Kaupungin asuntoon sairaana?

Altavastaaja

Hei,

Olen 29-vuotias MS-tautia sairastava mies Helsingistä. Aivan kuin tämä ei olisi vielä tarpeeksi, niin taloyhtiössä jossa asun vuokralla toteutaan ensi vuonna keväästä alkaen mm. putkiremontti ja muutenkin vanhakantaiset asunnot tullaan remontoimaan.

Näillä näkymin siis minulla ei tule olemaan asuinpaikkaa ensi vuoden jossain vaiheessa. Laitoin menemään Helsingin kaupungille vuokra-asunnon hakemuksen ihan minne vain Helsinkiin selittäen tilanteeni, mutta juteltuani asioista päättävän virkailijan kanssa ilmeni että vain alle 5% hakijoista saa kaupungin asuntoja tällä hetkellä millään perusteilla.

Pitkäaikaissairaita on kuulemma jonoiksi asti hakemassa halvempia asuntoja. Minulla ei myöskään ole lapsia tai samassa asunnossa asuvaa puolisoa.

Mikä nyt sitten eteen? Minulla on vakituinen työpaikka, mutta tulot ovat siitä aika pieniä ja lääkekulut sairauden johdosta aina melko suuria vuosittainkin. Onko täysin turhaa yrittää edes hakea kaupungilta asuntoa näillä lähtökohdilla?

Voiko sosiaalitoimi esimerkiksi edellyttää että haen lainaa jonkun yksityisen tahon takuuvuokrien suorittamiseksi kun kuitenkin työpaikka löytyy?

11

216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gkil

      Kysy VVO:sta. Ystäväni sairastaa samaa tautia, asuu VVO:n talossa. Hän kulkee pyörätuolilla, mutta asunto ja koko talo on rakennettu se huomioiden.
      Talon omistaa kimpassa MS-liitto ja VVO. Jos en ole ihan väärin ymmärtänyt....

    • hte4wt4

      äLÄ MENE VVO:LLE. Siellä on kalliimmat kämpät kuin yksityisellä. Ota yhteyttä fattaan ja kysy sieltä neuvoa ensin.

    • brnos

      "...ja lääkekulut sairauden johdosta aina melko suuria vuosittainkin."

      Outoa....
      Veljeni on sairastanut MS-tautia n.20 vuotta. Hän sanoi että Kela korvaa lähes kaikki lääke/lääkärikulut.

    • Altavastaaja

      Kiitos kaikille toistaiseksi vastanneille.

      MS-tauti on aika epävarma ja vaikeasti ennustettava sairaus myös minun kohdallani. Lääkekulut vuosittain vaihtelevat ihan sen mukaan että mitä valmistetta sinulle on määrätty, nimittäin vanhemmat lääkevalmisteet tautiin ovat nykyään täysin Kelan korvaamia toisin kuin juuri markkinoille tulleet kuten vaikkapa Tecfidera.

      Toki sairaudessa on muitakin lääkekuluja pelkästään primäärilääkityksen ohella ihan oireiden mukaan.

      Laitoin menemään hakemuksen kaupungin asuntoihin eilen ja se oli päivittynyt nyt sitten "erittäin kiireellinen"-luokkaan. Ymmärtääkseni kuitenkin tuo erittäin kiirellinen on sellainen luokka missä on todella paljon muitakin ihmisiä, joten tuskinpa se mitään ratkaisee.

      Yritän varailla aikaa nyt kesällä sosiaalitoimistoon ja käyn siellä kyselemässä että saisiko sieltä jonkun lausunnon mukaansa tätä asunnon hakua tukemaan.

      • Mikset ihan suosiolla hae asunto yksityisellä puolella? Kaupungin asuntoa tuskin tulet saamaan, ainakaan jos olet hakenut pientä asuntoa. VVO:lla vuokrat ovat samaa tasoa, tai hieman korkeammat, kuin yksityispuolella. SATO:lla sitten keskimäärin noin 1,5 kertaiset (miten kellään oikeasti on varaa asua niillä). Jos olet pienituloinen, niin sossu antaa vuokravakuuden (ainakin jos ei ole vuokrarästejä).

        Eli nyt vain katsomaan mieluisia asuntoja oikotie.fi ja vuokraovi.com palveluista.


    • Svunga

      Mikset muuten ala säästää takuuvuokraa jo nyt? Turha ottaa lainaa jos tiedät tilanteen.

      Hae myös muilta yleishyödyllisiltä tai säätiöiltä, esim Setlementtiasunnot, Lotta Svärd, Paavo Nurmi-Säätiö jne. On paljonkin edullisia vuokranantajia, he vain eivät pidä melua itsestään.

      Jos käyt töissä niin teoriassa voisit ostaa myös oman, kun on käsiraha säästössä.

      Tsemppiä!

    • Altavastaaja

      Kiitos kaikille vastanneille, vaikka kieltämättä arvioidenne mukaan aika kylmää kyytiä taidan saada jos en kykene jostain saamaan rahaa uuden sikahintaisen vuokra-asunnon takuuvuokriin yksityisiltä markkinoilta.

      Tutustun noihin muihin vuokranantajiin mitä ehdotettiin.

      Todella masentavaahan tämä kaupungin asunnon saaminen täällä on. Näemmä saat kaupungin asunnon jos omaat suhteita, kykenet lisääntymään kuin kani taikka olet rikas. Köyhistä ja etenkin kipeistä ei niin väliä näemmä, mutta otin nyt kuitenkin yhteyttä tuonne sosiaalitoimeen ja katsotaan mitä siellä nyt sitten tapahtuu kun olen kuitenkin asiani heidän tietoonsa saattanut.

      Helsingissä asuminen on muutenkin todella kallista enkä kyllä helpolla saa parin kuukauden takuuvuokria johonkin 800€ vuokralla varustettuun asuntoon millään säästettyä näillä tuloilla kun ennenkin on tehnyt tiukkaa saada vakuusrahoja kokoon kun on nimenomaan pitänyt vaihtaa vuokra-asuntoa vapaiden markkinoiden sisällä toiseen.

      En oikeastaan tiedä että mitä teen jos tämä asia ei nyt selviä ilman että joudun taas menemään pankkiin ottamaan jotain pikkulainoja takuuvuokria varten tilanteessa joka ei mitenkään minun aiheuttamani. Ihan kuin tämän MS-taudin kanssa sairastaminen ei olisi jo tarpeeksi, niin olen sitten joutumassa käytännössä asunnottomaksi ensi vuonna ja mikään taho ei oikeastaan liikauta evääkään minun suuntaani auttaakseen.

      Kai tässä vaan pitää sitten päätyä sinne kadulle yksinkertaisesti.

    • YksiVihje

      ASO-asunto yksi hyvä ratkaisu.

      • suosittelen.lämpimästi

        Sitä minäkin olisin ehdottamassa. Nimittäin kun ne vastikkeet ovat Helsingin kaupungin vuokratasoa (keskimäärin n. 10-11 e neliö), vaikka asuntojen taso parempi. Ainakin HASO:lla jota ainoastaan suosittelisin. Lisäksi sen lainankin varmaan saa asumisoikeusmaksuun, kun kerran on töissäkin. Lainan korotkin tällä hetkellä todella pienet. Ainoa ongelma että jos vasta nyt hakee sen asumisoikeusnumeron niin ehtiikö saada mistään sopivaa niin suurella numerolla. Tosin tässä yhtiössä jossa itse asun oli kesällä useampikin asunto tyhjillään jonkin aikaa ennen kuin asukkaat saatiin. Uudemmallakin numerolla ilmeisesti saa.


    • Halla-ahon_äänestäjä

      Punavihreät Helsingin johdossa olevat anarkistipäälliköt häiriköivät veronmaksajia ottamalla pysyväishäiriköitä asumaan vuokrataloihin

      ITSE PUNAVIHREÄT ASUVAT HERRASVÄEN KAUPUNGINOSISSA

      SUOMALAINEN, NOUSE PUNAVIHREÄÄ KUPLAA VASTAAN AJA SE VAALEISSA ULOS MYÖS HELSINGISTÄ

      Helsingin kaupungin vuokra-asuntoa hakee tällä hetkellä 25 300 kotitaloutta. Hakijamäärä vaikuttaa tietenkin siihen, että asunnon saaminen on hankalaa

      KUN MAMUA TULEE HELSINKIIN, YHDELLE ON VARATTAVA VÄHINTÄÄ 20 NELIÖTÄ PER HENKILÖ JA 7000 EURON NELIÖHINNALLA TÄLLAINEN MAKSAA VERONMAKSAJILLE 140 000 EUROA


      https://www.suomenuutiset.fi/haadosta-ei-jaa-merkintaa-hairikko-palasi-taloyhtion-vuokralaiseksi/
      kesäkuu 16, 201516:49

      Häädöstä ei jää merkintää – häirikkö palasi taloyhtiön vuokralaiseksi

      – Kerron esimerkin. Jos haluaisin todella aiheuttaa pahaa ihmisille, vuokraisin parituhatta asuntoa päihdekäyttäjille niin, että jokainen heistä vaikuttaisi mahdollisimman suurella alueella. Mutta koska en halua kenellekään mitään pahaa, sijoittaisin häiriköt samaan taloyhtiöön, jonka lähellä olisi tarjolla ympärivuorokautista tukea ja poliisin jatkuva läsnäoloa.

      – Ne, jotka vastustavat, ovat niitä hyväosaisempia, joilla ei ole kykyä empatiaan. He eivät pysty ajattelemaan niitä, jotka oikeasti joutuvat pelkäämään. Nekin, jotka asuvat kaupungin asunnoissa, haluavat asua rauhassa. Mutta kun näiltä ”vihreiltä kumpulalaisilta” kysytään, niin varattomien on vain kestettävä häiriköt. Mielestäni pitäisi kysyä, että ottaisivatko he itse naapurikseen häirikön. Enpä usko.

    • wellbeckloancompany

      Oletko kipeästi lainaa? Oletko evätä lainan pankista tai rahoitusalan yritykseen? Tarvitsetko taloudellista tukea? Tarvitsetko lainaa maksaa pois laskujaan tai ostaa kotiin? Haluatko olla oma yritys ja tarvitset rahoitusapulainan Apua? Ota yhteyttä jo tänään teidän Financial Loan Ohjeet Olemme valmiita auttamaan sinua ulos joko yrityksille tai henkilökohtaiset lainat tarjoavat ovat saatavilla ja kohtuulliseen korko, meidän yhteystiedot Sähköposti: [email protected]
      puhelin: 13858001188

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      133
      3752
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      88
      3458
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      324
      2006
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      92
      1487
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1306
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1175
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      146
      918
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      908
    9. 46
      803
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      787
    Aihe