Vanhempien riitely!

entiiä

Oon 14v ja mul on hiema vaikeuksii opiskella koulussa kun mun vanhemmat riitelee kokoajan. Mun mutsi on alkoholisti ja faijalla ei oo koskaa aikaa tehä mitää mun kanssa, kun joutuu tehä 2 työtä elättäkseen ittensä, mut ja mutsin. Mä en oikeesti jaksa tätä enää, mistää ei tuu koskaa mitää. Koulussa menee huonosti, tulee huonoja numeroita, faija aina jossain ja mutsi juo ittensä kohta hengiltä. Paljon juttui mitä oon joutunu kestää vanhempien takia mistä en viitsi edes puhua... Onko teillä jotain kokemuksia tai jotain vinkkejä..?

4

251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sissee

      Olisko täs tilantees parempi asua muualla,esim.sosiaalitoimi vois sijoittaa hetkeksi.Sekin parempi kun kotona alkoholisti ja toinen aina töissä.Äitisi tulisi saada herätys ja hoitoon jos hän sitä yhtään tajuaa että mihin juominen lopulta johtaa.Tosi ikävä tilanne, sul on oikeus hyvään elämään.Toimi ja puhu itsesi vuoksi,onko ketään sukulaista jonne voisit majoittua hetkeksi?

    • AikuinenM

      Minun isäni oli alkoholisti ja äitini mielenterveyspotilas. Mä osaan kuvitella, miltä sinusta tuntuu.

      Oletko puhunu asioista vanhemmillesi? Edes isällesi? Tai jollekin sukulaiselle? Jollekin muulle luotettavalle aikuiselle?

      Jos et mitään muuta keksi, niin laita joku yhteystieto, jolla suhun saa yhteyden, niin mietitään asioita yhdessä. Vaikka kik. Ja mä en ole mikään pervopedo vaan ihan luotettava aikuinen, joka on itsekin kokenut rankkaa perhe-elämää lapsena.

    • jokujokahaluaaauttaa

      Mä oon sijotettu koska mun molemmat vanhemmat on alkoholisteja ja meilläki oli sitä riitelyy paljo isä hakkas kaikki vastaan tulijat. Onks sulla joku jolle puhuu? Se ois tosi tärkeetä täs kohtaa et saisit vähä purkaa tunteita. Koulussa kannattaa puhua terveydenhoitajalle tai jollekki opettajalle. Sossut vois sijottaa sut väliaikasesti kriisi perheeseen tai laitokseen ja miettii sitte tarkemmin mitä tehä. Mä ymmärrän sua jollain tasolla... voimia ♥

    • Moikka!

      On hyvin ymmärrettävää, että koulunkäyntisi on hankalaa, kun sinulla on tuollaisia murheita kotona. Ei ole ihme, jos et pysty/jaksa keskittyä kouluun tai muihin sellaisiin asioihin, joita sinun ikäisesi elämään pitäisi kuulua.
      Kuten yllä onkin jo neuvottu, ole rohkea ja kerro perheesi tilanteesta jollekin luotettavalle aikuiselle. Esimerkiksi työntekijät koulussa (kuten koulupsykologi, koulukuraattori, terveydenhoitaja) tai vaikka alueesi nuorisotyöntekijät ovat vaitiolovelvollisia: sinun ja perheesi asioita ei levitellä ulkopuolisille, mutta voit saada tukea ja apua. Työntekijöiden (tai muiden luotettavien tuntemiesi aikuisten) kanssa voitte yhdessä miettiä, miten tilannetta voitaisiin helpottaa - Jotta sinä voisit keskittyä normaaliin nuoren elämään ja saisit myös ansaitsemasi vanhempiesi aidon läsnäolon.

      Tsemppiä ja kaikkea hyvää sinulle!

      Terkuin NettiSaapaspäivystäjä Nina Kiuruvedeltä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2322
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      137
      1481
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      154
      1193
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      927
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe