Kysymykseni on aika hölmö, mutta se vaivaa minua ja olen todella kiitollinen jos joku jaksaa vastailla :)
Elikkä: minulla on 1/2v. väriltään sininen aivan brittiläisen näköinen kissa. Sen äiti on "täysverinen" persialainen (sininen väriltään) ja isä tavallinen maatiais-kolli (ainakin mitä luultavimmin).
Kerran netissä surffatessani silmääni osui joillakin brittikissojen sivuilla (muistaakseni brittiystävät tms.) teksti, jossa sanottiin, seuraavasti
'Brittiläinen lyhytkarva syntyi 1800-luvun loppupuolella Englannissa jalostustyöstä, jossa käytettiin maatiaiskissojen valioyksilöitä. Sodan jälkeen brittikannan pienuuden vuoksi jouduttiin jalostukseen käyttämään persialaista.'
Olisiko siis mitenkään mahdollista, että minun kissani olisi tavallaan "rotuyksilö" tai miten sen nyt voisi paremmin ilmaista...?!
Brittiläistä oli kuvattu tekstissä näin:
*Rodunomainen britti on pyöreämuotoinen (pätee meillä).
*Lyhytvartaloinen kissa (myös oikein).
*Kooltaan se on suurehko, ruumiinrakenne on lihaksikas ja massiivinen (kuten meidänkin kissalla).
*Rintakehä on leveä, jalat lyhyet ja tanakat (aivan!näin ollut ihan pennusta saakka).
*Häntä on lyhyt ja paksu(on!).
*Britin pää on pyöreä ja posket paksut(kyllä vain).
*Kaula on lyhyt. (on)
*Silmät ovat suuret ja pyöreät, väriltään ne voivat olla oranssit (mieluiten kupariset)(meidän kissalla on kuparisen- keltaiset ja aivan pyöreät ja huomiotaherättävän suuret sekä "syvä katseiset"), vihreät tai siniset – kissan väristä riippuen.
*Katse on avoimen ystävällinen. Nenä on lyhyt ja leveä (pätee myös!).
*Korvat ovat pyöreäkärkiset, pienet ja etäällä toisistaan(kyllä vain!).
*Aikuinen brittiuros painaa keskimäärin 6-8 kiloa ja aikuinen naaras keskimäärin 4-5 kiloa.(Tästä en osaa sanoa...en ole punninnut)
*Britin turkki on helppohoitoinen; lyhyt ja tiheä (plyysimäinen), laadultaan pehmeähkö.(Kuten meidän kissallamme).
*Brittiläisiä löytyy useina eri värimuunnelmina. Hyväksyttyjä värejä ovat mm. valkoinen, sininen (!), musta, suklaa, lila, creme, kilpikonna, punainen, hopea (mm. shaded silver) sekä naamiovärit (colourpoint). Brittiläisiä on tabby-, täplikäs- ja tiikerikuvioisina, sekä mm. sini-, musta- ja punavalkeina.
*Britti on tasapainoinen ja rauhallinen kissa. Luonne on ystävällinen ja sopivan seurallinen. (Meidän rasavilli on vielä niin nuori, että ainakin pentumainen virkeys on tallella, joten en tiedä onko tuo nyt niin rauhallinen...tasapainoiselta kyllä vaikuttaa;)!).
*Brittiläinen sopeutuu hyvin elämään sisäkissana, mutta nauttii ulkoilmaelämästä milloin se on mahdollista. :)
*Britti voi olla puhelias, muttei yleensä äänekäs. (meidän kisullamme on yleensä (joskus tietysti mouruaa) hieman "matala/karkea" vaisu ääni, mutta se juttelee ihan jatkuvasti!).
*Se tulee hyvin toimeen lasten kanssa ja sopeutuu hyvin myös muiden lemmikkien kanssa. Britti on luotettava ja uskollinen ystävä. :)
Useat kuvat sinisistä brittiläisistä ovat kuin suoraan meidän valokuva-albumista :)
Olen ottanut kissan ennenkaikkea ystäväksi. Se on meille perheenjäsen ja minua eivät kiinnosta todellakaan mitkään rotukissan-paperit tai minkään näköiset näyttelyt...sen takia en kysele! Halusin vain tietää miten brittiläinen rotu määritellään-mitkä ovat kriteerit? kun asia on jäänyt vaivaamaan mieltäni...lähestulkoon kaikki tuntomerkit mistä olen lukenut täsmäävät...!
kiitos etukäteen jos joku jaksoi lukea tänne asti ja vastata!
Brittiläinen? Kasvattajat huomio!!
8
1542
Vastaukset
- Daisy
Brittiläinen lyhytkarva on kissa, jonka rekisterikirjassa lukee rodun kohdalla brittiläinen lyhytkarva. Jos kissalla ei rekkareita ole se ei ole britti. Sinun kissasi ulkonäkö poikkeaa tavallisesta maatiaisesta, koska kissasi äiti on persialainen. Papereita kissasi ei voi mitenkään saada, vaikka se muistuttaisikin ulkonäöltään erehdyttävästi puhdasrotuista brittiä.
- sheba
Hyvä tietää! Tosin en ikimaailmassa alkaisi mitään papereita hankkimaankaan!Jos haluaisin teettää pentuja tai koluta näyttelyitä niin ostaisin varmasti aidon rekisteröidyn rotukissan.
Itseasiassa minua eniten kiinnosti se mitä kaikkia rotuja brittiläisen jalostamiseen on käytetty? Siitä tämä koko hölmö kysymyskin sai alkunsa: minua noin ylipäätänsä kiinnostaa eri kissarodut-etenkin brittilläinen, siamilainen ja persialainen(etenkin lyhyt karvainen!).Meidän kissa nyt vaan sattui erehdyttävästi muistuttamaan brittiläistä:)
kiitos sinulle tiedoistasi :D! - Sanelma
eri maissa? Asuin pitkään muualla, ja siellä eräs työkaverini omisti erittäin kauniin "maatiaisen". Hän sai neuvon, että se täyttää kaikki (jonkin rodun)kriteerit. Mikäli hän on kiinnostunut asiasta, hän voi viedä sen näyttelyyn, ja mikäli tuomareidenkin mielestä rotukissan määreet täytetään, kisu saa paperit,ja mikäli saa rotukissan kanssa pentuja, niistä tulee "jalosukuisia", eli kissasta tulisi uuden suvun kantaäiti.
Tämä onnistuikin, maatiainen on nyt rotukissa (siis viisi vuotta sitten kun viimeksi tapasin). Luulin, että koira- ja kissajutut ovat suurinpiirtein kansainvälisiä, joitain typistämislakeja ja -käytäntöjä lukuunottamatta. Eikö edelläkuvattu olisi mahdollista Suomessa? - ???
Sanelma kirjoitti:
eri maissa? Asuin pitkään muualla, ja siellä eräs työkaverini omisti erittäin kauniin "maatiaisen". Hän sai neuvon, että se täyttää kaikki (jonkin rodun)kriteerit. Mikäli hän on kiinnostunut asiasta, hän voi viedä sen näyttelyyn, ja mikäli tuomareidenkin mielestä rotukissan määreet täytetään, kisu saa paperit,ja mikäli saa rotukissan kanssa pentuja, niistä tulee "jalosukuisia", eli kissasta tulisi uuden suvun kantaäiti.
Tämä onnistuikin, maatiainen on nyt rotukissa (siis viisi vuotta sitten kun viimeksi tapasin). Luulin, että koira- ja kissajutut ovat suurinpiirtein kansainvälisiä, joitain typistämislakeja ja -käytäntöjä lukuunottamatta. Eikö edelläkuvattu olisi mahdollista Suomessa?Säännöt muuttuvat. Vielä viitisen vuotta sitten sai useampiakin kissoja (mm. brittejä) ns noviisiluokan kautta rekisteriin. Mutta nykyisin tämä tietääkseni onnistuu vain manxeille ja eurooppalaisille.
- mamma39
??? kirjoitti:
Säännöt muuttuvat. Vielä viitisen vuotta sitten sai useampiakin kissoja (mm. brittejä) ns noviisiluokan kautta rekisteriin. Mutta nykyisin tämä tietääkseni onnistuu vain manxeille ja eurooppalaisille.
Brittiä ei ole saanut rekisteriin noviisina, norjalaista metsäkissaa kylläkin (ei enää sitäkään). Tänä päivänä noviisina hyväksytään sokoke (ei yhtään suomessa vielä ja todistetusti alkuperämaasta Keniasta lähtöisin olevat), manx, siperiankissa (vain todistetusti entisen Neuvostoliiton alueelta tulleet, ei muut)ja eurooppalainen.
- utelias
mamma39 kirjoitti:
Brittiä ei ole saanut rekisteriin noviisina, norjalaista metsäkissaa kylläkin (ei enää sitäkään). Tänä päivänä noviisina hyväksytään sokoke (ei yhtään suomessa vielä ja todistetusti alkuperämaasta Keniasta lähtöisin olevat), manx, siperiankissa (vain todistetusti entisen Neuvostoliiton alueelta tulleet, ei muut)ja eurooppalainen.
Sokokeja on Suomessa ainakin yksi, joka on ollut myös näyttelyissä.
Britin on aikanaan saanut noviisina rekisteriin, muttei enää vuosiin. - mamma39
utelias kirjoitti:
Sokokeja on Suomessa ainakin yksi, joka on ollut myös näyttelyissä.
Britin on aikanaan saanut noviisina rekisteriin, muttei enää vuosiin.korjauksesta, enpä olekkaan huomannut kyseistä kissaa näyttelyissä. pitääkin seuraavalla kerralla käydä katsomassa miltä se luonnossa näyttää. Tiedätkö muuten onko rekisteröitynä tuotu vai noviisina Suomessa rekisteröity.
Briteistä en muista, sinä aikana kun olen näyttelyitä kiertänyt, kuulleeni noviisina hyväksytyn. tai sitten se on vain mennyt ohi korvien. Anteeksi väärä tietoni;-)) - utelias
mamma39 kirjoitti:
korjauksesta, enpä olekkaan huomannut kyseistä kissaa näyttelyissä. pitääkin seuraavalla kerralla käydä katsomassa miltä se luonnossa näyttää. Tiedätkö muuten onko rekisteröitynä tuotu vai noviisina Suomessa rekisteröity.
Briteistä en muista, sinä aikana kun olen näyttelyitä kiertänyt, kuulleeni noviisina hyväksytyn. tai sitten se on vain mennyt ohi korvien. Anteeksi väärä tietoni;-))Tietääkseni kissa on tanskalaiselta kasvattajalta rekisteröitynä tuotu. Se asuu omistajansa kera Jyväskylässä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4613927Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181672- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991398Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 521286
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441069
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331057