Vaivasenluun leikkaus

vaivasenluu

Olen 15 vuotias ja kärsinyt vaivasenluusta kummassakin jalassani muutama-kolme vuotta. Röngteneissä ja fysioterapiassa käyty ja varvas kiilat on teetetty. Mutta milloin leikkaukseen? Kuinka nuorena nuo kannattaa leikata? Ja leikataanko kummatkin jalat yhtäaikaa vai toinenko vain? Onko leikkauksen jälkeen kivulias? Ja kuinka kauan kestää toipua kokonaan? Pystyykö kävelemään heti normaalisti vai pitääkö kävellä kepeillä?

3

57

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leikkauksestatoipuva

      Leikkausta kannattaa harkita vasta, kun kivut ovat levossakin ja häiritsevät päivittäin arki elämää sekä unta.
      Olet vielä nuori ja kannattaa odottaa kunnes kasvu on lopullisesti loppu!
      Itseltäni leikattiin vaivasenluu oikeasta jalasta jo 13-vuotiaana ja joudun nyt kärsimään siitä. Nykyinen ortopedi totesi että joudun uuteen leikkaukseen 10 vuoden välein. Tämä johtuen liian aikaisessa vaiheessa tehdystä leikkauksesta.
      Nyt toivun jälleen oikean jalan vaivasenluu leikkauksesta. Kuntoutuminen on heikkoa, olenhan jo ollut 3.5kk saikulla, suunnitellun 2kk sijaan. Kivut, turvotus ja värivaihtelut edelleen päivittäistä.
      Syksyllä on suunniteltu vasemman jalan vaivasenluu leikkaus, jossa Virheasento ei ole yhtä paha. Molemmat jalat minulla luokitellaan pahimpaan asento luokkaan.
      Leikkaus on helppo ja menee päiväkirurgisena. Ja vaikka nyt saatoin hieman pelotella, niin kannatan kivuliaan vaivasenluun leikkaushoitoa ja tutkitusti auttavan myös muihin mahdollisiin nivel kipuihin.

      Sinun kannattaa mielestäni kuitenkin vielä hieman odotella ja käyttää aktiivisesti kiiloja sekä jumpata jalkaterää, näistä on apua. Suosittelen myös tukipohjallisia.

      Toipuminen on yksilöllistä ja riippuu leikkaus muodosta, vaivasenluuhun kun on useita tekniikoita.

      Minulle tehdyssä leikkauksessa isovarpaan luu sahattiin poikki ja suoristettiin, kiinnikkeinä 3 ruuvia.
      2kk sairaslomaa, joka jatkunut 4kk (toivottavasti ei siitä pitene).
      Kantakorkotuki kenkä 6vk, jolla saa varata kivun antamissa rajoissa leikatulle jalalle.
      Leikkauksen jälkeen 2-3vk on todella kivuliasta aikaa ja henkilökohtaisesti halusin pitää jalan vain koholla ja kylmissään (lievittää kipua). Särkylääkkeitä meni yli sallitun eli noin 5g päivässä.
      Kepeistä voi päästä eroon 4 vk: n kuluttua leikkauksesta. Itse kävelen vieläkin yhdellä kepillä fyssarin ohjeiden mukaan.
      Jotta kaikki liikkuminen ei rajoitu suosittelen yksittäin leikkaamista.

      • vaivasenluu

        Kiitos paljon vastauksesta ja neuvoista !


    • kdjfklsj

      Kokeilepa ihan ensimmäiseksi alkaa käyttämään tarpeeksi isoja kenkiä ja heivaa korkkarit kuikkaan - siinä on suurin syy koko vaivaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4709
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2279
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1804
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1526
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1471
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1031
    Aihe