lapset, jotka tottelevat tarkasti vanhempiaan?

miten onnistutte??

Ihmettelen, miten on kasvatettu ja miten on toimittu niiden lasten kanssa, jotka tottelevat vanhempiaan kirjaimellisesti eivätkä uhmaa ollenkaan?

Jos äiti ja isi on sitä mieltä, että 12-vuotiaan on laitettava henkselimalliset kurahousut loskakelillä ainakin pihaleikkeihin - ja lapsi laittaa eikä edes kitise vastaan.

Jos äiti tai isi on sanonut, että "tästä asiasta et sitten hiiskahdakaan" sille-ja-sille - ja lapsi/lapset vaikenevat kuin muurit. He eivät edes sano, että on kielletty kertomasta, koska on kielletty sanomasta niin. He vain vaikenevat.

Kun äiti/isä sanoo: puet nämä vaatteet päällesi - kouluikäinen, jopa yli 10 v , lapsi pukee just ne vaatteet, vaikka inhoaa niitä yli kaiken. Sanoo vaan, että minä inhoan näitä vaatteita, mutta laittaa päälle kun käsketään, itkee ja pukee.

Kouluikäisten huoneesta sammuu valot tasan klo 20 niin arkena kuin pyhänäkin. Vaikka lemppariohjelma tulee, mutta se loppuu 20.15, sitä ei saa katsoa.
Lapsi tottelee, ei uhmaa ollenkaan, vaikka haluaisi katsoa sen loppuun (valvoa pidempään, koska ei väsytä ja on viikonloppu eikä aamulla koulu-tms. menoa) ja ennenkaikkea: lapsi on eri mieltä kuin vanhempi, mutta ei uhmaa, ei sano mitään, vaan tottelee.

Miten ihmeessä tämmösiä lapsia saadaan aikaan???

Miten systemaattisesti ja miten aikaisin lapsen oma tahto nujerretaan?

Millaisia keinoja siihen käytetään, jos ei käytössä ole fyysistä väkivaltaa/selkäsaunoja tms.? Millainen raivokohtaus tai rangaistus on edessä, miten vanhempi toimii/on toiminut, ett-ä lapsi on näin tottelevainen vielä kouluiässä murrosiänkin kynnyksellä - tuntuu, ettei lapsella ole omaa ajattelua ollenkaan, on vain äidin/isän aivot ja mielipiteet ? Tai ettei sitä omaa ajattelua sallita?

Miksi ei sallita? Onko se uhka? Kuten sosialistissa maissa: toisinajattelua ei sallita?

Onko täällä netissä yhtään aikuiseksi ehtinyttä, jotka ovat noin kirjaimellisen kuuliaisesti noudattaneet vanhempien määräyksiä? Millaisia keinoja vanhemmat ovat käyttäneet, että olette totelleet valittamatta? Ja millaisia vanhempanne ovat noin muutoin olleet, jos he eivät edes näin vähäpätöisessä asiassa kuuntele lapsen mielipidettä? Kuunteleeko ollenkaan, koskaan, missään asiassa?

Ihmettelen tätä ihan aidosti, siksi haluaisin kuulla kokeneiden ajatuksia ja kommentteja.

Itselläni on kolme lasta, ja kyllä he kaikki ovat uhmanneet, olleet eri mieltä, inttäneet vastaan.
Eivät he miten vaan ole saaneet olla ja mennä, säännöt ja sanktiot on, rajat.
1-vuotiaskin osaa kiukutella oikein kunnolla, kun homma ei mene hänen tahtonsa mukaan. No, ei se useinkaan mene, mutta eriävän mielipiteensä hän ilmoittaa ja äänekkäästi !

Ei, en halua edes tästä nuorimmaisesta niin kuuliaisen nöyrää, ettei hänellä ole omia mielipiteitä tai omaa ajattelua. Haluan, että vaikka säännöt ja rajat onkin, hänellä on myös oma tahto = oma ajattelu = omat mielipiteet.

30

5530

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jotain kokenut

      Lapsi saadaan tottelevaiseksi viemällä ensin itsetunto, lasta ei tueta henkisesti vaan kaikki hänen toimensa kyseenalaistetaan. Miten tahansa lapsi toimii sanotaan että se oikeastaan oli väärin.
      Mitenpäin vain lapsi tekee se kuitenkin oli loppujen lopuksi väärin, tai se tulkitaan vanhempien taholta siten.
      Kun itsetunto on viety nöyryytetään lasta säännöillä päivästä, päivään, väsytetään siis.
      Esim. jos haluaa katsoa vielä 5 min. isketään tv kylmästi kiinni, joka asiassa toimitaan vanhemman ehdoilla, ei lapsen. Asioista ei neuvotella.

      • aina väärässä

        Missä tahansa asiassa lapsi osoitetaan syypääksi. Vaikka talo palaisi kun olet naapurissa leikkimässä, niin saat tietää, että jos olisit tullut ajoissa kotiin, olisit kyllä huomannut alkaneen tulipalon, mutta nyt on kaikki menetetty.
        Saat tuhkarokon, ja se johtuu siitä, että et pannut paksua villamyssyä päähäsi vaan vilustuit siinä lippalakissa. Noin siinä sitten käy.
        Oksensit vatsakivussa koko yön, sait huonon arvosanan seuraavana päivänä kokeissa, ja noinhan siinä käy, kun ahmii karkkia eikä syö kunnolla.
        Pianhan lapsi oivaltaa, että muut aina osaavat paremmin, joten kannattaa tehdä heidän neuvojensa mukaan, niin säästyy ainakin joiltakin murheilta.


      • aina väärässä
        aina väärässä kirjoitti:

        Missä tahansa asiassa lapsi osoitetaan syypääksi. Vaikka talo palaisi kun olet naapurissa leikkimässä, niin saat tietää, että jos olisit tullut ajoissa kotiin, olisit kyllä huomannut alkaneen tulipalon, mutta nyt on kaikki menetetty.
        Saat tuhkarokon, ja se johtuu siitä, että et pannut paksua villamyssyä päähäsi vaan vilustuit siinä lippalakissa. Noin siinä sitten käy.
        Oksensit vatsakivussa koko yön, sait huonon arvosanan seuraavana päivänä kokeissa, ja noinhan siinä käy, kun ahmii karkkia eikä syö kunnolla.
        Pianhan lapsi oivaltaa, että muut aina osaavat paremmin, joten kannattaa tehdä heidän neuvojensa mukaan, niin säästyy ainakin joiltakin murheilta.

        Jatkan tähän viestiin tapauksen vuosia sitten: Anoppini sairasti vakavaa tautia, oli hoidoissa ja vuoroin kotonaan kuukausia. Kesällä menimme perheen kanssa vikkonloppumatkalle. Sillä aikaa oli anoppini saanut sairausohtauksen, joka vei hänet mennessään.
        Soittelin omalle sukulaiselleni suruviestiä myöhemmin, ja hän sanoi juuri kuin ennenkin minulle lapsena:"No niin, siinä näet, menitte matkoille, ja hyvänen aika, ette yhtään ajattele mitä voisi kotona sattua. Noin siinä sitten käy."
        Olin ihan tottunut, joten en edes hätkähtänyt, olin vain onnellinen, ettei mieheni ollut kuulemassa. Olisi varmaan välit menneet siinä paikassa.
        Kun on tarpeeksi tahditon ja osaa loukata ´pienimmässäkin asiassa sivaltamalla, lapsi oppii väistämään ja tyytymään.
        Aikuisena sitten on lopullisesti nujerrettu tai sitten välit ovat pakkasella.


    • aaa

      Kommenttinaa vaatteiden valinnasta, niin ei kai säähän sopivien vaatteiden pukeminen mitään lapsen tahdon nujertamista ole? Pitäisikö 10-vuotiaan saada muka itse päättää, laitetaanko pakkasella pipo päähän vai ei?

      Jos vaatteiden käyttö on järkevää ja johdonmukaista (kylmällä pipo ja hanskat, sateella sadevaatteet jne.), miksi siitä pitäisi syntyä tappelua?

      • siitä kysymys

        Pakotatko lapsen henkselikurahousuihin vielä isona koululaisena? Ei sen ikäinen edes heittäydy enää kuralätäköihin. Ja itsepähän sitten kärsii jos niin pöhkö on.
        Kyllä lapsella on oikeus vaatia ikäiselleen sopivat vaatteet.
        Pipo on ihan eri asia kuin vauvaikäisen vaatetus kymmenvuotiaalla!


      • seuraaja
        siitä kysymys kirjoitti:

        Pakotatko lapsen henkselikurahousuihin vielä isona koululaisena? Ei sen ikäinen edes heittäydy enää kuralätäköihin. Ja itsepähän sitten kärsii jos niin pöhkö on.
        Kyllä lapsella on oikeus vaatia ikäiselleen sopivat vaatteet.
        Pipo on ihan eri asia kuin vauvaikäisen vaatetus kymmenvuotiaalla!

        kuriskeskustelu on näyttänyt herättävän sitä laajemman keskustelun lasten kasvattamisesta, mikä on vain hyväksi.

        ei tietenkään ole tarkoituksenmukaista pukea 10-vuotiasta tai sitä vanhempaa vauvannäköisesti. kyllä lapsi ja aikuinen pystyy keskustelemaan varusteiden käytöstä jollakin sivistyneellä tasolla, kun lapsi on kymmenen vanha.

        MUTTA mistä kuriskeskustelu käynnistyi, oli se, että eräs äiti pyysi neuvoa, kun hänen 12-vuotiansa poikansa HALUAA käyttää olkainkurahousuja pihalla, mutta häpeää niiden käyttöä.

        olen nyt 28-vuotias mies ja olen ollut lapsena vastaavassa tilanteessa kuin 12-vuotias poika.
        olisin halunnut käyttää kuriksia ja telmiä pihalla, mutta häpesin sitä ja kavereiden suhtautumista asiaan. olisin kaivannut vanhemmiltani, että he kannustavat minua olemaan sitä, mitä minä olen eli että uskallan vetää päälle mieleiseniä vaatteita.

        jos haluaa käyttää olkainkuriksia vielä lähes murrosikäisenä, minun mielestäni vanhempien tehtävänä on tukea lasta ja sanoa, että on hyvä, että käytät juuri sellaisia vaatteita kuin haluat käyttää.
        jos 10-vuotias ja sitä vanhempi lapsi EI halua käyttää paljon puhuttuja olkainkuriksia, on ehkä pöhköä alkaa pakottaa niitä päälle kurarukkasten ja saappaiden kera, koska silloin iso poika näyttäisi eskari-ikäiseltä.

        toisaalta on pöhköä, että vanhemmat antavat lapsille määräysvallan pukeutumisena iässä, jossa vanhempien pitäisi vielä katsoa, mitä lapset vetävät päälle. ehkä vanhempien ja lasten on syytä harjoitella kommunikointia vaateasioissa, mutta lopun kaiken aikuisella, joka on vastuussa lapsesta, on viimeinen sana, miten lapsi pukeutuu. 10-12-vuotias lapsi on hieman liian nuori päättämään täysin omasta vaatetuksestaan.


      • aaa
        siitä kysymys kirjoitti:

        Pakotatko lapsen henkselikurahousuihin vielä isona koululaisena? Ei sen ikäinen edes heittäydy enää kuralätäköihin. Ja itsepähän sitten kärsii jos niin pöhkö on.
        Kyllä lapsella on oikeus vaatia ikäiselleen sopivat vaatteet.
        Pipo on ihan eri asia kuin vauvaikäisen vaatetus kymmenvuotiaalla!

        Kuten sanoin, jos vaatteiden käyttö on järkevää, eli vaikka nyt se pipo pakkasella, niin kyllä silloin vanhemmalla on oikeus käskeä se päähän laittamaan.

        Järkevyyden määrittely onkin sitten toinen juttu... En 12-vuotiaalle laittaisi kuriksia pihalle, mutta jos jollain 12-vuotiaalla sellaiset on, niin kai siihen jokin järkevä syy on (lapsi välttämättä haluaa leikkiä sottaisia leikkejä tai muuten itse haluaa laittaa päälle tms). Ei kai kukaan vanhempi tarkoituksella halua kiusata lasta laittamalla kurikset päälle ilman jotain syytä?

        Itse vähän ihmettelen, miksi juuri kuriksista on syntynyt niin paljon keskustelua. Meillä ne eivät ole olleet sen kummempi asia kuin muutkaan vaatteet. Ei meillä ole mitään tarkkaa ikärajaa tai sääntöjä milloin niitä pitäisi käyttää, vaan ihan luontevasti on laitettu päälle silloin kun tarvetta on ollut. Iän myötä tarve tietenkin vähenee.


    • 3:n äiti

      Luin jostakin (tai sitten kuulin radiosta) jokin aika sitten "liian kiltin lapsen syndroomasta". Siinä kerrottiin joitakin syitä, mitkä saattavat johtaa siihen, että lapsesta tulee ns. liian kiltti. Siinä mainittiin myös siitä, että kaikki hyvin tottelevaiset lapset eivät tee sitä vasten tahtoaan, mutta tilanne on lapsen kannalta ongelmallinen, jos lapsi tekee itselleen vastenmielisiäkin asioita ilman minkäänlaista vastustusta. Esim. syö reippaasti ison lautasellisen ruokaa, josta ei pidä. Tai pukee kiltisti vanhemman käskystä ne omasta mielestään rumat vaatteet, vaikka käytettävissä olisi tilanteeseen sopivia mieluisampiakin vaatteita.

    • Äiti

      Ei tuollaisia lapsia ole olemassakaan.

      Sinä olet ehkä nähnyt heidät vain silloin, kun he todella tottelevat, kotona he luultavimmin käyttäytyvät toisin. Näin ainakin meillä on. Vieraiden läsnäollessa käyttäydytään aina hyvin, koskaan ei väitetä vastaan, eikä ikinä manguta mistään, mutta annappas kun olemme kotona. Ei ole olemassa asiaa, josta ei vinguttaisi tai tapeltaisi. Ja hyvä näin.

      "Pahaa maailmaa" vastaan on hyvä käydä koko perheen voimin, mutta on hyvä, että kotona uskalletaan olla juuri sellaisia kuin oikeasti ollaan. Sehän vain tarkoittaa sitä, että luotetaan vanhemman kykyyn olla aikuinen vaikeissakin tilanteissa. Lapsi, joka uskaltaa kiukutella ja väittää vanhemmille vastaankin luottaa sekä itseensä että omiin vanhempiinsa. Vaikka olisikin pieni enkeli vieraiden läsnäollessa.

      • olen...

        Minä olen tuollainen (tai siis olin). En uskaltanut vanhemmilleni sanoa oikeastaan mitään vastaan vaan vasta viime vuosina olen jopa laittanut kovastikin heille vastaan. NYT, kun olen reilusti yli parikymppinen mies! Nyt minulla on omia lapsia ja he kyllä kiukuttelevat ja uhmaavat meitä vanhempia ja olen jopa ylpeä siitä että he sanovat vastaan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä etteivätkö he tottelisi ja osaisi käyttäytyä!


      • pelossa kasvanut
        olen... kirjoitti:

        Minä olen tuollainen (tai siis olin). En uskaltanut vanhemmilleni sanoa oikeastaan mitään vastaan vaan vasta viime vuosina olen jopa laittanut kovastikin heille vastaan. NYT, kun olen reilusti yli parikymppinen mies! Nyt minulla on omia lapsia ja he kyllä kiukuttelevat ja uhmaavat meitä vanhempia ja olen jopa ylpeä siitä että he sanovat vastaan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä etteivätkö he tottelisi ja osaisi käyttäytyä!

        Kyllä meitä vain on. Kun vanhemmat aina käyttävät viimeisenä keinonaan väkivaltaa niin kyllähän siinä tottelee ja oppii puhumaankin todella varovaisesti ja yrittämään ettei pienikään äänensävy vain ärsyttäisi. Säästyy siltä nöyryytykseltä mieluummin joka tulee kun housut vedetään alas ja läimitään niin että sattuu. Vielä aikuisenakin.

        Omia lapsia kun saan niin tottakai jonkinlaiset rajat ja kuri heillä pitää olla, mutta varmasti en kurita ruumiillisesti ja kuuntelen lapsenkin mielipidettä, varsinkin mitä vanhemmaksi tulevat. Joskus pitää antaa periksikin. Onhan se helppoa vanhemmalle kun aina on helppo keino saada lapsi kiltiksi ja alistumaan, mutta minkälaista tuhoa se tekeekään...


      • Äiti
        pelossa kasvanut kirjoitti:

        Kyllä meitä vain on. Kun vanhemmat aina käyttävät viimeisenä keinonaan väkivaltaa niin kyllähän siinä tottelee ja oppii puhumaankin todella varovaisesti ja yrittämään ettei pienikään äänensävy vain ärsyttäisi. Säästyy siltä nöyryytykseltä mieluummin joka tulee kun housut vedetään alas ja läimitään niin että sattuu. Vielä aikuisenakin.

        Omia lapsia kun saan niin tottakai jonkinlaiset rajat ja kuri heillä pitää olla, mutta varmasti en kurita ruumiillisesti ja kuuntelen lapsenkin mielipidettä, varsinkin mitä vanhemmaksi tulevat. Joskus pitää antaa periksikin. Onhan se helppoa vanhemmalle kun aina on helppo keino saada lapsi kiltiksi ja alistumaan, mutta minkälaista tuhoa se tekeekään...

        Etenkin, kun viimeaikoina on niin kovasti ollut juttua siitä, kuinka moni hyväksyy ruumiillisen kurituksen kasvatuskeinoksi. Yli 50 prosenttia vanhemmista pitää sitä oikeutettuna. Omasta mielestäni tämä on vain avuttoman aikuisen keino alistaa lapsi. Surullista, että siihen turvaudutaan ja kuvitellaan, että se on vielä hyväksikin.

        Toivottavasti pystyt käsittelemään asiaa nyt aikuisena, jotta pääset siitä yli, etkä jatka tapaa omien lastesi kohdalla. Väkivalta kun vain synnyttää lisää väkivaltaa.


    • armeija kuri

      ihmettelemistä siinä jos lapset tottelevat vanhempiaan sehän on vain hyvä asia!!!
      Tarpeeksi näkee tuolla kauppareissuilla näitä "vapaan kasvatuksen" lapsia mille ei ole pistetty minkännlaisia rajoja ja saavat tehdä kaikki pahat, ai että tekis mieli joskus mennä kysymään näiltä vapaan kasvatuksen vanhemmilta että ettekö lainkaan häpeä lastenne käytöstä???
      Tai siis mitä käytöstä eihän niillä ole käytöstapoja heh heh......kunnon kuri vaan lapsille pienestä pitäen, näin ainakin meillä tehdään, meillä ei lapset hypi pöydillä eivätkä hypi vanhempiensa silmille!!!

      • vapaalapsi

        Minut on kasvatettu vapaasti siihen nähden, että kuria ei ole juuri ollut. On ollut monia tukalia tilanteita, joissa olisi kasvatus ollut hyvästä. Toisaalta olen aina käyttäytynyt hyvin, esim. osannut pöytätavat ja avata vanhemmille oven tai antaa bussissa paikan.
        Äitini ei ole ikinä tarvinnut minulle sen merkitystä kurilla osoittaa, tilanteesta seurannut häpeä on opettanut paremmin. Esimerkiksi kun kerran kaupassa pienenä huusin äitilleni että olet ihan paska, muiden tätien katseet ja paheksuvat nuhteet riittivät minulle, 4-vuotiaalle kertomaan, että tätä en halua tehdä ikinä uusiksi.
        En väitä, etteikö äitini olisi joissain asioissa voinut pitää tiukempaa linjaa, mutta ihan normaali kansalainen minustakin on tullut, ja voin väittää osaavani joskus jopa käyttäytyä "paremmin" kuin "kasvatetut" kaverini.
        Jos ei minua ikinä niin suuresti mistään haukuttu (oikea ja väärä opetettiin), niin sitten toivotusta käyttäytymisestä palkittiin sitäkin runsaammin. Sekin opettaa.
        Entä miten teidät on kasvatettu? Toki kurilla voi saada hyviä tuloksia myös, luultavasti millä vaan kasvatusmenetelmällä saadaan sekä hyviä että huonoja tuloksia. Itse en aio silti lapsiani armeijakurilla kasvattaa.


      • teininä kamala

        itse olin sellainen kiltti lapsi, joka totteli vanhempiaan lähes tulkoon aina. Ei tullut mieleenkään järjestää kohtauksia, kunnolla piti olla. Pikkusiskosta pidin huolta, ja kotonakin autoin paljonkin kotitöissä. Eikä se johtunut siitä, että olisi fyysisesti kuritettu.

        Teinarina sitten aloin miettiä, että ei niiden vanhempien aina tarvitse kaikesta määrätä. Piti koettaa niitä rajoja, jotka jäivät muksuna koittamatta. Kaikkea tosi tyhmää tuli töppäiltyä. Ja lähinnä vain siksi, että halusin näyttää etten enää ole se kiltti lapsi, joka kaiken uskoo. Onneksi en sentään hankkinut rikosrekisteriä... Kyllä kuria toki olla pitää, mutta saa lapsikin niitä rajoja koetella. Tuskin silti kysymys on mistään vapaasta kasvatuksesta.


    • kolmen pojan äiti

      Mutta meiltä löytyy yksi, joka ihan luonnostaan tottelee, saattaa kyllä sanallisesti protestoida, mutta toimii vanhempien tahdon mukaan jos he pysyvät kannassaan. Kaksi muuta sitten kolistelevatkin rajoja oikein olan takaa.

      Totta puhuakseni tällä "kiltillä" on meillä varmaan lokoisimmat oltavat. Häneltä vaaditaan vähiten ja hän saa eniten vapauksia siksi että hän tuntuu luotettavammalta. Muita vahditaan silmä kovana ja varsinkin esikoista tulee vähän simputettuakin, kun on niin jääräpää. Silti ei tulisi mieleenkään nujertaa näitä vahvatahtoisia niin että eivät enää uskaltaisi uhmata. Tietty itsevarmuus on vain hyväksi elämässä!

      • Huh huh!

        Mahtaa teillä olla perheessänne ihana asetelma! Minulla on kyllä aina ollut se periaate että jokainen lapsi saa samanlaisen kohtelun ja huomion, olipa sitten kiltti tai ei! Mahtaa teidän esikoisestanne kasvaa tasapainoinen nuorimies kun simputetaan ihan olan takaa siinä missä nuorempia lellitään, onko koskaan käynyt mielessä että muut lapset saattavat kiukutella ja kokeilla rajojaan ihan sen takia kun nuorimmaista paapotaan ja pidetään kuin kukkaa kämmenellä? Nuorimmainen taas oppii hyvin äkkiä mistä narusta on paras vetää ja hänestä kasvaa muita ylenkatsova ja halveksiva aikuinen!


      • se jolle vastasit
        Huh huh! kirjoitti:

        Mahtaa teillä olla perheessänne ihana asetelma! Minulla on kyllä aina ollut se periaate että jokainen lapsi saa samanlaisen kohtelun ja huomion, olipa sitten kiltti tai ei! Mahtaa teidän esikoisestanne kasvaa tasapainoinen nuorimies kun simputetaan ihan olan takaa siinä missä nuorempia lellitään, onko koskaan käynyt mielessä että muut lapset saattavat kiukutella ja kokeilla rajojaan ihan sen takia kun nuorimmaista paapotaan ja pidetään kuin kukkaa kämmenellä? Nuorimmainen taas oppii hyvin äkkiä mistä narusta on paras vetää ja hänestä kasvaa muita ylenkatsova ja halveksiva aikuinen!

        Ei ole nuorin, vaan keskimmäinen. Ja kyllä hänestä näkee että ei ole kasvamassa muita ylenkatsovaa ihmistä. Sellainen kasvaa valitettavasti tuosta esikoisesta.
        Kyllä asia on niin että lapsen käytöksen täytyy voida vaikuttaa siihen mitä vapauksia hänelle annetaan. Tämä "kiltti" on nyt ekalla ja hän pääsee kavereitten kanssa ulos yksinään ja kavereille kylään vaikka siellä ei olisi vanhempia kotona, koska jos hänelle sanoo että katolle ei sitten kiivetä niin hän ei kiipeä, hän tulee kotiin silloin kun on sovittu, hän ei ala kiusata toisia tai tapella ja hän osaa olla varovainen. Esikoista ei olisi mitenkään voinut päästää minnekkään ilman valvontaa, nyt neljäsluokkalaisenakin huolestuttaa... hän ei ikinä ole totellut sääntöjä ilman valvontaa, hän ei välitä rangaistuksista (ainoa mikä vähän hillitsee on viikon työpalvelu-uhka kotona, eli se simputus, mutta sekin vain jos tuhmuuksista saadaan kiinni), hän alkaa herkästi tapella tai kiusata toisia, aiheuttaa häiriötä, jopa varastella...
        Ja nuorin on perusluonteeltaan samanlainen, häneen ei voi luottaa, vaan häntä pitää valvoa jos haluaa että hän jotenkin käyttäytyy. Hänen valvomisensa on kuitenkin vähän helpompaa jo siitäkin syystä että hän on alle kouluikäinen eikä vielä kulje missään yksinään. Mutta en esimerkiksi anna hänen mennä kavereilleen etteivät saa häneltä riittävän valvonnan puutteessa turpiinsa, vaan kaverit tulkoot meille ja minä valvon...
        Uskot varmaan että huomion saavat 90-prosenttisesti nämä vaikeat tapaukset! Ei minulla ole aikaa enää tälle "kiltille" kun kaikki aika menee näitten toisten kanssa, vaikka pidänkin hänestä suunnattomasti! Siksipä tuleekin lellittyä häntä toisella tapaa, antamalla vapautuksia velvollisuuksista jos hän ei osaa tai uskalla tai jaksa ja auttamalla enemmän arjen pikku jutuissa kuin muita, että hänkin tuntisi saavansa jotain huomiota. Ja kun hän vielä ON hitaampi ja kömpelömpi kuin muut lapsemme (jotka ovat kylläkin superälykkäitä ja liikunnallisia, vaikkakin ilkiömäisiä, joten ei tämä kilttikään nyt tavallisiin lapsiin verraten mikään tahvo ole), niin häntä on tullut syötettyä ja puettua 5-vuotiaaksi (muita 1-vuotiaaksi), pyllyä pyyhitään välillä vieläkin, leivät voidellaan usein valmiiksi ja maidot kaadetaan lasiin (kestää muuten liian kauan ja muut hermostuvat odottamaan), työtehtäviä annetaan vain rajallinen määrä (muut lapset saavat niitä lisää yleensä rangaistuksena, varsinkin esikoinen).

        Mielestäni on oikeudenmukaista että kukin saa edellytystensä ja käytöksensä mukaan


    • Mimmi

      Niin, en tiedä mitä vanhemmat tekevät, saadakseen lapsensa tottelemaan noin kuuliaisesti. Jokatapauksessa,mielestäni tuo on pahemmanlaatuista henkistä väkivaltaa ja minulle tuli tosi paha mieli luettuani tuon kirjoituksen. Minkälaiset traumat heille jääkään lapsuudestaan... ihan kamalaa.

      • Kaarina

        Ihan oikeasti, ei kaikki aina ole vanhempien syytä tai ansiota! Joku lapsi on rauhallisempi, sovinnollisempi, vähemmän intohimoisesti kaikkea haluava ihan luonnostaan ja hyvinvoivanakin!

        Toki joku lapsi on alistuva koska on alistettu, joku pelkää ja siksi tottelee, mutta ei voi yleistää niin että totteleva ja 'helppo' lapsi on nujerrettu. Annetaan kaikkien kukkien kukkia...


    • Saija

      Olen 25v. Kun kävimme äitini kanssa vähän aikaa sitten suurehkossa tavaratalossa taloustavara-posliini-lasi-osastolla, hän oikein ihmetteli ääneen, miten minun ollessa vasta muutaman vuoden ikäinen, hän voi huoletta liikkua vastaavissa paikoissa. Ei tarvinnut koko ajan komentaa: Ei saa puuttua! Ja pelätä jotain hajoavan. Nelivuotiaana kävin kolmipyörällä lähikaupassa ostamassa maitoa-leipää. Ja n. 6-vuotiaana matkustin yksin junalla tai lentokoneella Hesaan (matkaa yli 200km). Yleensä täti tuli vielä myöhässä vastaan. Isäni totesi tässä taannoin minun olleen "hiljainen vuokralainen". Viihdyin omissa oloissani kirjoituspöydän äärellä piirtäen, kirjoittaen, postimerkkejä järjestellen tai hiljaa musiikkia kuunnellen. En ole mikään sosiaalisesti rajoittunut henkilö, mutta ehkä silti itsenäinen. Syynä lienee se, että vanhempani olivat jästipäitä "ei pahalla". Ja rahaa ei ollut turhuuteen, joten pienestäkin osasi olla tyytyväinen, esim. muistan eräät äitini järjestämät pikkujoulut, saimme veljeni kanssa lempilimppariamme ja suuret kuorrutetut possumunkit kynttilänvalossa. Tunnelma oli jännittävä.

    • Mia

      kyllä se on kamalaa kun lapset tottelevat vanhempiaan!;)

      • siuki

        Ei ole kamalaa jos lapset tottelevat vanhempiaan, siitä kai ei tässä viestiketjussa ollut kyse vaan siitä että kun vanhemmat pyytävät ja pakottavat tekemään jotain sellaista mikä meistä ulkopuolisesta tuntuu järjettömältä, jopa nöyryyttämiseltä.
        Esim. jos 3-vuotiaalle sanotaan että laita potkuhousut, tai 12-vuotiaalle sanotaan että laita kurahousut. tai 5-vuotiaalle laitetaan vaippa sen takia jos on joskus sattunut vahinko.
        Tässä oli vain esimerkkejä, muunkinlaisia tilanteita varmasti voi olla.
        Tällaisessa tilanteessa lapsen kieltäytyminen on mielestäni NORMAALIA ja ihmettelisin suuresti jos esim. 5-vuotias laittaisi vaipat, KOSKA ÄITI KÄSKEE, eikä kieltäytyisi.


      • et semmosta
        siuki kirjoitti:

        Ei ole kamalaa jos lapset tottelevat vanhempiaan, siitä kai ei tässä viestiketjussa ollut kyse vaan siitä että kun vanhemmat pyytävät ja pakottavat tekemään jotain sellaista mikä meistä ulkopuolisesta tuntuu järjettömältä, jopa nöyryyttämiseltä.
        Esim. jos 3-vuotiaalle sanotaan että laita potkuhousut, tai 12-vuotiaalle sanotaan että laita kurahousut. tai 5-vuotiaalle laitetaan vaippa sen takia jos on joskus sattunut vahinko.
        Tässä oli vain esimerkkejä, muunkinlaisia tilanteita varmasti voi olla.
        Tällaisessa tilanteessa lapsen kieltäytyminen on mielestäni NORMAALIA ja ihmettelisin suuresti jos esim. 5-vuotias laittaisi vaipat, KOSKA ÄITI KÄSKEE, eikä kieltäytyisi.

        jolla on vaippa aina yöllä!! Mielestäni se on aika outoa...pojan äitin mielestä se on iha ok!


      • onneksi entisten pissapoiki...
        et semmosta kirjoitti:

        jolla on vaippa aina yöllä!! Mielestäni se on aika outoa...pojan äitin mielestä se on iha ok!

        siis ihan oikea kasteluongelma, niin kyllä vaippa on ehdottomasti järkevä vaihtoehto 5-vuotiaalle. Lääkitystä voi toki käyttää, mutta ei ihan koko ajan. Ja meillä ainakin tuli iiisot pissat joka yö sänkyyn (jos ei siis ollut lääkettä) - esikoisella 7-vuotiaaksi asti. vAippakaan ei välttämättä riittänyt pitelemään...
        vAipattomia kausiakin kokeiltiin useampaan otteeseen, mutta ne eivät tuoneet mitään muutosta tilanteeseen, ei vaikka välillä oltiin puoli vuottakin ilman vaippaa. Mutta kuka hullu jaksaa vuodesta toiseen pestä joka ikinen päivä lakanat, yövaatteet ja lattiat sängyn ympäriltä?


      • Lekuri vain
        et semmosta kirjoitti:

        jolla on vaippa aina yöllä!! Mielestäni se on aika outoa...pojan äitin mielestä se on iha ok!

        Sinä et ole tottunut, että 5-vuotias ei tarvitse yöllä vaippaa, mutta on myös niitä joitka vaippaa tarvitsevat. Joillakin voi joka yö tulla suuri määrä pissaa nukkuessa. Tämä on perinnöllistä virtsasysteemin kehittymiseen liittyvää (ei mihinkään muuhun esim. älylliseen tai kasvatukseen!) ja on täysin normaalia.
        Kunhan järjestelmä on kypsynyt, yöllä ei kerry liikaa virtsaa ja aivot saavat käskyn myös mennä vessaan tarvittaessa. Sitä ennen niin ei tapahdu. Usein kastelija on tavallista paljon sikeäunisempi muutenkin, joten vanhempien herättely vessaan ei onnistu järkevästi. Vanhemmille on ylivoimaisen raskasta vaihtaa lakanat ja pestä lattia ehkä parin kolmen vuoden ajan joka yö kerran tai kaksi. Se verottaa myös kastelijan itsetuntoa.Joten vaippa on aivan ok tällöin.
        jos et tiedä asioista, muista että asiat eivtä ehkä ole kuten itse olet ne kokenut.


      • Lekuri vain
        Lekuri vain kirjoitti:

        Sinä et ole tottunut, että 5-vuotias ei tarvitse yöllä vaippaa, mutta on myös niitä joitka vaippaa tarvitsevat. Joillakin voi joka yö tulla suuri määrä pissaa nukkuessa. Tämä on perinnöllistä virtsasysteemin kehittymiseen liittyvää (ei mihinkään muuhun esim. älylliseen tai kasvatukseen!) ja on täysin normaalia.
        Kunhan järjestelmä on kypsynyt, yöllä ei kerry liikaa virtsaa ja aivot saavat käskyn myös mennä vessaan tarvittaessa. Sitä ennen niin ei tapahdu. Usein kastelija on tavallista paljon sikeäunisempi muutenkin, joten vanhempien herättely vessaan ei onnistu järkevästi. Vanhemmille on ylivoimaisen raskasta vaihtaa lakanat ja pestä lattia ehkä parin kolmen vuoden ajan joka yö kerran tai kaksi. Se verottaa myös kastelijan itsetuntoa.Joten vaippa on aivan ok tällöin.
        jos et tiedä asioista, muista että asiat eivtä ehkä ole kuten itse olet ne kokenut.

        Lisäänpä vielä, että kastelua 5-9 vuotiailla esiintyy alle 10 prosentilla luvun vähetessä iän myötä. Ja koska asia liittyy myös perinnöllisyyteen, kaikki eivät asiaan koskaan törmää. Se, että lapsesi oppii "varhain" kuivaksi, ei siis ole kasvatuksesi tai lapsen älyn taidonnäyte.


      • kuria ja kurahousuja
        onneksi entisten pissapoiki... kirjoitti:

        siis ihan oikea kasteluongelma, niin kyllä vaippa on ehdottomasti järkevä vaihtoehto 5-vuotiaalle. Lääkitystä voi toki käyttää, mutta ei ihan koko ajan. Ja meillä ainakin tuli iiisot pissat joka yö sänkyyn (jos ei siis ollut lääkettä) - esikoisella 7-vuotiaaksi asti. vAippakaan ei välttämättä riittänyt pitelemään...
        vAipattomia kausiakin kokeiltiin useampaan otteeseen, mutta ne eivät tuoneet mitään muutosta tilanteeseen, ei vaikka välillä oltiin puoli vuottakin ilman vaippaa. Mutta kuka hullu jaksaa vuodesta toiseen pestä joka ikinen päivä lakanat, yövaatteet ja lattiat sängyn ympäriltä?

        Niin, aivan itsestään selvää on että jos lapsi on yökastelija niin vaippa laitetaan illalla ja yli 5v laittaa sen jo itse kun opetetaan ja K Ä S K E T Ä Ä Ä N.
        Missään tapauksessa lapsille ei tule antaa mahdollisuuttakaan päättä vaatetuksestaan ja varusteistaan alle 13-14v.
        toki näissä asioissa täytyy ottaa huomioon ympäristö.
        Helsingin Ruoholahdessa asuvalle lapselle on turha pakottaa olkainkurahousu-varustusta koulumatkalle sateella, siitä voi joutua kiusatuksi.
        Mutta esim meillä kun pojat on ulkoaktiivisia eli ei siis valkonaamaisia harmaasilmäisiä netti-nössöja, he viettävät lähes kaiken vapaa-ajan ulkona ja märällä kelillä on itsestään selvää että laitetaan täydellisesti suojaava kurahousu-vaatetus ylle. Räpeltävät mönkijöillään ja rossipyörillään tuolla metsäteillä ja kuramontuissaan, tulevat sieltä ja huuhtovat kurahousut ulkona ja katso, alla on siisti kuivahko vaatekerta.
        Ei tule niin älyttömästi pyykkiä eikä märkävilustumisen takia koulu-poikkaoloja.

        Yksi pojistamme on vielä yökastelija 7v, hän laittaa itse Liberon XL vaipan ja sen sisään AbriLet Maxi suorakaidevaipan, tämän päälle napakka muovihousu ja katso, ei tarvi uida koko yötä pissassa.


        Ihmettelen aikuisia jotka antaa pennuilleen määräämisoikeuksia kotona ja sitten tulee ongelmia ja ne ongelmat paisuu kun pennut tulee isommiksi.


    • mie@isse

      Tuttavaperheessä on kasvatettu tällainen täydellinen,nuhteeton tyttö tukkapöllyillä ja luunapeilla.

      Sinänsä minulla ei ole mitään ääritapauksisa nippaisua vastaan, mutta kyseisessä talossa saa lapsi hädintuskin hengittää silloin kun itse haluaa...se on jo alistamista.

    • mistä lie johtuu

      sanotaan näin että nykyään lapset on tottelemattomampia ja villimpiä niidenkin vanhempien lapset jotka itse lapsina olivat rauhallisia ja ei niin joka asiasta komennettavia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      283
      2968
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1890
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1562
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1330
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1208
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      261
      1152
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1042
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1011
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      951
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      142
      814
    Aihe