kuulapyssyt

ikäraja

Heippa kaikille! kysyin tutulta ipanalta mitä hän toivoisi joululahjaksi. Pirpana joka on alle 10 antoi vastauksen! Kuulapyssy! Itse en pidä minkäänlaisista aseista ja minusta se vielä vähiten sopii joulun henkee. Kiinostas tietää mikä on ikäraja kuulapyssyllä on. Sillä luulen että sellainen ei oikein ole edes 10 vuotiaalle sopiva leikkikalu. Otetaan vastaan samalla lahjavinkkejä jotka sopii noin hurjapäiselle vekaralle.

7

1853

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mataleena

      mutta olisi toivottavaa hävittää ase myynnistä, ainakin ne kuulat tai vaihtaa ne pumpulipallukoihin.

      Oma vekara ammuskeli kavereidensa kanssa laina aseella (meillä kieletty). Haveri sattui, ei onneksi mitään pahempaa käynnyt, naarmu silmään.
      Olisihan tuo voinnut tapahtua ilman että omalla vekaralla olisi ollut ko.ase.

    • valkoinenpupu

      Ainakin ihan oikeissa airsoft-liikkeissä (prohobby, nemesis airsoft, yms) "kuulapyssyaseen" ostamiseksi tarvitaan joko a) täysi-ikäisyys tai b) kirjallinen todistus vanhempien suostumuksesta / vanhempi mukaan ostoreissulle.

      Toistaiseksi laki ei kiellä noita vehkeitä, mutta ei niitä nyt ihan pirpanoille kannata antaa. Omien kokemuksieni myötä n. 14-15 vuotta alkaa olla riittävästi, että lapsi edes jonkin verran ymmärtää turvallisuudesta.

      • myyjällä ei vastuuta

        Älkää nyt puhuko roskaa, kuulapyssyn voi ostaa kuka vain ja minkä ikäinen tahansa. Joissakin malleissa on leikkimielinen "varoitus# alle 18 -vuotiaille myymisestä. Mutta jos esimerkiksi mies joka näyttää yli 18-vuotta vanhemmalta mutta on niin lapsellinen ettei käsitä tekojensa seurausta niin miten hän voi itse vastata siitä mitä ostamallaan pyssyllä tekee? Näåin kävi meillä: isä oli lapsen kanssa kaupassa ja lapsi (11-vuotias poika) tahtoi komean, järeän kuulapyssyn. Isä osti ja myyjä möi koska aikuinenoli pyssyn käyttäjän tukena. Lapsai ammuskeli aikansa ilmaan, seinään, yrittipä osua lintuihinkin mutta sitten tärppäsi, muoviluoti osui kaverin silmään ja silmä vammautui. Lapsihan vastaa itse teostaan koska oli vamman aiheuttanut. Myyjällä ei ole vastuuta siitä mitä aseilla tehdään koska nämä aseet ovat laillisia ja niitä myydään leikkikaluina. Leikkiä
        on siis toiselle vammankin aiheuttaminen ja se on näköjään opeteltava jo nuorena. Näyttää olevan jokaisen vastuu vain siinä, että suojautuu väkivallalta väkivallalla.


      • valkoinenpupu
        myyjällä ei vastuuta kirjoitti:

        Älkää nyt puhuko roskaa, kuulapyssyn voi ostaa kuka vain ja minkä ikäinen tahansa. Joissakin malleissa on leikkimielinen "varoitus# alle 18 -vuotiaille myymisestä. Mutta jos esimerkiksi mies joka näyttää yli 18-vuotta vanhemmalta mutta on niin lapsellinen ettei käsitä tekojensa seurausta niin miten hän voi itse vastata siitä mitä ostamallaan pyssyllä tekee? Näåin kävi meillä: isä oli lapsen kanssa kaupassa ja lapsi (11-vuotias poika) tahtoi komean, järeän kuulapyssyn. Isä osti ja myyjä möi koska aikuinenoli pyssyn käyttäjän tukena. Lapsai ammuskeli aikansa ilmaan, seinään, yrittipä osua lintuihinkin mutta sitten tärppäsi, muoviluoti osui kaverin silmään ja silmä vammautui. Lapsihan vastaa itse teostaan koska oli vamman aiheuttanut. Myyjällä ei ole vastuuta siitä mitä aseilla tehdään koska nämä aseet ovat laillisia ja niitä myydään leikkikaluina. Leikkiä
        on siis toiselle vammankin aiheuttaminen ja se on näköjään opeteltava jo nuorena. Näyttää olevan jokaisen vastuu vain siinä, että suojautuu väkivallalta väkivallalla.

        En sanonut, että kuka tahansa ei voisi ostaa sellaista. Puhuin näistä ammattimaisista liikkeistä, enkä kirpputorimaisista halpahalleista. Näissä liikkeissä nuita välineitä ei tosiaan myydä ihan kenelle tahansa, vaan mukaan vaaditaan se huoltaja.

        Sille taas ei liikkeen sedät (ja tädit) mitään, jos huoltaja on niin vastuuton, että antaa lapsensa tehdä sillä välineellä mitä tahtoo. Puhun tosiaan välineistä, enkä leluista. Itse monta vuotta airsoftia harrastaneena en tosiaankaan millekään pirpanalle tuollaista antaisi.


      • Susi
        myyjällä ei vastuuta kirjoitti:

        Älkää nyt puhuko roskaa, kuulapyssyn voi ostaa kuka vain ja minkä ikäinen tahansa. Joissakin malleissa on leikkimielinen "varoitus# alle 18 -vuotiaille myymisestä. Mutta jos esimerkiksi mies joka näyttää yli 18-vuotta vanhemmalta mutta on niin lapsellinen ettei käsitä tekojensa seurausta niin miten hän voi itse vastata siitä mitä ostamallaan pyssyllä tekee? Näåin kävi meillä: isä oli lapsen kanssa kaupassa ja lapsi (11-vuotias poika) tahtoi komean, järeän kuulapyssyn. Isä osti ja myyjä möi koska aikuinenoli pyssyn käyttäjän tukena. Lapsai ammuskeli aikansa ilmaan, seinään, yrittipä osua lintuihinkin mutta sitten tärppäsi, muoviluoti osui kaverin silmään ja silmä vammautui. Lapsihan vastaa itse teostaan koska oli vamman aiheuttanut. Myyjällä ei ole vastuuta siitä mitä aseilla tehdään koska nämä aseet ovat laillisia ja niitä myydään leikkikaluina. Leikkiä
        on siis toiselle vammankin aiheuttaminen ja se on näköjään opeteltava jo nuorena. Näyttää olevan jokaisen vastuu vain siinä, että suojautuu väkivallalta väkivallalla.

        Järjestyslakiin jo viitattiin, tässä 11 §

        "Ilma-aseiden, jousitoimisten asiden ja harppuunoiden myyminen sekä muu pysyvä luovuttaminen alle 18-vuotiaalle on kielletty ilman hänen huoltajansa suostumusta."

        Eli kuten ilmakiväärin tai -pistoolin osalta myös airsoft aseen joka toimiin paineilmalla (pumpattava tai CO2) tai jousella tulee ostajan olla 18-vuotias tai omata vanhempien luvan (hyvä kauppatapa edellyttää vanhemman läsnäoloa).

        Järjestyslain 10 § kieltää näiden välineiden hallussapidon yleisellä paikalla iästä riippumatta.

        Myyjällä ja valmistajalla saataa olla vahingonkorvausvastuu mutta tämä riippuu tilanteesta ja näytöistä. Tuskin kuitenkaan tulee kovin usein kyseeseen.


    • hps

      Useimmat liikkeet eivät suostu myymään noita alaikäisille ainakaan ilman huoltajan lupaa. Mutta se on niiden liikkeiden oma valinta.

      Toinen juttu on, että järjestyslaki kieltää kyseisten välineiden käyttämisen ja kantamisen yleisellä paikalla taajamassa. Eli mikäli kyseinen lapsi sattuu asumaan taajama-alueella, en menisi antamaan hänelle kuulapyssyä koska sillä varmassti juostaan ympäri pihoja ja katuja kavereita (ja siinä sivussa ohikulkijoitakin) ammuskellen. Ehkä viiden vuoden päästä..?

    • kummitäti kolmelle

      Älä vaan osta kyseisetä "lelua", sillä se tuottaa enemmän ikäviä asioita kuin iloa. Viime syksynä sain n. 10-12 vuotiaat pojat kiinni sorsien ammunnasta. Heillä oli kyllä "kivaa", sorsilla ei. Ja vaikka kuinka ne omat mukulat silmät kirkkaina lupaisivat, että ei tehdä tällä mitään pahaa, niin varmasti käyvät niillä joskus viattomien luontokappaleiden ja ohikulkijoiden kimppuun. Myynti pitäisi kokonaan kieltää. Ja ampumista on tässä maailmassa jo ihan liikaa muutoinkin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7658
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2842
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2422
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2155
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1819
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1563
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1426
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1424
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1349
    Aihe