Hämäränäkö -APUA!

Minnie

Onko kellään sattumalta samanlaista, ja/tai olisiko tietoa että mikä tämä on:

Silloin tällöin sammuttaessani valot lähtee toisesta silmästä näkö. Toinen silmä sopeutuu normaalisti, toisella kestää useampi minuutti. Näitä "kohtauksia" tulee välillä sarjoissa, eli useampana iltana peräkkäin. Kuitenkin viimekertaankin oli väliä useampi kuukausi. Ja taas. Tätä on kestänyt jo kolmatta vuotta. Eli hämäränäkö temppuilee, mutta miksi??
Silmälääkäri ei löytänyt mitään syytä,terveet silmät kuulemma, eikä neurologikaan (ei ms:ää, eikä muita neurologisia oireita). Tuntuuko tutulta, anyone??

5

961

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silmälääkäri

      Esim. diabeteksen aiheuttamat silmänpohjamuutokset tai keskeisen verkkokalvon rappeuma voivat vaikuttaa hämäränäköön. Myös mustuaisen muutokset (esim. "sokean" silmän mustuainen ei laajene yhtä nopeasti) tai harmaakaihi voisivat olla mukana oireissa. Nämä kyllä ovat sellaisia muutoksia, että ne yleensä silmälääkärin tutkimuksessa näkyvät. Näkökenttäpuutos vasemmalle (siis kummankin silmän näkökenttäpuutos vasemmalle) voi potilaista tuntua siltä, että vasen silmä näkisi huonommin, vaikka kyse onkin aivoperäisestä häiriöstä, jolloin vasen näkökentän puolisko on "pimeä".

      Eli kyseeseen voi tulla muitakin tauteja. Eli onko diabetesta, korkeampi ikä (verkkokalvomuutosten todennäköisyys kasvaa iän myötä), aivojen verenkiertohäiriöitä, aivovammoja tms. tiedossa?
      Em. tauteihin ei kyllä oikein sovi se, että oireesi esiintyy vain ajoittain - tämä voisi viitata myös toiminnalliseen oireeseen (esim. kirkas valo osuu vain "huonoon" silmään ennen valon sammuttamista, jolloin tämä silmä tottuu tämän vuoksi hitaammin pimeyteen).

      • Minnie

        Kiitos vastauksestasi,
        Mitään noista ehdottamistasi sairauksista ei ole, ikääkin alle 25.
        Aivovammat ja verenkierron häiriöt, nämä varmaan näkyisivät "liuskekuvissa" aivoista?? Neurologi ei nähnyt niissä mitään poikkeavaa.

        Katseltuani tarkkaan silmiäni olen tullut siihen tulokseen että tuon huonomman silmän mustuainen on ns. normaalitilassa suurempi kuin toinen valon jakaantuessa mahd. tasaisestikkin.

        Oire ei ole ollut riippuvainen paikasta tai asennosta jossa nukun, eli ei taida tuo valon kulma vaikuttaa (toiv. ymmärsin oikein mitä tarkoitit).

        Mutta:
        Masennuslääkkeitä olen käyttänyt puolitoista vuotta, mutta silmän oireet ovat kestäneet pidempään, kolmatta vuotta.
        Täytynee tyytyä selitykseen: "Masennus/stressi aiheuttavat vielä lääketieteelle selittämättömiä oireita." jota neurologini tarjosi.
        Kuitenkaan oire ei ole kiinni mielialoista/ahdistuksesta, se tulee ihan hyvienkin jaksojen aikana, tämä taas ei mielestäni tue tuota mainitsemaani "selitystä".


      • silmälääkäri
        Minnie kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi,
        Mitään noista ehdottamistasi sairauksista ei ole, ikääkin alle 25.
        Aivovammat ja verenkierron häiriöt, nämä varmaan näkyisivät "liuskekuvissa" aivoista?? Neurologi ei nähnyt niissä mitään poikkeavaa.

        Katseltuani tarkkaan silmiäni olen tullut siihen tulokseen että tuon huonomman silmän mustuainen on ns. normaalitilassa suurempi kuin toinen valon jakaantuessa mahd. tasaisestikkin.

        Oire ei ole ollut riippuvainen paikasta tai asennosta jossa nukun, eli ei taida tuo valon kulma vaikuttaa (toiv. ymmärsin oikein mitä tarkoitit).

        Mutta:
        Masennuslääkkeitä olen käyttänyt puolitoista vuotta, mutta silmän oireet ovat kestäneet pidempään, kolmatta vuotta.
        Täytynee tyytyä selitykseen: "Masennus/stressi aiheuttavat vielä lääketieteelle selittämättömiä oireita." jota neurologini tarjosi.
        Kuitenkaan oire ei ole kiinni mielialoista/ahdistuksesta, se tulee ihan hyvienkin jaksojen aikana, tämä taas ei mielestäni tue tuota mainitsemaani "selitystä".

        Aivovammat ja suuremmat verenkiertohäiriöt kyllä näkyisivät magneetti- tai tietokonetomografiakuvissa, lisäksi nämä ovat harvinaisia näin nuorilla. Eli aivoperäinen syy oireisiin on epätodennäköinen.
        Jos mustuaisissa on kokoeroa ja vielä jos toinen mustuainen reagoisi selvästi hitaammin kuin toinen voisi tämä selittää oiretta. Tämä olisi kyllä vaaraton löydös. Mahdollisesti mielialalääkkeet voivat vielä korostaa tätä, vaikuttavathan ne keskushermostoon joka myös mustuaista säätelee ja tässä saattaisi silmien välinen ero ehkä korostua. Tämä on nyt kylläkin spekulaatiota minun puoleltani.

        Kun silmäsi ja aivosi on kerran jo tutkittu ja terveiksi todettu, niin ei ole syytä huoleen. Mikäli oire selvästi muuttuisi voi uusintatarkastus olla sitten paikallaan.


    • Anonyymi

      Hei, onko mitään päivitystä antaa tilanteeseen näin vuosien jälkeen?
      Itse 25v ja vähän samanlaista oiretta välillä nukkumaan mennessä kun sulkee silmät niin alkaa jännä kihelmöinti näkökentässä ja tulee pakottava tarve avata silmät, ja kun avaa silmät niin näkökenttä välkyttää vaaleaa valoa vähän aikaa ennen kuin taas näkee normaalisti, pelottava oire ja itsellä pahenee yleensä jos on vaikka yhden juomis illan krapulapäivä takana niin seuraavana yönä tätä esiintyy usein. On tullut isku silmään jonka seurauksena minulla myös hieman hämärässä on toinen pupilli isompi, reagoi kuitenkin valoon normaalisti.

    • Anonyymi

      Myös toiseen silmän ennen hämärää ollut suurempi valoaltistus aiheuttaa hitaampaa sopeutumista hämärään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      310
      3513
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1659
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1415
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1280
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1240
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      49
      1202
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1137
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      177
      1129
    Aihe