Kummallista!

In ipmirdat

Hei kaikille!

Olen hyvin ihmeissäni siitä, miksi saamelaiset käyttävät niin paljon enegiaa keskinäiseen riitelyyn sen sijaan, että yhdessä edistettäisiin saamelaisten asioita. Enontekiön kunnallisvaaleissakin saamelaispuolue riitojen vuoksi muodosti 2 eri puoluetta, saaliina näin ollen vaalimuodon takia vähemmän paikkoja valtuustossa.

Tiedän myös suomalaisia henkilöitä, jotka ovat mielenkiinnosta opiskelleet saamenkielen opettajiksi, no eikö siinä sitten ala selvitys siitä, etteivät henkilöt ole alkuperäisiä saamelaisia syntyjään. Eikö kielitaito ja saamelaisten asioista välittäminen ole tärkeintä, eikä tyhjänpäiväisten asioiden jahkaaminen? Ilmeisesti ei.

Kuten me kaikki tiedämme saamelaisten lukumäärä ei ole enää kovin huikea ja näin ollen luulisi saamelaisten olevan iloisia siitä, että saamen kieltä pidetää käytössä suuremmallakin ihmismäärällä. Mutta ei kai näin sitten ole.

Olisi kiva, jos joku viitsisi selittää näitä asioita minulle tyhmälle lantalaiselle.

20

2018

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • In ipmirdat

      lisäys vielä, että tuolla syntyperän selvityksellä (suomalainen/saamelainen) tarkoitin Inarin aluetta. Vaaleilla Enontekiön.

    • sivusta seuraaja

      Tämä keskustelualuekin on siitä loistava esimerkki. Nekin muutamat saamelaiset, jotka tätä palvelua käyttävät kinastelevat keskenään. Eivät nyt tietenkään kaikki, mutta aina pientä kränää tuntuu tällä palstalla olleen ilmassa. Esimerkkinä vaikkapa sen seriffin saapuminen ja häätäminen tältä palstalta. Olen seurannut tätä palstaa pitkään, mutta ensimmäistä kertaa uskallan kirjoittaa mitään, vakkei tämä nyt tähän aloittamaasi asiaan liittynyt.

      • In ipmirdat

        No äläs muuta viserrä. Haluaisin oikeasti, että joku selvittäisi minulle tätä asiaa. Olen syntynyt pohjoislapissa ja elänyt täällä koko elämäni. Ja todellakin tiedän mistä puhun. Tällaistahan tämä on ollut aina. Minä en halua provosoida tai loukata ketään, vaan ihan todellakin selitystä tähän asiaan..


      • Áhkoš

        Minusta Sápmi-palsta on loistava esimerkki siitä, että saamelaiset taitavat dialogin. Juuri eriävä mielipide synnyttää keskustelun ja voi johtaa jopa oppimiseen. Minusta kirjoituksesi on vähättelevä ja henkii ylemmyydentuntoa.Sääli!


      • giellavealgu

        Me saamelaiset osaamme keskustella monipuolisesti. Sekö ärsyttää? Vai se, ettemme tarvitse päälle päsmämäriä, kuten seriffiä. Kaikki viittaa siihen, että omissa asenteissasi on tarkistamisen varaa. Minäkín kysyn, mikä sinua pelottaa? Sekö, että jos katsoisit maailmaa avoimin silmin, joutuisit tunnustamaan tosiasiat.Me voimme ihan hyvin.


      • sivustalla seuraava
        Áhkoš kirjoitti:

        Minusta Sápmi-palsta on loistava esimerkki siitä, että saamelaiset taitavat dialogin. Juuri eriävä mielipide synnyttää keskustelun ja voi johtaa jopa oppimiseen. Minusta kirjoituksesi on vähättelevä ja henkii ylemmyydentuntoa.Sääli!

        ahkos jyrää ja julistaa kuinka säälittävä kirjoitukseni oli. Tai tuo jälleen oli huono sanavalinta, kun ensimmäistä kertaa minä sain kokea ahkosen piikikkyyden, mutta pitkään palstaa seuranneena voin todeta rouvan harrastaneen tuota muidenkin kirjoittajien kohdalla. Minusta sinun kirjoituksesi on vähättelevä ja henkii ylemmyydentuntoa.


      • sivustalla seuraava
        giellavealgu kirjoitti:

        Me saamelaiset osaamme keskustella monipuolisesti. Sekö ärsyttää? Vai se, ettemme tarvitse päälle päsmämäriä, kuten seriffiä. Kaikki viittaa siihen, että omissa asenteissasi on tarkistamisen varaa. Minäkín kysyn, mikä sinua pelottaa? Sekö, että jos katsoisit maailmaa avoimin silmin, joutuisit tunnustamaan tosiasiat.Me voimme ihan hyvin.

        Kielivelkakin niin mielellää täällä julistaa kenen olisi syytä avata silmät ja havahtumaan todellisuuteen. Ei mikään ihme, ettei tänne palstalle mitään pidempiaikaista keskustelua synny, kun palstan valtiattaret sanelevat säännöt ja mollaavat kaikki muut, jos kirjoittajien asenne ei olekaan saamelaisia ylistävä, vaan osoitetaan kritiikkiä. Minä taidan seurata erään ihmettelijän linjaa ja luvata etten tänne enää nokkaani pistä ja mitään kirjoita. Pitäkää keskustelupalstanne.


      • Áhkos
        sivustalla seuraava kirjoitti:

        Kielivelkakin niin mielellää täällä julistaa kenen olisi syytä avata silmät ja havahtumaan todellisuuteen. Ei mikään ihme, ettei tänne palstalle mitään pidempiaikaista keskustelua synny, kun palstan valtiattaret sanelevat säännöt ja mollaavat kaikki muut, jos kirjoittajien asenne ei olekaan saamelaisia ylistävä, vaan osoitetaan kritiikkiä. Minä taidan seurata erään ihmettelijän linjaa ja luvata etten tänne enää nokkaani pistä ja mitään kirjoita. Pitäkää keskustelupalstanne.

        ja keskittyisit lukemaan, mitä viesteissä sanotaan, huomaisit, että täällä todella keskustellaan ja väitellään, mutta sivistyneesti.Kenelle sinä oikein kiukuttelet? Olet tervetullut keskusteluryhmään, sinua ei kukaan muu kuin sinä itse häädä pois.

        áhkos

        p.s. Sallinet, että korjaan yhden väärinymmärryksesi:giellavealgu=kielen taitaja, giellavealgi=kielivelka. Kuten huomaat, jopa yksi kirjain muuttaa sanan merkityksen. Jo tästä syystä, kannattaisi lukea viestit huolella.


      • áhkos
        sivustalla seuraava kirjoitti:

        ahkos jyrää ja julistaa kuinka säälittävä kirjoitukseni oli. Tai tuo jälleen oli huono sanavalinta, kun ensimmäistä kertaa minä sain kokea ahkosen piikikkyyden, mutta pitkään palstaa seuranneena voin todeta rouvan harrastaneen tuota muidenkin kirjoittajien kohdalla. Minusta sinun kirjoituksesi on vähättelevä ja henkii ylemmyydentuntoa.

        ymmärtänyt ihan oikein?Mitä piikikästä siinä on, jos esittää toisenlaisen näkökulman? Juuri surkuttelijan roolin ottaminen luo säälittävän vaikutelman.Taidan ymmärtää, miksi moitit saamelaisia eripuraisuudesta. Siksi, koska ahdistut kaikesta sellaisesta, mikä ei ole yhdensuuntainen omien mielipiteittesi kanssa. Sellaisen henkilön kanssa ei yksinkertaisesti voi keskustella.


      • sivustalla seuraava
        Áhkos kirjoitti:

        ja keskittyisit lukemaan, mitä viesteissä sanotaan, huomaisit, että täällä todella keskustellaan ja väitellään, mutta sivistyneesti.Kenelle sinä oikein kiukuttelet? Olet tervetullut keskusteluryhmään, sinua ei kukaan muu kuin sinä itse häädä pois.

        áhkos

        p.s. Sallinet, että korjaan yhden väärinymmärryksesi:giellavealgu=kielen taitaja, giellavealgi=kielivelka. Kuten huomaat, jopa yksi kirjain muuttaa sanan merkityksen. Jo tästä syystä, kannattaisi lukea viestit huolella.

        Te, akka ja kielen taitaja, kritisoitte muita ihmisiä siitä, että he (tai voisin kirjoittaa me, kun minäkin siihen joukkoon kuulun) eivät ymmärrä keskustelujen sisältöä ja kehoitatte avaamaan silmät sekä lukemaan viestien sisällöt tarkemmin. Onko mieleenne tullut ollenkaan, että meillä muillakin on sama vika kuin teillä. Ummistetaan silmät ja nähdään mitä halutaan nähdä. Ei teidänkään asenteet sen kummempia ole. Yhtä lailla teillä on samaa vikaa, ettette ymmärrä joidenkin ihmisten viestien perimmäistä tarkoitusta, vaan tulkitsette viestin oman makunne mukaan. Ehkei minua sitten kukaan ole täältä häätämässä pois. Vaan ymmärrän poistua sivustaltakin pois, jotten häiritse palstan sivistyneistön keskusteluja. Anteeksi kaikki kiukutteluni, näkemiin ja hyvää joulua! Buorit juovllat!


      • àhkos
        sivustalla seuraava kirjoitti:

        Te, akka ja kielen taitaja, kritisoitte muita ihmisiä siitä, että he (tai voisin kirjoittaa me, kun minäkin siihen joukkoon kuulun) eivät ymmärrä keskustelujen sisältöä ja kehoitatte avaamaan silmät sekä lukemaan viestien sisällöt tarkemmin. Onko mieleenne tullut ollenkaan, että meillä muillakin on sama vika kuin teillä. Ummistetaan silmät ja nähdään mitä halutaan nähdä. Ei teidänkään asenteet sen kummempia ole. Yhtä lailla teillä on samaa vikaa, ettette ymmärrä joidenkin ihmisten viestien perimmäistä tarkoitusta, vaan tulkitsette viestin oman makunne mukaan. Ehkei minua sitten kukaan ole täältä häätämässä pois. Vaan ymmärrän poistua sivustaltakin pois, jotten häiritse palstan sivistyneistön keskusteluja. Anteeksi kaikki kiukutteluni, näkemiin ja hyvää joulua! Buorit juovllat!

        hieman tarkemmin, mitä olet tarkoittanut sanoa viesteissäsi. Olisin kovin halukas tietämään sen. Ihan oikeasti.Siis mikä on ollut viestisi perimmäinen sisältö?


    • entinen utsjoen kunnan asukki

      Tähän samaan syssyyn voisin minäkin todeta aivan hämmästelleeni ihmeellistä saamelaiset vastaan suomalaiset kiistaa, joka tuntuu olevan vahvana koko Suomen saamelaisalueella. Utsjoen kunnassa tuo kahtiajakautuneisuus kärjistyi muutama vuosi takaperin koulukiistassa, joka tuntuu vieläkin siellä jatkuvan. En ole aivan varma miten siellä nyt menee, mutta vielä jokunen vuosi sitten esimerkiksi saamelaisilla ja suomalaisilla opettajilla oli ihme kahnauksia keskenään. Eräässä Utsjoen kunnan koulussa tunnuttiin suorastaan syrjivän suomenkielisellä luokalla olevia. Joillekin oppilaille tuli sellainen olo, että he olisivat huonompia ihmisiä ja jopa vähemmän saamelaisia, jos he olivat suomenkielisellä luokalla, vaikka he kotonaan puhuisivatkin toisen vanhemman kanssa saamen kieltä ja osaisivat sitä sujuvasti. Itse olen muuttanut Utsjoelta jo useampi vuosi sitten, mutta tuttaviltani aina silloin tällöin kuulen niistä valtataisteluista siellä. Tuota asiaa ihmettelin suuresti siksi, että eivätkö opettajat tulleet ollenkaan ajatelleeksi, kuinka he toraillessaan saamelaiset vs. suomalaiset tulivat loukanneeksi suomenkielisellä luokalla olevia saamelaislapsia.

      • In ipmirdat

        Minua kyllä harmittaa tuo kaikki toraileminen. Itse olen pohjois-suomalaisena ylpeä saamelaisista ja saamelaisuudesta, siitä, että sellaienen kulttuuri ja kieli on olemassa.

        Jotenkin vain tuntuu ikävältä se, että kaikki täytyy pilata riitelemällä, niin kielen leviäminen kuin muukin kulttuurin ylläpito, mistä ensimmäisessä kirjeessäni puhuinkin.

        =(


    • Áhkoš

      On kai ihan selvää, että myös saamelaisilla on erilaisia mielipiteitä ja joskus mittelöinti yltyy kiivaaksikin. Emme me ole mikään yhtenäinen kansa mielipiteiden suhteen, aivan kuten eivät suomalaisetkaan, mikä näkyy mm. Europarlamentissa. Myös Muhoksen koulukiista osoittaa, että pienessä suomalaisessa kunnassa toraillaan. Joskus asioiden edistäminen vaatii kriisejä, ihmismieli on niin kummallinen.
      Teille, hyvät suomalaiset, jotka kannatte huolta siitä, että me saamelaiset emme ole asioista samaa mieltä, esitän kysymyksen, miksi saamelaisten välinen dialogi ahdistaa teitä? Mikä siinä pelottaa?
      Itse olen ollut todella tyytyväinen voidessani keskustella ja väitellä heimoveljieni kanssa. On ollut ilahduttavaa tällä palstalla osallistua keskusteluun sekä seurata kärjekästäkin saamenkielistä keskustelua, jossa asioita on valotettu monelta kantilta. Ihanaa, että meillä on siihen mahdollisuus.
      Mitä tulee saamen kielen taitoon on hienoa, että löytyy henkilöitä, jotka haluavat oppia saamea. Siitä tunnustus. Saamen kielen osaaminen ei kuitenkaan tee henkilöstä saamelaista.

      • In ipmirdat

        Minua ei pelota tai ahdista saamelaisten välinen dialogi. En vain pidä kovin järkevänä esim. sitä opettaja-tapausta, saamelaisia päteviä opettajia ei löytynyt ja suomalaiset täydellisesti saamea puhuvat pätevät opettajat eivät saamelaisille kelvanneet. Lopputulos on tälläkin hetkellä se, että näillä koulun lapsilla ei ole saamenkielen opettajaa ollenkaan! Eikös olekin hieno lopputulos! Huolta kannan asiasta siksi, että ystäväperheideni lapsia on tällä kyseisellä luokalla. Minun mielestäni aikuisten välinen lapsellinen torailu ei saa pilata lasten oppimismahdollisuuksia koulussa! Tällainen käytös osoittaa mielestäni jotain. Mutta minulla ei ollut tarkoitus tulla palstallenne teitä häiritsemään. Kiitos Áhkos vastauksestasi.


      • Áhkoš
        In ipmirdat kirjoitti:

        Minua ei pelota tai ahdista saamelaisten välinen dialogi. En vain pidä kovin järkevänä esim. sitä opettaja-tapausta, saamelaisia päteviä opettajia ei löytynyt ja suomalaiset täydellisesti saamea puhuvat pätevät opettajat eivät saamelaisille kelvanneet. Lopputulos on tälläkin hetkellä se, että näillä koulun lapsilla ei ole saamenkielen opettajaa ollenkaan! Eikös olekin hieno lopputulos! Huolta kannan asiasta siksi, että ystäväperheideni lapsia on tällä kyseisellä luokalla. Minun mielestäni aikuisten välinen lapsellinen torailu ei saa pilata lasten oppimismahdollisuuksia koulussa! Tällainen käytös osoittaa mielestäni jotain. Mutta minulla ei ollut tarkoitus tulla palstallenne teitä häiritsemään. Kiitos Áhkos vastauksestasi.

        Ahaa, tässä olikin kysymyksessä suomalaiset versus saamelaiset. Joka tapauksessa on täysin selvää, että vieraskielinen ei voi opettaa saamea äidinkielenään. Vieraskielisellä tarkoitan henkilöä, joka on aikuisiässä oppinut saamen. Vastaavasti taas ei-etnisesti saamelainen, joka on jo lapsena oppinut saamen, käynyt saamenkielisen koulun on täysin kelvollinen äidinkielen opettajaksi. Niin se on. Sama pätee tietysti myös muissa kielissä. Minusta on hyvä asia, että vanhemmat vaativat laadukasta opetusta, se jos mikä osoittaa vastuunottamista lasten tulevaisuudesta. Se, miksi lapset jäivät ilman opettajaa, kuulostaa kunnan haluttomuudesta hankkia opettaja...tilannehan on laiton.

        Kirjoituksesastasi välittyy arkuus antautua avoimeen ja ennakkoluulottomaan keskusteluun saamelaisten kanssa. Mistäköhän se johtuu? Tutustu saamelaisiin ihmisinä, niin maailmankuvasi muuttuu positiivisemmaksi! Ei se maailma niin paha ole kuin mitä siitä puhutaan!


      • KielitaitoinenDI
        Áhkoš kirjoitti:

        Ahaa, tässä olikin kysymyksessä suomalaiset versus saamelaiset. Joka tapauksessa on täysin selvää, että vieraskielinen ei voi opettaa saamea äidinkielenään. Vieraskielisellä tarkoitan henkilöä, joka on aikuisiässä oppinut saamen. Vastaavasti taas ei-etnisesti saamelainen, joka on jo lapsena oppinut saamen, käynyt saamenkielisen koulun on täysin kelvollinen äidinkielen opettajaksi. Niin se on. Sama pätee tietysti myös muissa kielissä. Minusta on hyvä asia, että vanhemmat vaativat laadukasta opetusta, se jos mikä osoittaa vastuunottamista lasten tulevaisuudesta. Se, miksi lapset jäivät ilman opettajaa, kuulostaa kunnan haluttomuudesta hankkia opettaja...tilannehan on laiton.

        Kirjoituksesastasi välittyy arkuus antautua avoimeen ja ennakkoluulottomaan keskusteluun saamelaisten kanssa. Mistäköhän se johtuu? Tutustu saamelaisiin ihmisinä, niin maailmankuvasi muuttuu positiivisemmaksi! Ei se maailma niin paha ole kuin mitä siitä puhutaan!

        Nyt sekin selvisi miksi englannin- ja ruotsinkielen opetus jonka sain koulussa ei oikein mennyt perille. Opettajien kieli ei ollut äidinkieli. Näin taisi käydä kaikille muillekin koko suomessa. Ainakin saamenkieli on nyt oikein opetettu ja tulemme pärjäämään vientimarkkinoilla :)))


    • mellasa

      Miksi suomalaiset eivät pidä yhtä, vaan muodostavat eduskuntaan useita puolueita?

      • Rauhanlapsi

        Luin juuri lehdestä, kuinka erimielisiä suomalaiset ovat keskenään. Ei tule mistään asiasta sopua, vaan vuositolkulla käytetään valtion varoja kaikenlaisiin selvityksiin ja kokouksiin.
        Kansalaiset taas ovat hyvinkin erimielisiä mamu-asioista ja vielä sitten pahimmat pelottelevat hädänalaisia naisia ja lapsia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4823
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2300
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1826
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      33
      1490
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1247
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1141
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1106
    Aihe