Sijaisvanhempien tukeminen?

kakskytneljäseit.äiti

Kokeillaan kepillä jäätä... Millaista tukea olette saaneet? Millaista hakeneet?

Onko tukea tarjottu vai onko se pitänyt anomalla anoa?

Nämä palstalla pätevät ja paskaa puhuvat älkää vaivautuko vinkumaan. Sitten kun olette itse toimineet sijaisvanhempina 10v niin voitte alkaa jostain jotain tietämään!

49

84

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zukuzuk

Millaista tukea kenties tarvitsisit? Ja oletko saanut?

• kakskytneljäseit.äiti

no tätä kysyin muilta...
        työnohjausta, tilapäishoitoa, vertaistukea, asiakassuunnitelmien päivitykset, puhelinkeskusteluja...tälläisiä ...yleensä saa jos jaksaa vaatia tarpeeksi kauan. Mielestäni uuvuttavaa ja turhauttavaa touhua!

• omiahoitava
        kakskytneljäseit.äiti kirjoitti:

no tätä kysyin muilta...
        työnohjausta, tilapäishoitoa, vertaistukea, asiakassuunnitelmien päivitykset, puhelinkeskusteluja...tälläisiä ...yleensä saa jos jaksaa vaatia tarpeeksi kauan. Mielestäni uuvuttavaa ja turhauttavaa touhua!

Tässä sitä huomaa miten perheet on epätasa-arvoisessa asemassa. Meille omia lapsia hoitaville ei tuollaisia ole näkyvissä. Teillä on myös se hyvä puoli, että lapsen ongelmista voi syyttää jotain toista.

• kakskytneljäseit.äiti

Hoidan toki omianikin tässä ohessa ja kyllä apua heidän "ongelmiin" olen saanut puheterapeutilta, neuvolasta ja terveyskeskuksesta. Enkä syytä lasten ongelmista ketään... ne ongelmat mitä näillä lapsilla on ei parane syyttelemällä ketään! Ne vaativat paljon työtä, ymmärrystä ja ulkopuolista apua!

• molepare

Hoidan toki omianikin tässä ohessa ja kyllä apua heidän "ongelmiin" olen saanut puheterapeutilta, neuvolasta ja terveyskeskuksesta. Enkä syytä lasten ongelmista ketään... ne ongelmat mitä näillä lapsilla on ei parane syyttelemällä ketään! Ne vaativat paljon työtä, ymmärrystä ja ulkopuolista apua!

Ihan niin kuin omien lastesikin ongelmat. Ne tarvitsevat paljon ulkopuolista apua.

• jäätelöautonkuljettaja

Ehkä jokin muu työ sopisi sinulle paremmin. Ei kannata uhrautua, kun tuntuu noin vastenmieliseltä ja turhauttavalta.

• Tiramisumalja

Minulle taas tuli se tuntuma, että hän sopii hyvin sijaisvanhemmaksi, kun on niin sitkeä, että jaksaa tuota uuvuttavaa ja turhauttavaa touhua - toisinaan hyvinkin vaativan sijoitettujen lasten hoidon lisäksi.

• vasyttaa

Hyvin ryppyotsainen tyypillinen valittaja - sijaisvanhempi.
      Millaisen viestin hän välittää lapsille. Arvelen, että lapset alkavat kokea olevansa taakaksi. Lapsistahan tässä on kyse, eikä jonkun keskiluokkaisen rouvan jaksamisesta. Nykyisin on muuten tarjolla monenlaista ryhmää esim. kansalaisopistossa. Ryhmissä voi purkaa sisintään ja huojentua. Eikä maksa paljoa.

• kakskytneljäseit.äiti

ryppyjä ei onneksi ole... tämä homma ei kuule sellaisille sovi... Huumoria tarvitaan ja paljon! Kiitos vinkistä... ;)

• ironiaa

ryppyjä ei onneksi ole... tämä homma ei kuule sellaisille sovi... Huumoria tarvitaan ja paljon! Kiitos vinkistä... ;)

Jouduin kattelemaan sellaista väärinpäin naama -sijaisvanhempaa kymmenisen vuotta. Joskus saattoi nähdä naurun, mutta se syntyi vahingonilosta tai ironiasta jotakin lapsen tekemistä kohtaan. muuten kaikki oli hänelle niin hel...tin vaikeaa. Onneksi hänen ei tarvitse enää sitä työtä tehdä.

• puolikalaa

Kirijotan tässä huuteralla kiilellä, kutten kakiikki vanhheemmaat, patsi siijaasvahemmat.
      Suosittelen, että sijaisperhe ottaa juuri sen verran lapsia, kuin hyvin jaksaa hoitaa - eikä koko ajan valita. Jos jaksaminen yltää yhteen lapseen, ottaa sitten sen, jos välttämättä haluaa.

Toivottavasti Paloniemi lukee näitä palstoja, ja ymmärtää, että on hullun hommaa ajatella, että joku keski-iän kriiseissä hautuva pariskunta jaksaa 6-7 toisten ihmisten lasta hoitaa. Täysin absurdi ajatus. Jokin sellainen määrä oli jollain pariskunnalla Siperiassa - kun Ville Haapasalo matkaili Venäjällä. Nyt eletään TÄTÄ PÄIVÄÄ.

• kakskytneljäseit.äiti

Mietippä sitä että jos olet aloittanut 10 v sitten jossain duunissa niin oletko silloin tietoinen miten homma tänäpäivänä toimii? Lähetä se kristallipallo minulle, niin voin siitä sitten katsella....

• Äitikkkä

Alkuperäiselle aloittajalle. Kyllä tukea on ja sitä saa mutta sitä kannattaa miettiä sijoittavan sosiaalityöntekijän kanssa. Itse luettelit noita erilaisia ja kaikki ne on vain järjestelykysymyksiä. Ja ennen kaikkea niitä kannattaa käyttää kun ne sitten saa. Kokemusta on parista vuosikymmenestä tätä "sarkaa".

• jaksajjaksa

IHAN justiisannii!!! Pirjo ainakin välittää rankan työn raatajista.
        http://www.digipaper.fi/psviikkolehti/10562/index.php?pgnumb=30

Ei voisi paremmin keksiä, että mitenkä kunnat pystyisivät yrittäjäperheitä auttaa. "Pirre" kääntäisi mielellään kaikki olemassa olevat varat yrittäjien hyväksi, pois pois pelkiltä syljeksijä-äiskiltä.

• sijariäit

Me olemme toimineet reilut 20vuotta sijarina ja olemme apua saaneet toisilta sijareilta,jotka ovat jo eläköityneet ja pian tulee meidänkin eläkeaika. Me puolestamme autamme toisia sijareita arjen selviytymisessä. Ehdotan,että kyselet sossultasi ehkä kauemmin sijarina olleita tai samantyyppisten ongelmien kanssa painivia sijareita.Yksi tapa kohdata on koulutuspäivät,me olemme siellä tavanneet useita joiden kanssa on puhelinnumerot vaihdettu. Jaksamista,jokainen päivä on erilainen ja jokainen sijoitus myös. :)

• kakskytneljäseit.äiti

Kiitos muutamalle joka jaksoi vastata asiallisesti! Meillä ei ole 6-7 sijaislasta, huolestuneelle tiedoksi. Enkä myöskään ole keskiluokkainen rouva :) Rouva kyllä! Enkä valita vaan kysyin, että millaista tukea sijaisvanhemmat ovat saanneet ja onko kaikki tuki aina kiven alla... Olen itse toisenpolven sijaisvanhempi ja omat vanhempani ovat kyllä vahvasti arjessamme mukana...Olen myös itse sijaissisar ja minulla on erittäin hyvät välit sijaissisariini.
      En jaksa ymmärtää tämän palstan katkeria kirjoittajia? Miksi meitä vihataan niin paljon? Itse en ainakaan turuilla ja toreilla kersku ja röyhistele rintaa... kyllä valitan väsymystä ja peräänkuulutan tukea. Kuka ei tänäpäivänä olisi sosiaali- ja hoiva-alalla kiireen uuvuttama...miksi emme me voisi olla? Ja miksei sitä saisi ääneen sanoa? Luulen että saan taas kasan yleviä ja katkeria viestejä, mutta ne jätän omaan arvoonsa.
      Kiitän jokaista joka asiallisesti vastasi kysymyksiini. Ja varmasti samaa hommaa tekevät tietävät ongelmat sosiaalityöntekijöiden vaihtuvuuden kanssa... uuvuttavaa ja turhauttavaa aloittaa yhteistyö aina uudestaan ja uudestaan meillä kierroksessa jokaisella 3. tai 4. sosiaalityöntekijä.
      Tämä Rouva lopettelee tähän!

• jokajunaan

Saitkin varmasti aivan ihka uusia vinkkejä jaksamiseen. Halusit täällä vaan korostaa itseäsi ja hyvyyttäsi. Milloinkahan sinulle myönnetään mitali. Paitsi, että olet kasvattanut noin sataa lasta siinä 40 vuoden aikana mitalin saamisessa auttaa varmaankin se, että olet toisen polven sijaisvanhempi. Sinun tarjoaman sijaishuollon laadulla ei sitten olekaan mitään merkitystä. Mitä huonommin kohtelet lapsia ja heidän omaisiaan, sitä kirkkaamman sädekehän saat. "Oi katsokaa, mikä pyhimys, kun hoitaa noin pahojen ihmisten lapsia". Ja sijaisvanhemmuudessa on se hyvä puoli, että voit nousta sosiaalisessa luokassasi, vaikka sinulla olisi vain kouluasteen tutkinto - tai ei sitäkään. Röyhkeimmät osaavat kuulemma repiä rahoja kunnilta. Jotkut kuulemma myyvät lasten harrastusvälineetkin saaden tuoton itselle - omiin käyttö tarkoituksiin. Osa ei edes anna lapsen tavaroita mukaan, jos tämä pääsee kotiin tai parempaan sijaishuoltopaikkaan. Järkyttävää raharosvousta ja kiusaamista.

• kakskytneljäseit.äiti

Sinähän se asiallisen kommentin osasit kirjoitella... oikein tuli mahti fiilis! Ihan meinasin tämän satsin saada maailmalle, en rupea satamäärin näitä lapsukaisia kasvattelemaan.
        Jaksamiseen en mitään vinkkejä kysellyt jos lukea osaat? Vaan MITEN SIJAISVANHEMPIA TUETAAN... JA ONKO TUKEA TARJOTTU VAI ONKO SITÄ PITÄNYT VUOSI TOLKULLA ANOA?! Millähän lailla pystyit nyt tekemään meistä laatumääritelmän? Ja sosiaalisen luokkanousunkin kyhäilit ja pyhimyksen arvon :)
        Olet ilmeisesti kohdannut sitten vain rahanperässä tätä työtä tekeviä. Kyllä niitäkin joukkoon mahtuu.
        Asialliseen keskusteluun ei tällä palstalla todellakaan pääse. Kertoo vain yleisestä suhtautumisesta meihin... Onneksi lähipiirimme näkee toimintamme arjessa ja juhlassa.

• parempiii

Sinähän se asiallisen kommentin osasit kirjoitella... oikein tuli mahti fiilis! Ihan meinasin tämän satsin saada maailmalle, en rupea satamäärin näitä lapsukaisia kasvattelemaan.
        Jaksamiseen en mitään vinkkejä kysellyt jos lukea osaat? Vaan MITEN SIJAISVANHEMPIA TUETAAN... JA ONKO TUKEA TARJOTTU VAI ONKO SITÄ PITÄNYT VUOSI TOLKULLA ANOA?! Millähän lailla pystyit nyt tekemään meistä laatumääritelmän? Ja sosiaalisen luokkanousunkin kyhäilit ja pyhimyksen arvon :)
        Olet ilmeisesti kohdannut sitten vain rahanperässä tätä työtä tekeviä. Kyllä niitäkin joukkoon mahtuu.
        Asialliseen keskusteluun ei tällä palstalla todellakaan pääse. Kertoo vain yleisestä suhtautumisesta meihin... Onneksi lähipiirimme näkee toimintamme arjessa ja juhlassa.

Se kertoo myös siitä, miten sijaisvanhemmat arvottavat sijoitettuja lapsia ja näiden omaisia - siitä yleisestä linjasta. Jos haukkuu ja nimittelee sijoitetun lapsen sukulaisia ja vanhempia, mitä esimerkiksi tässä ketjussa on törkeällä tavalla tehty, ajattelee samoin heidän lapsistaan. Turha esittää "lapsirakasta", jos koko ajan etsii virheitä heidän vanhemmistaan / sukulaisistaan ja pyrkii osoittamaan omaa paremmuuttaan. Näitä PAREMPIA sijaisvanhempia on paljon. Se tuntuu jopa olevan yksi suurimmista motiiveista alkaa sijaisvanhemmaksi - "olen niin hyvä ihminen, kun nuo toiset on niin huonoja".

• Jaaha1

Onko omien lastesi tilanne se , että ovat sijaisperheessä tällä hetkellä?.. Eihän kuitenkaan ole koskaan sijaisvanhemman syytä se , että lapsi on sijoitettuna. Mielestäni olet katkera väärälle henkilölle /henkilöille. Sijaisvanhempi tekee työtään, sosiaaliviranomaiset tekevät huostaanottopäätökset syystä tai toisesta..
        Joskus kuitenkin ikävä kyllä lapsen paras paikka kasvaa ei ole oma koti. Se vaan on fakta joissakin tapauksissa. Kaikista ei ole vanhemmiksi , eri syistä johtuen . Sijaisvanhemmat ovat prosessissa se viimeinen linkki , kun muuta ei voida..
        Onko oma itsetuntosi alhainen ja koet olevasi huonompi kuin muut . Tällöin tulee syyllistettyä muita helpommin ja unohtaa ajatella mitä itse voisi tehdä toisin..

• varaäitee

Itse vanhana sijaisäitinä sanon, ettei lasten vanhempia ja sukua ole halveksittu, kaikki sukulaiset ovat olleet yhteistyöhön kykeneviä ja arvostus on ollut molemminpuolista ja kuka sanoo, ettei jotain voi tapahtua kelle vaan, elämässä voi tulla vastaan monenmoista vastoinkäymistä, tämä on hyvä pitää mielessä. Suurin osa meistä sijareista tulee hyvin toimeen lasten biol.perheen kanssa, lapsen parasta ajatellaan, tietenkin suureen määrään ihmisiä mahtuu myös näitä, jotka eivät osaa/voi toimia lasten vanhempien kanssa ja yhteistyö ei suju, syitä on varmaan aina molemmissa. Nimittelyt ja haukkumiset on väärin, jos asiat riitelee, niin henk.kohtaisuuksiin ei saa mennä, itse olen yrittänyt löytää aina asioista/vanh. jotain hyvää, kun lapset ovat tuskastelleet biovanh. keskeneräisyyttä asioiden hoidossa.

• hsgdfhaj1

Viisaita sanoja...kiitos kirjoituksestasi..

• kenellähuono

"No onpa sinulla huono kirjallinen ilmaisu, mutta eihän sitä muuta näiltä lapsensa MEILLE älykkö-taiteilija-eräoppaille menettäneille voi odottaakaan".
      Mielestäni tämä kertoo, että sijaisvanhemmilla on huono itsetunto ja yrittävät muista polkemalla kasvattaa sitä. ja pyrkivät hamuamaan rahaa kaikilla mahdollisilla tavoilla. Ja kun maine menee, seuraava sukupolvi yrittää parhaan kykynsä mukaan paikata sitä.

• coolliiaa

Mä oon kato älykäs, ko mä osaan nostaa jalkaa ja huoltaa mun kehoo. Mä oON ÄLYKÄS, toistan ja mulla o n paljon muute oppareit.
        JA MÄ OON AIKA COOL.

• Jaaha1

Mietin sanojasi sijaisvanhempien rahanahneudesta ja en itse näiden 20:n sijaisvanhemmuusvuoden jälkeenkään useiden kollegojen kanssa yhteistyötä tehneenä voi yleistää sitä , että raha olisi se ratkaiseva tekijä .. Vastavuoroon voin kertoa lukuisista kerroista ,joissa biovanhempi ei voi ostaa "puheaikaa " soittaakseen lapselleen , mutta tatuoinnit ihossa lisääntyvät ja Tallinnan ostoksista kehutaan täyden kaljalastin tuonnista. Lapsi ei kuitenkaa saa edes karkkipussia tuliaiseksi..

Kyllä moni asia voisi olla toisin molemmilla puolilla aitaa.. Sijaisvanhempi vain ei ole prosessissa se alku-vaan usein loppupiste..asiat ovat menneet pieleen jo kauan ennen sijoitusta... syystä tai toisesta.

• hampaat

Mä oon sitä mieltä, että jotain terveellistä olisi pitänyt tuoda, ei karkkia. Siitä menee hampaat. Hyi, mitä kirjoitat!

• jaaha1
        hampaat kirjoitti:

Mä oon sitä mieltä, että jotain terveellistä olisi pitänyt tuoda, ei karkkia. Siitä menee hampaat. Hyi, mitä kirjoitat!

Älä muuta sano.. appelsiinejä lapseelle Tallinnasta.. Voi Hyvänen aika .. mitä luulet, että lapsi itse odottaa...

• varasjavalep
        jaaha1 kirjoitti:

Älä muuta sano.. appelsiinejä lapseelle Tallinnasta.. Voi Hyvänen aika .. mitä luulet, että lapsi itse odottaa...

No hyvänen aika. Sijaisvanhempi ei annan epäterveellistä karkkia. Pussi laitetaan pöydälle, ja siitä ei saa ottaa. jos yksikin karkki puuttuu, voit joutua sijaisvanhemman syytteeseen. ja jos et tunnusta, ole valehtelija ja sinua rankaistaan. Tällaisia kokemuksia eräästä "karkkipaikasta".

• kehonhuolto

En uskaltaisi antaa lastani tuollaiselle, joka haukkuu vanhemman kirjallista ilmaisua. Tai kehuskelee julkisesti, miten huoltaa kehoaan.

• Sivustaseurannut

Ystävättäreni on sijaisvanhempi. Lapsi on ollut hänellä yli 12 vuotta. Lapsen äidille viina oli tärkeintä, mutta lapsi ainakin parivuotiaana tapasi äitiään säännöllisesti, tosin valvotusti, koska tuolloin vielä toivottiin, että lapsi voisi palata äitinsä luo. Tätä on nyt sitten odotettu kauan ja näyttää siltä, että lapsi ehtii aikuiseksi, ennenkuin äiti raitistuu niin paljon, että pystyisi huolehtimaan hänestä. Meielstäni muuta tukea ei ole herunut, kuin mitä tarjotaan tavallisille perheillekin.

• tukkeee

Kelle sä odotat tuke? Itselles, sun ystävälle, lapselle vaiko lapsen äidille?
        Jäi vähän epäselväks?

• Sijaisisä1

Miksi tarjottaisiin extratukea.. Täälläkin saa lukea usein , että en vanhempana ollut erilainen kuin muut, mutta silti lapsi vietiin. Siis tukea tarvitaan kuitenkin lisää, mutta mitään ei haluta muuttaa lapsen parhaaksi. Lopulta herätään vasta , kun huostaanotto on edessä. Tällöin on helppo syyllistää sijaisperhettä, joka ei ole tilannetta edes aiheuttanut ..

• oppareit

Mä huollan mun kehoo bodybalancella, jin joogalla, ja syvävenyttelyllä. Mä oon COOL. Saan oppareit noist kehonhuolloistki!

• pilates
        Sijaisisä1 kirjoitti:

Miksi tarjottaisiin extratukea.. Täälläkin saa lukea usein , että en vanhempana ollut erilainen kuin muut, mutta silti lapsi vietiin. Siis tukea tarvitaan kuitenkin lisää, mutta mitään ei haluta muuttaa lapsen parhaaksi. Lopulta herätään vasta , kun huostaanotto on edessä. Tällöin on helppo syyllistää sijaisperhettä, joka ei ole tilannetta edes aiheuttanut ..

Ensinnä sinun YSTÄVÄSI ei saa juoruta ja rikkoa salassapitoa sen suhteen, millaista tukea sijoitettu lapsi saa. Olisi aika lörppö, jos raportoisi sinulle lapsen asiat. Valitettavasti siltä vähän vaikuttaa. Joten menehän harrastamaan pilatestä ja rauhoitu ÄLYKKÖ:

• Sijaisisä1

Voi pyhä Sylvi.. Asioista (ikävistäkin ) voi keskustella ihan asiallisesti. Eri mieltä voi olla, keskustella voi ihan aikuisen tasolla..

• Sijaisisä1

Lainasitkohan väärää tekstiä.. En kertonut mitään salassapidettävää, vain oman huomioni tältä palstalta..

• löröppö
        Sijaisisä1 kirjoitti:

Voi pyhä Sylvi.. Asioista (ikävistäkin ) voi keskustella ihan asiallisesti. Eri mieltä voi olla, keskustella voi ihan aikuisen tasolla..

Ystävättärelle ei saa kertoa sijoitetun lapsen tukitoimista. se on vaitiolon rikkomista! Mutta lörppöjä, mitä lörppöjä.

• oonalykas

Älykkö voi urkkia tietoja kaupungin lakimieheltä, vai mitä? Ko. suhteita on aina entiselle arkadianmäelle (huom kirotusvire).

• Sijaisisä1

Ei ollut minun ystävättäreni.. lue uudestaan ..ja kommentoi sitten..

• soomelaki
        oonalykas kirjoitti:

Älykkö voi urkkia tietoja kaupungin lakimieheltä, vai mitä? Ko. suhteita on aina entiselle arkadianmäelle (huom kirotusvire).

Suome laki, suome laki, suome laki, suome laki, ja laastesuojelu.

• puhastapyykkii
        soomelaki kirjoitti:

Suome laki, suome laki, suome laki, suome laki, ja laastesuojelu.

Sijasvanhemman soojelu, sijaisvaanhemma soojelu ja soome laki. Ei voi peesrtä poois. lapsssi huuhuuhtoo taakin ite, ko haisoo pahalla. Ei voi pestäää pois.

• kellar
        puhastapyykkii kirjoitti:

Sijasvanhemman soojelu, sijaisvaanhemma soojelu ja soome laki. Ei voi peesrtä poois. lapsssi huuhuuhtoo taakin ite, ko haisoo pahalla. Ei voi pestäää pois.

"Älä tule koulu piha-alueelle äläkä sisätiloihin". "Tämä on koulurauhan piiriin kuuluvaa yksityisaluetta." Vaikka on AVOINTEN OVIEN PÄIVÄ, sinä et voi tulla tänne, ko. äiti ja tytär vievät lapsen kellariin.

• kelmmar
        kellar kirjoitti:

"Älä tule koulu piha-alueelle äläkä sisätiloihin". "Tämä on koulurauhan piiriin kuuluvaa yksityisaluetta." Vaikka on AVOINTEN OVIEN PÄIVÄ, sinä et voi tulla tänne, ko. äiti ja tytär vievät lapsen kellariin.

Tytär vie lapsen nopeasti autolla poies. Äiti - tytär - komppania hoitelee lapsen TURVAAN. Heeno tytär, joka asustaa äiteen hameenhelempoissa, kulettaa lapsen turvaan. Se on heeno siijasvaaanhempiiiii. koko kylän klemmikkkiii

• hyvääääää

Mä koonsultoooin kaupungin lakimiehiltä asioit, ko ne on mun poolella. Mut kyllä palkataan aina kaupungille, vaikka olis vähän ESTEELLISYYTTÄ - JOSTAIN SYYSTÄ. Me vaan ollaan niin hiton hyvä suku ja hyvää porukaa, etä mut kyllä palkataan. Mun grduki on niin hiton hyvä - siinä on paljon uutta mullistavaa tietoo. Mut mä ene antanut lupaa laittaa sitä nettiin. Se pitää käyvä sitten lukasemassa sieltä kirjastolta.

• Mitäh1

???????

• pulver

No koo me ollaaan niin hyvii ihmiiisii ja noo sijoooiteettut ja niiren suvut onniin hoonoja. Ei lähe pesemääälläkäään.

• nro46

Ko ne taiteteokset on niin noppeesti ohi, etten mää oikein ennätä ees ymmärtää. Mut ko mää laitan alushousujen koon tänne nettiin esiin, niin ne taiteteokset ikään ko on aina ollemassa. Jos joku ei niinko tienny, niin mää oon niinku melekein sillee kasvanuu sijaisperheessä. ja muuteki mä oon niin hiton hyvä ihminen.

• taitetaiteilia
        nro46 kirjoitti:

Ko ne taiteteokset on niin noppeesti ohi, etten mää oikein ennätä ees ymmärtää. Mut ko mää laitan alushousujen koon tänne nettiin esiin, niin ne taiteteokset ikään ko on aina ollemassa. Jos joku ei niinko tienny, niin mää oon niinku melekein sillee kasvanuu sijaisperheessä. ja muuteki mä oon niin hiton hyvä ihminen.

Se taiteteos tarkottee sitä, että mää niinko taitun joskus tosta vyötärön kohilta ja joskus mun jalaka taittuu. Siitä tulloo se sana, taiteteos. Mä oon niinku taiteteostaiteilija ja melekein´oon kasvaunu sijaiosperheessä - ainaki muutaman vuuen. mut ko. siitä mainihtee, niin saa taiteilijanki glooriaa. Ajatelkaa nyt mua, ko mä oon melekein kasvanu sijaispereessää. Mä saan siitä pisttelöitä taiteilijanaki. Ymmärrättekö?

• addikct

Ja kyl mä kieltämättä ihmettelen, miten sijaisvanhemmat istuvat päivät pitkät päätteellä. Eräs lapsi kuuluu kertoneen, kun kotiin pääsi, että entinen sijaisvanhempi istu päivät pitkät koneella, ja sieltä kä'sin huusi ja komensi. Liekö "sijaisvanhemmuus" -palstalla?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vakava rikosepäily Seinäjoella

Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      41
      2765
    2. Mitä on woketus?

Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      428
      2316
    3. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      21
      2176
    4. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      18
      2040
    5. Oletko jo luovuttanut?

Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      141
      1779
    6. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      137
      1709
    7. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      22
      1236
    8. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      1
      1154
    9. Vanhentunut runsaasti.

Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      74
      1069
    10. Kerro mulle miksi juuri me

Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.
      Ikävä
      67
      987
    Aihe