Luontokuvaukseen kitti

Canonisti_minäkin

Ihmetyttää, ettei yksikään suomalainen liike ole vielä tarttunut tapaan paketoida kameroita genrepakettiin, mitä näkee nykyään ulkomaisissa lehdissä. Myynnissä on kokonaisia maisema-, luonto- tms paketteja. Hinnat eivät ole halpoja, mutta edullisia. muutaman satasen säästää, ostamalla kaiken kerralla verrattuna tarjoushintoihin.

Kitin sisältö on yleensä oikeasti hyvin ajateltu koostuen semipro rungosta, muutamasta primesta, laukusta tai repusta, jalustasta, salamasta ja pikkutilpehööristä, mitä kuvatessa tarvitsee. Uskoisin noiden olevan ennen kaikkea tapa kertoa aloittelijoille, mitä kaikkea tarvitsee kyseisessä kuvaus genressä.

15

87

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toteaja-

      Ulkomailla kaiken myyminen on helpompaa johtuen laajemmasta asiakaspohjasta. Ostajia löytyy ihan mille tahansa esim USAn yli 300 miljoonan asukkaan joukosta

      • Canonisti_minäkin

        Kyllä ja pitää ottaa huomioon ostovoima, eli käytännössä elintasoero Länsi-Eurooppaan, mutta käsittääkseni noilla kiteillä luodaan mielikuvia. Täällä tulee välillä vastaan kysymyksiä, jotka osoittavat kysyjällä olevan vääränlainen mielikuva siitä, mikä on teknisesti mahdollista.


    • kittiäkö

      Saat takuulla tuollaisen kitin suomalaiselta kauppiaalta kun viet tiedon ”paketin” sisällöstä myyjälle.

    • Oolematon
      • Canonisti_minäkin

        Tuosta puuttuu kyllä logiikka. :D :D :D Kun asetuksiksi laittaa: luontokuvaus/ei videota/koolla ei väliä/tulee kestää joka tilanteessa/yksinkertainen käyttää/ei langatonta tiedonsiirtoa, niin vastaus on D7100 18-140 suttuzoomi ja kolmevitonen. Jotenkin voin ehkä hämärästi kuvitella tuon rungon, mutta zoomivalinta on täysin /C:stä.

        Noilla valinnoilla ykkösenä pitää olla 7D joku laajakulma f/2.0 35 mm is f/2.8 100 mm is macro f/2.8 300 mm is II. Tuo on aloittelevan luontokuvaajan perussetti, jos sellaisesta ikävästä asiasta kuin raha, ei tarvitse puhua. Canonilla ei ole hyvää ja kohtuuhintaista laajakulmaa croppiin, joten laajakulmaksi tarjoaisin joko Samyangia tai Zeissia.

        Vastaavan setin saa aikaiseksi myös Nikonilla, joka olisi kakkosena, koska Nikonin croppirungot ovat todellisuudessa pykälää halvempia ja ... Peilittömistä ei vielä pysty rakentamaan vastaavaa settiä, mutta vuoden parin päästä vakavasti etettavat peilittömät, ainakin Fuji ja ehkä Oly, pystynevät samaan.


      • Canikon_starterkit_ok

        Ei toi kamera-agentti todellakaan toimi, mutta sulla on kyllä odotukset turhan korkealla. Minusta on ihan riittävän ärsyttävää, että Rajala myy objektiiveja, jotka ovat alunperin kuuluneet runko-objektiivi-pakettiin. Nettisivuilla tästä ei ole mitään mainintaa. Yllätys voi olla ikävä, kun tilattu objektiivi onkin pelkkään muovipussiin pakattu. Siksi hintaero esim. yleensä edulliseen Verkkokauppa.comiin on huomattava. Tälläkin hetkellä esim. Canon EF-S 15-85mm maksaa Rajalalla 599e, mutta Verkkokauppa.comissa 899,90e. Aika epäreilua toimintaa mielestäni. Muutama vuosi sitten laitoin Rajalasta palautetta Canonille, mutta ei sillä mitään vaikutusta näyttänyt olevan. Ei Verkkokauppa.comikaan joka asiassa ihan sääntöjen mukaan kulje, mutta Rajalan kikkailu on ihan omissa sfääreissään.

        Ja miten ihmeessä voit kuvitella, että Suomessa voitaisiin myydä kuvailemaasi luontokuvauspakettia erityisesti alennettuun hintaan? Et taida oikein ymmärtää asiaa myyjän näkökulmasta. Tollasta pakettia ei ole useimmiten edes kovin järkevää ostaa, koska aikomukset valokuvauksen suhteen ovat todennäköisemmin ylimitoitettuja. Moni ajattelee, että olisi hienoa kuvata metsäneläimiä, vaikkei olisi juuri ikinä kävellyt metsässä aiemmin. Lintujakin on nähnyt läheltä silloin tällöin, mutta kiinnostaako nekään niin, että "luontokuvauslinssin" ostamisessa olisi mikään järkeä. Ja miksi olisi mitään järkevää syytä aloittelijan ostaa aloittelijakittiä hienompi ja kalliimpi paketti, jos hinnalla on jotain merkitystä ja asiantuntemus on heikko.


      • Canonisti_minäkin

        Jos joku toope ostaa 15 - 85 sutun, niin se on ihan yks lysti missä pakkauksessa se tulee. Joka tapauksessa kyse on hukkaan heitetystä rahasta.

        Croppi-Canoniin saa esimerkiksi parin 24 ja 50 mm, joka on valovuoden parempi kuin tuo zoomi, eikä maksa tarjouksessa edes kuutta sataa.


      • kcjkYJDFGWEH

        Aika heikko esitys Rajalalla.

        5,6 valovoimaiset zoomit vaatii usein 1600 ISOa keskellä päivää, pimeässä kuusikossa ei pärjää ollenkaan, vaikka aurinko paistaa täydeltä terältä.

        Eräs suomen tunnetuimmista luontokuvaajista piti suurivalovoimaista 135 millistä kiinteää parhaana pikkulintukuvaukseen tiheässä metsässä.
        Eräs toinen ulkomaalainen sanoi zoomeista: "Kyllähän ne muuten, mutta niissä on kuitenkin vain yksi polttoväli lintukuvauksessa". Itse tämä käytti 2,8/400 millistä.


      • Canikon_starterkit_ok kirjoitti:

        Ei toi kamera-agentti todellakaan toimi, mutta sulla on kyllä odotukset turhan korkealla. Minusta on ihan riittävän ärsyttävää, että Rajala myy objektiiveja, jotka ovat alunperin kuuluneet runko-objektiivi-pakettiin. Nettisivuilla tästä ei ole mitään mainintaa. Yllätys voi olla ikävä, kun tilattu objektiivi onkin pelkkään muovipussiin pakattu. Siksi hintaero esim. yleensä edulliseen Verkkokauppa.comiin on huomattava. Tälläkin hetkellä esim. Canon EF-S 15-85mm maksaa Rajalalla 599e, mutta Verkkokauppa.comissa 899,90e. Aika epäreilua toimintaa mielestäni. Muutama vuosi sitten laitoin Rajalasta palautetta Canonille, mutta ei sillä mitään vaikutusta näyttänyt olevan. Ei Verkkokauppa.comikaan joka asiassa ihan sääntöjen mukaan kulje, mutta Rajalan kikkailu on ihan omissa sfääreissään.

        Ja miten ihmeessä voit kuvitella, että Suomessa voitaisiin myydä kuvailemaasi luontokuvauspakettia erityisesti alennettuun hintaan? Et taida oikein ymmärtää asiaa myyjän näkökulmasta. Tollasta pakettia ei ole useimmiten edes kovin järkevää ostaa, koska aikomukset valokuvauksen suhteen ovat todennäköisemmin ylimitoitettuja. Moni ajattelee, että olisi hienoa kuvata metsäneläimiä, vaikkei olisi juuri ikinä kävellyt metsässä aiemmin. Lintujakin on nähnyt läheltä silloin tällöin, mutta kiinnostaako nekään niin, että "luontokuvauslinssin" ostamisessa olisi mikään järkeä. Ja miksi olisi mitään järkevää syytä aloittelijan ostaa aloittelijakittiä hienompi ja kalliimpi paketti, jos hinnalla on jotain merkitystä ja asiantuntemus on heikko.

        Olin kerran pikaisen rungon tarpeessa vaan putkista ei pulaa ollut. Nappasin D5100 rungon Rajalasta joka myytiin paketista josta jäi se optiikka sinne laatikkoon. Runkoja kun ei ollut erikseen saatavilla sillä hetkellä ja kiiruus oli. En tiedä kuka sen optiikan ja koska osti mutta taisi saada varsin edullisesti.

        Tuo oli siis hyvää palvelua ainakin kahden asiakkaan osalta, minulle ei myyty väkisin optiikkaa jota en tarvinnut ja joku sai uuden lasin perin edullisesti. Mistä tuossa pääsee valittamaan?


      • Canikon_starterkit_ok
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Olin kerran pikaisen rungon tarpeessa vaan putkista ei pulaa ollut. Nappasin D5100 rungon Rajalasta joka myytiin paketista josta jäi se optiikka sinne laatikkoon. Runkoja kun ei ollut erikseen saatavilla sillä hetkellä ja kiiruus oli. En tiedä kuka sen optiikan ja koska osti mutta taisi saada varsin edullisesti.

        Tuo oli siis hyvää palvelua ainakin kahden asiakkaan osalta, minulle ei myyty väkisin optiikkaa jota en tarvinnut ja joku sai uuden lasin perin edullisesti. Mistä tuossa pääsee valittamaan?

        "Tuo oli siis hyvää palvelua ainakin kahden asiakkaan osalta, minulle ei myyty väkisin optiikkaa jota en tarvinnut ja joku sai uuden lasin perin edullisesti. Mistä tuossa pääsee valittamaan?"

        Ihan tosissasko kysyt??

        Ensinnäkään tuosta toimintatavasta ei vihjattu sanallakaan tilausta tehdessä. Normaalisti oletetaan, että tuotteet on tehdaspaketoitu, ellei muuta sanota. Esim. tietokonekomponenttien kohdalla on selkeä jako bulk ja retail paketoinnin välillä. Yleensä retail maksaa enemmän.

        Mistä helvetistä sinä tiedät, että objektiivin ostaja sai tuossa tapauksessasi jotain rahallista hyötyä? Ihan yhtä hyvin se voi mennä kauppiaan voitoksi tai hyvälle kaverille. Etenkin jos se alkuperäinen paketti jäi kauppaan.

        Miten se on niin saatanan vaikeeta hommata jostain pahvilaatikko ja kuplamuovia sitä lasitavaraa varten??? Jumalauti se objektiivi ojennettiin mulle isossa ylikokoisessa muovikassissa ilman minkäänlaista pehmustetta!! Käyttöohjekin olisi ollut kiva saada, vaikkei sille todellista tarvetta ollutkaan.

        Ko. objektiivia on muuten myyty Rajalalla lähes samalla tarjouksella vuoden ympäri. Kaiken lisäksi normaalihinnaksi on laitettu kierosti suurempi summa kuin, millä sitä tuolla normaalisti myydään. En noin yleisestikään pidä heidän tavasta pitää jatkuvasti suuri osa tuotteista muka useiden kymmenien prosenttien tarjouksessa.


      • Canikon_starterkit_ok kirjoitti:

        "Tuo oli siis hyvää palvelua ainakin kahden asiakkaan osalta, minulle ei myyty väkisin optiikkaa jota en tarvinnut ja joku sai uuden lasin perin edullisesti. Mistä tuossa pääsee valittamaan?"

        Ihan tosissasko kysyt??

        Ensinnäkään tuosta toimintatavasta ei vihjattu sanallakaan tilausta tehdessä. Normaalisti oletetaan, että tuotteet on tehdaspaketoitu, ellei muuta sanota. Esim. tietokonekomponenttien kohdalla on selkeä jako bulk ja retail paketoinnin välillä. Yleensä retail maksaa enemmän.

        Mistä helvetistä sinä tiedät, että objektiivin ostaja sai tuossa tapauksessasi jotain rahallista hyötyä? Ihan yhtä hyvin se voi mennä kauppiaan voitoksi tai hyvälle kaverille. Etenkin jos se alkuperäinen paketti jäi kauppaan.

        Miten se on niin saatanan vaikeeta hommata jostain pahvilaatikko ja kuplamuovia sitä lasitavaraa varten??? Jumalauti se objektiivi ojennettiin mulle isossa ylikokoisessa muovikassissa ilman minkäänlaista pehmustetta!! Käyttöohjekin olisi ollut kiva saada, vaikkei sille todellista tarvetta ollutkaan.

        Ko. objektiivia on muuten myyty Rajalalla lähes samalla tarjouksella vuoden ympäri. Kaiken lisäksi normaalihinnaksi on laitettu kierosti suurempi summa kuin, millä sitä tuolla normaalisti myydään. En noin yleisestikään pidä heidän tavasta pitää jatkuvasti suuri osa tuotteista muka useiden kymmenien prosenttien tarjouksessa.

        Arvokkaampi tavara kuten rungot ja optiikka kannattaa aina ostaa tiskin yli ei postipaketissa. Olen tosin erään tarjouksen johdosta ostanut yhden rungon niistä kuudesta joita olen käyttänyt tuollaisesta tarjouksesta ilman isompaa pettymystä. Postimyynnissä vain on se vika jottei voi käydä kauppaa joka ainakin tapauksessani on ollut Rajalankin kanssa tuloksekasta silloinkin kun Rahalasta vielä puhuttiin.

        Oli todella hyvää palvelua myydä minulle pelkkä runko koska muuta en tarvinnut sillä hetkellä. Vain rungosta oli nuusaa koska olin lähdössä porukan kanssa turneelle je toisen runkoni olin jo lahjoittanut tyttärelleni. Pitkälle turneelle en yuhden rungon kanssa lähde! Nyt on mukana D7100 jka D800 kuvaamaan lähdettäessä. Hieman himottaa Nikon 1 sarjan runko koska niihin saa sovitteen järkkärioptiikalle jolloin näennäinen putken pituus/kuvakulma alkavat vastata varsin kunnioitettavia millimääriä.


      • kcjkYJDFGWEH kirjoitti:

        Aika heikko esitys Rajalalla.

        5,6 valovoimaiset zoomit vaatii usein 1600 ISOa keskellä päivää, pimeässä kuusikossa ei pärjää ollenkaan, vaikka aurinko paistaa täydeltä terältä.

        Eräs suomen tunnetuimmista luontokuvaajista piti suurivalovoimaista 135 millistä kiinteää parhaana pikkulintukuvaukseen tiheässä metsässä.
        Eräs toinen ulkomaalainen sanoi zoomeista: "Kyllähän ne muuten, mutta niissä on kuitenkin vain yksi polttoväli lintukuvauksessa". Itse tämä käytti 2,8/400 millistä.

        Vai ei nykyisin onnistu kuvaus 5,6 valovoimaisella optiikalla. Minun aloittaessa luontokuvauksen 5,6 valovoiomaisella oli pakko pärjätä. Parempia ei juurikaan saanut. Teleissä 135mm oli tavallisesti 4,0 valovoimaltaan 400mm juuri tuo 5,6 tai vain 8,0. Kyllä niilläkin aikoinaan tuli otettua monia hyviä kuvia.


      • Canonisti_minäkin

        Joo, mutta f/5.6, käsitarkennus ja 400 ASA:a tarkoitti myös paljon, paljon vähemmän onnistumisia. Käytännössä liikkuvista kohteista sai kuvia vain, kun löysi säännönmukaisuutta linnun lentoreitissä ja pystyi tarkentamaan ennakkoon. Edellytykenä oli lisäksi hyvä valaistus. Se ei ole tätä päivää.


      • Canikon_starterkit_ok
        hexi kirjoitti:

        Vai ei nykyisin onnistu kuvaus 5,6 valovoimaisella optiikalla. Minun aloittaessa luontokuvauksen 5,6 valovoiomaisella oli pakko pärjätä. Parempia ei juurikaan saanut. Teleissä 135mm oli tavallisesti 4,0 valovoimaltaan 400mm juuri tuo 5,6 tai vain 8,0. Kyllä niilläkin aikoinaan tuli otettua monia hyviä kuvia.

        Olen ihmetellyt samaa. Kun ei taitoa ja tahtoa riitä, niin täytyy välineiden olla huipputasoa. Kohta 4K-videokameroilla ottaa kuka vaan parempia kuvia kuin huippukuvaajat 20 vuotta sitten. Ei tarvi edes laukaisinta painaa... Onneksi erityisesti luontokuvauksessa pitää nähdä vaivaa, että saa kuvattavaa näkösälle. Ellei sitten eläintarhassakin ole sopivat olosuhteet luontokuvaukseen...


    • Canonisti_minäkin

      Uskoisin Rajalan softan paranevan ajanmyötä. Kun tuloksena luontokuvaukseen ilman budjettirajoitusta on jotain tämän suuntaista: 7D joku laajakulma prime f/1.4 35 mark II f/2.8 100 mm macro IS f/2.8 300 mm IS, ollaan oikeilla jäljillä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3598
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      197
      1692
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1337
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      147
      1213
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      873
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      865
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      830
    8. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      53
      827
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      819
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      792
    Aihe