Tarkoituksena on rakentaa talon seinustalle autokatos. Resepti on hyvin yksinkertainen: noin 3m x 6m -kokoinen katto kiinnitetään toisesta reunastaan talon seinään (kantaviin rakenteisiin, mahdollisin vahvistuksin), toinen reuna tuetaan maahan anturoidulla kolmella pilarilla.
Mistä löytäisin malliksi piirustuksia moiseen?
Jos en löydä niitä, tarvitsen seuraavia tietoja:
- Miten vino katon tulee olla, jotta lumi valuisi itsekseen pois? Onko niin jyrkkää katosta mitään järkeä tehdä?
- Mitä rakenteita katemateriaalin alla yleensä käytetään? (Mitä puutavaraa, millä jaotuksella?)
- Miten järeät tolpat kestävät katoksen ja mahdollisen lumikuorman nurjahtamatta? (puuta esim. 4"x4" vaiko rautaa?)
- Mitä suosittelet katemateriaaliksi?
H.H
autokatoksen rakentaminen
9
9802
Vastaukset
- joku vaan
H.H. Etsi joku rakennesuunnittelija laskemaan ne lumikuormat, rakenteet ja kaltevuudet.
Saat yösi nukuttua paljon paremmin kun ei tarvitse pelätä. Lupaviranomaisetkin vaatii laskelmat paperilla.- H.H
Et vissiin osannut lukea viestistäni, että kyselin ensisijaisesti valmiita piirustuksia malliksi? Tuollaisia katoksia on tehty Suomessa lukuisia. Lumikuormista ja kaltevuuksistakin löytyy suosituksia, joita mielelläni kuulisin.
Aion todellakin hahmotella piirustukset itse, ja luonnollisesti joku tuttu rakennesuunnittelija saa tarkistaa ne tehdä lujuuslaskelmat. Mutta koko tehtävää ei voi tietenkään teettää rakennesuunnittelijalla. Katoksen ulkonäkö on aika tärkeä, kun kyse on vanhaan taloon liitetystä katoksesta. - mika
kunnan rakennustarkastaja antaa sinulle kyllä asemakaavan kuuluvan kattttokaltevuuden. onko se ehkä 1:25 tai 1:2 riippuu kaavsta.
- rakenna
pihan perälle, jos auto syttyy palamaan menee talokin samalla (ja henki).
Mikkelissää tekee jore niitä telttatalleja, sen saa laittaa ilman lupaa ainakin tilapäiseksi talliksi.- LPA
Kyllä telttatallikin tarvitsee useimmissa paikoissa rakennusilmoituksen
- peukku2
otitko huomioon että kun katos on kiinni talossa toiselta reunalta ja jos routa nostaa sun tolppias käy seinälle ainakin hassusti? sen välttää tekemällä perustukset, mutta sitten se taitaa olla jo lisärakentamista koska talossa kiinni tai tekemällä katoksen erikseen jokapuolelta tolpilla.
- sam
Rakensin autotallin kylkeen 5x10m ko. katoksen.
-Katossa on 8 asteen kallistus, vielä ei ole lumet tulleet alas. Jos tekee jyrkän jää matalaksi. (riippuu tietysti seinästä).
-Tein putkipalkista 300mm korkeat ristikkopalkit, jotka on joka toisen runkotolpan kyljessä, siis 1,2m välein (menee myös yläjuoksun päälle). Ruoteina on 100x50 lankku. Päällä pelti.
-Tolpat on reilu 200mm hirttä (kaadoin tontilta)
-Pilareille valoin anturat, (laatta n 600x600 ja siitä n200x200 neliopilari) jotka on n.1m syvyydessä ja eristetty 150mm styroksillä.
Tehty sillä periaatteella että kestää lumikuormat vaikka ei tulisikkaan lumet alas.
En ole laskenut kuormia, tehty mutu tuntumalla.- H.H
Kiitos projektisi kuvauksesta. Rakenteet kuulostavat vakuuttavan järeiltä, mutta onhan katoksesi pohjapinta-alakin peräti 50 m2. Omastani tulee vain 3m x 6m, mutta olen toki varautunut valamaan pilareille anturat.
Kiitos neuvoista myös muille. Autopalon riskiä en jostain syystä edes tullut ajatelleeksi, vaikka muuten olen kiinnittänyt paljon huomiota talon paloturvallisuuteen.
- Anonyymi
Moikka
Iisalmi autonpesun seuranta,autokatos Valo,joka Nivala syttyy itsekseen ei olis vielä tarve,Syttyy Kun auto Tyttää TV seuranta.
Sisäasian ministeriön kaiku
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1155965Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324067- 823352
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182986Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522054Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004- 1431795
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431787Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569