Menivätkö peltomme tuettomiksi?

Sisarukset

Omistamme nyt veljeni kanssa entisen kotitilamme ja tilan pellot olivat vuokralla naapurillamme jo vanhempien eläessä. Tämä naapurimme on hakenut peltoihimme kaikki tuet vuosien varrella ja viime vuoden vaihteessa hän siirsi tukioikeudet (?) meille.
Koska vuokrasopimuskin päättyi, esitimme veljeni kanssa, että vuokraa korotettaisiin siitä mitä 250€ ha vanhempien aikana on sovittu vastaamaan tätä päivää. Netistä luimme, että pelloista saa helposti vuokraa 700€ ha. Tähän tuo viljelijä ei kuitenkaan suostunut.
Tarjosimme peltojamme paikkakunnalla vuokralle, mutta saimme vain 200-300€ ha tarjouksia, joten emme vuokranneet peltojamme kenellekään. Tämän vuoden pellot viljelemättä, kun maaseutusihteeri sanoi tukioikeutemme säilyvän, jos pellot ovat yhden vuoden viljelemättä.
Nyt kuitenkin tuo viljelijä, joka peltojamme viljeli, väitti että meidän olisi pitänyt täyttää itse tukihakemuksia pelloistamme, muuten menettäisimme peltojemme tukioikeudet ja peltomme muuttuisivat arvottomiksi. Emme me mitään tukihakemuksia täyttäneet. Menivätkö peltomme nyt aivan arvottomiksi?

46

212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitätöidään
    • sanonvaan

      Tukioikeudet ( tilatuet ) mitätöityy, mutta hyvin todennäköisesti muut tuet saatte palautettua kun ilmoitatte ne viljelyyn ensi vuonna, mikäli oikein huonosti käy niin ne palautuu vasta seuraavan ohjelmakauden alussa, jos joku niitä viljelee koko ajan, eli 2022.

      • HAHAHAHHAHAHA

        JA VITRUHUT SAA, JOS ET KYLVÄHÄ TÄNÄ VUONRA 30.6 MENNESS JA HAE TUKIJA NIIHRIHIN NE ON PELLOHON POHJAA, PS KOSKRA ET PÄÄ TUKIHAKEMUKSEHESSA HAKENUHUT NIITRÄ NEKIHIN MAKSRETAHAN ALEMPINAHAN TÄLRE KASVUKAUREHELLEHEN,,,:))))))))))))

        JA AIVAHAN OIKREEHEN TEKI SEKIIHIN VILJEELIJÄ, KUKA HULRU SULRE 700 MAKSRAA MISRÄHÄÄN VUOKRAA,,NOOR AHNEHELLAHAN O PASKRAANE LOPPUHU,,


      • sanonvaan
        HAHAHAHHAHAHA kirjoitti:

        JA VITRUHUT SAA, JOS ET KYLVÄHÄ TÄNÄ VUONRA 30.6 MENNESS JA HAE TUKIJA NIIHRIHIN NE ON PELLOHON POHJAA, PS KOSKRA ET PÄÄ TUKIHAKEMUKSEHESSA HAKENUHUT NIITRÄ NEKIHIN MAKSRETAHAN ALEMPINAHAN TÄLRE KASVUKAUREHELLEHEN,,,:))))))))))))

        JA AIVAHAN OIKREEHEN TEKI SEKIIHIN VILJEELIJÄ, KUKA HULRU SULRE 700 MAKSRAA MISRÄHÄÄN VUOKRAA,,NOOR AHNEHELLAHAN O PASKRAANE LOPPUHU,,

        Joo jos silleen jättää, niin kyllä siinä noin käy.
        Minä vaan sitä kommentoin, että vielä on tehtävissä jotain, ettei ihan menisi kokonaan tuettomiksi ja jos meneekin, niin jollakin aikavälillä siihen voi saada muutoksen kun toimii oikein.

        Virhe tuli siinä, kun yritit saada 700 euron epärealistista vuokraa selvittämättä paikkakunnan todellista vuokratasoa, mikä on saatavissa, nyt sitten tuli takkiin useita tuhansia hehtaarilta, kun yritit saada muutaman satasen lisää ymmärtämättömyyttäsi.


      • Sisarukset
        sanonvaan kirjoitti:

        Joo jos silleen jättää, niin kyllä siinä noin käy.
        Minä vaan sitä kommentoin, että vielä on tehtävissä jotain, ettei ihan menisi kokonaan tuettomiksi ja jos meneekin, niin jollakin aikavälillä siihen voi saada muutoksen kun toimii oikein.

        Virhe tuli siinä, kun yritit saada 700 euron epärealistista vuokraa selvittämättä paikkakunnan todellista vuokratasoa, mikä on saatavissa, nyt sitten tuli takkiin useita tuhansia hehtaarilta, kun yritit saada muutaman satasen lisää ymmärtämättömyyttäsi.

        Veljeni teki sen päätöksen, että emme vuokraa noin halvalla hinnalla, mitä meille tarjottiin, koska hän oli lukenut netistä tuosta 700€ ha hinnoista. Minun osuuteni tässä nyt alkaa hieman keljuttamaan, menen keskiviikkona maaseutusihteerin puheille ja selvitän tilannetta.
        Tukihakemuksia emme ole täyttäneet, kun meille sanottiin, että tukioikeudet säilyvät. Nyt olen noista linkeistä lukenut, että ei ne taida säilyä. Veljeni oli nyt sitä mieltä, kun nyt olin yhteydessä häneen, että istutamme puun taimia niille pelloille. Saa kait siihen jonkun palkkion?


      • kemeratuki

    • 18-2

      Voi kun olisitte ajoissa tajunneet että maanviljelyssä on kyse nimenomaan tuista ja niiden maksimoinnista.

      Viljelijät on ahneita. Kaiken ottavat mielellään, mitään eivät anna.

      • sanonvaan

        Voithan sinä ne tuet hakea itsekin.
        Tässäkin tapauksessa aivan hyvin olisit voinut hakea ne itse ja viljellä itse peltojasi.
        Jos sinä haluat saada tukia, niin hae ne itse.


      • hakminen

    • NYTKRÖSVIRUUTRAAHAN

      Voi kun olisitte ajoissa tajunneet että maanviljelyssä on kyse nimenomaan tuista ja niiden maksimoinnista.

      Viljelijät on ahneita. Kaiken ottavat mielellään, mitään eivät anna.


      NOOR, YRIITRYS JOHTRAJAHAT SEKÖÖHÖN PALKAHAN SAARJAT TAIRAAHAN OLLAHAN AIVAHAN YHTRÄ AHNEITRAHAN,,:)))))))))))

    • mattimyöhäiset

      "Maanantaina viimeinen
      palautuspäivä



      Jos tukihakemus on syystä tai toisesta vielä palauttamatta, viimeinen mahdollinen jättöpäivä sille on maanantaina 8.6.

      Tukihakemuksen myöhästyminen aiheuttaa automaattisesti tukien leikkauksen. Jokaiselta myöhästymispäivältä tukea leikataan yhdellä prosentilla kutakin myöhästynyttä työpäivää kohti. Leikkaus on 15 prosenttia, jos hakemuksen jättää 8.6.

      9.6. hakemuksia ei enää hyväksytä lainkaan.

      8.6. on samalla nauta- ja lammastiloille viimeinen mahdollinen päivä palauttaa eläinrekisteripohjaisten tukien ja palkkioiden osallistumisilmoitus. Myös se piti palauttaa 12.5. mennessä, ja siihenkin sovelletaan samaa myöhästymissääntöä kuin tukihakemukseen.

      Jos osallistumisilmoitusta ei ole jättänyt 9.6., ei ole oikeutettu sitä edellyttäviin tukiin ja palkkoihin."

      Lähde: Maaseudun Tulevaisuus lehti

    • kumpi_kannattaa

      Pellon vuokraus = Tasaista tuloa tekemättä itse mitään
      Pellon istuttaminen metsälle = Tasaisesti kuluja koko loppuelämän ajan

      • Sisarukset

        Sain puhuttua veljelleni järkeä, kun olin jutellut maaseutusihteerin kanssa ja hän selvitti minulle tilanteen. Tukihakemukset täytettiin ihan viime hetkellä, tukia leikataan kuulemasti, mutta perustukioikeudet säilyvät. Mitään me ei osata viljellä.
        Tuo metsittäminen ei minun pielestäni oikein tunnu järkevältä, jos joltain saa sen 700€ hehtaarilta vuokraa. Onhan tässä aikaa nyt pyydellä tarjouksia.


      • eihelev

        Ei 700 eurolla kukaan vuokraa peltoa ei edes etelä-pohjanmaalla.
        Miksi ette ota selvää paikkakunnan vuokratasosta ja vuokraa sillä oikealla hinnalla peltojanne?
        Olitte jo kompastua ahneuteenne ja tuhota peltonne arvottomiksi, pellon hintakin putoaa murto-osaan jos tukioikeudet on ryssitty.


      • kkk1234
        Sisarukset kirjoitti:

        Sain puhuttua veljelleni järkeä, kun olin jutellut maaseutusihteerin kanssa ja hän selvitti minulle tilanteen. Tukihakemukset täytettiin ihan viime hetkellä, tukia leikataan kuulemasti, mutta perustukioikeudet säilyvät. Mitään me ei osata viljellä.
        Tuo metsittäminen ei minun pielestäni oikein tunnu järkevältä, jos joltain saa sen 700€ hehtaarilta vuokraa. Onhan tässä aikaa nyt pyydellä tarjouksia.

        Jos teiltä ei löydy yhteisymmärrystä, niin yhteisomistus kannattaa purkaa. Eli lienee viisainta, että jompikumpi teistä lunastaa koko tilan tai myytte sen eniten tarjoavalle ulkopuoliselle. Aika kovat haaveet tuo 700 euroa vuodessa vuokraa, siihen tuskin pääsette.


    • pikkurahaa

      olenkuullut että kerrostaloasunnosta saa 700 e kk vuokraa siis tassuun perus tuunari
      no maajussi vuokkraa peltonsa ja saa 500 euroo vuosi niin joku sanoo ÄLÄ MAKSA SE ON PALJON
      500E A on 41,66 euroo kk yritystoimintaan onko se muka paljon tuolla yksiön hinnalla voin siis vuokrata 16,8 ha kk YRITYSTOIMINTAAN NAURETTAVAN VÄHÄN
      ei se vuokraajan syy ole jos maajussi ei halua maksaa tollasta pikkurahaa kun 41,66 e ha per kk
      opetelkaa viljelijät yrittäjiks ja lakakkaa kitisemästä pikkurahoista ei ihme et teitä pidetään junntteina
      1000 euroo ha vuokraki on vain alle85 egee kuukausi vittu te ootte oikeita yritysguruja
      hhahahhahahhhhahahhahaa ei teillä taida olla yön yli nukuttua 10piä taskussa
      kilpaillaa aasintittelistä kuka saa myytyä halvimmalla ulos tuotteensa
      mäpä kerron teille perinnön ei o muiden tehtävä rahottaa teijä tyhmyyttä
      jos te myytte tuotteenne tappiolla ni itte lahjotatte rahanne pois älkää alkako vaatii et muitte pitäs osallistuu teijä tyhmyytee jos annatte vapaaehtoisesti rahanne pois ni omapa on mokanne mut maksakaa muille se mitä pyydetäää ja rahottakoo toimintanne ja tyhmyytenne pankki
      onko kaikissa sisällä pikku valiolaine pääjohtaja joka kertoo kuinka on laadukas tuote muttei maksa siitä tuottajalle ku puolet tuotantokustannuksista
      ja noita jumalia te sitte kumarratte

      • SPURGUHUTULISEEHEN

        TYHYMÄÄ JA MAATROHONTRAHAN TAAS KARETRAAHAN,,:))))))))))))))


      • onkosullakisossuankka
        SPURGUHUTULISEEHEN kirjoitti:

        TYHYMÄÄ JA MAATROHONTRAHAN TAAS KARETRAAHAN,,:))))))))))))))

        mieti mitä puhut josset muute tiä ni osta multa maatila pois ni näät miten asiat on


      • JOPPEDOKUO

        PERS AUKRIHESELT JOPPELLT PAHA OSTRELL,,:)=


      • herääpahvi
        JOPPEDOKUO kirjoitti:

        PERS AUKRIHESELT JOPPELLT PAHA OSTRELL,,:)=

        tuliko aivovaurio sulle minähän sanoin osta multa äläkkä siltä rakkaaltas jopelta
        mulle turha aukoo päätäs ku et pärjää kumminkaa vai onko pokakaverias arskaa ja joppee ikävä


      • PUMMIJOPPE

        :)))) EIR MAATROMALL OLEHEEN MITRÄÄHÄN,,:))))))))))


    • NettiHinnatKusee

      Älä nyt helkkari lue mitään Suomen keskiarvoja mistään netistä. Vähän kun myisit asuntoa jostain korvesta ja vetäisit Helsingin keskiarvot siihen hintaan mukaan. Hinnat on aina paikallisia ja kunnan sisälläkin vielä paikallisia, riippuen siitä onko siinä lähellä ketään (useampia) jota ne pellot kiinnostaa.

      Netissä on muuten paljon optimistisia hintoja vähän joka asiassa täysin myynnin edistämistarkoituksissa. Todellinen hintataso on yleensä aina jossain ihan muulla.

    • No-johan-oli

      Todella typerä provo.
      Pellon vuokrahinta on parhaimmissa tapauksissa ihan oikeasti yli 700.

      • BLÄÄBBLAAB

        VARMAHAN O KOHRAHAN VETEELEHET SE KOSSRUHU PULLOHOS NAAMAHAN,,,:)))))))))))


      • tähän.pyrittävä

        Tukioikeudet kuuluvat vain ammatikseen viljeleville, ei muille.


    • rikkaiden_huolia

      Ei ole teillä ainakaan pikkurahan puutetta

    • maajussi65

      Jos arvaan oikein, niin tuolla tilalla on erittäin paljon metsää ja pellot avo-ojissa, joten se metsittäminen ei ole huono idea. Avo-ojissa olevista maksetaan ehkä 200 euroa vuodessa. Olisit rohkeesti soittanut mulle ja kysynyt :)

      • Sisarukset

        Metsää meillä on 30ha ja pellot ovat kaikki salaojissa, ne salaojitettiin jo pääosin vanhempien viljellessä tiiliputkilla, vuokralainen ojitti pienen alueen avo-ojapeltoa. Ensimmäiset tuet tulivat nyt tilille n. 1100€ ja loppu tulee kaiketi joskus? Veljeni on nyt jotenkin katkeroitunut tähän pellonvuokraukseen, kun kukaan ei ole suostunut maksamaan kunnollista vuokraa.


    • Ahneuden.hinta

      Voi kuinka olisin toivonut että aloittaja olisi myöhästynyt muutamalla päivällä kyselyissään ja menettänyt tukioikeutensa. Nytkin hän kertoo jättäneensä tukihakemuksen viime tipassa mutta ei kerro mitään viljelystä. Voisinpa kärpäsenä seurata tilatarkastusta miten siinä seliteltäisiin kasvulohkojen kylvöt. Tuosta tarjousten odottelusta saattaa tulla tuolla hinnalla melko pitkä

      • kunnonkusetus

        Heh, eihän se ny yhteen päivään kerkeä hakea edes y-tunnusta tai puhumattakaam myelistä


      • maajussi65

        Ovat metsätaloudesta y-tunnuksellisia. Myelistä en tiedä.


    • viljelu

      Juuri tein vuokrasopimuksen 1.67 ha palasta. 10 vuoden sopimus. Vuokra 40 €/ha vuosi. Hieman velvoitteita kun on ollut ns. hömppäheinällä viimevuodet, eli peruskalkitus, reunavesakoiden niitto ja pellon muotoilu vaativat panoksia lähinnä ajallisesti ja hitusen rahallisestikkin.

      • XHKLTDRS

        KYLLÄ NY KELPAA TUOTTAA MAITOO 35 SENTTIÄ LITRA


    • Meinas.myöhä.nousta

      Mikä on tilanteenne tänä ehtoona? Saitteko tuet

    • Talladaada

      Maanviljelijänä saan tukea noin keskimäärin 500 eur hehtaari. 200- 300 euroa hehtaari vuokrana on nykyään käyvä taksa ja jos uusii vuokrasopimusta on turha luulla, että vuokraa pystyisi nostamaan suuremmaksi, poikkeuksetta vuokratuotto laskee uusissa sopimuksissa. Jos joku hullu maksaa 700 eur hehtaari siihen on joku muu tyhmä syy, esim riidat jonkun kanssa ja haluaa maat viljelykseen maksoi mitä tahansa, ettei kukaan muu niitä maita saa viljellä. Mitään järkeä ei ole maksaa yli 300 euroa hehtaari, kun vuokrattavaa maata löytyy yleensä ainakin vähän kauempaa.

      • Mistä-sitten-johtuu

        Että kun laittaa peltoa vuokrattavaksi tarjouskilpailulla, ei alle 600€/hehtaari/vuosi tarjouksia edes tule?
        Vuokrapellolle tuntuu olevan aika raivoisa kysyntä.


      • taidattrollata
        Mistä-sitten-johtuu kirjoitti:

        Että kun laittaa peltoa vuokrattavaksi tarjouskilpailulla, ei alle 600€/hehtaari/vuosi tarjouksia edes tule?
        Vuokrapellolle tuntuu olevan aika raivoisa kysyntä.

        Ja missähän päin muka tuollaisilla hinnoilla peltoa kilvan vuokrataan? Jokunen vuosi sitten Sysmässä jotkut maksoivat yli 500€/ha vuokria, mutta on sekin nyt hyytynyt. Jos 350€/ha saa hyvästä pellosta vuokraa, niin on jo kova vuokra. Vuokrahinnat lähempänä 200€/ha.


      • Trolliksi
        taidattrollata kirjoitti:

        Ja missähän päin muka tuollaisilla hinnoilla peltoa kilvan vuokrataan? Jokunen vuosi sitten Sysmässä jotkut maksoivat yli 500€/ha vuokria, mutta on sekin nyt hyytynyt. Jos 350€/ha saa hyvästä pellosta vuokraa, niin on jo kova vuokra. Vuokrahinnat lähempänä 200€/ha.

        leimaaminen on keskustelupalstoilla yleinen väittelyn hävinneen tai valheellista väittämää itsepäisesti ylläpitävän keskustelijan epätoivoinen yritys pelastaa kasvonsa.


      • Kiskuriko.olen
        taidattrollata kirjoitti:

        Ja missähän päin muka tuollaisilla hinnoilla peltoa kilvan vuokrataan? Jokunen vuosi sitten Sysmässä jotkut maksoivat yli 500€/ha vuokria, mutta on sekin nyt hyytynyt. Jos 350€/ha saa hyvästä pellosta vuokraa, niin on jo kova vuokra. Vuokrahinnat lähempänä 200€/ha.

        Olen aikeissa parin kolmen vuoden kuluttua vuokrata naapurille yhtenä kappaleena 13 ha ojatonta luomulla olevaa peltoa ja ajatellut vuokraksi jotain 250 eur/ha. En viitsisi kilpailuttaa koska naapuri tarvitsee läheltä viljelyalaa. Tuleva käyttö ei tapahtuisi luomuna. Olenko ahne, kiskuri tai muuten yleinen nylkijä?


      • eimitäänepätoivoa
        Trolliksi kirjoitti:

        leimaaminen on keskustelupalstoilla yleinen väittelyn hävinneen tai valheellista väittämää itsepäisesti ylläpitävän keskustelijan epätoivoinen yritys pelastaa kasvonsa.

        Vaan trolleja täällä palstalla riittää ja pellon vuokrahintojen suhteen täällä niitä riittää erityisesti. Katelaskelmat ja viljanhinnat määrittelee sen tosiasian, ettei peltojen vuokrahinnat voi olla käytännössä yli 250€/ha.


      • Et-ole
        Kiskuriko.olen kirjoitti:

        Olen aikeissa parin kolmen vuoden kuluttua vuokrata naapurille yhtenä kappaleena 13 ha ojatonta luomulla olevaa peltoa ja ajatellut vuokraksi jotain 250 eur/ha. En viitsisi kilpailuttaa koska naapuri tarvitsee läheltä viljelyalaa. Tuleva käyttö ei tapahtuisi luomuna. Olenko ahne, kiskuri tai muuten yleinen nylkijä?

        Olet vain yksinkertaisesti tyhmä.


      • hinnatpudonneet
        Et-ole kirjoitti:

        Olet vain yksinkertaisesti tyhmä.

        Kyllä 250€/ha on varsin käypänen vuokrahinta, eihän vissiin tämänkään ketjun aloittajat saanneet edes senkään vertaa tarjouksia pelloistaan. Peltojen vuokrahinnat yleisesti n. 200€/ha Päijät-Hämeessäkin uusissa sopimuksissa. Syynä tähän tukien alentuminen, viljan huono hinta, ympäristötuen ehdot ja tukien maksatuksien siirtyminen.
        Lisäksi maatalouden huonontunut tulos näkyy lisääntyneinä pakkohuutokauppoina, joita ei aiempina vuosin ole ollut näin paljon.


    • kepuryöstää

      Kaikki pellot jyväskylän yläpuolelta tuettomiksi,viljely etelä-suomeen jossa on edes jonkinlainen kasvukausi ja tuet heille.kaikki keinottelijat myyköön maailmanmarkkinahintaan niin paljon kuin haluaa mutta pois ryöväämästä elättäjienne veronmaksajien taskuilta.tuet oikeille viljelijöille etelä-suomeen,nämä keinottelijat pilaavat kaikkien rehellisten viljelijöidenkin maineen,eikö olisi reilua yhteiskunnalle vai mitä keskustapuolue.

      • Päin-vastoin

        Tuet pois eteläsuomesta, ja pohjoiseen lisää. Siellä ne viljelyn vaikeudet ovat, ei etelässä.


      • aleksiskives

        Etelä- Suomalaiset marajaa, että ku ei heirän peltonsa tuota sen paremminku esim. Pohjanmaalla. On nii kovasti poutivia savikoota. MIksei te aja rapaa peltohon? Sillä ne paranoo, saaraan humusta peltoon. Ravan ajopalkkio het kehitteille.


      • JOPEILT

        SULLAISHIA KU VERETÄHÄ LAAKI KUONOPÄÄLLE NI JOHA LOPUU URPUUTUS


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      174
      6975
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      39
      4107
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2075
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2009
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1849
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1666
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      28
      1601
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1593
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      21
      1578
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      37
      1415
    Aihe