Äänekäs ilmastointi

ilmastointiapina

Terve,
Tällainen keissi:
omakotitalo on rakennettu -80 luvun alussa ja ilmastointi (ottaa siis ilmaa ulkoa ja kierrättää talossa) on alkanut pitämään kovaa ääntä. Ei mitenkään rikkoutuvaa, jossain vaiheessa on ehkä vinkaissut, mutta pääasiassa kuuluu voimakasta huminaa. Eli mikähän voi olla vikana ja onkohan kallis korjaus?

kiitos

9

162

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helposti_korjattu

Ääni voimistui, koska joku käänsi isommalle. Ääni hiljenee kääntämällä pienemmälle.

• Mahdollisesti tuulettimen laakerit menossa. Laitteesta riippuen ehkä 2-3 satasta kun joku käy vaihtamassa, tai 50 euroa jos itse osaa ja uskaltaa. Merkki ja malli ylös ja ammattilaiselle soittaen.

• gpapajof

Ilmanvaihto siis ei ilmastointi. Eli teillä ilmanvaihtokone jossakin ja siellä suodattimia. Ne pitää vaihtaa tarvittaessa, mutta komppaan edellistä, että laakeri moottorista. Jos noin vanha niin vaihtoon koko paska. Samalla ilmanvaihtokanavien puhdistus.

• tiatoo

Turha vaihtaa koko konetta jos muuten pelaa. Laakerit varmaan vaihtokunnossa.

• Tarkenna

Mitä htin vastauksia laakereista ???

Jos kuuluu huminaa niin tosiaan se on liian isolla , etsi säädöt ja laita pienemmälle.
      Myöskin Nuo suodattimet kannattaa tarkistaa ja vaihtaa tai ensi hätään vaikka imuroida .
      Humina jossain tilassa venttiilin kautta saattaa myös lisääntyä jos toisesta tilasta venttiiliä säädetään pienemmäksi .

• PenaNi

Varmaan on koko ilmanvaihtojärjestelmän huollon aika. Ilmanvaihtokanavien ja koneen puhdistus, tulo/poistoventtiilien pesu, suodattimien vaihto ja sitten ilmamäärien säätö ja tärkeimpänä on asukkaan opastus ilmavaihtojärjestelmän käytössä.

• laredoogh

kannattaa putsata ja laittaa änkkäri myös, tuloventtiilit ovat usein liian pienet
      puhaltimet ovat kuluvia osia, muutama kymppi

• Vai_laakereista_heh

Samaa mieltä putsausta vaatii. Ääni lisääntyy kun putken pinta-ala pienenee. Äänenvaimentimet toki täytyy olla mutta aloittaja puhuikin että " on alkanut pitämään"ääntä. Aloita huoneiden venttileiden putsaamisella.

• äkkiäpoisKäsistä

Kämppä myyntiin järjettömällä kuplahinnalla!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      94
      5422
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      56
      4171
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      32
      2365
    4. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      2198
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1835
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1484
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      33
      1332
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1148
    9. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      1041
    10. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      22
      1038
    Aihe