Sosiologia/yhteiskuntapolitiikan valintakoe HKI

sosiologiko

Mietteitä valintakokeesta? Paljonko tuli tekstiä? Mikä kysymys oli vaikea/helppo?

Itse olen tyytyväinen omaan suoritukseeni mutten osaa sanoa mihin se riittää. Saskia Sassen-kysymyksen taisin ainakin mokata, mutta muuten ihan ok.

17

110

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Audrey--

Mitä teillä kysyttiin? Itse olin Poliittisen historian/Talous- ja sosiaalihistorian pääsykokeessa, sama kirja mutta eri koe. Kysymykset oli tosi soveltavia ja jotenkin hankalia ja odottamattomia.

• sosiologiko

Meidänkin kysymykset oli minusta hankalia ja odottamattomia. Globalisaatioaallon määrittely oli pettymys, koska niistä on iso lohko kirjassa ja nyt piti vain lyhyesti selittää. Jakoa viralliseen ja epäviralliseen työhön ja sen purkamiseen kysyttiin, ja Saskia Sassenin näkemyksiä pääomavirtojen alueellisesta verkottumisesta.

4. pisteen kysymys Therbornin näkemyksiä kapitalismin näkymistä ja haasteista ja 8. pisteen kysymys modernismin merkityksestä globalisaation kannalta.

Aineistokoe oli kuvion tulkintaa ja 6. 7. 8. oli kysymyksiä Sisäministeriön "Maahanmuuton ja kotouttamisen suunta" -tilastoselvityksestä.

Miten teillä?

• wwkrejkrf

Mun mielestä poliittisen historian kysymykset taas oli ihan helvetin helppoja ja vedettyäni melkein 9 sivua kahteen tuntiin kirjakysymyksistä oon edelleen ihan varma, että jotenkin mokasin. Ajattelin, että koe on ollut kaikille yhtä helppo ja pisterajat nousee taivaisiin, mutta saa nyt nähdä. D:

• sosiologiko

9 sivua?? Kuinka paljon kirjoitit kahteen ekaan kysymykseen? Siinä käskettiin kuitenkin vastata lyhyesti..

• wwkrejkrf

Ekaan sen kolme, toiseen joku kaks ja puoli ja viimeiseen kans kolmisen sivua. Ottaen huomioon, että poliittisen historian aiemmissa kokeissa käsitteenselityksien mallivastaukset on voinu olla melkein yhden sivun pituisia, niin luulin että noi pari-kolme sivua oli lyhyitä. :D Ja tiivistin silti ihan hirveesti ja tuntuu silti, että jäi kamalasti asiaa sanomatta.

• sosiologiko
        wwkrejkrf kirjoitti:

Ekaan sen kolme, toiseen joku kaks ja puoli ja viimeiseen kans kolmisen sivua. Ottaen huomioon, että poliittisen historian aiemmissa kokeissa käsitteenselityksien mallivastaukset on voinu olla melkein yhden sivun pituisia, niin luulin että noi pari-kolme sivua oli lyhyitä. :D Ja tiivistin silti ihan hirveesti ja tuntuu silti, että jäi kamalasti asiaa sanomatta.

Jos olet oikeassa niin mulla ei ole tänä vuonna sisään mitään asiaa :D Tiivistin 1. tehtävän vastaukset yhteen-kahteen virkkeeseen per kohta.

Sattuuko joku tietämään kuinka perusteellinen arvostelu on? Tuleeko kommenttia tms?

• Kiikun-kaakun

Terminoloigakysymykset menettelivät mutta modernismin globalisaation poliittinen näkökulma nosti kylmän hien pintaan. Toivoakseni vastauksen ydin on Therbornin johtopäätöksessä että maapallosta on tulossa globaali yhteiskunta ja miten siihen on tultu/tullaan.

Aineistokokeeseen en varannut tarpeeksi aikaa. Toisaalta historia on osoittanut että ne arvostellaan löysemmin kuin kirjakysymys.

• hildaiida

Muuten luulisin menneen hyvin mutta mullakin tuo modernismin globalisaatio politiikan näkökulmasta oli haastava, enkä tiennyt miten noi kolme olisi kuulunut yhdistää..

• sosiologiko

Aikaa ei kyllä tosiaan ollut liikaa.. Luettelitteko kaikki globalisaatioaallot? Minä jätin luettelematta vaikka olisin tiennyt.

Mitä vastasite 2. kysymykseen? Itse sävelsin ihan omiani ammattiliittojen tukemisesta ja kannusteista.. Ja Sassenin taisin sössiä.

3. Meni vähän kapitalismin haukkumiseksi mutta niinhän Göran tekeekin.

4. Ihan ok, vähän globalisaatioaalloista, moderniin johtaneista poluista ja suitsitusta modernismista.

Olin todella väsynyt ja huonosti nukkunut edellisenä yönä ja se verotti. Aineistokokeen 1. kysymyksessä en enää jaksanut ajatella ja tulkinta meni arvaukseksi. 6. 7. ja 8. kai ihan hyvin, mutta teksti on väsynyttä ja varmaan aika epäjohdonmukaista.

• hildaiida

Hitto mietin että luettelen ne aallot mutta nyt tajusin unohtaneeni D: toivottavasti niitä ei tarvinnut luetella..

Siihen kakkoseen vastasin ne kolme tapaa jolla jaon voi selättää (oli muistaakseni työn luokat-kappaleessa) ja sassenissa puhuin pääomavirtojen komenttokeskuksista vaikka kirjassa taidettiin käyttää nimeä solmukohdat..

• sosiologiko
        hildaiida kirjoitti:

Hitto mietin että luettelen ne aallot mutta nyt tajusin unohtaneeni D: toivottavasti niitä ei tarvinnut luetella..

Siihen kakkoseen vastasin ne kolme tapaa jolla jaon voi selättää (oli muistaakseni työn luokat-kappaleessa) ja sassenissa puhuin pääomavirtojen komenttokeskuksista vaikka kirjassa taidettiin käyttää nimeä solmukohdat..

Luulen että se oli tavallaan kompa, kun piti tosiaan vain määritellä globalisaatioaalto lyhyesti ja niiden _luettelemisesta_ menisi jo pisteitä (koska se ei minusta vastaa kysymyseen). Mutta en tosiaankaan voi varmasti tietää :) Nyt tässä kuumeisesti yritän etsiä kirjasta vastausta kakkoskysymykseen, mutta kirja alkaa tuntua kaiken tämän pänttäämisen jälkeen vähän vastenmieliseltä ja teksti on yhtä suttua..

• Audrey--

Poliittinen historia/ Talous- ja sosiaalihistoria:
      1. Miten perhejärjestelmä ja sen erilaiset variaatiot vaikuttavat ihmisen elämänkulkuun? Vertaile lyhyesti afrikkalaisia ja eurooppalaisia perhejärjestelmiä ja niiden vaikutusta ihmisen elämänkulkuun. 6p
      2. Selitä neljäs ja kuudes globalisaatioaalto. Miten Euroopan asema maailmantaloudessaa muuttui kyseisten prosessien myötä? 3p
      3. Miten Therborn analysoi Venäjää teoksessaan? Mihin hän sijoittaa Venäjän nykymaailman sosiokulttuurisissa kerrostumissa ja niissä erityisesti moderniin johtaneissa poluissa? 9p

• sosiologiko

Ei helvetti mulla olis mennyt paljon paljon paremmin teidän koe!! :D

• Curiousser

Ihan mielenkiinnosta, oliko kaikki muut huomanny yliopiston sivuilla tätä:

Valintavaiheessa korkeammalle sijoitettuun hakukohteeseen saa yhden (1) lisäpisteen, jos on ilmoittautunut molempiin hakukohteisiin (valtio-opissa väh. kahdelle linjalle), joissa on yhteinen valintakoe.

Mä huomasin vasta pari päivää ennen koetta, jolloin oli tietysti liian myöhäistä. Olisin muuten hakenut yhteiskuntapolitiikkaan myös. Olikohan tästä mainintaa Opintopolussa?

• sosiologiko

Huomasin. Muistaakseni taisi olla just yliopiston sivuilla missä se tuli itselleni vastaan. Yksi piste on tosi arvokas ja ikävää että tuo meni sulta ohi.

• Opiskelemaan
      • wqerteö

Joo mutta nämä huimat nousut johtui luultavasti siitä, että tänä vuonna pystyi ensimmäistä kertaa hakemaan useaan kohteeseen ja osaan vielä samalla valintakokeella. Luulisin, että esimerkiksi sosiologian nousu selittyy sillä, että yhteiskuntapolitiikkaan hakijat saivat yhden lisäpisteen, jos laittoivat sen 2. vaihtoehdoksi ja sama toiseen suuntaan, varsinkin kun koko tiedekunnan kohdalla hakijoiden määrä kuitenkin laski 17%.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      466
      3664
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2726
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      276
      2114
    4. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      443
      1988
    5. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1344
    6. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      156
      1251
    7. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1108
    8. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      79
      1025
    9. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      1008
    10. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      999
    Aihe