Tuossa on pitkä ketju, jonka mukaan on muka löydetty ristiriitaisuuksia Raamatuta. Esimerkkejä ketjussa on niukasti, mutta pari löysin näin alkajaisiksi ...
21.) Milloin vierailijat saapuivat haudalle?
Mark. 16:2 "... ani varhain, auringon noustessa."
Joh. 20:1 "... varhain, kun vielä oli pimeä."
2.) Oliko kivi haudan edessä?
Matt. 28:1-2 -- Kivi oli paikallaan naisten saapuessa, vieritettiin pois heidän nähden.
Luuk. 24:2 -- Kivi oli vieritetty pois ennen heidän saapumistaan, naisten näkemättä."
1. He saapuivat Jeesuksen haudalle ani varhain auringon noustessa ja joidenkin mukaan oli vielä hämärää. Lähi-idässähän päivä valkenee nopeasti - ei paljon ole hämärää.
2. Kivi oli vieritetty pois valmiiksi, kun naiset saapuivat haudalle. Niinhän tuossa lukee - miisssääää lukutaitoooooo :)) Matteuksen luvussa kerrotaan kerrotaan kuinka naiset tulivat haudalle ja sitten kerronta menee ajassa taaksepäin ja kerrotaan kuin enkeli oli tullut vierittämään kiven. Matteuksessa ei tuoda esiin aikajärjestystä. Siksi luotamme Luukkaan esiintuomaan aikajärjestykseen. Helppoa kuin heinänteko.
Ristiriitainen Raamattu??
50
<50
Vastaukset
Täällä on nyt joka tapauksessa se 439 ristiriitaa vielä ratkottavaksi:
http://www.project-reason.org/bibleContra_big.pdf- minä.uskon
" ani varhain, auringon noustessa." ... varhain, kun vielä oli pimeä."
Auringon noustessa on vielä pimeä tai ainakin hämärä.
Ja tuollakaan tiedolla ei ole mitään merkitystä Raamatun PÄÄASIAN kanssa, että jokaisen on tehtävä parannus. " Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu ",
sen varmaan löydät Raamatustasi ja kun löydät Jumalan löydät myös selityksen siitä eteenpäin. Sillä HÄN on luvannut olla kansamme joka päivä.
Lillukanvarsiin ei kannata kompastua. minä.uskon kirjoitti:
" ani varhain, auringon noustessa." ... varhain, kun vielä oli pimeä."
Auringon noustessa on vielä pimeä tai ainakin hämärä.
Ja tuollakaan tiedolla ei ole mitään merkitystä Raamatun PÄÄASIAN kanssa, että jokaisen on tehtävä parannus. " Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu ",
sen varmaan löydät Raamatustasi ja kun löydät Jumalan löydät myös selityksen siitä eteenpäin. Sillä HÄN on luvannut olla kansamme joka päivä.
Lillukanvarsiin ei kannata kompastua.No minä en juuri tuohon aamunsarastuspointtiin ole takertunut, joten suotta sitä juuri minulle avaat. Minulle riittää, että kyseessä on satojen ristiriitojen kirja, jota en siis ota 100-prosenttiseksi elämänoppaaksi.
- minä.uskon
" Minulle riittää, että kyseessä on satojen ristiriitojen kirja.."
Eli totuus ei sinua kiinosta ? Ja aamunsarastuksenkin otit itse puheeksi, mutta sitten se ei kiinostakkaan.
Danilo Valla tuossa allaolevassa linkissä on kanssasi TÄYSIN eri mieltä ja niin minäkin.
Raamattu on ihmeellinen! : Jumalan Sana on täydellinen
http://www.tv7.fi/vod/player/?program=5365 minä.uskon kirjoitti:
" Minulle riittää, että kyseessä on satojen ristiriitojen kirja.."
Eli totuus ei sinua kiinosta ? Ja aamunsarastuksenkin otit itse puheeksi, mutta sitten se ei kiinostakkaan.
Danilo Valla tuossa allaolevassa linkissä on kanssasi TÄYSIN eri mieltä ja niin minäkin.
Raamattu on ihmeellinen! : Jumalan Sana on täydellinen
http://www.tv7.fi/vod/player/?program=5365»Eli totuus ei sinua kiinosta ?«
Eli sinä vetelet johtopäätöksiä mielesi mukaan mutta miten sattuu.
»Ja aamunsarastuksenkin otit itse puheeksi, mutta sitten se ei kiinostakkaan.«
Älä selitä. Katso ketjusta kuka sen otti puheeksi ja kuka kommentoi siitä kenelle ja miten.Tässä on linkki missä näitä jännitteisiä ja ristiriitaisia kohtia selitetään:
http://raapustus.net/?id=113
http://raapustus.net/?id=114
http://raapustus.net/?id=115
http://raapustus.net/?id=116- anna.olla
Kaoottinen kirjoitti:
»Eli totuus ei sinua kiinosta ?«
Eli sinä vetelet johtopäätöksiä mielesi mukaan mutta miten sattuu.
»Ja aamunsarastuksenkin otit itse puheeksi, mutta sitten se ei kiinostakkaan.«
Älä selitä. Katso ketjusta kuka sen otti puheeksi ja kuka kommentoi siitä kenelle ja miten." Eli sinä vetelet johtopäätöksiä mielesi mukaan mutta miten sattuu.
Älä selitä. Katso ketjusta kuka.."
Ilmeisesti et osaa lukea edes omaa aloitustasi, vai kuka tuon aloituksen teki ?? anna.olla kirjoitti:
" Eli sinä vetelet johtopäätöksiä mielesi mukaan mutta miten sattuu.
Älä selitä. Katso ketjusta kuka.."
Ilmeisesti et osaa lukea edes omaa aloitustasi, vai kuka tuon aloituksen teki ??Elikkä nimim. Sel.inttäjä tekee aloituksen 2.6.2015 21:21 (eli tämän ketjun aloituksen), missä hän selvästi pyrkii osoittamaan toisessa aikaisemmassa ketjussa ( http://keskustelu.suomi24.fi/t/13624227 ) esitetyt ristiriitaisuusväitteet vääriksi.
Ja minä epäilen tässä ketjussa selvästi Raamattua ristiriitaiseksi, siis täysin päivänvastaista kantaa osoittaen kuin tämän ketjun aloittaja, jota nyt epäilet minuksi. Kerropa nyt selväsanaisesti, että mitä järkeä tuollaisessa päätelmässä on? Osaatko sinä lukea, ymmärrätkö lukemaasi ja osaatko käyttää tätä foorumia?- minä.uskon
Kaoottinen kirjoitti:
»Eli totuus ei sinua kiinosta ?«
Eli sinä vetelet johtopäätöksiä mielesi mukaan mutta miten sattuu.
»Ja aamunsarastuksenkin otit itse puheeksi, mutta sitten se ei kiinostakkaan.«
Älä selitä. Katso ketjusta kuka sen otti puheeksi ja kuka kommentoi siitä kenelle ja miten.Anteeksi, luin vähän hätäisesti.. Vastasin AP:lle,kenen lainaus alussa oli.
minä.uskon kirjoitti:
Anteeksi, luin vähän hätäisesti.. Vastasin AP:lle,kenen lainaus alussa oli.
Saat anteeksi.
- LightningStar
Jos silminnäkijäkertomuksia, missä hyvänsä tilanteessa tuodaan esiin eri henkilöiden toimesta, ne sisältävät jonkinverran variaatioita, eivätkä ole täysin identtisiä.
Sen takia tarvitaankin jotain objektiivisia todisteita. Jos on nivaska erilaisia kertomuksia, niin eihän sillä päästä yksinkertaisesti puusta pitkään. Asia voi olla miten tahansa.
"Kivi oli vieritetty pois valmiiksi, kun naiset saapuivat haudalle. Niinhän tuossa lukee - miisssääää lukutaitoooooo :)) Matteuksen luvussa kerrotaan kerrotaan kuinka naiset tulivat haudalle ja sitten kerronta menee ajassa taaksepäin ja kerrotaan kuin enkeli oli tullut vierittämään kiven. Matteuksessa ei tuoda esiin aikajärjestystä. Siksi luotamme Luukkaan esiintuomaan aikajärjestykseen. Helppoa kuin heinänteko."
Ahaa, eli ensin Matteus kertoo että Mariat tulivat haudalle, sitten - mitenkään ilmaisematta että kertoo nyt heidän tuloaan aiemmasta tapahtumasta - kertoo kiven vierityksestä, sitten (Matt. 27:5) taas hyppää (taaskaan mainitsematta aikasiirtymää) Marioiden tuloon? Jumalan Sanaksi aika epäselvää tekstiä...
"1 Ja kun sapatti oli päättynyt ja viikon ensimmäisen päivän aamu koitti, tulivat Maria Magdaleena ja se toinen Maria katsomaan hautaa.
2 Ja katso, tapahtui suuri maanjäristys, sillä Herran enkeli astui alas taivaasta, tuli ja vieritti kiven pois ja istui sille. "
Jakeet sisältävät tällaisenaan täysin järkevän kertomuksen. Tosin ristiriidattoman Raamatun palvojalle muodostuu ongelma kun se ei olekaan Luukkaan kertomuksen mukainen. Eli hänen pakko olettaa, että Matteus oli täysin kykenemätön kertomaan yksinkertaisesta aikasuhteesta, vaan teksti, mikä näyttäisi selkeältä kertomukselta kiven vierittämisestä naisten saavuttua, onkin oikeasti aikasuhteeltaan sekavasti pomppiva kertomus kiven vierittämisestä ennen naisten tuloa.- Sel.inttäjä
Hyvinhän sinä ymmärsit - Matteus raportoi kokonaisuutta. Usein kirjallisuudessa tehdään aikahyppyjä kesken kerronnan. Se on hyvä keino rakentaa kokonaisuus.
Sel.inttäjä kirjoitti:
Hyvinhän sinä ymmärsit - Matteus raportoi kokonaisuutta. Usein kirjallisuudessa tehdään aikahyppyjä kesken kerronnan. Se on hyvä keino rakentaa kokonaisuus.
"Usein kirjallisuudessa tehdään aikahyppyjä kesken kerronnan."
Anna yksikin esimerkki vastaavasta. Siis siitä, että yhdessä lauseesssa kerrotaan myöhemmästä tapahtumasta, sitten seuraavassa hypätään aikaisempaan toimintaan ja sitten taas parin lauseen päästä hyppää myöhempään tapahtumaan. Ja kertaakaan ei puolella sanalakaan ilmaista, että kertomus sisältää aikahyppelyä.
Vanhassa kreikassa kun riittää aikamuotoja (enemmän kuin suomessa) niin voi vain ihmetell,ä miksi Matteus ei kätevästi käyttänyt pluskvamperfektiä ilmaisemaan aiempaa tapahtumaa, vaan kertoo koko jutun aoristilla. Matteus olisi voinut käyttää aikamuotoja näin: naisten saapuminen kerrotaan aoristilla, kiven vieritys pluskvamperfektilla ja sitten taas naisten ja enkelin kohtaaminen aoristilla. Tässä tapauksessa kiven vierityksen aikaisemmuudesta ei olisi pienintäkään epäilystä.
Ihan oikeasti. Jos Luukas ei kertoisi ristiriitaista tarinaa, kenellekään ei tulisi mieleenkään, väittää että Matteuksen kertomus ei kuvaisi kiven vieritysttä naisten tultua haudalle.- huh.huh.hö
"Vanhassa kreikassa kun riittää aikamuotoja (enemmän kuin suomessa) ..."
Kai sä huomasit että nyt tarkastellaan Suomen kielistä tekstiä :)) huh.huh.hö kirjoitti:
"Vanhassa kreikassa kun riittää aikamuotoja (enemmän kuin suomessa) ..."
Kai sä huomasit että nyt tarkastellaan Suomen kielistä tekstiä :))"Kai sä huomasit että nyt tarkastellaan Suomen kielistä tekstiä :))"
Matteus kirjoitti evankeliuminsa kreikaksi, joten alkukieleen viittaaminen on täysin perusteltua. Sitäpaitsi jos ristiriita ilmenisi vain suomennoksessa/suomennoksissa, niin siinähän tapauksessa kyse olisi käännövirheestä, ei varsinaisesta Raamatun ristiriidasta.- huh.huh.hö
Michelarkangelo kirjoitti:
"Kai sä huomasit että nyt tarkastellaan Suomen kielistä tekstiä :))"
Matteus kirjoitti evankeliuminsa kreikaksi, joten alkukieleen viittaaminen on täysin perusteltua. Sitäpaitsi jos ristiriita ilmenisi vain suomennoksessa/suomennoksissa, niin siinähän tapauksessa kyse olisi käännövirheestä, ei varsinaisesta Raamatun ristiriidasta.Kuten jo kerroin niin mitään ristiriitaa ei ole. Ratkaisin asian kätevästi.
- huh.huh.hö
Kun yhdistää Luukkaan ja Matteuksen kertomuksen, niin tapahtumajärjestys selviää. Ensin kiven vieritys eli Jeesuksen ylösnousemus ja sitten Mariat saapuivat aamunkoitteessa. Mariathan eivät missään vaiheessa nähneet Jeesuksen ylösnousemustapahtumaa kuten ei muutkaan ihmiset.
huh.huh.hö kirjoitti:
Kuten jo kerroin niin mitään ristiriitaa ei ole. Ratkaisin asian kätevästi.
" Ratkaisin asian kätevästi."
Todella "kätevästi" väittämällä, että "Usein kirjallisuudessa tehdään aikahyppyjä kesken kerronnan." Minä puolestani pyysin:
Anna yksikin esimerkki vastaavasta. Siis siitä, että yhdessä lauseesssa kerrotaan myöhemmästä tapahtumasta, sitten seuraavassa hypätään aikaisempaan toimintaan ja sitten taas parin lauseen päästä hyppää myöhempään tapahtumaan. Ja kertaakaan ei puolella sanalakaan ilmaista, että kertomus sisältää aikahyppelyä.
Olisko sinulla nyt niitä esimerkkejä? Varmastikin, jos kerran tällainen kerronta on yleistä.
Minkä takia Matteus oli täysin kykenemätön kertomaan yksinkertaisesta aikasuhteesta? Aika outoa, että teksti, mikä näyttäisi selkeältä kertomukselta kiven vierittämisestä naisten saavuttua, onkin oikeasti aikasuhteeltaan sekavasti pomppiva kertomus kiven vierittämisestä ennen naisten tuloa. Onko Raamatussa paljonkin tällaisia kohtia, joissa selkeältä näyttävä kertomus pitääkin osata tulkita ajallisesti edestakaisin hyppiväksi tarinaksi?huh.huh.hö kirjoitti:
Kun yhdistää Luukkaan ja Matteuksen kertomuksen, niin tapahtumajärjestys selviää. Ensin kiven vieritys eli Jeesuksen ylösnousemus ja sitten Mariat saapuivat aamunkoitteessa. Mariathan eivät missään vaiheessa nähneet Jeesuksen ylösnousemustapahtumaa kuten ei muutkaan ihmiset.
"Kun yhdistää Luukkaan ja Matteuksen kertomuksen, niin tapahtumajärjestys selviää. "
Ei selviä, vaan siinä ihan selvä ristiriita ei ainoastaan kiven vierittelyssä, vaan myös enkelien määrässä ja ilmestymisajankohdassa:
Luukkaan mukaan naiset menivät sisälle hautaan, etsivat Jeesuksen ruumista, eivät löytäneet sitä ja sitten kaksi enkeliä ilmestyi heille.
Matteuksen mukaan yksi enkeli ilmestyi heidän saapuessaan (Sinun tulkintasi mukaan oli siellä istuskelemassa kiven päällä jo ennen naisten tuloa?) ja kehotti heitä katsomaan paikkaa, jossa Jeesus oli maannut
Jos ottaa loputkin evankelistat mukaan vertailuun, niin Markuksen mukaan naiset kohtasivat enkelin heti hautaan astuttuaan.
Johannes ei mainitse mitään enkelistä. Hän ei sano etteikä enkeliä olisi ollut, mutta hänen kertomuksessaan Magdalan Maria ei näytä saaneen tietoa ylösnousemuksesta, sillä hän kertoo Pietarille ja rakkaimmalle opetuslapselle, että Jeesuksen ruumis on viety. Vai eikä hän vain vakuuttunut enkelin/enkelien sanoista? (Tosin Markuksen mukaan naiset "eivät kertoneet kenellekään mitään, sillä he pelkäsivät." Ketä tässä pitäisi uskoa?)- älä.huoli
Michelarkangelo kirjoitti:
"Kun yhdistää Luukkaan ja Matteuksen kertomuksen, niin tapahtumajärjestys selviää. "
Ei selviä, vaan siinä ihan selvä ristiriita ei ainoastaan kiven vierittelyssä, vaan myös enkelien määrässä ja ilmestymisajankohdassa:
Luukkaan mukaan naiset menivät sisälle hautaan, etsivat Jeesuksen ruumista, eivät löytäneet sitä ja sitten kaksi enkeliä ilmestyi heille.
Matteuksen mukaan yksi enkeli ilmestyi heidän saapuessaan (Sinun tulkintasi mukaan oli siellä istuskelemassa kiven päällä jo ennen naisten tuloa?) ja kehotti heitä katsomaan paikkaa, jossa Jeesus oli maannut
Jos ottaa loputkin evankelistat mukaan vertailuun, niin Markuksen mukaan naiset kohtasivat enkelin heti hautaan astuttuaan.
Johannes ei mainitse mitään enkelistä. Hän ei sano etteikä enkeliä olisi ollut, mutta hänen kertomuksessaan Magdalan Maria ei näytä saaneen tietoa ylösnousemuksesta, sillä hän kertoo Pietarille ja rakkaimmalle opetuslapselle, että Jeesuksen ruumis on viety. Vai eikä hän vain vakuuttunut enkelin/enkelien sanoista? (Tosin Markuksen mukaan naiset "eivät kertoneet kenellekään mitään, sillä he pelkäsivät." Ketä tässä pitäisi uskoa?)Aina kannattaa yhdistää kertomukset, niin niistä selviää sitten se kokonaisuus. Näin toimitaan myös rikostutkinnassa, arkeologiassa ja lähes kaikessa tieteessä.
Hyvin myös huomasit noiden enkeleiden läsnäolon naisten luona. Kyseessä ei ollut enkeleiden hetkellinen ilmestyminen, vaan enkelit toimivat jonkinlaisina oppaina ja lohduttajina todella hämmennyksen vallassa oleville naisille. On hyvä muistaa, että evankelistat ovat tukeutuneet naisten kertomuksiin tässä kuviossa ja siksi painottavat eri asioita, koska naiset ovat varmasti kertoneet kumpikin omia näkemyksiään painottaen tapahtumasta, mikä oli jopa traumaattinen kokemus heille. Mutta hyvän kuvan näistä saa tapahtumasta noin kokonaisuudessaan. On suurta Jumalan viisautta, että evankelistoja on neljä ja he kaikki näkevät ja kertovat asioista eri näkökulmasta. Näin saamme hyvän tilaisuuden rakentaa palasista kokonaiskuvan. Mitään ristiriitoja ei voida muodostaa. Tämä on hyvin tuttua esim. poliiseille jotka dramaattisia rikoksia tutkiessaan kuulevat "miljoonia" eri näkemyksiä asiasta, mutta niistä vaan kokonaiskuva usein rakennetaan :) - älyväly
Michelarkangelo kirjoitti:
"Kun yhdistää Luukkaan ja Matteuksen kertomuksen, niin tapahtumajärjestys selviää. "
Ei selviä, vaan siinä ihan selvä ristiriita ei ainoastaan kiven vierittelyssä, vaan myös enkelien määrässä ja ilmestymisajankohdassa:
Luukkaan mukaan naiset menivät sisälle hautaan, etsivat Jeesuksen ruumista, eivät löytäneet sitä ja sitten kaksi enkeliä ilmestyi heille.
Matteuksen mukaan yksi enkeli ilmestyi heidän saapuessaan (Sinun tulkintasi mukaan oli siellä istuskelemassa kiven päällä jo ennen naisten tuloa?) ja kehotti heitä katsomaan paikkaa, jossa Jeesus oli maannut
Jos ottaa loputkin evankelistat mukaan vertailuun, niin Markuksen mukaan naiset kohtasivat enkelin heti hautaan astuttuaan.
Johannes ei mainitse mitään enkelistä. Hän ei sano etteikä enkeliä olisi ollut, mutta hänen kertomuksessaan Magdalan Maria ei näytä saaneen tietoa ylösnousemuksesta, sillä hän kertoo Pietarille ja rakkaimmalle opetuslapselle, että Jeesuksen ruumis on viety. Vai eikä hän vain vakuuttunut enkelin/enkelien sanoista? (Tosin Markuksen mukaan naiset "eivät kertoneet kenellekään mitään, sillä he pelkäsivät." Ketä tässä pitäisi uskoa?)Sinä näköjään valehtelet tuossa toisessakin ketjussa. Tuon harvakseltaan valheitasi esiin myös tähän ketjuun - kunhan ehdin :)
Kirjoitat näin ...
"Ei niin, 2. luvussa ei kerrota päiviä, mutta käy täysin selvästi ilmi, että linnut luotiin ihmisen jälkeen: Jumala tekee ihmisen, toteaa ettei tämä ole hyvä olla yksinään, sitten alkaa tehdä eläimiä ja lintuja ihmisen kumppaneiksi. 1. luvun mukaan lintujen olisi pitänyt olla olemassa jo siinä vaiheessa kun ihminen luotiin, joten Jumalalla ei olisi ollut tarvetta enää luoda niitä."
Valheesi on siinä että eka luku kertoo tapahtumajärjestyksen ja toinen luku kertoo tapahtumat - ilman aikajärjestystä. Eikös muuten ole helppoa kumota nämä "ristiriitaisuudet" :) älä.huoli kirjoitti:
Aina kannattaa yhdistää kertomukset, niin niistä selviää sitten se kokonaisuus. Näin toimitaan myös rikostutkinnassa, arkeologiassa ja lähes kaikessa tieteessä.
Hyvin myös huomasit noiden enkeleiden läsnäolon naisten luona. Kyseessä ei ollut enkeleiden hetkellinen ilmestyminen, vaan enkelit toimivat jonkinlaisina oppaina ja lohduttajina todella hämmennyksen vallassa oleville naisille. On hyvä muistaa, että evankelistat ovat tukeutuneet naisten kertomuksiin tässä kuviossa ja siksi painottavat eri asioita, koska naiset ovat varmasti kertoneet kumpikin omia näkemyksiään painottaen tapahtumasta, mikä oli jopa traumaattinen kokemus heille. Mutta hyvän kuvan näistä saa tapahtumasta noin kokonaisuudessaan. On suurta Jumalan viisautta, että evankelistoja on neljä ja he kaikki näkevät ja kertovat asioista eri näkökulmasta. Näin saamme hyvän tilaisuuden rakentaa palasista kokonaiskuvan. Mitään ristiriitoja ei voida muodostaa. Tämä on hyvin tuttua esim. poliiseille jotka dramaattisia rikoksia tutkiessaan kuulevat "miljoonia" eri näkemyksiä asiasta, mutta niistä vaan kokonaiskuva usein rakennetaan :)"Aina kannattaa yhdistää kertomukset, niin niistä selviää sitten se kokonaisuus. Näin toimitaan myös rikostutkinnassa, arkeologiassa ja lähes kaikessa tieteessä. "
Ja jos kaksi kertomusta eroavat toisistaan, vähintään toisen niistä täytyy olla siltä osin virheellinen.
"Hyvin myös huomasit noiden enkeleiden läsnäolon naisten luona. Kyseessä ei ollut enkeleiden hetkellinen ilmestyminen, vaan enkelit toimivat jonkinlaisina oppaina ja lohduttajina todella hämmennyksen vallassa oleville naisille."
Joo. Mutta voisitko nyt kertoa minulle oliko enkeleitä yksi vai kaksi, tapahtuiko ilmestyminen jo siinä vaiheessa kun naiset tulivat haudan edustalle vai heti silloin kun he menivät sisään vai vasta sitten kun he olivat jo ehtineet tutkia hautaa?
"ja siksi painottavat eri asioita, koska naiset ovat varmasti kertoneet kumpikin omia näkemyksiään painottaen tapahtumasta"
Niin, he kirjoittavat ristiriitaisia kertomuksia.
"On suurta Jumalan viisautta, että evankelistoja on neljä ja he kaikki näkevät ja kertovat asioista eri näkökulmasta. Näin saamme hyvän tilaisuuden rakentaa palasista kokonaiskuvan. Mitään ristiriitoja ei voida muodostaa. "
Ymmärsoinkö nyt oikein: Eli siis koska kirjoittajat kertovat ristiriitaisesti, ei Raamatussa ole ristiriitoja?!
Voisitko vihdoinkin vastata esittämiini kysymyksiin:
Väitit: "Usein kirjallisuudessa tehdään aikahyppyjä kesken kerronnan."
Anna yksikin esimerkki vastaavasta. Siis siitä, että yhdessä lauseessa kerrotaan myöhemmästä tapahtumasta, sitten seuraavassa hypätään aikaisempaan toimintaan ja sitten taas parin lauseen päästä hyppää myöhempään tapahtumaan. Ja kertaakaan ei puolella sanalakaan ilmaista, että kertomus sisältää aikahyppelyä.
Minkä takia Matteus oli täysin kykenemätön kertomaan yksinkertaisesta aikasuhteesta? Aika outoa, että teksti, mikä näyttäisi selkeältä kertomukselta kiven vierittämisestä naisten saavuttua, onkin oikeasti aikasuhteeltaan sekavasti pomppiva kertomus kiven vierittämisestä ennen naisten tuloa. Onko Raamatussa paljonkin tällaisia kohtia, joissa selkeältä näyttävä kertomus pitääkin osata tulkita ajallisesti edestakaisin hyppiväksi tarinaksi?älyväly kirjoitti:
Sinä näköjään valehtelet tuossa toisessakin ketjussa. Tuon harvakseltaan valheitasi esiin myös tähän ketjuun - kunhan ehdin :)
Kirjoitat näin ...
"Ei niin, 2. luvussa ei kerrota päiviä, mutta käy täysin selvästi ilmi, että linnut luotiin ihmisen jälkeen: Jumala tekee ihmisen, toteaa ettei tämä ole hyvä olla yksinään, sitten alkaa tehdä eläimiä ja lintuja ihmisen kumppaneiksi. 1. luvun mukaan lintujen olisi pitänyt olla olemassa jo siinä vaiheessa kun ihminen luotiin, joten Jumalalla ei olisi ollut tarvetta enää luoda niitä."
Valheesi on siinä että eka luku kertoo tapahtumajärjestyksen ja toinen luku kertoo tapahtumat - ilman aikajärjestystä. Eikös muuten ole helppoa kumota nämä "ristiriitaisuudet" :)"Sinä näköjään valehtelet tuossa toisessakin ketjussa."
Valehtelen referoimalla 1. Mooseksen kirjan alkulukuja? Pahoittelen, että minulla ei ole sinun kykyäsi nähdä näitä hämääviä kohtia, joissa aikasuhde pomppii miten sattuu kirjoittajan sitä mitenkään ilmaisematta.
"Valheesi on siinä että eka luku kertoo tapahtumajärjestyksen ja toinen luku kertoo tapahtumat - ilman aikajärjestystä. Eikös muuten ole helppoa kumota nämä "ristiriitaisuudet" :)"
Eli siis ei ainoastaan Matteus, vaan myös Mooses on täysin kykenemätön ilmaisemaan yksinkertaista aikajärjestystä?
1. Moos. 2:18-19
"18 Herra Jumala sanoi: "Ei ole hyvä ihmisen olla yksinään. Minä teen hänelle kumppanin, joka sopii hänen avukseen."
19 Ja Herra Jumala muovasi maasta kaikki villieläimet ja kaikki taivaan linnut ja vei ne ihmisen luo nähdäkseen, minkä nimen hän kullekin antaisi. Ja jokainen elävä olento sai sen nimen, jolla ihminen sitä kutsui. "
Eli ihan oikeasti väität että kertomus siirtyy jakeiden 18 ja 19 välissä pari päivää taaksepäin ilman että kirjoittaja tätä mitenkään ilmaisee? Luulin, että "ja"-kuvaa sitä ennen kuvatun asian jälkeistä toimintaa, mutta tässä kohtaa "ja" pitää ilmeisesti tulkita "sitä ennen".
"Eikös muuten ole helppoa kumota nämä "ristiriitaisuudet" :)"
Siis vetoamalla siihen, että kirjoittajat ihan täysin kykenemättömiä ilmaisemaan yksinkertaisia aikasuhteita (se ei ainakaan lisää Raamatun uskottavuutta). Väitteidesi perusteleminen ei selvästikään ole yhtään niin helppoa kuin niiden esittäminen, kun et ole vastannut kysymyksiini, joita niiden tiimoilta esitin (ks. esim. yllä oleva 3.6.2015 21:42 lähetetty viestini).- älyväly
"Eli siis ei ainoastaan Matteus, vaan myös Mooses on täysin kykenemätön ilmaisemaan yksinkertaista aikajärjestystä?"
Ei vaan sinä olet kykenemätön ymmärtämään lukemaasi :))
Mitä tulee tuohon Mooseksen kirjan kohtaan niin toisessa luvussa Jumala muovasi - ei siis luonut eikä tehnyt. Luominen tarkoittaa luomista ja tekeminen tekemistä jo olemmassaolevasta ja muovaaminen tarkoittaa jonkinlaista "säätämistä" jo olemassaolevasta. Eka luvussa puhutaan luomisesta ja tekemisestä joka tapahtui jo ennen ihmisen luomista, mutta toisessa luvussa Jumala muovaa eli muokkaa eläimiä ihmisille sopivaan kuntoon. Tässä se ero, mitä et ole hoksannut.
Raamattu on tarkoitettu uskoville ja uskoa etsiville - ei ateisteille. Jumala on tarpeeksi selvä ilmaisuissaan meitä uskovia ja uskoa etsiviä varten. älyväly kirjoitti:
"Eli siis ei ainoastaan Matteus, vaan myös Mooses on täysin kykenemätön ilmaisemaan yksinkertaista aikajärjestystä?"
Ei vaan sinä olet kykenemätön ymmärtämään lukemaasi :))
Mitä tulee tuohon Mooseksen kirjan kohtaan niin toisessa luvussa Jumala muovasi - ei siis luonut eikä tehnyt. Luominen tarkoittaa luomista ja tekeminen tekemistä jo olemmassaolevasta ja muovaaminen tarkoittaa jonkinlaista "säätämistä" jo olemassaolevasta. Eka luvussa puhutaan luomisesta ja tekemisestä joka tapahtui jo ennen ihmisen luomista, mutta toisessa luvussa Jumala muovaa eli muokkaa eläimiä ihmisille sopivaan kuntoon. Tässä se ero, mitä et ole hoksannut.
Raamattu on tarkoitettu uskoville ja uskoa etsiville - ei ateisteille. Jumala on tarpeeksi selvä ilmaisuissaan meitä uskovia ja uskoa etsiviä varten." Eka luvussa puhutaan luomisesta ja tekemisestä joka tapahtui jo ennen ihmisen luomista, mutta toisessa luvussa Jumala muovaa eli muokkaa eläimiä ihmisille sopivaan kuntoon."
No kun edelleenkään minulla ei ole sitä sinun kykyäsi nähdä, mitkä kohdat tarkoittavat jotain ihan muuta kuin miltä näyttäisi. Mistä minä olisin sen tiennyt, että 1. Moos 1:21 maininta siitä, että Jumala loi viidentenä päivänä "kaikki siivekkäiden lajit" tarkoittaakin että Hän ei luonut lajeja silloin? Näyttää nyt vähän siltä mikä tahansa kohta Raamatussa voi tarkoittaa ihan mitä tahansa. Tämä ei lisää kirjan luotettavuutta.
"Raamattu on tarkoitettu uskoville ja uskoa etsiville - ei ateisteille."
Empä minä ateisti olekaan, vaan agnostikko (teininä vielä uskoin Jumalaan). Olen Raamatun kolmeen kertaan lukenut kokonaan suomeksi ja osia UT:stä alkukielellä. Ja etenkin nuorempana luin ihan vilpittömästi uskossa, mutta en silti koskaan tullut vakuuttuneeksi Raamatun erehtymättömyydestä.
Jatkuvasti saa lukea Suomi24:ssa viestejä, joissa ateisteja kehoitetaan lukemaan Raamattua. Näin kehoittavat ovat siis sinun mielstäsi väärässä, jos kerran Raamattu ei ole ateisteille tarkoitettu.
"Jumala on tarpeeksi selvä ilmaisuissaan meitä uskovia ja uskoa etsiviä varten."
Tarkoittanet siis sellaisille uskovaisille, jotka uskovat tismalleen niin kuin sinä. Suurin osa kristityistähän ei pidä Raamattua erehtymättömänä, joten he eivät ilmeisesti olekaaan oikeita uskovaisia.
Oli miten. Olit kykenemätön vastaamaan sinulle esitettyihin kysymyksiin ja aloit kesken keskustelun siirtelemään maalitolppia: ensin väitit että Raamatussa ei ristiriitoja, nyt selität että Raamatussa ei ole ristiriitoja, jos tulkitsee Raamattua tismalleen oikealla tavalla uskossa ollen. Tämänkö pitäisi vakuuttaa minut Raamatun ristiriidattomuusesta? Se, että välttelet selvästi kiusallisia kysymyksiä ja muutat perustelujasi kesken kaiken, todistaa minulle ihan muusta.älyväly kirjoitti:
"Eli siis ei ainoastaan Matteus, vaan myös Mooses on täysin kykenemätön ilmaisemaan yksinkertaista aikajärjestystä?"
Ei vaan sinä olet kykenemätön ymmärtämään lukemaasi :))
Mitä tulee tuohon Mooseksen kirjan kohtaan niin toisessa luvussa Jumala muovasi - ei siis luonut eikä tehnyt. Luominen tarkoittaa luomista ja tekeminen tekemistä jo olemmassaolevasta ja muovaaminen tarkoittaa jonkinlaista "säätämistä" jo olemassaolevasta. Eka luvussa puhutaan luomisesta ja tekemisestä joka tapahtui jo ennen ihmisen luomista, mutta toisessa luvussa Jumala muovaa eli muokkaa eläimiä ihmisille sopivaan kuntoon. Tässä se ero, mitä et ole hoksannut.
Raamattu on tarkoitettu uskoville ja uskoa etsiville - ei ateisteille. Jumala on tarpeeksi selvä ilmaisuissaan meitä uskovia ja uskoa etsiviä varten.»Raamattu on tarkoitettu uskoville ja uskoa etsiville - ei ateisteille.«
Mihin jumalaan ne uskoa etsivät sitten uskovat, jos eivät kerran ole ateisteja?älyväly kirjoitti:
"Eli siis ei ainoastaan Matteus, vaan myös Mooses on täysin kykenemätön ilmaisemaan yksinkertaista aikajärjestystä?"
Ei vaan sinä olet kykenemätön ymmärtämään lukemaasi :))
Mitä tulee tuohon Mooseksen kirjan kohtaan niin toisessa luvussa Jumala muovasi - ei siis luonut eikä tehnyt. Luominen tarkoittaa luomista ja tekeminen tekemistä jo olemmassaolevasta ja muovaaminen tarkoittaa jonkinlaista "säätämistä" jo olemassaolevasta. Eka luvussa puhutaan luomisesta ja tekemisestä joka tapahtui jo ennen ihmisen luomista, mutta toisessa luvussa Jumala muovaa eli muokkaa eläimiä ihmisille sopivaan kuntoon. Tässä se ero, mitä et ole hoksannut.
Raamattu on tarkoitettu uskoville ja uskoa etsiville - ei ateisteille. Jumala on tarpeeksi selvä ilmaisuissaan meitä uskovia ja uskoa etsiviä varten."Eka luvussa puhutaan luomisesta ja tekemisestä joka tapahtui jo ennen ihmisen luomista, mutta toisessa luvussa Jumala muovaa eli muokkaa eläimiä ihmisille sopivaan kuntoon. Tässä se ero, mitä et ole hoksannut."
Etpä itsekään hoksannut aiemmin eroa, nimittäin selitit:
"Valheesi on siinä että eka luku kertoo tapahtumajärjestyksen ja toinen luku kertoo tapahtumat - ilman aikajärjestystä."
Nyt sitten uudemman selityksesi mukaan toinen luku ei kerrokaan 1. luvun tapahtumista vaan ne ovatkin ihan oma juttunsa. Jännää miten Raamatun sisältä muuttuu viestiesi välillä.
Ja pakko kysyä: hyväksytkö evoluution ja evoluutioteorian? Jos et, niin sinun kannattaa perua nopeasti uusin selityksesi, se nimittäin avaa oven evoluutiolle: jos Jumala vielä viidennen luomispäivän jälkeen kehitteli jo luoduista eläimistä nykyisiä lajeja, niin kaikki siis ei ollut valmista luomisviikon aikaan...- älyväly
Michelarkangelo kirjoitti:
" Eka luvussa puhutaan luomisesta ja tekemisestä joka tapahtui jo ennen ihmisen luomista, mutta toisessa luvussa Jumala muovaa eli muokkaa eläimiä ihmisille sopivaan kuntoon."
No kun edelleenkään minulla ei ole sitä sinun kykyäsi nähdä, mitkä kohdat tarkoittavat jotain ihan muuta kuin miltä näyttäisi. Mistä minä olisin sen tiennyt, että 1. Moos 1:21 maininta siitä, että Jumala loi viidentenä päivänä "kaikki siivekkäiden lajit" tarkoittaakin että Hän ei luonut lajeja silloin? Näyttää nyt vähän siltä mikä tahansa kohta Raamatussa voi tarkoittaa ihan mitä tahansa. Tämä ei lisää kirjan luotettavuutta.
"Raamattu on tarkoitettu uskoville ja uskoa etsiville - ei ateisteille."
Empä minä ateisti olekaan, vaan agnostikko (teininä vielä uskoin Jumalaan). Olen Raamatun kolmeen kertaan lukenut kokonaan suomeksi ja osia UT:stä alkukielellä. Ja etenkin nuorempana luin ihan vilpittömästi uskossa, mutta en silti koskaan tullut vakuuttuneeksi Raamatun erehtymättömyydestä.
Jatkuvasti saa lukea Suomi24:ssa viestejä, joissa ateisteja kehoitetaan lukemaan Raamattua. Näin kehoittavat ovat siis sinun mielstäsi väärässä, jos kerran Raamattu ei ole ateisteille tarkoitettu.
"Jumala on tarpeeksi selvä ilmaisuissaan meitä uskovia ja uskoa etsiviä varten."
Tarkoittanet siis sellaisille uskovaisille, jotka uskovat tismalleen niin kuin sinä. Suurin osa kristityistähän ei pidä Raamattua erehtymättömänä, joten he eivät ilmeisesti olekaaan oikeita uskovaisia.
Oli miten. Olit kykenemätön vastaamaan sinulle esitettyihin kysymyksiin ja aloit kesken keskustelun siirtelemään maalitolppia: ensin väitit että Raamatussa ei ristiriitoja, nyt selität että Raamatussa ei ole ristiriitoja, jos tulkitsee Raamattua tismalleen oikealla tavalla uskossa ollen. Tämänkö pitäisi vakuuttaa minut Raamatun ristiriidattomuusesta? Se, että välttelet selvästi kiusallisia kysymyksiä ja muutat perustelujasi kesken kaiken, todistaa minulle ihan muusta.Hyvä huomio tuo, että luovutit. Raamatussa ei ole ristiriitoja, vaan ne aina ovat sen lukijan omassa päässä. Ei-uskovat lukee Raamattua sitä ymmärtämättä ja nyansseja havainnoimatta ja siksi luulottelevat kaikenlaisia mukaristiriitoja. Itse olen vuosien saatossa tutustunut satoihin väitettyihin "ristiriitoihin" eikä yksikään niistä ole vielä tähän mennessä ollut mikään ristiriita. Mutta sinänsä mahtavaa käydä debattia näiden aggressiivisten ja innokkaiden, mutta ah niin lystikkäiden ateistien kanssa. Hyvää aivovoimistelua ja sitten tulee tutkittua itsekin Raamattua.
- älyväly
Michelarkangelo kirjoitti:
"Eka luvussa puhutaan luomisesta ja tekemisestä joka tapahtui jo ennen ihmisen luomista, mutta toisessa luvussa Jumala muovaa eli muokkaa eläimiä ihmisille sopivaan kuntoon. Tässä se ero, mitä et ole hoksannut."
Etpä itsekään hoksannut aiemmin eroa, nimittäin selitit:
"Valheesi on siinä että eka luku kertoo tapahtumajärjestyksen ja toinen luku kertoo tapahtumat - ilman aikajärjestystä."
Nyt sitten uudemman selityksesi mukaan toinen luku ei kerrokaan 1. luvun tapahtumista vaan ne ovatkin ihan oma juttunsa. Jännää miten Raamatun sisältä muuttuu viestiesi välillä.
Ja pakko kysyä: hyväksytkö evoluution ja evoluutioteorian? Jos et, niin sinun kannattaa perua nopeasti uusin selityksesi, se nimittäin avaa oven evoluutiolle: jos Jumala vielä viidennen luomispäivän jälkeen kehitteli jo luoduista eläimistä nykyisiä lajeja, niin kaikki siis ei ollut valmista luomisviikon aikaan...""Eka luvussa puhutaan luomisesta ja tekemisestä joka tapahtui jo ennen ihmisen luomista, mutta toisessa luvussa Jumala muovaa eli muokkaa eläimiä ihmisille sopivaan kuntoon. Tässä se ero, mitä et ole hoksannut."
Etpä itsekään hoksannut aiemmin eroa, nimittäin selitit:
"Valheesi on siinä että eka luku kertoo tapahtumajärjestyksen ja toinen luku kertoo tapahtumat - ilman aikajärjestystä."
Nyt sitten uudemman selityksesi mukaan toinen luku ei kerrokaan 1. luvun tapahtumista vaan ne ovatkin ihan oma juttunsa."
Juuri noin se on miten olen kirjoittanut. Kiitos kun toistit sanomani.
Mutta tuosta en ole samaa mieltä kanssasi, että toinen luku ei kerrokaan luomisesta eli eka luvun tapahtumista. Kyllä kertoo siitä mitä luomisessa tapahtui, mutta ilman aikajärjestystä. Eka luku kertoo myös luomisesta ja myös tekemisestä aikajärjestyksen kanssa.
Jumala käyttää useita verbejä näissä kahdessa luvussa --- luoda, tehdä, muovata, käsky kasvakoot ja jokaisella näillä verbillä on oma tarkka merkityksensä, joka pitää ymmärtää. älyväly kirjoitti:
Hyvä huomio tuo, että luovutit. Raamatussa ei ole ristiriitoja, vaan ne aina ovat sen lukijan omassa päässä. Ei-uskovat lukee Raamattua sitä ymmärtämättä ja nyansseja havainnoimatta ja siksi luulottelevat kaikenlaisia mukaristiriitoja. Itse olen vuosien saatossa tutustunut satoihin väitettyihin "ristiriitoihin" eikä yksikään niistä ole vielä tähän mennessä ollut mikään ristiriita. Mutta sinänsä mahtavaa käydä debattia näiden aggressiivisten ja innokkaiden, mutta ah niin lystikkäiden ateistien kanssa. Hyvää aivovoimistelua ja sitten tulee tutkittua itsekin Raamattua.
"Hyvä huomio tuo, että luovutit."
Öh? Kerro toki minullekin missä kohtaa luovutin? Jos tarkoitit sitä kohtaa, jossa selitin etten kohsannut tulkintaasi, niin se oli sinua kohtaan osoitettu piikki, kun viestiesi välillä Raamatunkohdan tulkintasi yht'äkkiä vaihtui.
"Ei-uskovat lukee Raamattua sitä ymmärtämättä ja nyansseja havainnoimatta ja siksi luulottelevat kaikenlaisia mukaristiriitoja."
Mutta kun myös useat uskovaiset myöntävät, että Raamatussa on ristiriitoja. Vai eivätkö he sitten olekaan oikeista uskovaisia?
"Mutta sinänsä mahtavaa käydä debattia näiden aggressiivisten ja innokkaiden, mutta ah niin lystikkäiden ateistien kanssa."
Edelleenkään, en ole ateisti.
"Itse olen vuosien saatossa tutustunut satoihin väitettyihin "ristiriitoihin" eikä yksikään niistä ole vielä tähän mennessä ollut mikään ristiriita."
Niin, onhan se helppoa "selittää" ne siten, että vaihtaa Raamatun tulkintaa lennossa aina sellaiseksi kun kulloinkin on tarvis ja sitten vielä täydellisesti ohittaa kaikki kiusalliset kysymykset, joita selityksistäsi on herännyt. Tämä ehkä vakuuttaa itsesi, mutta ei muita.
"Jumala käyttää useita verbejä näissä kahdessa luvussa --- luoda, tehdä, muovata, käsky kasvakoot ja jokaisella näillä verbillä on oma tarkka merkityksensä, joka pitää ymmärtää.
No mutta verbien aikamuotojen kanssa Hänellä selvästikin on suuria ongelmia, kun ei joissain kohtia (kuten Matteuksen kivenvierityskertomuksessa) osaa lainkaan ilmaista tietyn tapahtuman aikaisemmuuttaa toiseen nähden.älyväly kirjoitti:
""Eka luvussa puhutaan luomisesta ja tekemisestä joka tapahtui jo ennen ihmisen luomista, mutta toisessa luvussa Jumala muovaa eli muokkaa eläimiä ihmisille sopivaan kuntoon. Tässä se ero, mitä et ole hoksannut."
Etpä itsekään hoksannut aiemmin eroa, nimittäin selitit:
"Valheesi on siinä että eka luku kertoo tapahtumajärjestyksen ja toinen luku kertoo tapahtumat - ilman aikajärjestystä."
Nyt sitten uudemman selityksesi mukaan toinen luku ei kerrokaan 1. luvun tapahtumista vaan ne ovatkin ihan oma juttunsa."
Juuri noin se on miten olen kirjoittanut. Kiitos kun toistit sanomani.
Mutta tuosta en ole samaa mieltä kanssasi, että toinen luku ei kerrokaan luomisesta eli eka luvun tapahtumista. Kyllä kertoo siitä mitä luomisessa tapahtui, mutta ilman aikajärjestystä. Eka luku kertoo myös luomisesta ja myös tekemisestä aikajärjestyksen kanssa.
Jumala käyttää useita verbejä näissä kahdessa luvussa --- luoda, tehdä, muovata, käsky kasvakoot ja jokaisella näillä verbillä on oma tarkka merkityksensä, joka pitää ymmärtää."Juuri noin se on miten olen kirjoittanut. Kiitos kun toistit sanomani."
Siis kumpi siteeraamistani kirjoituksistasi on se oikea?
"Mutta tuosta en ole samaa mieltä kanssasi, että toinen luku ei kerrokaan luomisesta eli eka luvun tapahtumista. Kyllä kertoo siitä mitä luomisessa tapahtui, mutta ilman aikajärjestystä. Eka luku kertoo myös luomisesta ja myös tekemisestä aikajärjestyksen kanssa. "
Mutta kun juurihan sinä selitit että "Eka luvussa puhutaan luomisesta ja tekemisestä joka tapahtui jo ennen ihmisen luomista, mutta toisessa luvussa Jumala muovaa eli muokkaa eläimiä ihmisille sopivaan kuntoon. Tässä se ero, mitä et ole hoksannut"
Kerro nyt kumpi sinun selityksistäsi on oikea:
A: 1. ja 2. luku kuvaavat yhtä ja samaa, viidentenä päivää tapahtunutta lintujen luomista.
B 1. luku kuvaa viidennen päivän lintujen luomista ja 2. luku kuvaa siitä erillistä lintujen muokkausta, joka tapahtui vasta ihmisen luomisen jälkeen.Michelarkangelo kirjoitti:
"Hyvä huomio tuo, että luovutit."
Öh? Kerro toki minullekin missä kohtaa luovutin? Jos tarkoitit sitä kohtaa, jossa selitin etten kohsannut tulkintaasi, niin se oli sinua kohtaan osoitettu piikki, kun viestiesi välillä Raamatunkohdan tulkintasi yht'äkkiä vaihtui.
"Ei-uskovat lukee Raamattua sitä ymmärtämättä ja nyansseja havainnoimatta ja siksi luulottelevat kaikenlaisia mukaristiriitoja."
Mutta kun myös useat uskovaiset myöntävät, että Raamatussa on ristiriitoja. Vai eivätkö he sitten olekaan oikeista uskovaisia?
"Mutta sinänsä mahtavaa käydä debattia näiden aggressiivisten ja innokkaiden, mutta ah niin lystikkäiden ateistien kanssa."
Edelleenkään, en ole ateisti.
"Itse olen vuosien saatossa tutustunut satoihin väitettyihin "ristiriitoihin" eikä yksikään niistä ole vielä tähän mennessä ollut mikään ristiriita."
Niin, onhan se helppoa "selittää" ne siten, että vaihtaa Raamatun tulkintaa lennossa aina sellaiseksi kun kulloinkin on tarvis ja sitten vielä täydellisesti ohittaa kaikki kiusalliset kysymykset, joita selityksistäsi on herännyt. Tämä ehkä vakuuttaa itsesi, mutta ei muita.
"Jumala käyttää useita verbejä näissä kahdessa luvussa --- luoda, tehdä, muovata, käsky kasvakoot ja jokaisella näillä verbillä on oma tarkka merkityksensä, joka pitää ymmärtää.
No mutta verbien aikamuotojen kanssa Hänellä selvästikin on suuria ongelmia, kun ei joissain kohtia (kuten Matteuksen kivenvierityskertomuksessa) osaa lainkaan ilmaista tietyn tapahtuman aikaisemmuuttaa toiseen nähden.Korjaus, meni sanat sekaisin:
"Jos tarkoitit sitä kohtaa, jossa selitin etten kohsannut tulkintaasi"
Piti kirjoittamani:
Jos tarkoitit sitä kohtaa, jossa sanoin ettet sinäkään hoksannut kun aiemmin tulkitsit sen eri lailla- älyväly
Michelarkangelo kirjoitti:
"Juuri noin se on miten olen kirjoittanut. Kiitos kun toistit sanomani."
Siis kumpi siteeraamistani kirjoituksistasi on se oikea?
"Mutta tuosta en ole samaa mieltä kanssasi, että toinen luku ei kerrokaan luomisesta eli eka luvun tapahtumista. Kyllä kertoo siitä mitä luomisessa tapahtui, mutta ilman aikajärjestystä. Eka luku kertoo myös luomisesta ja myös tekemisestä aikajärjestyksen kanssa. "
Mutta kun juurihan sinä selitit että "Eka luvussa puhutaan luomisesta ja tekemisestä joka tapahtui jo ennen ihmisen luomista, mutta toisessa luvussa Jumala muovaa eli muokkaa eläimiä ihmisille sopivaan kuntoon. Tässä se ero, mitä et ole hoksannut"
Kerro nyt kumpi sinun selityksistäsi on oikea:
A: 1. ja 2. luku kuvaavat yhtä ja samaa, viidentenä päivää tapahtunutta lintujen luomista.
B 1. luku kuvaa viidennen päivän lintujen luomista ja 2. luku kuvaa siitä erillistä lintujen muokkausta, joka tapahtui vasta ihmisen luomisen jälkeen.Kaikki viestini ovat oikeita. Et ehkä nyt ymmärrä koska et ymmärrä Jumalan sanan tarkkuutta ja sanavalintoja.
älyväly kirjoitti:
Kaikki viestini ovat oikeita. Et ehkä nyt ymmärrä koska et ymmärrä Jumalan sanan tarkkuutta ja sanavalintoja.
"Et ehkä nyt ymmärrä koska et ymmärrä Jumalan sanan tarkkuutta ja sanavalintoja."
Ymmärtämistä auttaisi aika paljon jos sinä suostuisit vastaamaan esittämiini kysymyksiin. Minkä et tee niin?
Etenkin haluaisin vastauksen tähän 1. Mooseksekirjaa koskevaan kysymykseen, miten on:
A: 1. ja 2. luku kuvaavat yhtä ja samaa, viidentenä päivää tapahtunutta lintujen luomista.
B 1. luku kuvaa viidennen päivän lintujen luomista ja 2. luku kuvaa siitä erillistä lintujen muokkausta, joka tapahtui vasta ihmisen luomisen jälkeen.
Minä kun en sinun kirjoitustesi perusteella saanut selville miten tämä asia on. Kun sinulla on annettu ymmärtää Jumalan sanan tarkkuutta sanavalintoja, niin varmastikin voit selittää asian ymmärtämättömälle.
- Nähtypäivällä
Tämäkin kokonaisuus on valhetta. 1Moos.1:16. Biblia. Ja Jumala teki kaksi suurta valkeutta: suuremman valkeuden päivää hallitsemaan, ja vähemmän valkeuden yötä hallitsemaan, ja tähdet. Muutamana päivänä kuukaudessa kuuta ei voi nähdä päivällä.
- selitystaä
Joosuan aikaan kun aurinko ja kuu olivat paikallaan Aijalonin laaksossa koko päivän, niin maan akseli siinä kääntyi tuon 11 astetta ja tämä samalla muutti auringon ja kuun näkymistä maanpinnalla.
- hyrrävoimat
Onko käsitystä, minkä mittaluokan luonnonilmiöstä olisi kysymys, jos mainittu 11 asteen akselikallistus olisi tapahtunut noinkin rajallisena aikana?
Kyllä sinä olisi yhdellä jos toisella ollut tukka putkella ja metsää kaatunut. Miksei mitään mainintaa? Vai spekuleeraatteko ainoastaan?
- Sel.inttäjä
"3.) Missä järjestyksessä Jeesus näyttäytyy ihmisille?
Matt. 28:1-18 -- Ensin Maria Magdaleenalle ja toiselle Marialle, sitten opetuslapsille.
Mark. 16:9-14 -- Ensin Maria Magdaleenalle, sitten kahdelle tuntemattomalle henkilölle, ja lopuksi opetuslapsille.
Luuk. 24:15-36 -- Ensin Kleopakselle ja hänen ystävälleen, sitten Pietarille, ja lopuksi opetuslapsille.
Joh. 20:14-21:1 -- Ensin Maria Magdaleenalle, sitten Tuomaalle, ja lopuksi kaksi esiintymistä opetuslapsille."
Jeesus ilmestyi ensin Maria Magdaleenalle ja toiselle Marialle, sitten näille kahdelle Emmauksen tien kulkijalle ja sitten myöhään illalla opetuslapsille.
Näistä neljästä kohdasta on aika hyvä rakentaa se tapahtumasarja. - älyväly
"5.)Montako hevosvaljakkoa Salomolla oli?
1. Kun. 4:26 "Ja Salomolla oli neljäkymmentä tuhatta hevosvaljakkoa vaunujaan varten ja kaksitoista tuhatta ratsuhevosta."
2. Aik. 9:25 "Salomolla oli neljätuhatta hevosvaljakkoa vaunuineen ja kaksitoista tuhatta ratsumiestä;"
6.) Miten Juudas kuoli, ja mitä hän teki petoksensa rahoilla?
Ap. 1:18 "Hän (Juudas) hankki itsellensä pellon väärintekonsa palkalla, ja hän suistui alas ja pakahtui keskeltä, niin että kaikki hänen sisälmyksensä valuivat ulos."
Matt. 27:5 "Ja hän (Juudas) viskasi hopearahat temppeliin, lähti sieltä, meni pois ja hirttäytyi.""
5) Salomolle oli 4000 hevosvaunua ja jokaista valjakkoa varten 10 hevosta. Tarvittiin myös varahevosia siis ainakin 10 yhtä vaunua kohti.
6) Juudas kuoli hirttäytymällä, mutta jostain syystä putosi sitten maahan ja sisälmykset vaan levisi pitkin tannerta. Katkesiko köysi, katkaisiko joku toinen köyden vai mistä syystä putosi, niin tätä ei sitten kerrota. - älyväly
"4.) Missä tapahtui Jeesuksen ylösnousemus?
Mark. 16:14-49 -- Huoneessa, opetuslasten istuessa pöydän ympärillä, oletettavasti Jerusalemissa, tai sen läheisyydessä.
Luuk. 24:50-51 -- Ulkona, aterian jälkeen, Betaniassa.
Ap. 1:9-12 -- Ulkopuolella, Õljymäellä.
Matt. 28:16-20 -- Ei mainintaa ylösnousemuksesta, kirja päättyy vuorella Galileassa."
Jeesuksen taivaaseenastumisesta on vain yksi kuvaus - apostolien teoissa. Jeesus nousi taivaaseen Öljymäeltä. Luukas ja Markus kertoo vain sen, että Jeesus nousi sitten lopulta taivaaseen, mutta eivät kerro itse tapahtumasta mitään raportoiden. - Bougainville
Raamatun tajuaminen on kuin suppilovahveroiden löytäminen metsässä. Ensin et näe mitään, mutta kun olet aikasi tallustellut, ja luulet ettei sieniä olekaan, huomaat sieniä joka puolella. Suomessa on pitkään opetettu jostain syystä olemaan raamattukritiittisiä. Mikä on surullista, sillä kirjasta oikeasti löytyy apua elämään. Luulen raamattukriittisyyden johtuvan siitä, että ihmiset eivät halua kuulla olevansa synnintekijöitä, vääryydentekijöitä. Halutaan sulkea silmät ja korvat vastuulta. Kuitenkin jokainen varmaan myöntää, että elämällä oikeudenmukaisesti, huomioiden muutkin, elää paremman elämän kuin jos satuttaa muita.
»Luulen raamattukriittisyyden johtuvan siitä, että ihmiset eivät halua kuulla olevansa synnintekijöitä, vääryydentekijöitä. Halutaan sulkea silmät ja korvat vastuulta.«
Kriittisyys ei ole sitä, että johonkin vain ei uskota tai sitä ei hyväksytä. Sen motiivi liioin ei ole vastuunpakoilu, vaan nimenomaan asian perinpohjaisen tilan ja laadun selvittäminen, jotta asiaan voitaisiin suhtautua mahdollisimman oikein. Ennemminkin kriittisyys osoittaa vastuullisuutta.
Esittämäsi luulo kritiikin luonteesta ja motiivista on myös esimerkillisesti osoittaa, että itse et ajattele kriittisesti. Tästä seurannee tuo, että kuvittelet Raamatun sanoman jotenkin vavisuttavan keitä tahansa ihmisiä - ikään kuin väittäisi, että "ihmiset kritisoivat Raamattua, koska Raamattu on oikeassa". Oikeammin ihmiset kuitenkin kritisoivat Raamattua tutkiakseen mitä se on, ennen kuin voidaan päätellä onko se oikeassa.
»Kuitenkin jokainen varmaan myöntää, että elämällä oikeudenmukaisesti, huomioiden muutkin, elää paremman elämän kuin jos satuttaa muita.«
Useimmat kyllä ymmärtävät tuon. Mutta nuo arvot ja ohjeet eivät kuitenkaan ole yksinoikeudella Raamatun, vaan niitä on esiintynyt kautta kulttuurien.
PS. Voltaire on muistaakseni hyvin todennut, että jos haluat tietää kuka sinua hallitsee, niin selvitä itsellesi ketä et saa kritisoida. Siitä tässä on kysymys.- Raamattu
Aikoinaan Voltaire sanoi: minä näytän maailmalle,että yksi mies pystyy hävittämään Raamatun maailmasta. siihen aikaan ei niitä montaa ollut. Ei onnistunut koska tänään Raamattuja löyty joka maasta ja miljoonia.
- turhuuksien-turhuutta
Usko on henkilökohtainen sydämen asia. Jos, et usko Jumalaan kun Raamatussa on mielestäsi liian paljon ristiriitaisuuksia, niin se on sinun valintasi. Hyvä, että se kuitenkin kiinnostaa noin paljon.
Itse en taas usko, että jotain voi syntyä tyhjästä. Ihmisen tekemät ja luomat asiat ja laitteet eivät ole syntyneet tyhjästä. Monien yksinkertaisten laitteiden takana on suunnittelua ja rakentelua. Miten siis huomattavasti monimutkaisempi maailmankaikkeus olisi voinut syntyä itsestään?
Paljon kiistellään pikku asioista ja yksityiskohdista. Mietitään mikä on syntiä ja hyvin hanakasti se löydetään varsinkin kanssaihmisistä. Unohtuuko siinä usko ja Jeesuksen teot. Jeesus tuli tänne maailmaan sovittamaan ihmisen synnit. Se on Jumalan armo, joka pitäisi ottaa kiitollisena vastaan. Jokainen ihminen on syntinen, eikä saa ikuista elämää ilman Jeesuksen sovitustyötä. Jumalan rakkaus on Raamatun keskeisiä kohtia. Lukekaa mitä rakkaus on Raamatun mukaan ja miettikää sitä: "Rakkaus on pitkämielinen... vaikka minulla olisi kaikki usko... mutta ei rakkautta, ei minulla olisi mitään.
Voit siis tuntea Raamatun kannesta kanteen... jos, että ajattele sitä sydämelläsi ja tunne rakkautta... onko sinulla sitten oikeastaan mitään?»Usko on henkilökohtainen sydämen asia. Jos, et usko Jumalaan kun Raamatussa on mielestäsi liian paljon ristiriitaisuuksia, niin se on sinun valintasi. Hyvä, että se kuitenkin kiinnostaa noin paljon.«
Onkin mielenkiintoista miten välillä uskovat vetoavat uskon olevan henkilökohtainen asia. Toisaalta he kuitenkin vaativat muita käyttäytymään oman uskonsa perusteella - eli eivät selkeästi kunnioita toisten oikeutta uskon tai uskonnottomuuden henkilökohtaisuuteen. Kaikkea sekulaarisuutta he vastustavat juuri siksi, ettei se sovi heidän uskoonsa. Eipä vaikuta enää kovin henkilökohtaiselta asialta se.
»Itse en taas usko, että jotain voi syntyä tyhjästä. Ihmisen tekemät ja luomat asiat ja laitteet eivät ole syntyneet tyhjästä. Monien yksinkertaisten laitteiden takana on suunnittelua ja rakentelua. Miten siis huomattavasti monimutkaisempi maailmankaikkeus olisi voinut syntyä itsestään?«
Maallikkopohdiskelun ja käsitteiden määritelmien loukkuja kannattaa välttää. Fysikaalisessa mielessä mitään absoluuttista tyhjyyttä ei ole olemassakaan, vaan esitetään, että aina olisi kvanttityhjiön fluktuaatiota. Ihmisen tekemä laitesuunnittelu ei kuitenkaan ole mikään todiste sille väitteelle, että kaiken täytyisi olla suunniteltua.
Ei ole mitään sellaista seikkaa, joka osottaisi "monimutkaisuuden" (huom. suhteellinen käsite) olevan suunnittelun havaitsemisen kriteeri. Tiede pystyy selittämään nykyään melko hyvin miksi on perusvuorovaikutuksia ja niistä seuraavia lainalaisuuksia.
On myös kyseenalaista päättelyä, että maailmankaikkeus ei mitenkään voisi syntyä itsestään, mutta silti jokin luojajumalaolio olisi voinut yksinkertaisesti olla olemassa ikuisesti. Meillä ei ole olemassa mitään metakosmista multiversumikaaviota, josta voisimme tarkistaa minkälaiset oliot ja skenaariot ovat ylipäätään mahdollisia. Me voimme vain tarkastella sitä mitä olemme havainneet.
- Risti-riita
"Rakkaus on pitkämielinen". Näin Jumalan nurkki puhuu. 1Aikak.13:10. Silloin Herran viha syttyi, Ussaa kohtaa, ja hän löi hänet sentähden, että hän oli ojentanut kätensä arkkiin, ja niin hän kuoli siihen Jumalan eteen. Siis Raamatun rakkaus on tappamista. Älä tapa?
- free-witch
*Oikeudet muutoksiin pidätetään.
-Jumala - turhuuksien_turhuutta
Juuri näin. On heillä silmät, mutta eivät he näe... on heillä lukutaito, mutta lukevat kuin piru Raamattua. Äly pelaa, mutta sydän ei vain toimi (ainakaan vielä).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin2183174Miten juhlitte ensi lauantaina?
Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.3072774Suomen veroaste 5 %-yks liian matala
Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.751798Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa
Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e551705Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?
JOS siis sinä saisit päättää?421575- 1221366
MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa
TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,101300Ryöstö Punkaharjulla
Punkaharjun k-market ryöstetty tänään keskellä päivää, ketä lie asialla? Poliiseja ainakin pörrää ympäriisee171270Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa
Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.4221260- 1051259