Adoptio Venäjästä Suomeen, nyt vahmemmat hakusessa

Sydämestäpuuttuupalanen

Minut on siis adoptoitu Suomeen, Pietarista. Adoptio on suoritettu Pelan (Pelastakaa lapset ry) kautta. Täysi-ikäisyyteni sai taas asioita paljon miettimään, ja olisi halu (on aina ollut) lähteä selvittämään taustani. Kuulin, että Pelaan voi hakea jälkipalveluun, missä pääsisi katsomaan papereita adoptiosta. Tätä ennen piti odottaa, että allekirjoitettu maksusitoumus tulee kaupungilta(kaupunki maksaa). Pääsin lopulta sosiaalityöntekijän kanssa katsomaa adoptiopapereita, lopputulos oli järkyttävä. Melkein kaikki samat paperit olivat heillä, kuin itselläni oli jo ollut omana. Eli ei mitään uutta, eikä hyötyä tuosta. Sain kuitenkin tiedon heiltä, että tietojen kyselyjä Venäjälle voitaisiin suorittaa, mutta tämä olisikin omarahoitteinen. Hetkinen! Mielessäni pyöri jälleen miljoona asiaa ja päällimmäisenä oli, että tähänkö tämä sitten jäi. Syy, miksi tämä olisi omarahoitteinen, on että Venäjällä ei ole samanlaista "omien tietojen tarkastelua maksutta"-lakia, mikä taas Suomessa on. Joten joutuisin siis maksamaan Pelan työt, Venäjän päässä olevien tahojen työt sekä mahdolliset käännökset Venäjästä Suomen kieliseksi. Olen harkitsemassa, että kysyn arviota, mutta uskon että arvio nousee niin korkeaksi, ettei ole rahaa kattaa tuota kaikkea, näin tuntuu turhalta maksaa tuo kaikki, jos siitä ei ole konkreettista hyötyä. Haluaisinkin kuulla muiden kokemuksia, onko tietoja lähdetty etsimään, kun kyseessä on kansainvälinen adoptio? Ja jos on, kuinka raskas prosessi tuo kaikki on ollut, onko lopetettu etsintä, vai onko löytynyt muilla konsteilla? Esimerkiksi Googlettamalla. Kiitos sydämeni pohjasta kaikille keskustelijoille!

7

82

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ogholegkp

      Laita jonnekin muualle tämä sama, täältä adoptio palstalta et varmaan saa apua.

    • öfkäoef

      Täällä siis ihmiset puhuu itse jos haluaa adoptoida sun muuta..

    • auttaakohan

      Löytyykö sinulla olevista papereista esim sitä lastenkotia, tai muuta paikkaa josta sinut on adoptoitu tänne?! Jos on joku paikka, niin eikö sieltä voisi kysellä tiedettäisiinkö tai muistettaisiinko sinusta ja vanhemmistasi jotain...

    • itsekinadoptoitu

      ainakin minulla papereissa ihan lukee biologisen äitin nimi ja sen verran asiasta selville ottanut että 15vuotiaana pystyy soittamaan sinne tässä tapauksessa pelastakaa lapset ry:lle. Sieltä löytyy myös tiedot taustoistasi

    • lisäystäedelliseen

      lisäys tietenkin huomioon pitää ottaa se että olen suomesta adoptoitu en tiedä mikä on käytäntö ulkomaalta adoptoitujen lasten kohdalla :) ps. itse erittäin hyvissä väleissä biologisen että adoptoitujen perheiden välillä silti adoptioäiti on aina äiti minulle hän minut kasvatti samoin isä :)

    • yglil

      Venäjältä adoptoidut ovat yleensä huostaanotettuja lapsia. Olet siis tod.näk alkoholisti perheestä alunperin. Voi myös olla että hoitajasi on ollut iäkäs isovanhempi tai muu sukulainen, joka on väsähtänyt. Venäjällä sinut on arkistoitu lastenkodin arkistoihin ja tiedot taustastasi aika varmasti löytyisivät lastenkodista, jos se on edelleen pystyssä. Jos ei ole, alueen muut lastenkodit voivat auttaa arkistojen ja henkilökunnan jäljittämisessä. Voit kysyä heiltä lisää.

    • N53

      Moikka, itse aloitin aikoinaan 2005-2006 Pelan kanssa jälkipalvelun. Tolloin sitä hoiti Helsingin päässä Irene pärssinen-hentula. Petyin myös tiedostoihin, tiesin nämä kaikki jo ennestään. Laitoin selvityspyynnön lastenkodille Pelan kautta ja taisi mennä vuosi ennen kun vastauksia sain. Sain ainoastaan vastaukset niihin kysymyksiin mitä kysyin en mitään ylimääräistä ja selkeätä. Monta vuotta meni taas eteenpäin ilman tietoja. 2010 rohkenin ja menin mediaan kautta selvittämään ja tolloin sain paljon enemmän tietoa kun Pelan kautta. Sain elämääni pikkuveljen kenen kanssa jonkinlaista yhteyttä yritetään pitää vaikka on ongelmia löytää yhteinen kieli. Tapasin myös enon, joka on enemmäkseen tuottanut vaan pettymyksen. Ei kerro lapsuudesta mitään. En ole myöskään enään yrittänyt. Itse olen aika sujut oman adoption kanssa niin ei paljon mieltä painanut. Raskauden aikana oli kylläkin pelkoja jos toistan saman kun biologinen äiti ja luovun lapsestani. Pieniä pelkoja siis. Jos tiedät sun lastenkodin niin kokeile googletta. Ainakin lastenkoti n53 on oma ryhmä vk.com sivustolla. Sinne voi kirjoittaa ja kysyä jos joku voisi antaa lisää infoa. Ainakin ystäväni sitä kautta sai tietää biologisen enemmän biologisesta äidistä. Ole rohkea ja kokeile vaikka ensin Pelan kautta. Palvelu on varmasti 10-vuoden aikan muuttunut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      33
      7651
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4566
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      67
      3211
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2166
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1709
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1687
    7. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      357
      1485
    8. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      15
      1442
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1129
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      276
      1080
    Aihe