Aloitan yleisen ketjun lämmittimiin liittyvistä turvallisuuskysymyksistä ja riskienhallinnasta. Olen tuore purjeveneilijä, ja ainakin itseäni aihe hieman askarruttaa.
Meillä on pienessä ja vanhassa purkkarissa sitlootan alle lähelle käyntiluukkua asennettu Wallas 2400 valopetrolilämmitin. Petrolisäiliö on samassa tilassa poltinlootan kanssa. Pakokaasut on johdettu ulos lämppärin kohdalta veneen kyljestä läpiviennillä (lähes kannen korkeudelta). Kajuuttaan on vedetty kaksi lämpöputkea.
Itseäni on arveluttanut lämppärin käyttö nukkuessa, enkä sitä ole uskaltanut tehdäkään. Jotenkin sitä tietämättömänä / kokemattomana ei vaan luota laitteeseen, vaan sitä pelkää jotenkin tulipalon vaaraa tai jonkinlaisten haitallisten kaasujen (häkä?) syntymistä jonkinlaisen toimintahäiriön seurauksena.
Kysymys koskee sitä, minkälaisia riskejä näihin liittyy / voi liittyä?
- onko jonkinlaisten kaasujen syntyminen mahdollista, vai tukehtuuko sitä omiin pieruihin ennemmin?
- voiko Wallas käytännössä palaa/sytyttää tulipalon jonkinlaisen toimintahäriön seurauksena?
- ilmeisesti lämmitintä ei saisi asentaa samaan tilaan akun tai moottorin kanssa (eikä bensiinin). Käytännössä tätä on kuitenkin ainakin pienissä veneissä mahdotonta välttää. Meilläkin sitlootan alla kiertää yhtenäinen iso säilytystila, jossa siis luukun puolen kulmassa on lämmitin. Perämoottorin bensakanisteri on saman tilan vastakkaisessa päädyssä mutkan takana veneen perässä (etäisyyttä n. 1,5m). Lisäksi samassa tilassa on suojakotelossa yksi akku (josta myös virta lämmittimelle). Onko tässä asennuksessa joitain riskejä? Ilmeisesti wallas ottaa polttoilman tuolta sitlootan laatikosta, johon ainakin huonolla tuurilla voisi höyrystyä bensaa? Onko tällainen riski kuinka teoreettinen, koska veneemme ei mahdollista muunlaista asennustapaa, tilaa ei yksinkertaisesti ole.
- Onko myös vanhemmissa Wallaksissa jotain turvaominaisuuksia, kuten automaattinen liekinsammutus ylikuumentuessa tms
- Miten ja kuinka usein petroli Wallas kaipaa huoltoa ja minkälaista huoltoa?
- Onko pk-seudulla jokin suositeltava wallas huolto, joka voisi tulla veneelle toteamaan asennuksen oikeellisuuden ja tekemään huollon? En ole itse asentanut ko. lämmitintä, joten historia ei ole tiedossa. Lämmitin on toiminut viime kesän mukisematta, samoin talven jälkeen toimii moitteetta.
Kiitos asiallisista vastauksista. Vakuuttakaa minut, etten pala elävältä lasikuitukippoon, jotta nukkuisin yöni rauhassa.
Venelämmittimet ja turvallisuus
12
2945
Vastaukset
Wallaksessasi on ylilämpösuoja joka katkaisee polttoainesyötön ylilämpeämistapauksessa (pumppu pysähtyy. Suoja on kuitattava laitteen jäähdyttyä. Kuittausnappi on se pieni pyöreä kuminänni ulospuhallusputkien tuntumassa. On vaan vaikea nähdä riippuen onko asennus lämppärin asennus oikealle vai vasemmalle, käsikoppelolla pitäisi löytyä. Jos suoja laukeilee pitäisi syy siihen etsiä. Usein on kyse korvausilman puutteesta tai kuristuksesta puhalluspuolella.
Huoltosuositukset löytyvät Wallaksen sivustoilta.
Muihin kysymyksiisi en voi vastailla tilannetta näkemättä eikä oikein muutenkaan kun muistaa Murphyn lain...Hyvää kesää kuiteskin!Laita häkähälytin.
- WallasOnFire
Ok, eli ylilämpösuoja löytyy myös vanhemmista malleista. Ei ole minulla koskaan lauennut käytössä, eli ilmeisesti polttoilmaa saa riittävästi. Häkän muodostuminen on siis täysin mahdollista, jos palaminen on jostain syystä epätäydellistä. Pistetään siis häkävaroitin hankintaan.
Asennus on uuden Wallas 2400t:n ohjeiden mukainen, kun tuon uuden malllin ohjeet luin läpi. Eikä siellä edes ollut mainintaa akun tai moottorin / polttoaineen kanssa samaan tilaan asentamisesta. - venekatsastaja
Wallas on siitä turvallinen, että pakoputki kulkee paloilmanoton putken sisällä ja näinollen pakoputken mahdolliset vuodot tukehduttavat lämmittimen. Silti tuon putkiston kunto ja tiiviys olisi syytä aika ajoin tarkistaa purkamalla se. Pakoputki saattaa olla huonossa kunnossa imuputken sisällä. MUTTA: Wallas ottaa raittiin ilman kotelonsa ympäriltä. (siis sen ilman, jonka se työntää kajuuttaan). Siinä tilassa ei missään nimessä saisi olla mitään höyrystyimisen mhadollisuutta, sillä lämmitin työntää ne kaikki höyryt sisälle veneeseen. Lisäksi palavien kaasujen ollessa kyseessä, myös räjähdysvaara on ilmeinen. Wallaksen lämmönvaihdin on todella kuuma ja sytyttää varmasti syttymiskelpoisen vety-/polttoainehöyryseoksen. Eli varatankit pois wallaksen luota ja akun höyryt ulos laatikosta turvallisesti. Jos akku ei ole venekäyttöön tehty, vaan huohottaa vedyt ympäristöön, kannattaa se vaihtaa sellaiseen, josta jaa letkulla vetykaasut ulos avotilaan tai sitten kokonaan suljettuun malliin. Parasta olisi löytää akulle jokin muu tila..
Itse wallas saattaa ylikuumesta vain parissa tapauksessa: 1. virta katkeaa äkillisesti lämmittimeltä esim. huonon 12V liitoksen vuoksi.(onhan se kytketty suoraan akkuun!!). 2. lämminilmapuhallin pysähtyy tai sen teho heikkenee kuluneen moottorin tai sen käyttövirran katkeamisen vuoksi.
Lämmitin huoltoon ja turhat palavat nesteen pois lämmittimen luota, niin voit nukkua yöt turvallisesti.
Wallaksia huoltaa pk-seudulla Nallen venehuolto... - Matkapurjehtija
Kerroit, että pakoputken ulostulo on veneen kyljessä kuten usein myös moottoriveneissä. On syytä tarkistaa satamassa veneiden ollessa toistensa kyljessä tiukasti, että lepuuttajat eivät satu pakoputken kohdalle seurauksena vähintään lepuuttajien sulaminen pahimmillaan venepalo.
- WallasOnFire
Kiitos hyvästä vastauksesta! Wallas on kytketty suoraan akkuun. Täytyy sitten vaan aina nostaa tuo peräprutkun bensatankki ko. säilytystilasta pois, kun lämmitintä käyttää. Akku on veneakku, mutta sille ei ole mitään muuta paikkaa pienessä veneessä. Toinen akku on keulapiikissä, ja tämä toinen avotilan yhtenäisessä säilytystilassa lämppärin kanssa. Pitänee siis koittaa keksiä akun osalta ainakin turvallisempi järjestely.
Hyvää asiaa, turvallisuudesta ei ole syytä tinkiä.- pakoputkimeressä
Lämmittimen pakoputken ulostulo veneen kyljessä on vähän outo asennus purjeveneessä, koska parraslistakin käy veden alla ajoittain.
- WallasOnFire
Käy se peräpeilikin tän kokosessa, jos sellaseen keliin mennään. Tarkkailin asiaa viime kesänä, ei ota vettä pakarista ainakaan vielä n 35 kulmassa.
- EiKovinOuto
pakoputkimeressä kirjoitti:
Lämmittimen pakoputken ulostulo veneen kyljessä on vähän outo asennus purjeveneessä, koska parraslistakin käy veden alla ajoittain.
On melko yleinen asennus. Sellainen löytyy mm. Hallberg-Rassysta.
pakoputkimeressä kirjoitti:
Lämmittimen pakoputken ulostulo veneen kyljessä on vähän outo asennus purjeveneessä, koska parraslistakin käy veden alla ajoittain.
Wallas käsittääkseni suosittelee sitä. Kannenläpiasennuksessa on suurempi riski saada vettä polttimeen pakokaasuletkua pitkin, joka tuhoaa lämppärin. Itse asensin omaan veneeseeni pari vuotta sitten wallaksen kansiasennuksella, mutta laitoin lisäjalan, jolloin vesiriski on pienempi.
- söklbnäösibäowitnb
Ehdottomasti palovaroitin myös samaan tilaan kuin lämmitin. Kummallista ettei tämä ole katsatusvaatimus, vaan palovaroitin pitää olla kajuutassa. Jos lämmittimestä lähtee tulipalo nukkuessa liikkeelle on vene palanut varsin pitkälle ennekuin kajuutan varoitin hälyttää. Palovaroittimen hinta 10-15,- eur antaa hyvän hintalaatusuhteen nukkumisrauhalle.
Tuollaiset "sähköllä" toimivat polttoainelämmittimet on erittäin turvallisia oikein käytettynä ja oikein asennettuna. Omaan muistiini ei satu ainuttakaan paloa tai kuolontapaturmaa noista johtuen. Sensijaan jotain säteilylämmitinturmia on ollut. Itsekkin olen joskus meinannut poltaa itseni katallyyttilämmittimellä.
Polttoaine pumpataan palokammioon sähkökäyttöisellä pumpulla ja palokammioon puhalletaan ulkopuolelta moottorilla paloilmaa. Pumpun piirissä on mekaaninen ylikuumenemissuoja, joka on lämmönvaihtimen kuuman pään läheisyydessä. Palokammiossa on ainoastaan se määrä polttoainetta, jota kulloinkin tarvitaan. Kaikissa häiriötilanteissa polttoaineen syöttö katkeaa ja lämmitin sammuu hallitusti, tai hallitsemattomasti, jos siis sähköt otetaan lennossa pois. Mikään ei silloinkaan syty palamaan, mutta lämmitin saattaa vioittua.
Toki lämmönvaihtimen pitää olla ehjä. Viallinen lämmönvaihdin tai väärin asennettu voi päästää palokaasuja läpi putkistoon, ja se ei ole kovin suotavaa JOSKIN palokaasujen määrät on suhteellisen pieniä ja vaikka ilman sekaan sekoittuisi hieman palokaasuja, tuskin henki lähtisi.
Itse lämmittimet on turvallisia, mutta tein itse ja säästin miesten viritykset on joskus hengenvaarallisia. Pahin ongelma on ne kaverit, jotka ostaa lämmittimen ja pyrkii hyödyntämään asennuksessa kaiken mitä nurkista löytyy ja vähän ylikin. Olen törmännyt tuolla kylillä mitä ihmeellisimpiin ja uskomattomampiin patenteihin. Vuorivillaa ja rautalankaa pakoputken tiivistämiseen. Muuhun asennukseen jeesusteippiä ja nippusiteitä, sekä reikänauhaa ja peltiruuvja. Niillä saa ihmeitä aikaan
Pari tapausta on ollut, että imu ja pakokaasuletkut on laitettu ristiin. Otti paloilman ulkoa ja puhalsi pakokaasut sisälle. Yleisiä muuten: Pakoputki on viriitelty niin, että se osuu matkalla palaviin materiaaleihin, kaikki romu makaa pakoputken päällä. POlttoaineletkut vuotaa tai ne on viritelty joihinkin nurkista löytyneisiin patenttitankkeihin jeesusteipin ja nippareiden kanssa. Tee-se itse mies on ohittanu ryttyilevän ylikuumenemissuojan. Tee-se itsemies on "huoltanut" lämmittimen niin, että se valaa polttoainetta liitoksista yli ja ympärillensä...
Lista on loputon. Järjellä tehty omatoimiasennus on ihan turvallinen homma, enkä halua hyökätä tein itse ja säästin miesten kimppuun. Kumminkin noissa tulee muistaa, että ne on laitteita, jotka polttaa polttoainetta ja ovat kuumia ja niistä lähtee pakokaasuja. Järki pitää pitää mukana.
Oikein asennettu toimiva lämmitin ei aiheuta ongelmia
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sannan kirja USA:n bestseller!
"Congratulations to Sanna Marin's HOPE IN ACTION, officially a USA TODAY bestseller!" Kertoo Scribner. Mitäs persut tä14511292Yritystuet 10 mrd. vuodessa, eli yrittäjäriski valtiolla kuten kommunismissa
Pelkästään Viking Linen viinanhakuristeilyitä sponsoroidaan 20 miljoonalla eurolla vuosittain. Dieselin verotukikin on15710381- 278063
Sture Fjäder haluaa tuensaajien nimet julki
Kokoomuspoliitikko haluaa yli 800 euroa kuukaudessa tukia saavien nimet julki. Ehkä olisi syytä julkaista myös kuvat? h1986621Metsäalan rikolliset
Jokohan alkaa vähitellen kaatua kulissit näillä ihmiskauppaa harjoittavilla firmoilla.555808- 935315
Ruotsalaistoimittaja: "Sanna Marinin saunominen saa minut häpeämään"
Sanna Marinin kirja saa täyslaidallisen ruotsalaislehti Expressenissä perjantaina julkaistussa kolumnissa.....voi itku..1584503Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata
Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai314296Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi
Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas814142Maahanmuuttajat torjuvat marjanpoiminnan - "emme ole rottia"
Ruotsalaisen journalistin selvitys paljasti, miksi maahanmuuttajat kieltäytyvät työstä. Taustalla vaikuttavat kulttuuris1403698