Mitäs vikaa savolaisissa

Kertokaapa nyt ,kun aina savolaisia "mollataan" ,mistä se johtuu,kehukaa ja antakaa palautetta.

Voihan sitä vähän vertailla ja kehua sitä omaakin,miksi se nyt niin hyvä on.

Lopuksi kaikki olemme Suomalaisia.

Heimojen eroja .

90

4626

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • japanitar

No ne sanoo, että savolaiset on kieroja? Kyllä se savolainen on kuin yö ja päivä lappilaisen kanssa ainakin.

• niinhän huhu kertoo.

Kuva kierosta on tullut savolaisen "venkoilusta" vastaus ei tule suorana vaan vähän kierrellen "ottia tuota "tyyliin ja siitä on vaikea saada heti tolkkua.

Kieroutta en tunnusta ainakaan itsessäni,olen itse rehellisyys,liiankin ,olen liian suorasanainen.

Väittävät ,että vastuu jää kuulijalle,kai se niin vähän on.Miten kuulija vastauksen ymmärtää.

• etenkin on VIKA

Niin aina!
      Mutta tämä tekee uroiden mielestä
      heistä jahtaamisen arvoisia.

• ellumari

virkeänä tietokoneen edessä, vaikka "normaalisti" olisin unten mailla, tai sinne menossa.
      Minä nousen puolustamaan savolaisia ja olen puolustanut aina, vaikka eiväthän muita fiksummat mitään puolustajaa saattaisi tarvitakaan, mutta se solidaarisuus.....
      Aivan koettuna ja tosiasiana voin sanoa, ettei mukavampia ja letkeimpiä ihmisiä ole missään kuin Savossa.
      Käyn pari kertaa vuodessa kurssikaveriani tervehtimässä Kuopiossa ja kun menen siellä(Kuopiossa) torille, niin myyjät muistavat minut ja puhuvat kuin tutulleen.
      Nyt joku saattaa ajatella, että olen keljuillut siellä tai käyttäytynyt muuten sopimattomasti ja jäänyt siksi mieleen, mutta ei, kyllä savolainen on kiinnostunut ihmisistä myönteisellä tavalla, ilman sarvia ja hampaita.
      Sitten voin sanoa kun tässä jutun alkuun pääsin, että minä seurustelin savolaisen kaverin kanssa runsaat kaksi vuotta.(hän ei ollut se kelmi, josta joskus mainitsen)
      Opettelin puhumaan lähes virheetöntä savon murrettakin, mutta vaikka puhuisi mandariinikiinaa, niin ymmärretyksi tulee aivan varmasti. Nämä ihmiset tahtovat ymmärtää.
      Nyt on lopetetava, tai jos innostun , niin puhun aamuun asti.
      Kauniksi lopuksi terveisiä Savoon, laidasta laitaan, Etelä- Savosta Iisalmen taakse!

• topi

Savolaisissa on eräs valitettava puoli, joka on tunnustettava, kun on joutunut näkemään muitakin heimoja.

Niinkin eteläinen osa maata kuin Etelä-Savo, siis Mikkeli ja Savonlinna ympäristöineen, on suurelta osin suuren maaltapaon ja suoranaista kehitysaluetta. Ei kai vain ole kyseessä laiskuus ja saamattomuus siellä päin?

• topi kirjoitti:

Savolaisissa on eräs valitettava puoli, joka on tunnustettava, kun on joutunut näkemään muitakin heimoja.

Niinkin eteläinen osa maata kuin Etelä-Savo, siis Mikkeli ja Savonlinna ympäristöineen, on suurelta osin suuren maaltapaon ja suoranaista kehitysaluetta. Ei kai vain ole kyseessä laiskuus ja saamattomuus siellä päin?

Vaikea muuta todeta ,kuin minkä näkee.

Tääl on pelloiksi kuokittu,,,,kerätty kiviä.
        Kun ajelee ympäri Savoa niin peltojen vieressä usein valtavat kivikasat.
        Niillä harvoilla tiloilla missä vielä eletään,
        joka kevät on pelolla kiviä kerääviä viljelijöitä
        ja jos pellot kasvaa kiviä,suurin into on pois pyyhkäisty.
        .

Täällä on sitten vielä niin pieniä tiloja ,että ne ei pidä leivissä ihmisiä.
        Koneiden hankinta on kallista,pienet tilat eivät pysty ja tämän päivän nuori ei rupea rehkimään,niinkuin entinen sinnikäs savolainen teki.

Itse en ole leipääni hankkinut maanviljelijänä,mutta työelämässä yli 40 vuotta olleena voin vakuuttaa,että eivät ole savolaiset laiskoja.
        Tehtaat pyörivät,paperit ja muut tuotteet valmistuu,kyllä siinä työtä tehdään.
        *hymyillen*

• Anonyymi
        SkillaN kirjoitti:

Vaikea muuta todeta ,kuin minkä näkee.

Tääl on pelloiksi kuokittu,,,,kerätty kiviä.
        Kun ajelee ympäri Savoa niin peltojen vieressä usein valtavat kivikasat.
        Niillä harvoilla tiloilla missä vielä eletään,
        joka kevät on pelolla kiviä kerääviä viljelijöitä
        ja jos pellot kasvaa kiviä,suurin into on pois pyyhkäisty.
        .

Täällä on sitten vielä niin pieniä tiloja ,että ne ei pidä leivissä ihmisiä.
        Koneiden hankinta on kallista,pienet tilat eivät pysty ja tämän päivän nuori ei rupea rehkimään,niinkuin entinen sinnikäs savolainen teki.

Itse en ole leipääni hankkinut maanviljelijänä,mutta työelämässä yli 40 vuotta olleena voin vakuuttaa,että eivät ole savolaiset laiskoja.
        Tehtaat pyörivät,paperit ja muut tuotteet valmistuu,kyllä siinä työtä tehdään.
        *hymyillen*

kyllä ovat.....patalaiskoja🤣

• exR

Otsikkosi "Mitäs vikaa savolaisissa" pitikin jo kai sisällään vastauksen.
      En tunnista heimojen erityispiirteitä, en ole niitä erityisemmin pohtinutkaan. Murteesta ehkä erotan, jos ymmärrän...
      Aika vaikealukuisia murrejutut ovat, omat terminsä mitkä vain ko. henkilö tietää ja tunnistaa. Merkitykset vaihtelevat alueittain, yksi puhuu siitä ja toinen sen kestävyydestä.

Yhteenvetona siis, ei kai mitään vikaa, isompaa kuin muissakaan heimoissa?

• pohjalainen

kokemusta asumisesta savolaisten kanssa, nuorna miehenä.

Pohjalaisuuteni aiheutti heidän kanssaan ongelmia. Olin saanut opin kotona, että pitää olla rehellinen ja sanoa asiat suoraan. No, minä sanoin savostatulleille kavereilleni, kun heillä oli jotain korjattavaa vaatetuksessa (esim. tarttunut roska takin selkämykseen), että sinulla on roska takissa, ota se pois.

Tätä ei olisi saanut sanoa, sillä myöhemmin joku heistä hiprakassa otti kurkusta kiinni ja sanoi, että vittuilit meille.

Kysyin myöhemmin heiltä, miksi he niin tekivät? Vastaus oli yksinkertainen, ei niin sanota kaverille vaan sinun tulee sanoa, että on monella ollut roska takin selkämyksessä niin siitä tietää jokainen ottaa roskat pois.

• Kirsikka

Savon murre on mielenkiintoista, siinä on niitä "kiel`keäryleitä" jotka antavat aivoille somasti aktivointia.

Itse muinoin pähkäilin vanhan savolaismiehen ilmaisuja. Mikä teitä vaivaa, vastaus: "Ei tässä ole tervekään, ja minulla on ohimovaivoo," puhumattakaan kun kysyin:"Oletteko lukenut päivän lehden?" "Ei tässä ole ollut lukemattakaan.Onko tiellä kuumetta, vastaus:"Ei ole kylmäkään."

En näistä murrejutuista ole hikeä ottanut, loppujen lopuksi hauskoja kielikiemuroita, eikä niiden perusteella voi ketään mollata.

• Rituli

Niinhän se on, että kieroja ja laiskoja löytyy
      Suomen joka kolkasta.
      Olen Savon perukoilta lähtöisin ja mukavimmat
      ihmiset sieltä löytyy. Tuo Skillan on yksi
      todiste savolaisten mukavuudesta.

Istuin kerran bussissa ja viereeni istahti
      maalaismiehen näköinen pappa.

Aloin hälle juttelemaan kevään kauneudesta.
      Hän katsoi minua kerran ja toisenkin kerran.
      Sanoi sitten: "Oon kaks viikkoo ollu Helssingissä
      eekä kukkaa oo sanonu yhtää ylimiärästä sannoo.
      Työ sitä että oo täkäläisiä?"

Keroin olevani kotoisin Savosta.
      Hänpä siinä sitten ihmettelemään, että on se kumma
      kun saman heimon ihminen löytyy tuosta vierestä ja
      saa sentään jonkun sanan vaihtaa.

Minulla oli oikein hyvä olo jälkeenpäin. Minusta
      tuntui, että pappa lähti bussista ihan hyvillä
      mielin.

Niin että se meistä savolaisista.

• keuruu

sitä mieltä, että olisi saanut jäädä tekemättä tuo Pönttövuoren tunneli aikoinaan. Sieltähän savolaiset pääsivät tänne Suomen puolelle.

• ellumari
        keuruu kirjoitti:

sitä mieltä, että olisi saanut jäädä tekemättä tuo Pönttövuoren tunneli aikoinaan. Sieltähän savolaiset pääsivät tänne Suomen puolelle.

ja se mielipide on hyvä tuoda julki kun on niin suoraluonteinen Keskisuomalainen.
        Mikäpä siinä.
        Savolaisen miehen kanssa avioitunut Etelä-Suomesta kotoisin oleva kurssikaverini sanoi, että savolaisuuteen sisälle päästyään, on helppoa tulla toimeen miehensä heimoon kuuluvien kanssa.
        Minäkin olen monta kertaa kokenut sellaista mielenkiintoista salaperäisyyttä ja asioiden ilmaisemista vähän kiertoteitse, mutta ei sillä pahaa tarkoiteta.
        Minua ei ainakaan enää ärsytä kun kysyn torin laidassa bussikuskilta, että meneekä tämä bussi Männistöön ja saan kolmannella kerralla selventävän vastauksen.
        Ensin bussinkuljetteja sanoo "kaetpa se männöö" toiseen kysymykseen hän vastaa:"suattaapa se männä sinnennii." Kolmanella kerralla:"Lähtöö tuossa kolomen minutin piästä."

• jo kaukaa toisensa ja niinkuin huomattiin,osataan ainakii kehua toisiamme.
        Ritulillakin tuo järki juoksee,huomasi semmonstakin,mitä en edes peilistä katsoen ole huomannut.

Ei vaineskaa,mukavahan minä olen ja kun minä oon mukava,niin miten mukava tuo Ritulu onkaan ja
        siitä se kehu jatkuu,,,,,,

• Rituli
        keuruu kirjoitti:

Kyllä Suomenniem oes paljo, paljon kööhempi
        iliman meetä savolaesia.
        Monen monta kaskua oes jiännny kuulematta.
        Meeltähän ne on Puavo Lipponen ja Ierikka Liikanen
        tänne piäkaapunki seuvulle ilimestynneet.

Oespa monta haaskoo juttua politiikasta poes
        iliman Puavoo.

Kyllä minä tykkeen karjalaesistakkii. Mukavia
        ilosia immeesiä ovat.

Uskon minä, että siellä Keuruullakkii löötyy
        mukkiinmeneviä immeesiä.

Mitä sitä jootavoo molloomaan kettään. Samallaisia
        pulliaisia ollaan. Ee kannata nokkoosa nostoo
        kovin korkeelle.

Terveesiä vuan sinne Keuruulle!

Niin SkillaN ja Ellumari, sammoo mieltä oon.
        Savostakkii löötyy meleko hulupakoita Suomen
        kansalaesia.

• Anonyymi

savolaiset mukavia:D umpikieroja ja patalaiskoja savolaiset ovat. erään tuttavani sukujuuret ovat savossa ja kyllä hänessäkin laiskuus paistaa, vaikka syntyperäinen espoolainen onkin. aina pitää levätä ja joka asiaan tarvitaan apua. ja oikea syy avun tarvitsemiseen on se, että itse ei tarvitsisi tehdä, vaan toiset tekevät. pääkaupunkiseudulla on suomen hienoimmat ihmiset!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

savolaiset mukavia:D umpikieroja ja patalaiskoja savolaiset ovat. erään tuttavani sukujuuret ovat savossa ja kyllä hänessäkin laiskuus paistaa, vaikka syntyperäinen espoolainen onkin. aina pitää levätä ja joka asiaan tarvitaan apua. ja oikea syy avun tarvitsemiseen on se, että itse ei tarvitsisi tehdä, vaan toiset tekevät. pääkaupunkiseudulla on suomen hienoimmat ihmiset!

savolaiset myös inttävät vastaan ja kuvittelevat olevansa joka asiassa oikeassa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

savolaiset myös inttävät vastaan ja kuvittelevat olevansa joka asiassa oikeassa

tuttavani ei esimerkiksi saa tehtyä ruokaa itse, vaan tilaa valmiina ettei tarvitse mitään tehdä. jos esimerkiksi olemme mökilläni porukalla, hän vetäytyy taka-alalle, jos jotakin pitäisi tehdä😂 ohjeita kyllä tulee, miten jokin pitäisi tehdä😆 esimerkiksi piti isompi oksa kantaa syrjemmälle niin kyllä kertoi, miten pitää viedä, mutta todella vaikeaa oli ottaa oksan toisesta päästä kiinni😄 hän ei myöskään pahemmin harrasta liikuntaa, kun pitää levätä. tässä aivan loistavia esimerkkejä savolaisesta laiskuudesta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

hän myös jankuttaa turhanpäiväsistä asioista eikä hyväksy muiden mielipiteitä. kuvittelee olevansa asiassa kuin asiassa oikeassa. jälleen yksi savolainen piirre. antaa neuvoja joka asiassa, mutta itse eibtee mitään. toinen savolainen piirre.....piällysmies:D

• Hili(ma)kka

Tulin kahtelemmaan pitkästä aekoo palstan kirjotuksia ja tämä savolaesuusasia oekeesti kolahti!
      Minä oun savolaenen, ihan oekeesti su(d)(tt)eettisavolaenen, monen sukupoloven takkoo. Minä tykkeen savolaesuuvestani. Mielestäen oun joustava, ymmärtäväenen, salliva, kärsivällinen (toevottavasti en liian pitkäpiimänen!), älykäs (ymmärrän ((aenakii omasta mielestäen)) het mistä on kysymys!), aena ajan tasalla, onpa kyse politiikasta, oman kaopungin asijoetten hoetamisen tärkeösjärjestyksestä, kulttuuripalaveluista, vähemmistöjen tarpeista, Kaopunginkirjaston naesten vessan sanneeromisesta sillä tavalla, että sinne ei tarviis männä perruuttamalla ja ehtiä pyllypaperia hankalasti takavasemmalta käsvarttaan nuljauttamatta.
      Muuten - haluan antoo Mlin kirjastolle erityiskiitoksen noppeesta uutuuskirjojen kierrätyksestä. Kyllä kahessa viikossa ehtii hyvin kirjan lukkee, ja seoroova tillooja sua sen sitten tuas ajallaan. Ite onneton en ou aena pystyny nouvattammaan aekataoluja ja maksanu sitten myöhästymissakkoja. On niissä kuitennii ollunna se hyvä asia, että sakkomaksuilla kirjastoon on hankittu uutta materiaalija.
      Tässäpä tulikii enimpiä mielessä pyörineitä asioeta. En taeja jaksoo tarkistoo ennee oekeenkirjotusta eli "tul mitä tul!"
      Ihan tähän loppuun rohkenen vielä toevoo, että juuri Sinä, ehottomasti vappaa ja tupakoematon huumormies, ottaesit minnuun yhteyttä. Miksi? Jospa Sinäkii oesit kiinnostunut mielikuvituksesta, toevottavasti elokuvista, kävelyistä, ehkä teatterista ja joutenolosta JA ehottomasti yhteisestä sapuskanlaetosta!
      Herranpieksut, kyllä tämä nyt tuntuu ihan ouvolta ja kamalan uskaliaalta - asettoo nyt tällä tavalla ihtesä esille! MUTTA - rohkenen kahtoo mitä tapahtuu, ja jos tapahtuu, tapahtukoon!
      Parraen terveisin ja Jouluva outellen Hili(ma)kka.
      PS. Ystävämme Lyyli kertoi olevansa poissa 12.12. saakka. Voe miten outan ja varmasti hyvin monet muut, hänen tuloaan palstalle!
      PPS. Selemamme on pitkällä matkalla ettäällä, voe kun saesimme pian kuulla hänennii reissuistaan!
      PPPS. "Joutenololla" tarkotan semmosta aekoo, mikä jiä jälelle, kun "tehokas aeka", totistetusti 20-30 minuuttia on vähennetty tunnista. Tämän ajatuksen mukkaesesti aekoo riittää vaekka mihinkään!

Mänkin yllättävän kaovan näetten asijoetten esille tuomiseen! Toevottavasti ies joku ymmärtää, mittee tahoen sannoo. Siksipä ounnii niin rohkee, että jätän samantien meiliosoitteeni.
      Toevon mahollisimman monellaesta pallaotetta osotteeseen:
      Hili(ma)kka
      [email protected]

• siinä sitä vasta naisepuolta,ois miehellä lokosat päivät ,ku Hili(ma)kkaa yhtys.
        Ei tuoho juurkaa ossoo mitä lisätä,mutta kyllä minäi liki yhtä fiksu oon ja ikkeekii taitaa kertyä vähä enemmä.
        Eikös se jonniilaine sananlasku sano,että vanhassa vara parempi.
        Jos nyt niitä miehenpuolia rutkasti Hili(ma)kkalle kertyy,niin ei huolta,vastaaottoo on tiellä nuapurkaapunnissa,ei nyt iha hukkareissua tarvii tehä,kahvit ne kiehuu tiälläi.

Voiha se olla niinnii,että nämä savolaiset ukonköriläät vähä niiku ruppeevat kahtelemmaa ,
        jotta mikä miehe vilinä se nyt koitti,mutt kahtokoot,oisvat aikanaa pitäneet huolen.
        Enpähä nyt enempee ihteeni ruppee kaupittelemaa,Hili(ma)kka pitemmä korren vettää kuitennii,mutta myö ollaa hyvi soliraattisia ihmisiä, minä sitte korjoon jälelle jiäneet.

Hyvvee jatkoo vua minultakkii.

• señora lyyli

kuka nyt vois sannoo pahhaa sannaa savolaisista ko tämän kirjotuksen lukkee. miun kummityttöin hili(ma)kka on oikia helmi luonteeltaa, jotta ihme et hää viel vappaana kulkeekin.jospa hää on niin vikkelä kintuistaa;)) ettei ole osunu kohalle kiinniottajaa.

tykkään kovasti savolaisista ,heiän huumoristaa,se on sitä parasta joka saap nauramaa kippurassa.ossaan lukkee sitä sujuvast vaikken ossaa puhhuu.

jos taitasin, niin sitähän mie haastasin niin suosio olis taattu. savon murre on myös hyvä naamari, sitä ko puhhuu niin ihmiset ei huomaa vaik ois allapäin tai murheissaa.

sen takkii huoliaa ei passaa alkaa puhhuu savoksi, ihmiset vaa herkeisi nauramaa.

terveisiä kaikille savolaisille ja eritoten hili(ma(kalle.

juna vislas jo pois kouvolasta
        ja se jyskyttel kuopioon päin
        vaunun sillalla yhtä tyttö last
        mie jotessain jututtammaa jäin
        niin kaunis oli ilima
        mutta kauniinpi oli hilima
        ja hempeesti helmat sillä tuulessa heilahtel
        oi oi kun sais tuntee nuo tuhannet tunteet jotka
        sillon mun syömmessäin ailahtel.
        terveisin lyyli

• pölhö
        señora lyyli kirjoitti:

kuka nyt vois sannoo pahhaa sannaa savolaisista ko tämän kirjotuksen lukkee. miun kummityttöin hili(ma)kka on oikia helmi luonteeltaa, jotta ihme et hää viel vappaana kulkeekin.jospa hää on niin vikkelä kintuistaa;)) ettei ole osunu kohalle kiinniottajaa.

tykkään kovasti savolaisista ,heiän huumoristaa,se on sitä parasta joka saap nauramaa kippurassa.ossaan lukkee sitä sujuvast vaikken ossaa puhhuu.

jos taitasin, niin sitähän mie haastasin niin suosio olis taattu. savon murre on myös hyvä naamari, sitä ko puhhuu niin ihmiset ei huomaa vaik ois allapäin tai murheissaa.

sen takkii huoliaa ei passaa alkaa puhhuu savoksi, ihmiset vaa herkeisi nauramaa.

terveisiä kaikille savolaisille ja eritoten hili(ma(kalle.

juna vislas jo pois kouvolasta
        ja se jyskyttel kuopioon päin
        vaunun sillalla yhtä tyttö last
        mie jotessain jututtammaa jäin
        niin kaunis oli ilima
        mutta kauniinpi oli hilima
        ja hempeesti helmat sillä tuulessa heilahtel
        oi oi kun sais tuntee nuo tuhannet tunteet jotka
        sillon mun syömmessäin ailahtel.
        terveisin lyyli

sillä harvoin tulee pitempään totta, teidän ketjuissanne.

• pölhö (aito)
        pölhö kirjoitti:

Joku törkimys yrittää ratsastaa minun menetetyllä maineellani. Pyydäpäs anteeksi!

• pölhö
        pölhö (aito) kirjoitti:

Joku törkimys yrittää ratsastaa minun menetetyllä maineellani. Pyydäpäs anteeksi!

jos loukkasin.

• pölhö(aito)
        pölhö kirjoitti:

jos loukkasin.

Mutta jomman kumman on vaihdettava nikkiä. Teenkö minä sen, jos haluat pitää kyseenalaistetun maineeni? Palkinnot otan tietenkin itse, myös sinun!

• Tutkailijan Tutkailija
        pölhö kirjoitti:

ihan itsensä Hajupoika alias Kaidepuu alias
        Tutkailija jne.

• Pirre*
        SkillaN kirjoitti:

siinä sitä vasta naisepuolta,ois miehellä lokosat päivät ,ku Hili(ma)kkaa yhtys.
        Ei tuoho juurkaa ossoo mitä lisätä,mutta kyllä minäi liki yhtä fiksu oon ja ikkeekii taitaa kertyä vähä enemmä.
        Eikös se jonniilaine sananlasku sano,että vanhassa vara parempi.
        Jos nyt niitä miehenpuolia rutkasti Hili(ma)kkalle kertyy,niin ei huolta,vastaaottoo on tiellä nuapurkaapunnissa,ei nyt iha hukkareissua tarvii tehä,kahvit ne kiehuu tiälläi.

Voiha se olla niinnii,että nämä savolaiset ukonköriläät vähä niiku ruppeevat kahtelemmaa ,
        jotta mikä miehe vilinä se nyt koitti,mutt kahtokoot,oisvat aikanaa pitäneet huolen.
        Enpähä nyt enempee ihteeni ruppee kaupittelemaa,Hili(ma)kka pitemmä korren vettää kuitennii,mutta myö ollaa hyvi soliraattisia ihmisiä, minä sitte korjoon jälelle jiäneet.

Hyvvee jatkoo vua minultakkii.

tiälläkö ne savolaise kehhuu kilivan ihtteesä! Miekun oun ollu tuolla vähä nuoremppiin puolella ja jotennii oun tuntena ihten orvoks kun kukkaa ei oikkeen ossoo huasttookkaa.
        On se niinnii, että ei ois muutennii.

• pohjalainen

mitä vikaa pohjalaisessa on? Kyllä hyviäkin puolia saa retostella.

• pohjalaisissa.
        Kaik oomma hyviä ,mutta savolaiset vaan on aina "hampaissa"

Nyt mulle ei tullut selväksi oletko niitä "puukkojunkkareiden" jälleläisiä,vai Lapinpoika juurta noitain.

Joka heimolla hyvät ja huonot puolet ,kuuluja oli pohojalaiset (tuliko oiken) junkkarit,samoin velhojen ja noitien Aslakit.
        Joulupukkikin sieltä Korvatunturilta.
        Puukoista tunnetaan pohjanmaa.
        Monimuotoinen on suomen kansa.

• pohjalainen
        SkillaN kirjoitti:

pohjalaisissa.
        Kaik oomma hyviä ,mutta savolaiset vaan on aina "hampaissa"

Nyt mulle ei tullut selväksi oletko niitä "puukkojunkkareiden" jälleläisiä,vai Lapinpoika juurta noitain.

Joka heimolla hyvät ja huonot puolet ,kuuluja oli pohojalaiset (tuliko oiken) junkkarit,samoin velhojen ja noitien Aslakit.
        Joulupukkikin sieltä Korvatunturilta.
        Puukoista tunnetaan pohjanmaa.
        Monimuotoinen on suomen kansa.

minä olen eteläpohjanmaalta ja oikeita puukkojunkkareiden sukulaisia, alenevassa polvessa. Jos on savolaisista ennakkokäsityksiä niin niitä on meistä pohjalaisista myös.

Menemme minne tahansa niin epävarmasti katsotaan, missä se puukko on miehellä. Kuitenkin savossa olen tavannut miehillä enemmän puukkoja, kuin pohjanmaalla.

Huumori kukkii kummankin heimon alueella, mutta se huumori on erillaista savossa ja pohjanmaalla. Ihmiset eivät hymyile savossa pohjalaisen huumorille ja päinvastoin.

Mistä se johtuu on jo eri asia.

• ullapulla
        pohjalainen kirjoitti:

minä olen eteläpohjanmaalta ja oikeita puukkojunkkareiden sukulaisia, alenevassa polvessa. Jos on savolaisista ennakkokäsityksiä niin niitä on meistä pohjalaisista myös.

Menemme minne tahansa niin epävarmasti katsotaan, missä se puukko on miehellä. Kuitenkin savossa olen tavannut miehillä enemmän puukkoja, kuin pohjanmaalla.

Huumori kukkii kummankin heimon alueella, mutta se huumori on erillaista savossa ja pohjanmaalla. Ihmiset eivät hymyile savossa pohjalaisen huumorille ja päinvastoin.

Mistä se johtuu on jo eri asia.

kun minun isäni on eteläpohjanmaalta,Peräseinäjoelta , ja olen aina tykännyt että Lappalaiset ovat eri ,kun pohjalaiset .Joulupukkikin on lapista .

• pohjalainen
        ullapulla kirjoitti:

kun minun isäni on eteläpohjanmaalta,Peräseinäjoelta , ja olen aina tykännyt että Lappalaiset ovat eri ,kun pohjalaiset .Joulupukkikin on lapista .

kastia. Peräseinäjokiset ovat niitä Eteläpohjalaisia ja aitoja junkkareiden sukulaisia, alenevassa polvessa. Ei heissä ole "nunnukan" häivääkään.

Lappilaiset erottuvat meistä selkeästi jo jalkojen lenkouden perusteella.

• exR
        pohjalainen kirjoitti:

kastia. Peräseinäjokiset ovat niitä Eteläpohjalaisia ja aitoja junkkareiden sukulaisia, alenevassa polvessa. Ei heissä ole "nunnukan" häivääkään.

Ihan suorasäärisiäkin lappalaisia. Etteivät vaan olisi olleetkin jotain mutantteja?

• pohjalainen kirjoitti:

tunne lappilaista ,en juuri pohjalaista,mutta eroista olen kuullut.
        Kirjoitellut olen joskus pohjalaisen kanssa,sanovat ,että sanojensa mittaisia,enpä tiedä,taitaa löytyä sieltäkin "sanansa " syöjiä.

Lappalaisista olen vain kuullut,jalkojen"lenkoudestakin",pitäneekö sekään paikkaansa,paljonhan sitä puhutaan.

Lapua on kai sitä aitoa pohjamaata,siellä on ollut sukulaisia,nyt haudassa siellä.

Kyllä näitä puutteitakin löytyy ,jos sitten hyveitäkin,mutta kai yhtä mieltä ollaan ,heimojen välejä ei pitäisi huonontaa,rikkauttahan tämä on.

• pohjalainen
        SkillaN kirjoitti:

tunne lappilaista ,en juuri pohjalaista,mutta eroista olen kuullut.
        Kirjoitellut olen joskus pohjalaisen kanssa,sanovat ,että sanojensa mittaisia,enpä tiedä,taitaa löytyä sieltäkin "sanansa " syöjiä.

Lappalaisista olen vain kuullut,jalkojen"lenkoudestakin",pitäneekö sekään paikkaansa,paljonhan sitä puhutaan.

Lapua on kai sitä aitoa pohjamaata,siellä on ollut sukulaisia,nyt haudassa siellä.

Kyllä näitä puutteitakin löytyy ,jos sitten hyveitäkin,mutta kai yhtä mieltä ollaan ,heimojen välejä ei pitäisi huonontaa,rikkauttahan tämä on.

eri heimojen ja murrealueiden runsautta.

Joskus koulutustilaisuuksissa, kun meitä on eri puolilta maata kokoontunut on tosiaan hauskaa kuunnella lievää murretta mutta onneksi tuo TV:eeeeeeee on lieventänyt eroavaisuutta.

Oikein vanha murre ei avaudu kaikille ja on monesti häiritsevä tekijä kanssakäymisessä.

• hämäläinen
        pohjalainen kirjoitti:

Joskus koulutustilaisuuksissa, kun meitä on eri puolilta maata kokoontunut on tosiaan hauskaa kuunnella lievää murretta mutta onneksi tuo TV:eeeeeeee on lieventänyt eroavaisuutta.

Oikein vanha murre ei avaudu kaikille ja on monesti häiritsevä tekijä kanssakäymisessä.

Murteet kuvaavat myös ihmisten luonnetta. Pohjalainen murre tuo esille jäykkyyden, savon lupsakkuuden, varsinaissuomalainen vakavuuden, hämäläiset miettivät, karjalan murre välittömyyden ja iloisuuden. Salmin murretta on ilo kuunnella, miellekuvat ovat tosi värikkäitä.
        Esim. olen kahvi rikas - pitää kahvista. Osa Raamatusta on käännetty Salmin murteelle.

• pohjalainen kirjoitti:

ei anna aikaa"suomennuksille"ja joskus tuottaa
        vaikeuksia ymmärtää murteen vuoksi ,itse asiaa.
        On todella vaikeaa ymmärtää esimerkiksi Rauman murretta , karjalasta Salmilaista ja stadin langikin on hebreaa,niitä osaamattomille.

Yksittäiset sanatkin harhauttavat ,esimerkkinä,minä tapan itikoita,te lypsätte .
        Itikat rakastavat minua ja minä suorastaan vihaan.
        (siis savolaiset)

Joskus,kun kuuntelen aito savolaista jo vähän minustakin vanhempaa jutustelua,täytyy sanoa,että kyllähän se sellaista lottuutusta on,,,,,mutta luonne onkin toinen juttu.

• hämäläinen kirjoitti:

Murteet kuvaavat myös ihmisten luonnetta. Pohjalainen murre tuo esille jäykkyyden, savon lupsakkuuden, varsinaissuomalainen vakavuuden, hämäläiset miettivät, karjalan murre välittömyyden ja iloisuuden. Salmin murretta on ilo kuunnella, miellekuvat ovat tosi värikkäitä.
        Esim. olen kahvi rikas - pitää kahvista. Osa Raamatusta on käännetty Salmin murteelle.

minulla on kirjeenvaihto ystävä, ja täytyy sanoa ,että joskus kun puhelimessa puhumme, jään toiseksi.
        Se hämäläisestä hitaudesta.
        Turkulaiset ovat sitten oma lukunsa kuulema myös.

• pohjalainen
        hämäläinen kirjoitti:

on ulkopuoliselle vaikea tehtävä. Meitä sanotaan jäyhäksi ja jäykäksi mutta pohjalainen huumori ei vain avaudu ulkopuoliselle.

Se huumori kukkii pohjalaisella, vaikka hymy ei nouse suupieleen. Meillä se huumori on piilotettu keskusteluun ja kutkuttava hauskuus otetaan vastaan totisena, koska turha nauraminen ja itkeminen on pohjalaiselta kielletty. Se, että emme naura avoimesti aiheuttaa monesti käsityksen totisuudesta.

Itsensä kehuminen on esimerkiksi aina pohjalaisella huumoria mutta hymyn puuttuminen harhauttaa kuulijan uskomaan, että totinen ukko puhuu.

• sönkkö
        pohjalainen kirjoitti:

on ulkopuoliselle vaikea tehtävä. Meitä sanotaan jäyhäksi ja jäykäksi mutta pohjalainen huumori ei vain avaudu ulkopuoliselle.

Se huumori kukkii pohjalaisella, vaikka hymy ei nouse suupieleen. Meillä se huumori on piilotettu keskusteluun ja kutkuttava hauskuus otetaan vastaan totisena, koska turha nauraminen ja itkeminen on pohjalaiselta kielletty. Se, että emme naura avoimesti aiheuttaa monesti käsityksen totisuudesta.

Itsensä kehuminen on esimerkiksi aina pohjalaisella huumoria mutta hymyn puuttuminen harhauttaa kuulijan uskomaan, että totinen ukko puhuu.

ja jos vielä lisäät viimeiseksi sanaksesi valitettavasti, niin siitä viestistä on hymy kaukana, valitettavasti.

• mitään vikaa ei kenessäkään ,tai sitten kaikissa.

Olisi pitänyt laittaa,mikä ärsyttää savolaisisissa.

Niin monia viestejä olen lukenut,missä tuodaan savolaisista kielteisiä asioita.
      Minusta niin rumaa ,kun sanotaan "viäräleuka akoiksi" kun katselen ei täällä sen kummempia ,kuin muuallakaan."naurattaa"

Mistähän tämäkin nyt sitten johtuu,täältä on lähtenyt monia,monia jukiksiksi päässeitä,puolustavat savolaista luonnekuvaa hyvin.

Löytyisikö syitä mistä voisi johtopäätöksiä tehdä "mollaamiseen" vai onko se vain sitä ,että "piällysmies" on se ärtymys.

• Anonyymi

En tunne Savolaisia. Asun pääkaupunki setu.Ei mitään siteitä savoon.Ei mielipidettä silloin Savolaisista. Hyvää pääsiäistä ITÄ-Helsingistä noita akka

• Anonyymi

ei kannatakaan tutustua:D

• Anonyymi

Vittumaisia ihmisiä.

Tosin ite luulevansa olevansa oikeinkin hauskoja huumoriveikkoja, oikein spede pasasia. Seinänaapuri savosta, ensin oletin snadin vittuilun olevan vaan jonkinlaista savolaista huumoria, mutta olen tullut tulokseen, se ihan oikeasti vittuilee koko ajan ja koittaa peittää sitä savolaisen huumorin taakse,

Meillä pohjanmaalla sentään vittuillaan ihan tosissaan ja mahdollisimman ilkeästi.

=DW=

• Anonyymi

Jokaisessa heimossa on omat junttinsa.

• Anonyymi

jos on syntyny savossa ja asunu 50v pääkaupungissa, silloin ei voi olla savolainen

• Anonyymi

Aina täytyy ottaa huomioon savolaisen kanssa keskustellessa, että vastuu on kuulijalla.

• Anonyymi

"Aina savolaisia mollataan". No ei mollata. Vain jotkut mollaa.
      Savolaiset on leppoisia ja mukavia ihmisiä. Piukkapipot on kateellisia niille.

• Anonyymi

Kyllä mullakin on semmonen käsitys että savolaisia ei mollata vaan hyväntahtoisesti kiusoitellaan.
        Siilivain

• Anonyymi

Kyllä kaikkiin heimoihin mahtuu mukavia ja vähemmän mukavia ihmisiä, ei yhden "seinänaapurin" sanomisten perusteella voi tehdä yleistyksiä :)

• Anonyymi

Juntit tuli 60-luvulla Salpausselän takaa :(

Skäribo

• Anonyymi

Kukaan ei ole saanu valita missä syntynyt...edes savolainen.

Onnellinen tai miten ottaa, " vastuu jää kuulijalle "

Pertikki

• Anonyymi

Savolaiset on huippukivoja ! Menkääpäs Satakuntaan, ynseämpiä ihmisiä ei ole.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Savolaiset on huippukivoja ! Menkääpäs Satakuntaan, ynseämpiä ihmisiä ei ole.

pitää paikkaansa tuokin......yhtä ylimielisiä kuin turkulaiset

• Anonyymi

Ite oon Savosta. Ja savolaisuus on parasta. Missään ei suap naaraa samalla tavalla. Elämä olis vuan pilalla ilman Savoa ja savolaisia. Yhtä ilotulistusta koko elämä.

• Anonyymi

mun elämä nimenomaan olisi pilalla, jos savossa pitäisi asua

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

mun elämä nimenomaan olisi pilalla, jos savossa pitäisi asua

Kylläpä pienestä piloille menee. Muuta siis vaikkapa Ukrainaan, niin osaat panna asiat ja jutut edes jonkinlaiseen järjestykseen. - Nm. Yksinkertaisuuden ylistys

• Anonyymi

Miten on, voi olla ettei ole

• Anonyymi

Tuntemani savolaiset ovat kieroja, valehtelevia, väkivaltaisia, likaisia juoppoja, joista ei kyllä mitenkään saa ”lupsakoita savolaisia”!

• Anonyymi

Mitä kommenttisi kertoo sinusta? - Nm. Nuku yöllä, uni putsaa aivoja

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä kommenttisi kertoo sinusta? - Nm. Nuku yöllä, uni putsaa aivoja

Kertoo ehkä sen, että tuntemani savolaiset ovat juuri sellaisia, kun kirjoitin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä se kertoo sinusta, oletko savolaista parempi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä se kertoo sinusta, oletko savolaista parempi.

Ei ole kyse paremmuudesta, vaan savolaisuudesta!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ehei, sinä et tunne ainuttakaan savolaista etkä ketään muutakaan niiin hyvin, että voisit kertoa muille, millaisia he pohjimmiltaan ovat. - Nm. Tunnetko edes itseäsi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ehei, sinä et tunne ainuttakaan savolaista etkä ketään muutakaan niiin hyvin, että voisit kertoa muille, millaisia he pohjimmiltaan ovat. - Nm. Tunnetko edes itseäsi

Jos en ”tuntisi”, niin en tietäisi millaisia todellisuudessa ovat! Enkä halua tuntea yhtäkään savolaista!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos en ”tuntisi”, niin en tietäisi millaisia todellisuudessa ovat! Enkä halua tuntea yhtäkään savolaista!

Well, sehän on oma mokasi. - Nm. Hah

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Well, sehän on oma mokasi. - Nm. Hah

Äls muuta virka! Olin parikymppiseksi sitä mieltä, että kaikki ovat samanarvoisia. Törmättyäni savolaisiin totesin, ettei niin suinkaan ole. Olisi pitänyt heti ovelta kääntyä! Enhän ymmärtänyt edes heidän kieltään. Sellaista mongerrusta, ettei selvää saanut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Äls muuta virka! Olin parikymppiseksi sitä mieltä, että kaikki ovat samanarvoisia. Törmättyäni savolaisiin totesin, ettei niin suinkaan ole. Olisi pitänyt heti ovelta kääntyä! Enhän ymmärtänyt edes heidän kieltään. Sellaista mongerrusta, ettei selvää saanut.

Kielen vieäntäminen ja kieäntäminen on mukavaa. Teen sitä itsekin, vaikken ole savolainen, vielä vähän aikaa sitten kesäsellainen kylläkin. - Nm. Tarttuvaa "mongerrusta"

• Anonyymi

Tuntemani savolaiset, itse mukaan lukien, ovat nokkelia, sanavalmiita nopeita ja heillä on tilannekomiikka hallussa. Muut suomalaiset on hitaampia hoksaaman asioita. Savolaisia yhdistää oma huumorinsa joka ei taida muille aueta kun immeiset ei näe asiayhteyksiä samalla viissiin. Ei ole asiaa mistä ei vitsinpoikasta saisi.

• Anonyymi

Just.

Luettelit aika hyvin savolaisuuden piirteet, joitten takia en pidä teikäläisistä. Luettelemasi asiat ovat nimittäin savolaisten omia käsityksiä itsestään, ei muiden. Nokkeluus tarkoittaa näsäviisautta. Sanavalmius tarkoittaa liian nopeaa puhumista. Tilannekomiikka ratkoittaa täudellistä tilannetajuttomuutta. Muiden hitaus tarkoittaa muiden harkitsevaisuutta ja pidättyväisyyttä. Huumorintaju sinällään on jokaisen oma asia, mutta totta on, savolaisten huumoria ei pidetä huunorina ollenkaan. Aukeamisesta olen mieltä, hoetaan itsestään selvyyksiä, mihin ei kannata mitään edes kommentoida. Asiayhteydet ovat siis pahasti hakoteillähuumorin ja asian välillä. Sitäpaitsi on olemassa asioita, mitkä eivät sovi vitsinpoikasiksi.

Listastasi jäi mainitsematta omakehu, valtava itserakkaus, todella suuret luulot omasta älykkyydestään ja toisten yläpuolelle itsensä nostaminen.

=DW=

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Just.

Luettelit aika hyvin savolaisuuden piirteet, joitten takia en pidä teikäläisistä. Luettelemasi asiat ovat nimittäin savolaisten omia käsityksiä itsestään, ei muiden. Nokkeluus tarkoittaa näsäviisautta. Sanavalmius tarkoittaa liian nopeaa puhumista. Tilannekomiikka ratkoittaa täudellistä tilannetajuttomuutta. Muiden hitaus tarkoittaa muiden harkitsevaisuutta ja pidättyväisyyttä. Huumorintaju sinällään on jokaisen oma asia, mutta totta on, savolaisten huumoria ei pidetä huunorina ollenkaan. Aukeamisesta olen mieltä, hoetaan itsestään selvyyksiä, mihin ei kannata mitään edes kommentoida. Asiayhteydet ovat siis pahasti hakoteillähuumorin ja asian välillä. Sitäpaitsi on olemassa asioita, mitkä eivät sovi vitsinpoikasiksi.

Listastasi jäi mainitsematta omakehu, valtava itserakkaus, todella suuret luulot omasta älykkyydestään ja toisten yläpuolelle itsensä nostaminen.

=DW=

Komppaan! Hienosti osasit suomentaa yhden heimon luulon ja käsityksen itsestään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Just.

=DW=

Olet juuttunut omiin käsityksiisi ihmistä joita et edes tunne. Ei toispaikkakuntalainen voi arvostella muiden ominaisuuksia kuin omasta näkökulmastaan. Toiset vain ovat luonnostaan sopeutuvaisempia muiden tapoihin ja ominaisuuksiin, eivät ota niitä niin hirveän vakavasti ja moittivasti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Just.

=DW=

Just,just. Kateus, ilkeys ja pahansuopuus kukoistavatkin muualla Suomessa paitsi Savossa, heh. Heiän hyväntuulisuuteen ei nuo sanat uppoa. Poikkeuksia tietysti löytyy kaikista ihmisistä.

• Anonyymi

Ihmisiä monenlaisia, olen ihmetelly hitaita, jäykkiä ja liian totisia ihmisiä. Syy lienee siinä kun synnyin Savossa ja elin lapsuuteni. Oi niitä aikoja, muistan kaiholla, vieläkin tulen iloiseksi niitä aikoja muistelen 😊

• Anonyymi

Mollaatte savolaisia. Mut savolaisia eikun naurata moinen. Heistä ei saa otetta. Ovat liian hyväntuulisia eivätkä jaksa loukkaantua mistään. Ku ymmärtävät et muut kadehtii heidän ilmiömäistä selviytymistaitojaan elämässä. Hehe.

• Ei kaikki savolaiset kuten ei pohjalaisetkaan ole samanlaisia.
      Olen syntynyt Etelä-Pohjanamaalla, elänyt elämästäni suuren osan Savo-Pohjois-Karjalan rajalla.
      Sukuni on Pohjalaisia. Kun täällä Itä-Suomessa asuu pidempään niin ero lähes poistuu. ainakin omasta mielestä.
      Olen kyllä kuullut että olen erilainen, kai sitä ei itse huomaa.

• Anonyymi

Ehkä joskus kauan sitten, kun ihmiset ovat eläneet syntysijoillaan on niitä tapoja tullut. Ei ollut autoja, junia jne. Hevospelillä naapurikyliin.
      Sitten, kun tuli radio ja varsinkin tv:n tulo alkoi avartamaan. Nyttemmin digiaikana saamme kaiken haluamamme tiedon hetkessä.
      Murteet laventuneet, tullut yhteinen puhekieli.
      Perinteitähän toivon mukaan vaalitaan maakunnissa.
      Niin, en usko, että savolaisuus on luonnekysymys. Tapakysymys kuin missä tahansa muualla.
      Mukavia, vähemmän mukavia ja ilkeitä ihmisiä löytyy kaiķkialta.

• Anonyymi

Kyllä täytyy sanoa, että savolaiset eroaa vaikka pohjalaisista tai länsirannikon ruotsalaisista tai hitaista hämäläisistä. Nokkelia ja sanavalmiimpia rääväsuita kuin muualla. Heille ei pärjää toispaikkakuntalainen vaikka kuinka yrittäs. Kantapään kautta on tullut todettua kun olen savolainen itse, mutta en ole Savossa asunut kuin lapsena. Sellaista supliikkia ja huulenheittoa en ole muualla Suomea tavannut. Olen erittäin ylpeä perimästäni. Täällä vähän arvostellaan heitä. Mutta niin tekee huumorintajuttomat ihmiset. Savolaiset on parhaita vaikka itse sanonkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä täytyy sanoa, että savolaiset eroaa vaikka pohjalaisista tai länsirannikon ruotsalaisista tai hitaista hämäläisistä. Nokkelia ja sanavalmiimpia rääväsuita kuin muualla. Heille ei pärjää toispaikkakuntalainen vaikka kuinka yrittäs. Kantapään kautta on tullut todettua kun olen savolainen itse, mutta en ole Savossa asunut kuin lapsena. Sellaista supliikkia ja huulenheittoa en ole muualla Suomea tavannut. Olen erittäin ylpeä perimästäni. Täällä vähän arvostellaan heitä. Mutta niin tekee huumorintajuttomat ihmiset. Savolaiset on parhaita vaikka itse sanonkin.

Savolaiset on erittäin mukavia. Ei heitä tosissaan arvostella.
        Se on sellaista maakuntien välistä kevyttä herjanheittoa, jota on muillakin,
        tamperelaiset vastaan turkulaiset, raumalaiset vastaan porilaiset jne.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Savolaiset on erittäin mukavia. Ei heitä tosissaan arvostella.
        Se on sellaista maakuntien välistä kevyttä herjanheittoa, jota on muillakin,
        tamperelaiset vastaan turkulaiset, raumalaiset vastaan porilaiset jne.

Kierrän kaukaa savolaiset.

• Anonyymi

Äiti autuaan isä oli Leppävirralta :D

Per-kel

• Anonyymi

Poikkeus: leppävirtalaiset!
        Heistä tykkään!

• Anonyymi

Kaheksantoista vuotta vanha alotus. Voe tokkiisa.

• Anonyymi

Savo = Suomen Sydän

• Anonyymi

Yeap, Saimaa jäi sydämeen. - Nm. Kyynel

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yeap, Saimaa jäi sydämeen. - Nm. Kyynel

Kun mennään Saimaalta noin 380 km länteen, niin on ystävällistä porukkaa.
        t. Jari

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun mennään Saimaalta noin 380 km länteen, niin on ystävällistä porukkaa.
        t. Jari

Kaikki immeiset ovat ystävällisiä. Se riippuu ja on kiinni sinusta, ovatko he sitä sinulle. - Nm. Yritä edes

• Anonyymi

Olen asunut savoissa (Etelä- ja Pohjoissavo) yhteensä n. 20 vuotta ja sen lisäksi n. 5 vuotta kulkenut siellä milloin leivän ja joskus nuorena myös elävän lihan perässä. Savolaiset naiset on lähes täydellisiä, heistä puuttuu vain viat. On noita savolaisnaisia joskus löytynyt saman peiton alta. Muutin savosta pois viimeksi lähes 6 vuotta siiten mutta käyn aina kesäisin Kuopion torilla savolaisia kahtomassa varsinkin kun ne savolaesnaest on niin haaskan näkösijä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluaisin rakastaa sinua

Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      42
      4420
    2. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      148
      4165
    3. Tiedätkö mihin

Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      64
      3786
    4. onko kaivattusi

vaarallinen? :D
      Ikävä
      123
      3762
    5. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      41
      3600
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      76
      3429
    7. Pieni galluppi

Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      95
      3002
    8. Olisiko sinulla

Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      54
      2865
    9. Mitä tuntemuksia

Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      25
      2676
    10. Korjaamo suositus

Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p
      Hyrynsalmi
      14
      2394
    Aihe