työttömien lasten päivähoito

työssäkäyvä

En käsitä miksi ihminen, joka on kotona vie lapsensa joka arkipäivä hoitoon. Aivan käsittämätöntä. Kyllä työttömän pitää pystyä hoitaa lapsensa kotona. Avoimet päiväkodit ja seurakunnan kerhot ovat näitä lapsia varten. Saavat sosiaalisia virikkeitä. Hallitus olisi voinut tehdä vielä rajumman leikkauksen asiasta.

17

137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 24hgh

      Siksi, että myös työttömän _lapsella_ on oikeus varhaiskasvatukseen aivan samoin kuin hiukan isommalla on oikeus perusopetukseen.

      • Isäpappa

        Lisäksi työtön voi ihan oikeasti etsiä töitä. Jollei lapsella ole päivähoitopaikkaa, ei työtön voi ottaa töitä vastaan.


      • HyvienLastenÄiti

        "Siksi, että myös työttömän _lapsella_ on oikeus varhaiskasvatukseen aivan samoin kuin hiukan isommalla on oikeus perusopetukseen."
        - En tunne varhaiskasvatuksen opseja enkä vasuja, mutta minulla herää mielestäni hyvinkin aiheellinen kysymys: Mitä sellaista ne sisältävät, mitä ei normaalijärkinen vanhempi pystyisi itsekin opettamaan? Muiden kuin normaalijärkisten lapsille voisi uudelleen ottaa käyttöön ns. neuvolan lähetteen. Oma äiti tai isä ei kykene "varhaiskasvattamaan" lastaan?! Oikeasti? Minkä vuoksi ei lainkaan puhuta siitä, että yhtä hyvin lapsella voisi olla suvereeni oikeus vanhempiensa hoitoon? 5- tai 6-vuotisneuvolassa voitaisiin laittaa jakoon A4-arkki, johon olisi listattu ne taidot, mitä lapsen tulisi hallita koulun alkaessa. Jos vanhempi ei selviäisi niiden opettamisesta, hänellä olisi helposti saatavissa ammattivarhaiskasvattajan apua vaikkapa muutama tunti viikoittain.

        "Lisäksi työtön voi ihan oikeasti etsiä töitä. Jollei lapsella ole päivähoitopaikkaa, ei työtön voi ottaa töitä vastaan."
        - Kyllä voi. Lapselle on kyllä järjestettävissä hoitopaikka melko lyhyellä varoitusajalla, lakikin velvoittaa kunnat siihen. Lisäksi on yksityinen sektori ja mahdollisesti myös tilapäisjärjestely, esim. lapsen isovanhemmat, ehkä myös toinen vanhempi työttömänä kotona. Vain erittäin harvoilla työttömillä mikään näistä ei voisi toimia - ja vain melko harvoille työttömille olisi ykskaks tarjolla työpaikka, jossa pitäisi alkaa huomisaamuna.


    • Voisisko tähänkin ihan vaan lyhyesti todeta, että jos olet työtön, niin älä h*vetti hanki niitä lapsia? Totta kai vanhemman tulee ajattella myös oman tulospohjansa kautta eikä vaan fattan.

      • ettäsilleen

        Joku hoi hommata niitä lapsia myös ENNEN kuin jää työttömäksi.


    • Kysymysmerkkinä

      Olen kolmen lapsen äiti, jäämässä juuri yksinhuoltajaksi ja lasten isä asuu eri kaupungissa. Koskeeko uusi päätös päivähoidosta myös yksinhuoltajia?? En ole työssä, mutta opiskelen avoimessa yliopistossa. Ko. opiskelua ei lasketa päätoimiseksi opiskeluksi (vaikka sitä todellakin on!) joten saanko viedä lapseni edelleen kokopäivähoitoon vai en?? Mitä uusi päätös sanoo yksinhuoltajista?

      • Sassenach1

        Höpö höpö,avoimessa opiskelu ei vastaa päätoimista opiskelua. Itse olen tehnyt sitä työn ohella ja suorittanut aineopinnot vuodessa.


      • vanhaäiti

        Avoimen yliopiston opetus on tarkoitettu tosiaankin juuri työssäkäyville, jotka eivät ehdi päivisin luennoille. Itsekin suoritin muutaman sivuainearvosanan avoimessa työn ohella. Pikemminkin herää kysymys, miten pääset osallistumaan lähiopetukseen, tai miten pääsisit siinäkään tapauksessa, että lapsesi olisi päivähoidossa. Avoimen lähiopetus ja tentit kun ovat pääsääntöisesti iltaisin ja viikonloppuina.


      • asssssssss
        Sassenach1 kirjoitti:

        Höpö höpö,avoimessa opiskelu ei vastaa päätoimista opiskelua. Itse olen tehnyt sitä työn ohella ja suorittanut aineopinnot vuodessa.

        Et sitten valinnut tarpeeksi vaikeaa ainetta, jotta et turhaan olisi selvittänyt aineopintoja yhdessä vuodessa. Kokeile nyt vaikka tietojenkäsittelytiedettä (ilman pohjaopintoja), teoreettista fysiikkaa tai matematiikkaa.


    • Työssämyös

      Työssäkäyvälle aloitajalle. Hei. Vastaan kysymukseesi oman kokemukseni pohjalta. Jäin työttömäksi 90 luvulla kun lama iski pahasti Tampereen seudulle. Lapset oli pieniä ja hoidossa, mutta silloin ainakin Tampere otti sen lainjan, että työttömien lapset pysyy kotona.
      Olihan se todella vaikeaa selittää 4- ja 6 vuotiaille pojille, että nyt kun minä olen työttömänä tekään ette saa enää tavata kavereitanne. Ja jos nyt kysyt miksi niitä ei voinut tavata "työajan" jälkeen, niin et paljoa ymmärrä nykyisestä päivähoidosta. Lapset tulee eri puolilta kaupunkia ja kun vanhemmat hakee ne kotiin joskus viiden jälkeen niin sitten syödään ja kohta kello onkin jo niin paljon että piltit menee nukkumaan.

      Ja totta on, että oma työnhakuni vaikeutui huomattavasti. Työkkärissä ei todellakaan ilahduttu kun pojat tuli mukana ja harvat työhaastattelut joutui järjestämään sen mukaan miten joku tuttu ehti vahtia poikia.

      Sain lopulta töitä ja pyöritän nykyään omaa pikkufirmaa, mutta ikinä en unohda sitä häpeää minkä tunsin kun kerroin pojille että ei, te ette saa mennä nyt tarhaan kun minä olen työtön. Enkä sitä iloa mikä poikien naamalta loisti kun lopulta taas pääsi tarhaan.

      • RitaPauliina

        Nimimerkille "Työssämyös"

        Yhteiskunnalla ei ole velvollisuutta järjestää lapsillesi kavereiden tapaamisia! Uusia kavereita on kyllä yleensä mahdollista saada, jos päiväkotikaverit asuvat mahdottoman matkan takana. Sinun olisi pitänyt markkinoida lapsillesi kotona olo vähän toisella tavalla, olisit vaikka voinut sanoa, että on ikävä juttu, ettei ole töitä, mutta sen hyvä puoli on, että voit olla paljon lastesi kanssa. Se olisi kertonut heille, että arvostat heidän seuraansa - jos siis oikeasti arvostat!

        Työnhaku vaikeutui? Et oikeasti voi tarkoittaa, että lapset pitää saada toisten hoitoon, että voi soittaa pari puhelua? Mitä sillä on väliä, tykkääkö työkkäri siitä, että lapset on mukana vai onko tykkäämättä? Nykyisinhän työkkäristä ei kai edes ole juurikaan mahdollista saada "henkilökohtaista palvelua", vaan kaikki pitää hoitaa netitse. Tietysti työhaastattelut (harvat!) joutuu jokainen järjestelemään niin, että sinne pääsee, kuinkas muuten! Pitäisikö lapsi olla päivähoidossa, jotta vanhempi voi kerran kahdessa kuukaudessa käydä puolen tunnin työhönottohaastattelussa?

        Minulla on ollut lapsi mukana työhaastattelussa (sain paikan), hammaslääkärissä, eläinlääkärissä, toista lasta odottaessani neuvolassa, kaikissa kaupoissa ja virastoissa, pitäessäni paikallisessa kansalaisopistossa oppitunteja. En ikinä pitänyt sitä minään ihmeellisenä enkä pahemmin hankalanakaan. Ajatusmaailmamme ja henkinen kapasiteettimme on näköjään melkoisen eri maailmoista...


      • hohhohjahoijaa
        RitaPauliina kirjoitti:

        Nimimerkille "Työssämyös"

        Yhteiskunnalla ei ole velvollisuutta järjestää lapsillesi kavereiden tapaamisia! Uusia kavereita on kyllä yleensä mahdollista saada, jos päiväkotikaverit asuvat mahdottoman matkan takana. Sinun olisi pitänyt markkinoida lapsillesi kotona olo vähän toisella tavalla, olisit vaikka voinut sanoa, että on ikävä juttu, ettei ole töitä, mutta sen hyvä puoli on, että voit olla paljon lastesi kanssa. Se olisi kertonut heille, että arvostat heidän seuraansa - jos siis oikeasti arvostat!

        Työnhaku vaikeutui? Et oikeasti voi tarkoittaa, että lapset pitää saada toisten hoitoon, että voi soittaa pari puhelua? Mitä sillä on väliä, tykkääkö työkkäri siitä, että lapset on mukana vai onko tykkäämättä? Nykyisinhän työkkäristä ei kai edes ole juurikaan mahdollista saada "henkilökohtaista palvelua", vaan kaikki pitää hoitaa netitse. Tietysti työhaastattelut (harvat!) joutuu jokainen järjestelemään niin, että sinne pääsee, kuinkas muuten! Pitäisikö lapsi olla päivähoidossa, jotta vanhempi voi kerran kahdessa kuukaudessa käydä puolen tunnin työhönottohaastattelussa?

        Minulla on ollut lapsi mukana työhaastattelussa (sain paikan), hammaslääkärissä, eläinlääkärissä, toista lasta odottaessani neuvolassa, kaikissa kaupoissa ja virastoissa, pitäessäni paikallisessa kansalaisopistossa oppitunteja. En ikinä pitänyt sitä minään ihmeellisenä enkä pahemmin hankalanakaan. Ajatusmaailmamme ja henkinen kapasiteettimme on näköjään melkoisen eri maailmoista...

        Miten lapsellinen voitkaan olla? Onko sillä mitään rajoja? Oletko niitä perinteisiä Laiska-Lampisia, jotka eivät tiedä elämästä muuta kuin sen, että perintörahoilla on lokoisaa elellä? :-)


      • Tuhannen_Tulimmaista
        hohhohjahoijaa kirjoitti:

        Miten lapsellinen voitkaan olla? Onko sillä mitään rajoja? Oletko niitä perinteisiä Laiska-Lampisia, jotka eivät tiedä elämästä muuta kuin sen, että perintörahoilla on lokoisaa elellä? :-)

        Mikä sinua vaivaa? Nimimerkin RitaPauliina kirjoituksessa ei mielestäni mikään viittaa laiskuuteen tai lapsellisuuteen. Hänellähän on ollut lapsi mukana töissäkin. Lapsi ei siis ollut este työn tekemiselle, toisille näyttää olevan este jopa työn hakemiselle!

        Mistä sinä nuo perintörahatkin tähän keksit? Tai ettei hän tiedä elämästä mitään? Minusta hän nimenomaan hoiti elämänsä ja lapsensa (ainakin oman kertomansa mukaan) ihan hyvin itse. Minulla heräsi kunnioitus häntä kohtaan - toisin kuin niitä, joiden kaikista asioista ja päätöksistä vastuu siirretään yhteiskunnalle. Ja se tärkein juttu: Miten hän sinun mielestäsi on toiminut lapsellisesti tai laiskasti? Mitä itse olisit tehnyt toisin, paremmin?

        Luin kirjoituksesi vielä uudestaan ja minua kauhistuttaa ajatus, että poikiesi naamalta loisti suunnaton ilo, kun pääsi pois kotoa ja äidin luota. Menee kylmät väreet pitkin selkäpiitä...


      • RitaPauliina
        hohhohjahoijaa kirjoitti:

        Miten lapsellinen voitkaan olla? Onko sillä mitään rajoja? Oletko niitä perinteisiä Laiska-Lampisia, jotka eivät tiedä elämästä muuta kuin sen, että perintörahoilla on lokoisaa elellä? :-)

        Ohoh! Mistä kumpuaa tuollainen raivo minua kohtaan? Mitä tarkoitat sanomalla minua lapselliseksi?

        Voisit ehkä vastata joihinkin esittämiini kysymyksiin. Pitäisikö sinun mielestäsi todellakin yhteiskunnan ottaa vastuu lapsista, jotta työtön pystyisi soittamaan pari puhelua? Minun mielestäni on todellakin mahdollista järjestää lasten hoito siksi aikaa, että pääsee (harvoin!) työhaastatteluun. Miten sitä muka ei pystyisi tekemään, kun vaihtoehtoja on kuitenkin vaikka kuinka: tutut, kahden vanhemman sukulaiset, yksityiset perhepäivähoitajat, ym. ym.? Jatkuvasti myös näkee ilmoituksia, joissa joko nuori tai pienten lasten kanssa kotona oleva äiti ilmoittautuu halukkaaksi tilapäisiin lastenhoitokeikkoihin. Ehkä olisi mahdollista saada lapset satunnaisesti päiväkotiin pariksi tunniksi, tiedän näinkin toimitun ihan onnistuneesti.

        Mitä sinä uskot tietäväsi perintörahoistani? Voin kertoa sen verran, että olen todellakin perinyt (meidän mittakaavassamme) aika ison omaisuuden ja maksanut siitä isot verot. Sillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä sen kanssa, että minä ja lasteni isä olemme aina olleet vastuussa omista lapsistamme ihan itse. Emme elele perintörahoilla lokoisasti, vaan käymme ihan rehellisissä töissä ja saamme palkkaa, jolla elelemme - sinänsä kyllä ihan lokoisasti.


      • Doktuurska

        Näyttää jälleen kerran jakautuvan tällä palstalla aktiivisten kansalaisten mielipiteet nätisti kahteen leiriin. Toiset näkevät yhteiskunnan vastuulliseksi jopa siitä, että heidän lapsensa tapaavat kavereitaan, toiset pystyvät ja haluavat hoitaa lapsensa itse ja jopa kykenevät tarvittaessa järjestelemään menojaan tai hankkimaan lapselle tilapäisen hoitajan.

        Minuakin kummastuttaa erittäin suuresti ja ihan koko ajan se väittämä, että ei muka voisi aktiivisesti hakea töitä, jos hoitaa omia lapsiaan kotona. Sellaista väittävien ihmisten kyky melkein mihin tahansa älylliseen toimintaan ei voi olla kovin suuri. Heidän "perustelunsa" ovat niin onnettomia, että ne on hyvin helposti kumottavissa.

        Tulipa selväksi, kumpaan alussa mainitsemistani leireistä itse kuulun. Minulla ei koskaan ole ollut mitään miettimistä siinä, kuka lapsistani on vastuussa. Perheeni lisäksi minulla on suuri vastuu myös työssäni ja minä selviän näistä molemmista vastuista ihan hyvin, samoin puolisoni. Ilmeisesti kapasiteettimme on huomattavasti runsaampi kuin noiden kitisijöiden. Heidän vajavaisuutensa ei ehkä kuitenkaan ole heidän omaa syytään. Totta on tietysti se sanontakin, että vahvempien on pidettävä heikommista huolta, jos he eivät itse kykene. Silti se ottaa toisinaan päähän!


      • Isäpappa
        Doktuurska kirjoitti:

        Näyttää jälleen kerran jakautuvan tällä palstalla aktiivisten kansalaisten mielipiteet nätisti kahteen leiriin. Toiset näkevät yhteiskunnan vastuulliseksi jopa siitä, että heidän lapsensa tapaavat kavereitaan, toiset pystyvät ja haluavat hoitaa lapsensa itse ja jopa kykenevät tarvittaessa järjestelemään menojaan tai hankkimaan lapselle tilapäisen hoitajan.

        Minuakin kummastuttaa erittäin suuresti ja ihan koko ajan se väittämä, että ei muka voisi aktiivisesti hakea töitä, jos hoitaa omia lapsiaan kotona. Sellaista väittävien ihmisten kyky melkein mihin tahansa älylliseen toimintaan ei voi olla kovin suuri. Heidän "perustelunsa" ovat niin onnettomia, että ne on hyvin helposti kumottavissa.

        Tulipa selväksi, kumpaan alussa mainitsemistani leireistä itse kuulun. Minulla ei koskaan ole ollut mitään miettimistä siinä, kuka lapsistani on vastuussa. Perheeni lisäksi minulla on suuri vastuu myös työssäni ja minä selviän näistä molemmista vastuista ihan hyvin, samoin puolisoni. Ilmeisesti kapasiteettimme on huomattavasti runsaampi kuin noiden kitisijöiden. Heidän vajavaisuutensa ei ehkä kuitenkaan ole heidän omaa syytään. Totta on tietysti se sanontakin, että vahvempien on pidettävä heikommista huolta, jos he eivät itse kykene. Silti se ottaa toisinaan päähän!

        Ei lapset estä työnhakua, mutta lapsen hoitopaikattomuus voi estää työn saannin.
        Itse olen ollut kaksikin kertaa työhaastattelussa taaperon kanssa (molempiin työpaikkoihin mut hyväksyttiin, toisen tietysti vain valitsin kun en kaivannut kahta kokopäiväistä työtä), mutta onneksi lapsella oli hoitopaikka, joten pystyin vastaanottamaan työn välittömästi.

        Sitä en kyllä ymmärrä, miksi työtön joka ei edes etsi töitä, ylipäätään haluaa kokoaikaisen hoitopaikan lapselleen. Puolipäiväinen on silloinkin mielestäni ihan ok, sillä lapsella on ihan hyvä olla muutakin sosiaalista elämää kuin elo vanhempansa kanssa.

        Ja miksikö mulla oli taapero mukana työhönottohaastatteluissa? Meillä oli lapsen äidin kanssa vuoroviikkohuoltajuus, enkä nähnyt mitään syytä miksi veisin lapseni hoitoon myös omilla viikoillani kun jäin työttömäksi. Ei mun tarkoitukseni ollut olla mahdollisimman paljoa erossa lapsestani, mutta työpaikka nyt oli silti tärkeä saada.


      • Doktuurska
        Isäpappa kirjoitti:

        Ei lapset estä työnhakua, mutta lapsen hoitopaikattomuus voi estää työn saannin.
        Itse olen ollut kaksikin kertaa työhaastattelussa taaperon kanssa (molempiin työpaikkoihin mut hyväksyttiin, toisen tietysti vain valitsin kun en kaivannut kahta kokopäiväistä työtä), mutta onneksi lapsella oli hoitopaikka, joten pystyin vastaanottamaan työn välittömästi.

        Sitä en kyllä ymmärrä, miksi työtön joka ei edes etsi töitä, ylipäätään haluaa kokoaikaisen hoitopaikan lapselleen. Puolipäiväinen on silloinkin mielestäni ihan ok, sillä lapsella on ihan hyvä olla muutakin sosiaalista elämää kuin elo vanhempansa kanssa.

        Ja miksikö mulla oli taapero mukana työhönottohaastatteluissa? Meillä oli lapsen äidin kanssa vuoroviikkohuoltajuus, enkä nähnyt mitään syytä miksi veisin lapseni hoitoon myös omilla viikoillani kun jäin työttömäksi. Ei mun tarkoitukseni ollut olla mahdollisimman paljoa erossa lapsestani, mutta työpaikka nyt oli silti tärkeä saada.

        Justniin! Hyvin harvassa ovat tilanteet, että työ pitäisi ottaa vastaan välittömästi, eikä lapselle ole mahdollista saada edes tilapäistä hoitopaikkaa. Jos lapsella ei olisi ollut valmiiksi hoitopaikkaa, olisit mitä todennäköisimmin järjestänyt hoidon jollakin tavalla - koska ilmeisesti sekä halusit että kykenit asioita hoitamaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      2143
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      55
      1812
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1659
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1597
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1566
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      3
      1487
    7. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      118
      1387
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1341
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1306
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1203
    Aihe