Apua ensimmäistä undua hankkivalle?

amatööri

Olen hankkimassa undulaatteja, kyseessä ovat ensimmäiset lintuni, aiemmin minulla on ollut vain koiria ja kissoja(tällä hetkellä ei kuitenkaan ainuttakaan lemmikkiä).
Olen löytänyt internetistä jo kaiken perustiedon, ja hommattu on jo iso häkki, sekä kaikki muu tarpeellinen. Olen myös perehtynyt jo hoitoon, ja melko varma kykeneväni pitämään undut terveinä ja onnellisina.
Minulla on kuitenkin vielä pari kysymystä, joihin haluaisin vastauksia.

1. Kuuntelen mielelläni musiikkia, onko undulaattien kuulo herkkä, ja näin ollen tarvitseeko äänenvoimakkuuden kanssa olla tarkkana? Entäpä saattaako rock-musiikki pelottaa lintuja?

2. Aion näin aluksi hankkia 2 lintua. Lintujen tulisi olla samaa sukupuolta, sillä en halua paineita siitä että pari yrittäisi lisääntyä. Tulevatko 2 urosta toimeen paremmin kuin 2 naarasta?

3. Kun hankin linnut, miten päästää ne tutustumaan toisiinsa? Päästänkö vain suoraan samaan häkkiin, vai olisiko parempi ensin jakaa kummallekkin oma puoli rauhallista tutustumista varten?

Kiitos jo etukäteen mikäli joku vaivautuu vastaamaan. :)

4

113

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entiedädesipeleistä

Kannattaa ottaa samasta poikueesta samaa sukupuolta olevat undulaatit. Me hankimme kaksi naarasta eri poikueista ja jouduttiin lopulta hankkimaan toiselle oma häkki kun eivät tulleet toimeen. Käsittääkseni naaraiden pitäisi tulla paremmin toimeen keskenään, mutta ei sekään ole aina varmaa.

• Lintutäti

Usein undulaatit tulevat kyllä hyvin toimeen keskenään, kunhan vain häkki on tarpeeksi iso ja kaikille on yhtä hyviä istumaorsia ja ruokapaikkoja tarjolla. Yksi hyvä orsi tai vain yksi suosikkiruokakuppi aiheuttaa melko varmasti kränää. Myös mahdollisimman paljon vapaana oleminen huoneessa antaa undulaateille omaa tilaa ja kärhämiä syntyy harvemmin.
      Undulaatit pitävät itse melko paljon ääntä, joten en usko musiikin haittaavan niitä. Tietenkään aivan kamalalla musiikkia ei kannata pauhuttaa. Myös 12h nukkusmisrauha on aina turvattava linnuille. Eli jos linnut heräävät yhdeksältä aamulla on itse yhdeksältä illalla hiljennettävä elämistään, jotta linnut pääsevät nukkumaan.
      Voit aloittaa lintujen totuttamisen musiikkiin hieman hiljaisemmista desibeleistä, myöhemmin koventaen sille asteelle kuin itse tykkäät kuunnella. Omia lintuja kannattaa tarkkailla ja katsoa, miten musiikki niihin vaikuttaa. Useat linnut vain nauttivat musiikista, tai eivät juurikaan välitä siitä.
      Kaksi samaa sukkupuolta olevaa undulaattia on todella hyvä valinta. Tässäkin eroja on ehkä enemmän yksilötasolla, tulevatko naaraat vai koiraat paremmin toimeen keskenään. Kunhan ympäristö on järjestetty tarpeeksi suureksi ja monipuoliseksi, voivat mielestäni molemmat vaihtoehdot (koiras-koiras tai naaras-naaras) tulla vallan hyvin keskenään toimeen ilman suurempia kärhämöintejä. Poikaset kannattaa tosiaan ottaa samasta poikueesta, jossa näkee melko hyvin jo heti alkuun miten linnut tulevat toimeen keskenään. Tällöin undulaatit voi hyvin päästää suoraan samaan häkkiin. Jos ostaa kaksi eri paikoista olevaa undulaattia, voi kokeilla väliseinäratkaisua hetken aikaa. Undulaatti on usein kuitenkin melko sopuisa ja sopeutuva laji, jotka usein lasketaan suoraan samaan häkkiin.

• kiitollinen-amatööri

Kiitos kovasti avusta. Jotta kaikki sujuisi helposti ja stressittömästi niin linnuille kuin omistajallekin, taidan hommata tosiaan samalta kasvattajalta kaksi jo toisensa tuntevaa poikasta sitten.

• 13undua

Urokset tulevat yleensä paremmin toimeen keskenään kuin naaraat. Minun naaraani kinailevat paljon enemmän kuin urokset ja saattavat jopa purra aika pahasti. Eli itse suosittelen uroksia. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      147
      8803
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2579
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      28
      2377
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      43
      2371
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      194
      1813
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1807
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      23
      1693
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      36
      1199
    9. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1187
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1126
    Aihe