla ja vähitellen kouluttamalla koirat on oppineet minne ei saa mennä. Pienessä häkissä pito on todella eläinrääkkäystä.

      • Marikachihu

        Et näköjään tiedä koirienpidosta mitään.mut oon huomannut et tääl on kaikenlaista kulkijaa,paljon ihmisiä jotka ei tiedä asioista tai luulee jotain väärin.


    • Rikkimenee

      Jos allasta aiotaan tulevaisuudessakin käyttää, en suosittele sen muuttamista pentuaitaukseksi :D osta lemmikkiliikkeestä metallinen verkko; on kestävä ja saa muokattua eri muotoihin esim. Ympyrä, neliö, auki-> toimii tilaanjakajana seinästä seinään. Aika pieni se kehä suljettuna on, joten tuo rajaushomma olisi minusta paras!

    • Koiruliini100

      Kiitoksia vastauksista! Sain vastauksen kysymykseeni :)

    • Pentuaitauksesta vielä. Mulla oli kun kasvatin perhoskoiran kymmenen vuotta sitten, ihan 7 viik alkaen en muista kuinka kauan olohuoneessa jossa nukuinkin. Oppi siihen hyvin pienenä että tulen ja menen, kotitaloustyöt siinä samalla. Pikkuhuljaa tutustui kotiin tarkemmin ja pojasta tuli sosiaalinen, oikein kiva tapaus.
      Nyt otin 11 viik perhosen joka ollut sellaisessa häkissä kasvattajalla hakemiseeni asti toisen pennun kanssa. Minun luona ei siihen jäänyt vaikka laitoin samaan häkkiin kuin edellinenkin pentu. Hän huomasi miten mukava olla vapaana kodissa. Yksi päivä yritin rajata olohuoneen tilaa, on helpopi seurata milloin on tarvehätä niin alkoikin tekemään siihen häkin viereen, eli otti häkin reunan kuin kasvatuskodissaa, tarpeet toiseen päähän ja toisessa nukutaan.
      En tiedä missä vika, johtuuko siitä että pentu ei juuri ole ulkona käynyt. Nurmi ja liikenne aivan uutta, nyt kun märkää vielä, ei halua kävellä mitään muuta kuin nippa nappa tarpeet lähelle tuttua paikka, ei edemmäs pihaan tutustumaan tai tien varsia nuuhkimaan, vain muutaman kerran kävellyt tien reunaa kun olen kantanut sinne, nurmikolla vippassut ja tehnyt sinne tarpeeitaankin hyvin, mutta vain kaksi-kolme ketaa viikon aikana mitä mulla ollut. Istuu, makaa ja jömöttää tiukasti paikallaan.
      Valjaat turvalliset ettei kaula kiristy kun vetää tiukasti taaksepäin. Houkuttelu ei auta, namin takia ottaa kahden metrin kävelyn mutta sitten taas jököttää. Muutamia kertoja olen yrittänyt avittaa kevyesti nykäisemällä ja yhdellä sanalla, mennään, vaikeaa on, joskus askel ja taas pysähtyy jököttämään.
      Alkuun lepertelin ja houkuttelin vaikka millä tavalla, lopulta kannoin toiseen paikkaan muutamia metrejä tai kymmeniä metrejä ja laskin alas, ei, ei auttanut.
      Edelleen vaikeaa lähteä liikkeelle muuanne kuin tarpeiden teko paikkaan.
      On reilun viikon päästä kolme kk,tta vanha.
      Kiinnostunut ihmisistä on kovasti, autoja ja pyöriä ei pelkää, lastenvaunutkin kiinnostaa, eläinkaupassa ja kylässä rohkea ja utelias.
      Onko kenella vastaavaa ja mitä neuvoja antaisitte. Koirakokemusta on monesta koirasta mutta ei ole tällaista ongelmaa ollut koskaan, varsinkaan pennun kanssa.

    • MTyksinolo

      Edellinen koiran pentu teki melko kiitettävät tuhot yksin ollessa. (sohva, vaatteet, irtotavara yms.yms. -.- ) Niinpä nyt varauduttiin tulevaan pentuun tekemällä tilanrajausta varten portit yksin oloihin. Neliötkin on laskettu, että täyttää eläinsuojelun vaatimukset. :) Nyt vaan yksinolo ajoille tarjolle luvallista nakerrettavaa (kong, luu), vettä, makuupaikka ja pissanurkka.

      Ajattelin pistää idean jakoon, jos joku muukin hyötyisi. :)

      Hintaa kaiken kaikkiaan n.60e. Verkko bauhaussista 150cmx5m verkko. Ja rimat byggmaxista.

      Kuvat alla:

      [url]http://aijaa.com/ab2pB0[/url]

      [url]http://aijaa.com/QLBX9S[/url]

      [url]http://aijaa.com/6bc0Zp[/url]

      [url]http://aijaa.com/RyXXr5[/url]

      [url]http://aijaa.com/FO6fWi[/url]

      [url]http://aijaa.com/FBu66w[/url]

      [url]http://aijaa.com/0whWjn[/url]

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2606
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1179
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1143
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe