Oman luonnonuskon etsiminen

hiirenkorva_

Minä ihmettelen luonnonuskoisia, jotka löytävät kirjoista tai nettipalstalta oman kutsumuksensa. Sinällään moni ulkomailta tullut luonnonuskonto on sanomaltaan hyvään tähtäävä ja kannatettava, ja muistuttaa paikallisia oppeja monin tavoin. En vain ymmärrä miksi ihmiset haluavat kuulua sellaiseen, joka ei alunperin ole omaa.

Eri luonnonuskonnot eivät sulje toisiaan pois kuten monoteistiset jumaluskonnot. Ennemminkin ne ovat maailmanlaajuisen uskontojen tilkkutäkin tilkkuja, jotka ovat yhteydessä toinen toiseensa. Tämän vuoksi niiden ei tarvitse kilpailla keskenään. Ja tämän vuoksi en näe, että omaa uskoa olisi järkevää valita muualla vallitsevista vaihtoehdoista, koska sanoma kaikissa on pohjimmiltaan sama: ole yhtä itsesi ja ympäristösi kanssa. Vain painotukset ja tarkemmat lisäopit vaihtelevat. Itse koen kaikkein arvokkaimmaksi ja läheisimmäksi uskonnon, jota omat esi-isämme ovat harjoittaneet: suomenuskon. Koska se on esi-isistäni lähtöisin (näen että se on lahja heiltä), on sillä enemmän tunnearvoa, kuin muilla luonnonuskonnoilla.

Samoin kun minun luonnonuskollani, suomenuskolla, ei voi olla samaa henkis-historiallista merkitystä muiden maiden kansoille, ei muiden maiden kansojenkaan uskonnoilla voi olla samaa henkistä, ikiaikaista merkitystä minulle. Arvostan niitä, ja mielelläni opin niistä lisää. En kuitenkaan koe, että minulla olisi oikeus väittää että esimerkiksi Wiccalla tai Druidismilla olisi minulle sama arvo kuin näiden uskontojen alkuperäismaan harjoittajilla on menneiden sukupolvien kautta. Mikä antaa minulle oikeuden harjoittaa toisen maan kansojen uskontoa?

Muiden maiden luonnonuskonnot saattavat houkutella, koska ovat kenties ehtineet palvontamenojen ja -välineiden osalta kehittyä "pidemmälle" ja yhtenäisemmäksi kuin kotoinen uskontomme. Monella luonnonuskonnolla on jopa omaa oppikirjallisuutta julkaistuna. Luonnonuskontojen kantava voima on lopulta kuitenkin niiden paikallisuus ja ainutlaatuisuus - symbioosi juuri tiettyyn ympäristöön ja tämän ympäristön historiaan. Kannustankin ihmisiä tutustumaan omiin juuriinsa, vain sitä kautta saamme säilytettyä perinteemme elävinä ja annamme niille mahdollisuuden hengittää ja kehittyä osana elämäämme.

Maailma on kaunis juuri monimuotoisuutensa vuoksi. Vaalikaamme sitä.

4

264

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eiraja_aitoja

Kaikki luonnonuskonnot tulisi nähdä yhtenä suurena perheenä, sisarina ja serkkuina! Jokainen on yksittäisenä arvokas suuntaus, mutta ei mitään ilman muita sillä luonnonuskonnot ovat rakentuneet toistensa rinnalla.

• Tietoisuus vanhasta kotoisesta uskonnostamme on kuitenkin noususuunnassa: suomenuskon facebook-sivulla on 15 000 tykkääjää. Se on ihan positiivinen alku suomalaisen henkisen perinnön esiintuomiselle?

• Anonyymi

Vai 500kpl?

• Anonyymi

Aloittaja vetää mutkia suoriksi. Suomen alueella eläneillä heimoilla on kaikilla ollut omat uskomukset ja kulttuurinsa, joten mitään yhtenäistä koko Suomen alueella harjoitettua "suomenuskoa" ei ole ollut olemassa. Wikipediassa on lyhyt artikkeli aiheesta, ohessa pieni katkelma:

"Suomenusko on Suomessa vaikuttava etnisten itämerensuomalaisten perinteiden jatkumo nykyajassa. Suomenuskon keskeisimpiä arvoja ovat kansanperinteen ja luonnon kunnioitus. ---

Wikipedia"

Muutenkin ajatus siitä, että olisi jotenkin välttämätöntä tai aitoa rakentaa uskonnollinen maailmankuvansa esivanhempiensa asuinpaikkaan perustuen, on merkillinen. Mistä useimmat edes varmuudella tietävät, minkä eri kansojen alueelta heidän geeninsä ovat peräisin?

Maailman suurimmat uskonnot, kristinusko ja islam, ovat esimerkkejä siitä, miten tietyllä alueella syntynyt paikallinen uskonto voidaan levittää eri kansojen ja kulttuurien aluille ilman, että kukaan valittaa kulttuurisesta omimisesta.

Nykyihminen ei enää menneiden sukupolvien tavoin kasva automaationa kansansa paikalliseen uskoon, vaan saa kehittyneen tiedonvälityksen vuoksi käyttöönsä informaatiota lähes rajattomasti. Tämä voi johdattaa yksilön etsimään innoitusta muidenkin, kuin maantieteellisen syntymäalueensa uskontojen piiristä.

Henkilökohtaisesti ihmettelen myös, eikö ap: n lailla ajatteleva näe, että jumalat voisivat myös olla kyvykkäitä päättämään, kenet huolivat seuraajakseen, riippumatta siitä, seurasivatko tämän esi- isät samoja jumaluuksia?

Kannattaa lisäksi tutustua siihen, miten jumalat ja uskonnot ovat aikojen kuluessa siirtyneet maiden sekä kulttuurien välillä, ja sekoittuneet toisiinsa.

Kuka sitäkään lopulta osaa tyhjentävästi kertoa, mistä jokin yksittäinen jumaluus on alunperin lähtöisin?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      129
      3497
    2. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      85
      1825
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1591
    4. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1342
    5. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      90
      1184
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      107
      1151
    7. Nainen olet valoni pimeässä

valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      68
      1069
    8. Mitä toivot

Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      65
      954
    9. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      80
      905
    10. Oli pakko saada sut suuttumaan

Muuten et olis jättäny rauhaan. Miks miehet häiritsee intiimeil wa viesteillä vaik kieltää niit tekemästä
      Ikävä
      20
      887
    Aihe