Kävin syksyllä gynellä, kun kierron puolivälissä, yleensä yhdynnän jälkeen vuotoa, minulta otettiin kohdusta pipelle-näyte, sain vastauksen kotiin, josta en ymmärrä juuri mitään.Eli osaisiko joku auttaa minua tuossa lääkärin latinan suomentamisessa:Portio siisti, kohtu rvfl. Kohdussa 1cm:n tasainen endometrium. Fossa Douglasissa tilkka nestettä, 1,5 cm..(???)
Kirjeessä ei myöskään lue mistä vaiva edes saattaisi johtua, lääkkeitä en ole saanut minkäänlaisia. Pillereitä en ole syönyt 3 vuoteen, lasta yritetty saada alulle melkein 3 vuotta, tähänkään lääkäri ei ottanut minkäänlaista kantaa. Alkaa pikkuhiljaa huolestuttamaan, mikä minussa voi olla vikana?! Muilla samoja ongelmia?
Tänä aamuna koin taas karvaan pettymyksen, menkat alkoi..:(
Olen myös miettinyt saattaisiko minulla olla endo? Kipuja on aina kahtena ekana päivänä kun menkat alkaa, silloin joudun syömään särkylääkkeitä, vuoto on normaalia ja kestää 3-5pvä. Millaset on endon oireet? Kiitti kaikille, jotka osaisivat neuvoa/auttaa!!!
en ymmärrä!!!
4
4161
Vastaukset
- aikuinen nainen
Kyllä nyt kyselet aivan väärästä paikasta!!!
-otahan yhteyttä kyseiseen lääkäriin ja kysy tulokset suomeksi.kyllä ne kertoo asiat ilman lääkekieltä.
-Ihmettelen,ettet kysynyt asiaa lääkäriltäsi siinä vaiheessa kun tulokset tuli!!!!..
oletko ujo vai teini vai mistä johtuu,ettet käyttäydy niinkuin aikuinen tälläisissa asioissa. - + endosta
portio = kohdunnipukka
endometrium = kohdun sisäinen limakalvo
rvfl. eli retroflexio = kohtu on taaksepäin kallistunut
Endon oireet:
Runsaat ja/tai kivuliaat kuukautiset (dysmenorrhea)
Kipu ja/tai tiputteluvuoto ennen kuukautisia
Krooninen kipu lantion alueella
Yhdyntäkipu (dyspareunia) tai kipu välittömästi yhdynnän jälkeen
Tärinäkipu
Välivuodot
Selkäkipu
Iskiaskipu
Tihentynyt virtsaamistarve ja/tai kipua virtsatessa (dysuria)
Krooninen väsymys
Lapsettomuus - LK.
Ihan oikein edellinen on suomentanut, eli käytännössä kohdusta ei tuossa sanota kuin että se on ja on normaali. Fossa Douglasi on naisen vatsaontelon eräänlainen "alin kohta", jossa oleva neste voi olla ihan normaaliakin, tai se voi olla epänormaalia. Tuosta sitä ei tiedä.
Tuosta, mitä olet kirjoittanut, puuttuu se itse vastaus jota et ilmeisesti ole edes lääkärilatinaksi vaivautunut kirjoittamaan; endo-kysymykseen tuo aloitus ei vielä vastaa mitenkään.- Kirsi
Tälläinen löytyy kirjeestä: DG:N92.4 Metrorrhagia
ja Decursus: Pipellessä Stadium Secretionis.. ???
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692713
- 632654
- 681792
- 241617
- 201550
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91480- 151392
- 381233
- 401203
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81197