Otetaan käyttöön liitäntä eth0

Kari

Olen käyttänyt sekä työssäni että kotona eri Windows versioita ja saanutkin niihin jonkinlaista käyttötuntumaa. Minkäänlaisesta ohjelmoinnista minulla ei ole edes hajua, olen siis näitä "klikkaa hiiren vasemmalla painikkeella" -miehiä.
Linuxistakaan en tiedä mitään.
Uteliaisuuttani kuitenkin asensin kotikoneeseeni mandrakelinux10.0:n. Linuxissa näyttää olevan joitakin ominaisuuksia jotka viehättävät erittäin paljon. Esimerkkinä se että pääsen avaamaan Windowsin puolella olevia kuva- ja muita tiedostoja, voin avata eri työpöytänäkymiä eri "projekteja" varten etc...

Pitkän johdannon jälkeen varsinainen kysymys:
kun koneeni, Kannettava Toshiba satellite P20, lataa linuxin, kerrotaan näytössä:
Otetaan käyttöön liitäntä eth0......EPÄONNISTUI
Johtuneeko tuosta se etten pääse nettiin linuxia käyttäen. Käytössä Homepna, ja usb -liitäntäinen sovitin.
Monenlaista olen koettanut, nyt pitää koittaa jos joku jolla on kokemusta asiasta voisi tällaista tumpeloa valistaa.
Olkaa niin ystävällisiä ja älkää vittuilko tyhmyyteni kustannuksella, vaan kannustakaa vanhaa pierua joka haluaa opetella hienolta näyttävää käyttistä.

6

590

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • newbie

      eth0 tarkoittaa koneesi ensimmäistä verkkokorttia. Mandrake ei siis löytänyt verkkoa verkkokortistasi.
      USB-modeemit eivät, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta, toimi linuxissa. Jos modeemisi saa rj45-liittimellä kiinni kannettavaasi, niin netti luultavasti toimii. Toimivista USB-laitteista en osaa kertoa, niitä on olemassa, mutta minä en tiedä niistä mitään.
      Joku viisaampi kertokoon lisää.

      • Kari

        Ai kun tämä on kivaa! Olen varmaankin käsityskyvyltäni rajoittunut kun en ymmärrä noiden oppikirjojen tekstiä. Mutta toi kirjoittamasi "Mandrake ei siis löytänyt verkkoa verkkokortistasi" aukesi! Mä luulin että koko kortti on hukassa, mutta olikin siis niin että kortti ei nähnyt verkkoa koska sille sopivaa sovitinta ei ollut näkösällä.
        Mihin joutuisimme ilman mukavia ihmisiä jotka auttavat toisia?
        Kiitos!


    • OldFartFan

      toinen on:
      eth0

      Oletuksena Mandrakessa on pikakytkentä, jolloin se ei ehi löytämään verkkoa, vaikka sinulla olisi pci-kortti.

      Hyvä on muistaa että distrosta riippuen voivat eth0 ja eth1 vaihtaa järjestystään, eli toisen eth0 on toisen eth1.

      Jos koneesi käynnistyessä se ilmoittaa vain yhden verkon, eli eth0 ja koneessasi on tuo normaali verkkoliitäntäkin, kertoo se sinulle ettei usb-portin verkkoa ole löytynyt. Ja vaikka se sen löytäisikin, on sen mahotonta issekseen valita homepnan ja tavallisen ethernetin välillä, koska tuossa usb-liitäntäisessä vehkeessä on ne molemmat.Et ole yksin ongelmasi kanssa.Mikä usb-sovitin malli sulla on ? Tarkista yhteensopivuus Linuxiin ennen ostoa..

      • Kari

        Kävin "lainaamassa" pojan koneesta verkkokorttiin liitettävän homepna sovittimen, ja kas... tämä viesti on kirjoitettu Linuxia ja Mozillaa käyttäen!
        Eiköhän toi USB- liitännäinen sovitinkin jossain vaiheessa hörähdä henkiin. Niin, se on muuten joku nimetön härveli, siinä lukee USB to HPNA/Ethernet adapter, mutta ei mitään tuotemerkkiä. Eikun pohjassa lukee A-link, pitääpä käydä googlettamassa jos valmistajan sivulla olisi jotain kiva...
        Niin ja sen pikakytkennän pois ottaminen saattoi auttaa kanssa. KIITOS!


    • j-e-a-n

      minulla ilmoittaa myös tuon eth0 epäonnistui, mutta netti toimii kuitenkin ok!
      Ainoa vaan, kun se hidastaa käynnistymistä, tosin minulla on todella harvoin tarvista uudelleen käynnistykseen, mutta kumminkin...
      Koneessa ei ole emoon integroitua äänikorttia, pelkästään PCI väyläinen.
      Miten tuon herjauksen saisi pois

      • Näin vähillä lähtötiedoilla ei voi kuin arvailla. Pitäisi tietää kaikki siihen verkkokorttiin liittyvä tekstin bootin aikana sekä nähdä mitä lokitiedostoihin tulee verkkokorttiin liittyen. Pikatestinä voisi vilkaista myös, mitä komento dmesg tulostaa bootin jälkeen, ja etsiä siitäkin mahdollisia verkkokorttiin liittyviä asioita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      176
      1725
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      977
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      89
      849
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      673
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      557
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      513
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      191
      453
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe