Vanhempien riitely!

entiiä

Oon 14v ja mul on hiema vaikeuksii opiskella koulussa kun mun vanhemmat riitelee kokoajan. Mun mutsi on alkoholisti ja faijalla ei oo koskaa aikaa tehä mitää mun kanssa, kun joutuu tehä 2 työtä elättäkseen ittensä, mut ja mutsin. Mä en oikeesti jaksa tätä enää, mistää ei tuu koskaa mitää. Koulussa menee huonosti, tulee huonoja numeroita, faija aina jossain ja mutsi juo ittensä kohta hengiltä. Paljon juttui mitä oon joutunu kestää vanhempien takia mistä en viitsi edes puhua... Onko teillä jotain kokemuksia tai jotain vinkkejä..?

4

159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sissee

      Olisko täs tilantees parempi asua muualla,esim.sosiaalitoimi vois sijoittaa hetkeksi.Sekin parempi kun kotona alkoholisti ja toinen aina töissä.Äitisi tulisi saada herätys ja hoitoon jos hän sitä yhtään tajuaa että mihin juominen lopulta johtaa.Tosi ikävä tilanne, sul on oikeus hyvään elämään.Toimi ja puhu itsesi vuoksi,onko ketään sukulaista jonne voisit majoittua hetkeksi?

    • AikuinenM

      Minun isäni oli alkoholisti ja äitini mielenterveyspotilas. Mä osaan kuvitella, miltä sinusta tuntuu.

      Oletko puhunu asioista vanhemmillesi? Edes isällesi? Tai jollekin sukulaiselle? Jollekin muulle luotettavalle aikuiselle?

      Jos et mitään muuta keksi, niin laita joku yhteystieto, jolla suhun saa yhteyden, niin mietitään asioita yhdessä. Vaikka kik. Ja mä en ole mikään pervopedo vaan ihan luotettava aikuinen, joka on itsekin kokenut rankkaa perhe-elämää lapsena.

    • jokujokahaluaaauttaa

      Mä oon sijotettu koska mun molemmat vanhemmat on alkoholisteja ja meilläki oli sitä riitelyy paljo isä hakkas kaikki vastaan tulijat. Onks sulla joku jolle puhuu? Se ois tosi tärkeetä täs kohtaa et saisit vähä purkaa tunteita. Koulussa kannattaa puhua terveydenhoitajalle tai jollekki opettajalle. Sossut vois sijottaa sut väliaikasesti kriisi perheeseen tai laitokseen ja miettii sitte tarkemmin mitä tehä. Mä ymmärrän sua jollain tasolla... voimia ♥

    • Moikka!

      On hyvin ymmärrettävää, että koulunkäyntisi on hankalaa, kun sinulla on tuollaisia murheita kotona. Ei ole ihme, jos et pysty/jaksa keskittyä kouluun tai muihin sellaisiin asioihin, joita sinun ikäisesi elämään pitäisi kuulua.
      Kuten yllä onkin jo neuvottu, ole rohkea ja kerro perheesi tilanteesta jollekin luotettavalle aikuiselle. Esimerkiksi työntekijät koulussa (kuten koulupsykologi, koulukuraattori, terveydenhoitaja) tai vaikka alueesi nuorisotyöntekijät ovat vaitiolovelvollisia: sinun ja perheesi asioita ei levitellä ulkopuolisille, mutta voit saada tukea ja apua. Työntekijöiden (tai muiden luotettavien tuntemiesi aikuisten) kanssa voitte yhdessä miettiä, miten tilannetta voitaisiin helpottaa - Jotta sinä voisit keskittyä normaaliin nuoren elämään ja saisit myös ansaitsemasi vanhempiesi aidon läsnäolon.

      Tsemppiä ja kaikkea hyvää sinulle!

      Terkuin NettiSaapaspäivystäjä Nina Kiuruvedeltä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1395
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      152
      1111
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      84
      947
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      837
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      76
      793
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      291
      730
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      62
      723
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      723
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      718
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      682
    Aihe