Asbestia lasikuitutapetin alla?

Pelko

Hei!

Olen hysteerinen asbestin suhteen, se myönnettäköön. Mutta nykyisin kun lukee keskustelupalstoja, tulee sellainen olo että sitä leijuu joka puolella..

Kysymys koskee 60-luvulla rakennettua kerrostaloasuntoani. Muutettuani tänne sain vuokranantajalta luvan poistaa vanhat tapetit ja maalata seinät. Tapetit oli siis paikoitellen ihan hiton huonosti kiinni seinässä ja revin lopulta siis myös lasikuitutapeteista suurimman osan irti. Alta paljastui (tietääkseni) kipsiseinä, josta myös lähti sitä ns. päällispaperia pois lasikuitutapetin mukana. Eli esille tuli siis hyvin herkästi mureneva seinä ja rei'iltä ei voinut välittyä. Ei käynyt mielessäkään silloin että ne voisivat sisältää asbestia, vasta myöhemmin hokannut että vaara piilee ilmeisesti kaikkialla. Voinko siis olla varma että alta paljastunut herkästi mureneva seinä on kipsiä, eikä jotain asbestilevyä...ahdistaa ja pelottaa pelkkä ajatuskin, mitä kaikkea paskaa olen tietämättäni hengittänyt tapetteja irroittaessa :(

5

1323

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • turhapelkopois

Älä pelkää lähes varmasti kipsitasoitetta, liikenteessä kun kuljet hengität vaikka mitä aineita tietämättäsi, jos pelkäät et elä 90 vuotiaaksi on pelko sairastanut sinut ;)

• Pelko

Eli onko niin että asbestiseinä olisi kovempaa eikä tuollaista sormella murennettavaa? Ja onko niin että asbestilevyjä ei edes yleensä ole käytetty perusseinämateriaaleina, vaan nimenomaan kipsiä? Ahdistaa aivan vietävästi :(

• Kipsiä

Kyllähän asbesti voi olla jauhoa kanssa. Mut asbestista tuskin tapauksessasi on kyse vaan kipsistä.

• Pelko

Okei..kiitos vastauksista. Ihan järkyttävä pelko iski .Tuo tosiaan tuollaista valkoista röpeliäistä pintaa ja ihan ku sormella hipaisee niin jää sormeen ja todella haurasta. Olinkin saanut jostain käsityksen että ei asbestilevyjä yleensä ole käytetty perusseinäpintoina. Inhottavaa tällainen epävarmuus.

• Pelko

Vielä se pakko kysyä, että kuuluisiko tuossa kipsiseinässä näkyä jotain saumoja? Tuo on siis vain tuollaista isoa seinäpintaa, joka vaikuttaa kipsiltä (tosiaan lasikuitutapettien mukana lähti myös sitä tuon pinnalla ollutta rusehtavaa suojapaprua).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      78
      2832
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2712
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      107
      2332
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      35
      1648
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      239
      1563
    6. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      40
      1485
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1290
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1246
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1181
    Aihe