Fiat punto öljyn kulutus sekä outo ääni

MoI!

Käytin autoani huollossa maaliskuussa. Tarkistin öljyt toukokuun ensimmäisellä viikolla. Öljyä piti lisätä litra ennen kuin taso saavutti halutun pisteen.
Tarkistin tänään 2 viikkoa edelisen tarkistuksen jälkeen öljyn uudelleen, sitä piti lisätä kaksi litraa.
Se ei ainakaan savuta näyttävästi eikä valuta minnekään selvää lätäkköä. Minne öljy voisi kadota?
Toinen askarruttava juttu on outo ääni. Se kuuluu aika selvästi moottorista kun auto on tyhjäkäynnillä. Kun ajan kovaa se ääni ei kuulu, ei ainakaan yhtä selvästi. Mutta silti se ääni ei ole suoranaisesti tekemisissä kierrosten kanssa sillä kun nostaa hitaasti kierroksia se ääni ei muutu mitenkään, mutta katoaa sitten kun kierroksia on tarpeeksi.
Se ääni kuulostaa lähinnä vinkunalta,

Ideoita mistä se voisi johtua?

5

433

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmmmmm

Tuo ei ole normaalia öljynkulutusta.

Viimeistään auto ei tule menemään ehkä päästötestistä läpi. Syynä voisi olla kuluneet männänrenkaat.

Tuolla menolla katalysaattori voi tuhoutua, jos kyse on siitä tai sitten öljyvuotoa voi tulla vaikka mm. öljypohjan tyhjennystulpasta ja moottorin tiivisteistä. Kannattaa viedä pajalle niin katsovat mistä se vuotaa. Etkö ole huomannut vuotoa auton alla? Onko jäähdytysnesteen seassa öljyä?

• Se ei savuta näyttävästi enkä ole havainnut tipan tippaa missään. Eli minne se öljy menisi?
      Vai voiko se palaa siten ettei sitä huomaa ellei sitä sitten tutki tarkemmin?
      Kyseessä on vuoden 2004 punto ja ajokilometrejä on jo n. 200 000.

• hmmmmn

No, oletko havainnut öljyä jäähdytysnesteessä? Noilla kilsoilla voi jo vuotaa kannentiiviste. Se on hyvin yleinen vika.

Sylinterikopankin tiiviste voi vuotaa öljyä pihalle hiljakseen, mutta huomaisit sen öljyisestä moottorista. On siellä muitakin tiivisteitä.

Jos öljypohjaa on kolaroitu tai se on ruostunut puhki voisi sieltä auton liikkuessa tihkua öljyä.

Noilla kilsoilla ei myöskään olis epätavallista, että menee männänrenkaat vaihtoon... riippuen miten öljyjä on vaihdettu. Saattas olla jopa isompaa moottoriremppaa tiedossa.

Öljy jota siinä pitäisi käyttää on 5W-40. Ei se kyllä selittäisi noin suurta öljynkulutusta.

• Mulla oli puntolla ajettu 110tkm. eikä kuluttanut yhtään öljyä. Kannentiiviste meni 80tkm, kohdalla. Grandepuntossa taasen saa öljyä lisätä suunnilleen ämpärillä.

• ruostetta

Voipi olla ja onkin melko varmaan öljypohja ruostunut puhki. Se pitää tarkistaa ja vaihtaa äkkiä , eikä ajella enää ollenkaan suurempien vaurioiden välttämiseksi jos ei jo ole myöhäistä. Tyttären vastaavassa sama vika oli. Öljy pojan vaihto helppoa ja halpaa jos sen ajoissa tekee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6504
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3362
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      25
      2696
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2328
    5. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1881
    6. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      357
      1822
    7. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      1610
    8. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      1458
    9. Kyllä mä sen joudun tekemään

Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
      Ikävä
      49
      1452
    10. Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua

Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n
      Perussuomalaiset
      226
      1423
    Aihe