Otetaan käyttöön liitäntä eth0

Kari

Olen käyttänyt sekä työssäni että kotona eri Windows versioita ja saanutkin niihin jonkinlaista käyttötuntumaa. Minkäänlaisesta ohjelmoinnista minulla ei ole edes hajua, olen siis näitä "klikkaa hiiren vasemmalla painikkeella" -miehiä.
Linuxistakaan en tiedä mitään.
Uteliaisuuttani kuitenkin asensin kotikoneeseeni mandrakelinux10.0:n. Linuxissa näyttää olevan joitakin ominaisuuksia jotka viehättävät erittäin paljon. Esimerkkinä se että pääsen avaamaan Windowsin puolella olevia kuva- ja muita tiedostoja, voin avata eri työpöytänäkymiä eri "projekteja" varten etc...

Pitkän johdannon jälkeen varsinainen kysymys:
kun koneeni, Kannettava Toshiba satellite P20, lataa linuxin, kerrotaan näytössä:
Otetaan käyttöön liitäntä eth0......EPÄONNISTUI
Johtuneeko tuosta se etten pääse nettiin linuxia käyttäen. Käytössä Homepna, ja usb -liitäntäinen sovitin.
Monenlaista olen koettanut, nyt pitää koittaa jos joku jolla on kokemusta asiasta voisi tällaista tumpeloa valistaa.
Olkaa niin ystävällisiä ja älkää vittuilko tyhmyyteni kustannuksella, vaan kannustakaa vanhaa pierua joka haluaa opetella hienolta näyttävää käyttistä.

6

544

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • newbie

      eth0 tarkoittaa koneesi ensimmäistä verkkokorttia. Mandrake ei siis löytänyt verkkoa verkkokortistasi.
      USB-modeemit eivät, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta, toimi linuxissa. Jos modeemisi saa rj45-liittimellä kiinni kannettavaasi, niin netti luultavasti toimii. Toimivista USB-laitteista en osaa kertoa, niitä on olemassa, mutta minä en tiedä niistä mitään.
      Joku viisaampi kertokoon lisää.

      • Kari

        Ai kun tämä on kivaa! Olen varmaankin käsityskyvyltäni rajoittunut kun en ymmärrä noiden oppikirjojen tekstiä. Mutta toi kirjoittamasi "Mandrake ei siis löytänyt verkkoa verkkokortistasi" aukesi! Mä luulin että koko kortti on hukassa, mutta olikin siis niin että kortti ei nähnyt verkkoa koska sille sopivaa sovitinta ei ollut näkösällä.
        Mihin joutuisimme ilman mukavia ihmisiä jotka auttavat toisia?
        Kiitos!


    • OldFartFan

      toinen on:
      eth0

      Oletuksena Mandrakessa on pikakytkentä, jolloin se ei ehi löytämään verkkoa, vaikka sinulla olisi pci-kortti.

      Hyvä on muistaa että distrosta riippuen voivat eth0 ja eth1 vaihtaa järjestystään, eli toisen eth0 on toisen eth1.

      Jos koneesi käynnistyessä se ilmoittaa vain yhden verkon, eli eth0 ja koneessasi on tuo normaali verkkoliitäntäkin, kertoo se sinulle ettei usb-portin verkkoa ole löytynyt. Ja vaikka se sen löytäisikin, on sen mahotonta issekseen valita homepnan ja tavallisen ethernetin välillä, koska tuossa usb-liitäntäisessä vehkeessä on ne molemmat.Et ole yksin ongelmasi kanssa.Mikä usb-sovitin malli sulla on ? Tarkista yhteensopivuus Linuxiin ennen ostoa..

      • Kari

        Kävin "lainaamassa" pojan koneesta verkkokorttiin liitettävän homepna sovittimen, ja kas... tämä viesti on kirjoitettu Linuxia ja Mozillaa käyttäen!
        Eiköhän toi USB- liitännäinen sovitinkin jossain vaiheessa hörähdä henkiin. Niin, se on muuten joku nimetön härveli, siinä lukee USB to HPNA/Ethernet adapter, mutta ei mitään tuotemerkkiä. Eikun pohjassa lukee A-link, pitääpä käydä googlettamassa jos valmistajan sivulla olisi jotain kiva...
        Niin ja sen pikakytkennän pois ottaminen saattoi auttaa kanssa. KIITOS!


    • j-e-a-n

      minulla ilmoittaa myös tuon eth0 epäonnistui, mutta netti toimii kuitenkin ok!
      Ainoa vaan, kun se hidastaa käynnistymistä, tosin minulla on todella harvoin tarvista uudelleen käynnistykseen, mutta kumminkin...
      Koneessa ei ole emoon integroitua äänikorttia, pelkästään PCI väyläinen.
      Miten tuon herjauksen saisi pois

      • Näin vähillä lähtötiedoilla ei voi kuin arvailla. Pitäisi tietää kaikki siihen verkkokorttiin liittyvä tekstin bootin aikana sekä nähdä mitä lokitiedostoihin tulee verkkokorttiin liittyen. Pikatestinä voisi vilkaista myös, mitä komento dmesg tulostaa bootin jälkeen, ja etsiä siitäkin mahdollisia verkkokorttiin liittyviä asioita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      60
      1545
    2. 43
      924
    3. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      68
      901
    4. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      65
      858
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      158
      829
    6. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      41
      788
    7. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      53
      761
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      755
    9. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      34
      732
    10. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      49
      682
    Aihe