NTFS vs ExFat Ulkoiselle kovalevylle

NTFS

Ostin ulkoisen kovalevyn, jossa on tiedostojärjestelmävaihtoehtoina joko NTFS tai exFat. Tarkoitukseni on käyttää kovalevyä sekä macbookillani että PC:llä.
Kumpi kyseisistä järjestelmistä on suositeltavampi? Aikaisemmin olen käyttänyt NTFS:sää. Onko tiedostojen säilyvyyden kannalta eroa NTFS:n ja ExFatin välillä?
Yksi vaihtoehto olisi ilmeisesti asentaa macbookilleni FUSE, jonka avulla pystyisin kirjoittamaan myös NTFS-levylle. Suosituksia ja kokemuksia otetaan mielellään vastaan! :)

4

293

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • McPC

Hyvä kysymys, vaikka taitaa olla aivan väärällä osastolla... Vielä kk sitten olisin sanonut, että ilman muuta exFAT, mutta tuli sittemmin hankittua NAS-palvelin, joka ei tue exFATia, mutta NTFS käy. NTFS on tiedostojärjestelmänä kai vähän luotettavampi, mutta erolla ei taida olla juuri mitään merkitystä ulkoisella levyllä, joka ei ole systeemi- eikä ohjelmalevynä. Varmuuskopiontiohjelma voi vaatia Windowsissa NTFS:n ja Macissä HFS:n. Automaattinen pakkaus Windowsissa ei taida toimia exFAT-levylle, mutta kukapa sitä edes käyttää...

Aiemmin Macbookiin liittämälleni varmuuskopiolevylle tein kaksi osiota, suurin osa HFS ja 30 gigaa exFat koneiden välistä tiedonsiirtoa varten. Lopulta HFS kävi varmuuskopiolle ahtaaksi ja yritin poistaa exFAT-osion. Sepä ei onnistunutkaan (ainakaan Macin levynhallinnassa), koska käytössä olikin ollut MBR eikä GPT osiotaulukko. Kannattaa siis valita GPT, vaikka se olisikin alle 2 TB levy, jos ei tarvita yhteensopivuutta vanhoihin järjestelmiin.

Ohjelmia on sekä NTFS:n käyttämiseen Macissä että HFS:n käyttämiseen Windowsissa. Itse en noiden ohjelmien kanssa lähtisi kikkailemaan. Jos et käytä sitä varmuuskopiolevynä kummallakaan tietokoneella eikä NAS-palvelimen tms. Linux-koneen hankkiminen ole suunnitelmissa, niin valitse exFAT. Windowsin varmuuskopiointia varten siihen voi tehdä erillisen NTFS-osion.

• Anonyymi

Niin, joko tänä päivänä löytyy joku, joka tuntee asian.

• Anonyymi

ExFat on hyvä, unohda NTFS.

• Anonyymi

NTFS on hyvä, unohda ExFat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä kaivatussasi

Oikein häiritsee?
      Ikävä
      152
      2186
    2. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      97
      1423
    3. Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa

Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir
      Maailman menoa
      341
      1423
    4. 168
      1291
    5. Hitto että tekis

Mieli saada sua
      Ikävä
      68
      1081
    6. Minä tiedän sen

Sinun ei tarvitse nainen sitä sanoa, minä tiedän jo sen.
      Ikävä
      35
      978
    7. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      59
      940
    8. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      939
    9. Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?

https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta
      Maailman menoa
      27
      872
    10. Onko kaivattusi

Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?
      Ikävä
      46
      849
    Aihe