Auttakaa eläkeläistä!

Ikääntynyt

Minulla ns. vanhanaikainen kännykkä, sekä kiinteä laajakaista pöytätietokoneella.
Nyt tarvitsisin mukana kuljetettavan laitteen, jossa internet ja mahdollisuus sähköpostin lukuun.
Mitä nämä laitteet ovat, joita nuoriso selaa kaikkialla kaupungilla? Tuskin maksavat tähtitieteellisiä kk-summia.
Täytyykö jostain ipodista maksaa jollekin operaattorille kuukausimaksua, vai voiko laite toimia itsenäisesti, esim kaupunkialueella?
Yksi operaattori kauppaa jotain mobiililaitetta aika arvokkaalla kk-hinnalla, ja laitekin on aika iso taskuun laitettavaksi. En viitsisi maksaa niin paljoa, kun käyttö on kuitenkin satunnaista.
Olen ihan pihalla näistä jutuista, kun ei ole lapsenlapsia eikä siskonmiestä opastamassa.

36

299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hjhkhjhkjhkhhj

      N. 150 e maksaa tollaset puhelimet, (Samsung) kun ostat puhelimen
      saat liittymän samalla, koita kattoo että et tee määrä-aikaissopimusta, se on
      yleensä 2v, sen ajan olet sitte kyseisen firman asiakas vaikka pettyisitkin, irti et pääse.
      Kysy onko liittymäkauppa määräaikainen.
      Jos et tästä piittaa niin melkein sama mistä liittymän hommaat.
      Ei niissä paljon eroja ole.

      • TupakkaaJaSavuaa

        Jos ei muuta niin ärrältä prepaid :)


    • tuskanhiki

      se kannattaa huomioida, että pienellä kännykän kosketusnäytöllä kirjoittaminen on joillekin täyttä tuskaa........ ei siis kaikille kuitenkaan.
      itse kuulun tuskailijoihin. liian kauan menee aikaa esim. tekstiviestin aikaansaamiseksi.

      • Multitabs

        Kännykällä kirjoittaminen on aina tuskaa. Läppäri on hyvä juttu tarkkaan sähköpostinkirjoittamiseen ja tulostamiseen. Liikkumiseen netin kanssa kymmenen tuuman tabletti ja kämmykkä


    • ikääntyvä

      samsung galaxy trend plus puhelin ilman mitää liittymiä tms. maksaa kertamaksulla 60-80 euroa sonera liikkeessä. siihen kylkeen joku hyvä liittymä jossa liikkeen myyjät opastavat mielellään, kun esität toiveesi niin saat hyvän ja kompaktin älypuhelimen, jota yksinkertainen käyttää.

    • mannaryynit

      Suosittelisin tablettia joka maksaa n. 100 e.Sita on helppo kayttaa ja silla voi lukea resin iltalehden nettiversion maksutta.Voi ottaa mukan iloa jos maksaa esim.10 e kuukaudessa.Puhelin pita a olla erikseen ja olen kuullut etta alypuhelimet ovat vaikeampia kayttaa.

      • eijeihyväkansa

        ja talla kauttajalla on sitten kiinasta tilattu tabuletti


      • Niissä satasen tableteissa ei ole 3G yhteyttä, joten eivät toimi kadulla. Älypuhelimen ja tabletin eri on lähinnä koossa.


    • mikkinokialoppuu

      UUTISET
      KOTIMAA
      Kotimaa 8.7.2015 klo 16:35 | päivitetty 8.7.2015 klo 16:47
      Microsoftin pääluottamusmies: Jopa 70 prosenttia Suomen henkilökunnasta saa lähtöpassin
      Pääluottamusmies Kalle Kiili Tampereelta on erittäin huolissaan Microsoftin ilmoittamista väenvähennysluvuista.


      IT-jätti Microsoft suunnittelee karsivansa henkilökunnastaan enintään 7 800 ihmistä maailmanlaajuisesti. Vähennykset tehdään pääasiassa puhelinliiketoiminnasta ja siihen liittyvistä toiminnoista.

      Suomessa on tällä haavaa microsoftilaisia 3 500, joista irtisanominen uhkaa 2 300:aa.

      – Järkyttävän suuressa mittaluokassa liikutaan, Tampereen yksikön ylempien toimihenkilöiden pääluottamusmies Kalle Kiili sanoo.

      – Joka paikasta porukka vähenee nyt minimiin, mutta Salo on aikomus lakkauttaa kokonaan.

      Alkusoittoa irtisanomisille saatiin toimitusjohtaja Satya Nadellan viimekuisessa henkilöstökirjeessä. New York Times -lehden mukaan Nadella lähetti työntekijöille sähköpostin, jossa varoitti kipeistä päätöksistä "alueilla, joilla asiat eivät toimi".

      Viime kesänä Microsoftin jättimäinen yt-kierros vähensi Suomesta yli tuhat työpaikkaa. Suomessa on tällä haavaa microsoftilaisia 3 500.

      yle news
      LUE MYÖS

      Microsoft vähentää Suomesta enintään 2 300 työntekijää klo 16:34
      "Microsoftin irtisanomiset odotettuja" klo 16:30
      Microsoft vähentää 7 800 maailmanlaajuisesti – pääasiassa puhelinliiketoiminnasta klo 16:06
      Microsoftin yt-kierros iskee tukitoimintoihin – "vähennys kohderyhmästä kolmannes" 5.4.
      Microsoftin pääluottamusmies: Työnantajalla kiire päästä porukasta eroon

    • nestori66

      osta väh 5 tuuman ÄLYKÄNNYKKÄ jonka saat alle parinsadan. hanki siihen Sopiva puhelinkortti nettiyhteydellä (vertaile tarjouksia ) puheaikaa ja nopeuksia !

    • EläSuottaOsta

      Näitä saa halvalla, jos katot huuto.net.istä... turha ostaa mitään uutta, kun et tiedä niistä mitään....

    • SoneraN

      Keskitä kaikki palvelut, yhdelle operaaotorille ! Vertaile ja kilpailuta. Säästät paljon , ja vara valita. Suosittelen !

    • tsape

      Kannattaa harkita vielä, tarvitsetko satunnaisena käyttäjänä laitetta lainkaan. Vanha kännykkä mukana ja läppäri kotona riittää mainiosti työpaineista vapaalle eläkeläiselle.

      • Tuuliloitsu

        Samaa mieltä


    • tietäjä1

      Eläkeläinen tarvitsee jotain ihan muuta kuin nuoriso. Käy itse katsomassa ja testaamassa mistä näytöstä näet tarvitsemassasi valaistuksessa kaipaamasi asiat. Kokeile myös mahtuuko se taskuusi/laukkuusi/reppuusi. Ominaisuudet riittänevät muuten, jos ei ole salaisia asioita....

    • kiwikowa

      iillä alkavat laitteet maksavat ihan liikaa

    • Yksinkertaisinta on vaihtaa puhelin älypuhelimeen. Liittymässä pitää tarkastaa, että siinä on data mukana maksussa. Jos sinulla on Saunalahden laskutusliittymä, on homma kunnossa. Sähköpostin lukemisen riittää aivan hitain 256 kbit/s datanopeus.

      Uusissa älypuhelimissa on pienempi SIM-kortti kuin nykysessä. Sen voi vaihtaa operaattorilta. Tästä veloitetaan n. kymppi. Jos vaihdat operaattoria, niin samalal voit valita puhelimeen sopivan SIM:n. Toki voit ottaa puhelimen myös täysin omalla liittymällä ja pitää vanhan puhelimen puhumiseen.

      • Sim-kortti

        Kyllä ison sim-kortin voi leikkauttaa pieneksi, jos haluaa pitää saman numeron. Ja kun säilyttää , lekatun kortin reunukset niin voi käyttää isompanakin.


    • reikapaa

      paras kone on nyrkkikyllikki!

    • museoonmuseoonmars

      Suosittelen morsetus laitetta.

    • eionneton

      Olen myös eläkeläinen ja aika surkea älylaitteiden suhteen. Mutta vuosi sitten hankin tablen ja se on avartanut mun maailmaa hinta n.250€ 3g kortti . Pidän sitä helppo käyttöisenä pystyn myös hoitamaan kaikki tarvittavat asiani. Katsomaan sieltä mökillä. tv ohjelmia ottamaan laadukkaita kuvia ym. mukavaa. Tosin kännykkä on tietysti soittamista varten, koska onhan tää aika iso siihen tarkoitukseen. Suosittelen.

      • osta

        Niin ja voi sillä soittaa puheluitakin jos asentaa skypen ja puhelu ei maksa mitään jos toisellakin on se Skype asennettuna ja vielä näette toisenne puhelun aikana!


    • Matti-62
    • JollainOnHoppiaFocus

      Ainahan täällä on asiat on niin kuin joku eläkäläinen haluaa ja se suurin hävi'äjä olen minä. Tuota voi kysyä lanttumaakarilta. Pitäisikö asian olla minulle nin kuin minä haluan vai niin kuin joku toinen haluaa.

    • DoroLiberto

      Doro Liberto 820 älypuhelin, joka on varttuneelle käyttäjälle suunniteltu, isolla selkeällä näppäimistöllä ja opastoiminnolla. Löytyy mm. Markantalosta (www.markantalo.fi).

    • UusiKänny

      Mulla on Huawei Honor 6 älypuhelin. Joka makso 299€a.
      Sekä Saunalahden liittymä.
      Rajaton liittymä 50 Mbit/ssa.
      Rajattomat normaalihintaiset
      puhelut ja tekstiviestit. Ensim-
      mäiset 12 kuukautta 24.90 €/KK ja sen jälkeen muistaak-
      seni 29,80 KKssa. Olen ollut
      ihan tyytyväinen. Voin suosi-
      tella...

    • Tollot_vastaavat

      Ettekö, hyvät ihmiset tunnista trollia, joka ilmeisesti on Suoli24:n palkkalistoilla, saadakseen "KESKUSTELUA" aikaan, siis, miltä tuntuu vastat tällaiselle? Kuva ei takuulla ole hänen, on vain siinä lisätäkseen huijauseffektiä.....

      • Vähä-älyisiä

        Ja mitäköhän se sinulle kuuluu "Tollot_vastaavat"-typpi, jos muut vastailevat?
        Ei sua täällä kukaan kaipaakaan!!!
        Ottaa todella päähän, että oli sitten kysymys mistä keskustelusta tahansa,
        niin AINA joku latvavitonen änkee tänne noitten trolliensa kanssa!!!
        Annetaan ihmisten keskustella rauhassa. Jatka vain sinä siellä sohvallasi makaamista!


    • 9l2222joo

      Minusta eläkeläinen ei pärjää yhdellä laitteella. Älypuhelin on hyvä olla, koska se on helppo kantaa mukana, toimii puhelimena, on tekstarit, voi lukea saapuneet sähköpostit, nettiliittymä löytyy ja hätätilanteessa voi maksaa sillä myös laskut, MUTTA:

      Kännykässä on se näyttö aika pieni. Kun eläkeläisellä on yleensä jo ikänäköä, niin sen pienen näytön tihrustaminen on aika kurjaa. Vaikka minä olen "vasta" keski-ikäinen, niin en maksa esimerkiksi laskuja koskaan älypuhelimella. Sähköpostit katson kännykällä, mutta vastaan niihin läppärillä eli kannettavalla tietokoneella sitten kotona tai mökillä. Jos käynnykällä aikoo maksaa laskuja, niin kännykässä pitäisi olla jonkinlainen tietoturvaohjelma.

      Minusta sinun kannattaisi hankkia älypuhelimen lisäksi tabletti eli tablettitietokone esimerkiksi iPad TAI vaihtoehtoisesti läppäri. Myös Samsungilla oli hyviä laitteita. Jos ostaa kaikista halvimman, niin niissä on usein huono akku, joten sitten uudeksi ongelmaksi tulee se, että sitä saa ladata koko ajan ja muistikin loppuu siitä ennen pitkää. Tabletti sopii hyvin myös nettilehtien tai sähköisten e-kirjojen lukemiseen.

      Minulla on älypuhelin ja läppäri. Läppäriä käytän laskujen maksuun, tietojen etsintään netistä, valokuvien katseluun ja sähköpostin lukemiseen ja kirjoittamiseen. Koska omat lapset ovat Facebookissa, niin esimerkiksi heidän valokuvien katselu on mukavempaa isommalta näytöltä. Ostan myös junaliput VR:n nettisivuilta ja tulostan ne. Tulostin eli printteri on kätevä, koska sillä tavalla voi tulostaa nettiostoksista kuitin, valokuvia, aikatauluja ym. Joidenkin ystävien kanssa kirjoittelen sähköpostilla enkä enää niin paljon kirjeillä.

      Joillakin on läppärin sijasta pöytätietokone. Se on monipuolisin ja yleensä pitkäikäisin, mutta se vie pöytätilaa eikä se ole tarkoitettu kuljettavaksi esim. kodin ja mökin välillä. Jotkut haluavat pöytäkoneen, koska tykkäävät toimia pöydän ääressä. Ainakin omilla vanhemmillani on pöytätietokone, mutta lähinnä siksi, että veljeni on antanut heille vanhan pöytäkoneensa.

      On vaikea antaa toiselle käskyä, että millainen pitää ostaa. Tabletti vie vähän virtaa ja halvimmat tabletit ovat edullisia. Toisaalta taas läppärillä voi tehdä asioita monipuolisemmin, mutta se on enemmän sidottu paikkaan, sillä harva pakkaa läppäriä käsilaukkuunsa, kun lähtee kaupungille.

    • Ällymäkipiili

      Minä ostin 7- tuumaisen tabletin, se toimii WiFi- verkoissa, joita on jo lähes missä vaan. Tuon kokoinen mahtuu jo käsilaukkuun mutta tekstiä voi lukea ihan helposti kun sitä pystyy suurentamaan näytöllä. Siinä on myös perustason kamera. Oma tablettini (Asus Memo pad) oli vielä poistomyynnissä tarjouksena joten sain sen reilusi alle satasella. Siihen voi ladata sovelluksia, esim. Telegram, jolla voi pitää yhteyttä läheisiin ilmaiseksi. Kirjojen lukeminen, television katselu ja sähköpostitoiminnat onnistuvat. Tämä on kiva matkoilla!

      • päivitystukihuono

        Mutta parin vuoden kapine..


    • Angrvo1

      Huom!
      vuoden 2017 alusta pankit, ainakin Nordea siirtyy pois vanhanaikaisista pahvisista tunnuslukukorteista. Jatkossa tulee käyttää tunnuslukusovellusta, jonka saa vain mobiililaitteeseen eli älypuhelimeen tai tablettiin. Pöytäkoneessakaan ja kannettavassa ei laskujen maksu toimi jatkossa ilman mobiililaitetta. Eli jos nyt miettii mitä hankkii tavallisen puhelimen tai pöytäkoneen tilalle, älykännykkä kuulostaa järkevältä.

      Toki jos ei halua mobiililaitetta hankkia, pankki alkaa hakemuksesta jakaa ilmaiseksi tunnuslukulaitteita maaliskuun 2017 paikkeillla, mutta senkin käytön joutuu opettelemaan. Miksi ei sitten mieluummin opettelisi myös älykännykän, josta voi hoitaa KAIKKI nykyaikaiset toiminnot ja se on aina mukana?

      Doron älykännykkä ja tuo aiemmin mainittu Big Launcher kuulostavat järkevältä. Applenkin käyttöjärjestelmä on yksinkertainen, halvimmat puhelimet 250 € paikkeilla.

      Eläkeläinen haluaa lukumääräisesti vähän toimintoja, jotka ovat nimenomaan ne, joita hän henkilökohtaisesti käyttää ja selkeitä kuvakkeita, joista painaa ja pääsee helposti hoitamaan asian.

      • toteaja-

        näin se maailma kehittyy.
        Huonompaan suuntaan mennään, kunnes jossain vaiheessa taas keksittään pyörä uudestaan ja palataan osittain entiseen.


    • sdjfsfjksldjfsklj

      Mulla oli ennen nykyistä Samsungin älypuhelinta perinteinen Nokia C1-01 kännykkä jolla sai muodostettua nettiyhteyden ja katsottua ainakin luukku.comin sähköpostin ja selailtua nettiäkin jollain lailla, tosin pieneltä näytöltä käyttö ei ollut kovin mukavaa ja youtube -videoita ei voinut sillä katsoa. Liittymänä oli Sonera jossa mukana joku määrä kuukausittaista dataa tms. en muista enää tarkkaan.
      Älypuhelin on kuitenkin selvästi parempi laite sähköpostinkin käyttöön, nettiselailuun jne. kun siinä on isompi ja tarkempi näyttö. Liittymänä mulla on Soneran 4g Simppeli 20gt datamäärällä. Kotona tosin käytän enimmäkseen läppäriä ja 100mb valokuituliittymää jota älypuhelinkin käyttää langattomasti jolloin kotona ei kulu 4g liittymän kaistaa.

    • TällaistaSeOn

      Ja kannattaa muistaa, että ainakin Samsungin laitteet on suunniteltu kestämään vain kolme vuotta. Varmaan kaikkien muidenkin laitteet.
      Onko kaikilla eläkeläisillä varaa ostella joka kolmas vuosi muutaman sadan kännykkää tai muuta vekotinta?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4435
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      242
      2196
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1620
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      158
      1423
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      277
      1256
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1117
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1074
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1065
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      54
      969
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      953
    Aihe