Autolla Italiaan

Codeman

Paljonko tulee Tukholmasta matkaa pohjois-
Italiaan? Kannattaako ottaa laiva Saksaan vai
ehkä Tallinnan kautta..?

Onko kokemuksia ja kauanko kestää ajaa Italiaan?

Olis tarkoitus vain kokeilla ajaa sinne
henkilöautolla ja takaisin...ei lomailla.

39

6305

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • audisti

      YK-hommista palatessani reilu vuosi sitten ajelin
      Venetsiasta Itävallan, Saksan ja Tanskan kautta
      Tukholmaan, josta Silja-Linella kotiin.

      Matka sujui hienosti ilman ongelmia, ainoa lievä
      pettymys oli Saksan autobaanat; ruuhkia,
      tietöitä, sekä jotenkin stressaava liikenne
      muutenkin.
      Positiivisin yllätys oli naapurimaamme Ruotsin
      loistava liikennekulttuuri ja hyvät tiet, kuten
      myös sanoinkuvaamattoman kauniit Alpit ja
      alppitiet Itävallassa.

      Ai niin, Italiassa on mukava ajella pohjoisessa,
      mutta ei kuulemani mukaan etelässä.
      Mielestäni Ruotsin kautta on niin hyvä ajaa, että
      en suosittele Saksan lauttoja.

      • Codeman

        Tämä auttaa jo loistavasti suunnittelussa.


      • pepe

        ovat omankin kokemukseni mukaan kaikkea muuta
        kuin vauhdin hurmaa. Paljon sujuvammin
        (matkanopeus 160-170) kulkee benelux maissa ja
        ranskassa. Sakot saattaa tietysti aina rapsahtaa,
        mutta ei ole onneksi omalle kohdalle sattunut.
        Tutkista varoitetaan hyvin, joten on aina osannut
        hiljentää ajoissa.

        Italialaiset ovat omastakin mielestään maailman
        huonoimpia autoilijoita, joka todella nopeasti
        huomaa paikallisilla teillä liikkuessaan. Siellä
        pitää olla varovainen myös autovarkaiden suhteen.
        Itsellä ei ole koskaan kärry hävinnyt, mutta
        kaverilla kyllä.

        Kaiken kaikkiaan auto on paras tapa matkustaa
        euroopassa. Suosittelen lämpimästi. Mukavaa
        matkaa.


      • Codeman
        pepe kirjoitti:

        ovat omankin kokemukseni mukaan kaikkea muuta
        kuin vauhdin hurmaa. Paljon sujuvammin
        (matkanopeus 160-170) kulkee benelux maissa ja
        ranskassa. Sakot saattaa tietysti aina rapsahtaa,
        mutta ei ole onneksi omalle kohdalle sattunut.
        Tutkista varoitetaan hyvin, joten on aina osannut
        hiljentää ajoissa.

        Italialaiset ovat omastakin mielestään maailman
        huonoimpia autoilijoita, joka todella nopeasti
        huomaa paikallisilla teillä liikkuessaan. Siellä
        pitää olla varovainen myös autovarkaiden suhteen.
        Itsellä ei ole koskaan kärry hävinnyt, mutta
        kaverilla kyllä.

        Kaiken kaikkiaan auto on paras tapa matkustaa
        euroopassa. Suosittelen lämpimästi. Mukavaa
        matkaa.

        Hyvää infoo tämäkin.

        Vielä kysyisin että kauanko ajaa saksan päästä
        päähän? Ja maksaako autobaanalla ajaminen?

        Auotvarkaus ei ole ongelma koska hälyytin joka on
        autossani on maksanut enemmän kuin itse auto. Voi
        olla että ne varastaa auton sen vuoksi että siinä
        on kallis hälytin.... 8-)


      • pepe
        Codeman kirjoitti:

        Hyvää infoo tämäkin.

        Vielä kysyisin että kauanko ajaa saksan päästä
        päähän? Ja maksaako autobaanalla ajaminen?

        Auotvarkaus ei ole ongelma koska hälyytin joka on
        autossani on maksanut enemmän kuin itse auto. Voi
        olla että ne varastaa auton sen vuoksi että siinä
        on kallis hälytin.... 8-)

        maksa mitään autobaanalla ajelu. Saksan päästä
        päähän ei ole koskaan tullut ajettua. Olen aina
        puikannut Beneluxin puolelle. Pidän siellä
        ajamisesta enemän ja bensakin on melkein jopa
        halpaa Belgian ja Luxin alueella. Matka-ajasta
        voin kertoa esimerkkinä siirtymisen Hampuri -
        Barcelona. Jos on tarkoituksena vain siirtyä
        a:sta b:hen, eikä siis pysähdellä turhan päiten
        matkalla, yksi yöpyminen riittää varsin hyvin.

        Itselläni paras "hälytin" on ollut Leonbergin
        koirani. Se tykkää odotellessa nukkua
        takapenkillä, mutta jos joku hipaiseekin autoa,
        ikkunaan ilmestyy heti lehmän kokoinen pää. Menee
        varkailla pupu pöksyyn.


      • audisti
        Codeman kirjoitti:

        Hyvää infoo tämäkin.

        Vielä kysyisin että kauanko ajaa saksan päästä
        päähän? Ja maksaako autobaanalla ajaminen?

        Auotvarkaus ei ole ongelma koska hälyytin joka on
        autossani on maksanut enemmän kuin itse auto. Voi
        olla että ne varastaa auton sen vuoksi että siinä
        on kallis hälytin.... 8-)

        Ruuhkat ja tietyöt saattavat hidastaa, mutta jos
        osaat saksaa niin voit kuunnella liikenneradiota
        joka ilmoittaa tukossa olevat moottoritiet.


      • Codeman
        audisti kirjoitti:

        Ruuhkat ja tietyöt saattavat hidastaa, mutta jos
        osaat saksaa niin voit kuunnella liikenneradiota
        joka ilmoittaa tukossa olevat moottoritiet.

        Onko tietyöt todellakin niin suuri hidaste siellä?
        Ja onko autobaanalla vapaa nopeus kaikkialla?

        Eli tarkoitus on ajaa pitkää päivää Tukholmasta
        Venetsiaan. Meitä on kolme nuorta kuskia ja
        tarkoitus on ajaa tuo matka kolmessa
        päivässä...onko teoreettisesti mahdollista?


      • pepe
        Codeman kirjoitti:

        Onko tietyöt todellakin niin suuri hidaste siellä?
        Ja onko autobaanalla vapaa nopeus kaikkialla?

        Eli tarkoitus on ajaa pitkää päivää Tukholmasta
        Venetsiaan. Meitä on kolme nuorta kuskia ja
        tarkoitus on ajaa tuo matka kolmessa
        päivässä...onko teoreettisesti mahdollista?

        kolmessa päivässä Tukholmasta Venetsiaan ajaa.
        Takaisin ehtiminen kolmen päivän sisään saattaa
        myös onnistua, jos perillä käy vain kahvilla :-)

        Autobaanoilta vielä sen verran, että tietyöt
        saattavat olla tosi paha hidaste, kuten myös
        kolarit. Stau (en ole kirjoitusasusta satavarma)
        on paikallinen nimitys autobaanaruuhkalle, jossa
        liikenne saattaa pysähtyä täysin jopa tunneiksi.
        Se vapaa nopeus ei valitettavasti usein onnistu
        liikennetiheydestä johtuen. Väljemmässä
        liikenteessä kannattaa pitää silmällä myös
        taustapeiliä niin osaa vaihtaa kaistaa pois
        tieltä kun Porschet ja Ferrarit suhahtavat ohi.


      • Codeman
        pepe kirjoitti:

        kolmessa päivässä Tukholmasta Venetsiaan ajaa.
        Takaisin ehtiminen kolmen päivän sisään saattaa
        myös onnistua, jos perillä käy vain kahvilla :-)

        Autobaanoilta vielä sen verran, että tietyöt
        saattavat olla tosi paha hidaste, kuten myös
        kolarit. Stau (en ole kirjoitusasusta satavarma)
        on paikallinen nimitys autobaanaruuhkalle, jossa
        liikenne saattaa pysähtyä täysin jopa tunneiksi.
        Se vapaa nopeus ei valitettavasti usein onnistu
        liikennetiheydestä johtuen. Väljemmässä
        liikenteessä kannattaa pitää silmällä myös
        taustapeiliä niin osaa vaihtaa kaistaa pois
        tieltä kun Porschet ja Ferrarit suhahtavat ohi.

        Kuka muistaa paljonko on Hampurin ja Munchenin
        väli kilometreissä?! Onko Saksan välimatkoja
        jossain netissä? Itävallan ylittäminen nyt ei ole
        varmaankaan pitkä matka? Joutuuko kiipeen
        korkeelle Alppeja ylittäessä?

        (Tuli kyllä jo parikin kysymystä..)


      • europe
        Codeman kirjoitti:

        Kuka muistaa paljonko on Hampurin ja Munchenin
        väli kilometreissä?! Onko Saksan välimatkoja
        jossain netissä? Itävallan ylittäminen nyt ei ole
        varmaankaan pitkä matka? Joutuuko kiipeen
        korkeelle Alppeja ylittäessä?

        (Tuli kyllä jo parikin kysymystä..)

        Tulin juuri itse vastaavalta matkalta. Tukholmasta
        Saksaan tuli matkaa 850 km (lubeckiin). Sieltä
        pohjois Italian rajalle n. 1100 km. Rajalta
        Venetsiaan matkaa noin 400 km. Tämän matkan ajaa
        hienosti kolmessa päivässä (jopa kahdessa). Ei
        ollut suurempia tietöitä matkalla. Saksassa saa
        ajaa vapaasti paitsi sateella jotkut pätkät
        rajoitettuja 120 km/h. Saksassa ei tiemaksuja.
        Itävallassa ja Italiassa on tietullit, noin 40 mk
        kerta.


      • europe
        Codeman kirjoitti:

        Kuka muistaa paljonko on Hampurin ja Munchenin
        väli kilometreissä?! Onko Saksan välimatkoja
        jossain netissä? Itävallan ylittäminen nyt ei ole
        varmaankaan pitkä matka? Joutuuko kiipeen
        korkeelle Alppeja ylittäessä?

        (Tuli kyllä jo parikin kysymystä..)

        Ei joudu alpeilla ajamaan korkealla, jos kuljet
        moottiriteitä.


      • Napoliin Pizzalle
        Codeman kirjoitti:

        Kuka muistaa paljonko on Hampurin ja Munchenin
        väli kilometreissä?! Onko Saksan välimatkoja
        jossain netissä? Itävallan ylittäminen nyt ei ole
        varmaankaan pitkä matka? Joutuuko kiipeen
        korkeelle Alppeja ylittäessä?

        (Tuli kyllä jo parikin kysymystä..)

        Opelin sivuilta löytyy hyvä reittimittari
        euroopan teille. Antaa kilometrit oikein, ajoaika
        näyttää ties mitä. Kysehän on siitä mistä päin
        pohjois-italiaa ajelet. Reitti Munchen-Innsbruck-
        Brennerin sola-Italia vetää hyvin, muista
        Itävallan moottoritie vignette. Toinen reitti
        Sveitsin kautta Munchen-Bregenz-Chur-Lugano-
        Italia, Sveitsin moottoritiemaksu. Jos on aikaa
        niin Alpit kannattaa ehdottomasti ylittää solia
        pitkin, huimaavat näkymät. Muuten mennään motaria
        pitkin ja vuoren kohdalla tunneliin.


      • audisti
        Codeman kirjoitti:

        Onko tietyöt todellakin niin suuri hidaste siellä?
        Ja onko autobaanalla vapaa nopeus kaikkialla?

        Eli tarkoitus on ajaa pitkää päivää Tukholmasta
        Venetsiaan. Meitä on kolme nuorta kuskia ja
        tarkoitus on ajaa tuo matka kolmessa
        päivässä...onko teoreettisesti mahdollista?

        Saksan moottoriteillä on yleensä 2 tai 3 kaistaa
        samaan suuntaan joista usein yksi on korjauksen
        alla, ja näin ruuhkiakin kertyy kun
        nopeusrajoitun on alhainen. Yleinen
        nopeussuositus baanalla usein 130km/h, toistan
        SUOSITUS, tottakai vapaatakin baanaa löytyy.
        Johonkin uusimpaan kartastoon on merkitty uudet
        suuremmat tietyöt , kannattaa tsekata, hyvä
        hankinta on myös se autoliiton joku
        automatkakirja... Ai niin, muista ostaa
        Itävallassa tietullitarra huoltoasemalta autosi
        etuikkunaan, muuten voi tulla sakot.


      • audisti
        Codeman kirjoitti:

        Kuka muistaa paljonko on Hampurin ja Munchenin
        väli kilometreissä?! Onko Saksan välimatkoja
        jossain netissä? Itävallan ylittäminen nyt ei ole
        varmaankaan pitkä matka? Joutuuko kiipeen
        korkeelle Alppeja ylittäessä?

        (Tuli kyllä jo parikin kysymystä..)

        Itävallan läpi kulkevan moottoritien vieressä
        kulkee vanhempi ja pienempi tie samaan suuntaan
        jos haluaa maisemia katsella, itse ajelin sitä.


      • ex cobra
        Codeman kirjoitti:

        Hyvää infoo tämäkin.

        Vielä kysyisin että kauanko ajaa saksan päästä
        päähän? Ja maksaako autobaanalla ajaminen?

        Auotvarkaus ei ole ongelma koska hälyytin joka on
        autossani on maksanut enemmän kuin itse auto. Voi
        olla että ne varastaa auton sen vuoksi että siinä
        on kallis hälytin.... 8-)

        Älä kuvittele että kalliskaan hälytin mitään
        auttaa. Ulkopuolisia kiinnostaa kovin vähän jos
        autosi hälytin huutaa. Asiaan puuttumisesta
        tulisi vain ongelmia ja kuulusteluja. Minulta
        putsattiin Ranskassa matkailuauto juuri viime
        kuussa keskellä päivää eikä siinä Cobran huudot
        paljoa painaneet. Jos ne haluaa viedä sun auton,
        niin se nostetaan trailerille tai hinausautoon,
        eikä silloinkaan kukaan kiinnitä hälyttimeen
        huomiota. Eihän se hälyttimesi nyt kuitenkaan
        pysty "antamaan turpaan"?


      • Codeman
        ex cobra kirjoitti:

        Älä kuvittele että kalliskaan hälytin mitään
        auttaa. Ulkopuolisia kiinnostaa kovin vähän jos
        autosi hälytin huutaa. Asiaan puuttumisesta
        tulisi vain ongelmia ja kuulusteluja. Minulta
        putsattiin Ranskassa matkailuauto juuri viime
        kuussa keskellä päivää eikä siinä Cobran huudot
        paljoa painaneet. Jos ne haluaa viedä sun auton,
        niin se nostetaan trailerille tai hinausautoon,
        eikä silloinkaan kukaan kiinnitä hälyttimeen
        huomiota. Eihän se hälyttimesi nyt kuitenkaan
        pysty "antamaan turpaan"?

        Mulla siis maksaa hälytin enemmän kuin auto. Kuka
        nyt vanhaa Daihatsua pöllii. Enemmänkin ongelmana
        saattaa olla että ne hakee tavarat ja soittimen
        sisältä. Kyllä varovainen saa olla ja muistaa
        ottaa soittimen etupaneelin pois lyhyelläkin
        parkkeerauksella.


      • Codeman
        europe kirjoitti:

        Tulin juuri itse vastaavalta matkalta. Tukholmasta
        Saksaan tuli matkaa 850 km (lubeckiin). Sieltä
        pohjois Italian rajalle n. 1100 km. Rajalta
        Venetsiaan matkaa noin 400 km. Tämän matkan ajaa
        hienosti kolmessa päivässä (jopa kahdessa). Ei
        ollut suurempia tietöitä matkalla. Saksassa saa
        ajaa vapaasti paitsi sateella jotkut pätkät
        rajoitettuja 120 km/h. Saksassa ei tiemaksuja.
        Itävallassa ja Italiassa on tietullit, noin 40 mk
        kerta.

        Uskoin sen välin olevan pisempi. Olen useasti
        ajanut Suomen päästä päähän ja se ei ole ollut
        ongelma. Yksin sen päästää 16 tuntiin ja yhteen
        menoon. Noin 1500km. Kyllä luulis että myös
        euroopassa pääsee pitkää päivää kun on kolme
        kuskia.

        Kumpi kannattaa Tanskassa:

        1. Yli Helsinborg - Helsingjør 20 min ...ajaa
        Tanskassa Rødbyhyn. Lautta Rødby - Puttgarden 20
        min.

        vai...

        2. Lautta suoraan Trelleborgista Ruotsista
        Rostockiin. Noin 7 tuntia.

        Kumpi on nopeampi ja helpompi?


      • europe
        Codeman kirjoitti:

        Uskoin sen välin olevan pisempi. Olen useasti
        ajanut Suomen päästä päähän ja se ei ole ollut
        ongelma. Yksin sen päästää 16 tuntiin ja yhteen
        menoon. Noin 1500km. Kyllä luulis että myös
        euroopassa pääsee pitkää päivää kun on kolme
        kuskia.

        Kumpi kannattaa Tanskassa:

        1. Yli Helsinborg - Helsingjør 20 min ...ajaa
        Tanskassa Rødbyhyn. Lautta Rødby - Puttgarden 20
        min.

        vai...

        2. Lautta suoraan Trelleborgista Ruotsista
        Rostockiin. Noin 7 tuntia.

        Kumpi on nopeampi ja helpompi?

        Itse menin Helsinborgin kautta ja lautalla
        putgardeniin (kestää muuten n. 40 min). Se on
        nopeampi reitti. Yleensä lautoille pääsee
        helposti ilma pitkiä jonoja. Voit myös mennä
        Tanskaan Malmön kautta uutta siltaa pitkin
        Köpikseen. Matkaa tulee n. 30 km lisää,
        ajallisesti ei juuri eroa ja saman hintaista.


      • Codeman
        audisti kirjoitti:

        Itävallan läpi kulkevan moottoritien vieressä
        kulkee vanhempi ja pienempi tie samaan suuntaan
        jos haluaa maisemia katsella, itse ajelin sitä.

        Paljonko oli Itävallan pituus? Montako tuntia
        menee konetietä pitkin Itävallassa?

        Ja paljonko hitaampi on se vanha tie?


      • audisti
        Codeman kirjoitti:

        Uskoin sen välin olevan pisempi. Olen useasti
        ajanut Suomen päästä päähän ja se ei ole ollut
        ongelma. Yksin sen päästää 16 tuntiin ja yhteen
        menoon. Noin 1500km. Kyllä luulis että myös
        euroopassa pääsee pitkää päivää kun on kolme
        kuskia.

        Kumpi kannattaa Tanskassa:

        1. Yli Helsinborg - Helsingjør 20 min ...ajaa
        Tanskassa Rødbyhyn. Lautta Rødby - Puttgarden 20
        min.

        vai...

        2. Lautta suoraan Trelleborgista Ruotsista
        Rostockiin. Noin 7 tuntia.

        Kumpi on nopeampi ja helpompi?

        Itse menin puttgarden-rögby lautalla, ihan o.k.
        siinä on juuri mukava ruoka/ajotauko(siksi
        lautalla eikä siltaa pitkin), lautassa ihan
        kohtalaiset sapuskat ja hyvin ehtii syömään.

        "Ajelee vaan ja vetäisee jollain lautalla yli kun
        toi Tanskan väli menee tosi nopeasi."


      • ex cobra
        Codeman kirjoitti:

        Mulla siis maksaa hälytin enemmän kuin auto. Kuka
        nyt vanhaa Daihatsua pöllii. Enemmänkin ongelmana
        saattaa olla että ne hakee tavarat ja soittimen
        sisältä. Kyllä varovainen saa olla ja muistaa
        ottaa soittimen etupaneelin pois lyhyelläkin
        parkkeerauksella.

        Kun pistit sen pääpainon sille hälyttimelle, niin
        siksi. Tätä palstaa lukee ehkä joku muukin, et
        sillä saattaa olla kalliskin auto. Ja onhan siinä
        syy tilata hinausauto paikalle jos hälytin jää
        päälle esim. valmistusvian takia. Eihän sinne
        liikenteeseen voi mennä ajamaan hälytin päällä.
        Kuitenkin pääsyy on siinä, että ulkolaisissa -
        tuntemattomasta maasta - rekistereissä olevan
        ajoneuvon omistajat on ihan omasta syystään
        tulleet sinne ......... (täytä itse) itseään
        tyrkyttään rosvoille. Rikkaitakin ovat pahukset.


      • heelis
        Codeman kirjoitti:

        Mulla siis maksaa hälytin enemmän kuin auto. Kuka
        nyt vanhaa Daihatsua pöllii. Enemmänkin ongelmana
        saattaa olla että ne hakee tavarat ja soittimen
        sisältä. Kyllä varovainen saa olla ja muistaa
        ottaa soittimen etupaneelin pois lyhyelläkin
        parkkeerauksella.

        Oman kokemukseni perusteella, varsinkaan
        ulkomailla ei kannata jättää mitään tavaraa
        ainakaan näkyville säilytykseen autoon! Kaikki
        laukut, reput ja jopa pällystakit houkuttaa
        varkaita tonkimaan parempia arvoesineitä. Varkaat
        on hyvin oppineita siellä, niitä ei juuri lukot ja
        hälyttimet pidättele! Joten varovaisuutta ja
        järkeä päähän kun parkkeeraa!


      • ex cobra
        heelis kirjoitti:

        Oman kokemukseni perusteella, varsinkaan
        ulkomailla ei kannata jättää mitään tavaraa
        ainakaan näkyville säilytykseen autoon! Kaikki
        laukut, reput ja jopa pällystakit houkuttaa
        varkaita tonkimaan parempia arvoesineitä. Varkaat
        on hyvin oppineita siellä, niitä ei juuri lukot ja
        hälyttimet pidättele! Joten varovaisuutta ja
        järkeä päähän kun parkkeeraa!

        Arvaa oliko hansikaslokero avattu ja loota tyhjä,
        etulevy pois radiosta, penkit ja muut tyhjiä
        muusta kuin pölystä ja ALARM- tarrat hyvin
        näkyvissä. Silti joku näki sen vaivan että mursi
        1,5m korkeudella olleen 50 x 50 cm kokoisen
        ikkunaluukun ja änkesi siitä sisään, kun ei
        ruuvimeisselit riittäneet sivuoven avaamiseen.
        Paikka oli kaupungin keskusta ja lähin
        kauppaliike 5m päässä. Mitään korvaamatonta ei
        tapahtunut, kun on vakuutukset kunnossa, mutta
        meneehän siinä aikaa poliisilaitoksella ym.


      • Codeman
        ex cobra kirjoitti:

        Arvaa oliko hansikaslokero avattu ja loota tyhjä,
        etulevy pois radiosta, penkit ja muut tyhjiä
        muusta kuin pölystä ja ALARM- tarrat hyvin
        näkyvissä. Silti joku näki sen vaivan että mursi
        1,5m korkeudella olleen 50 x 50 cm kokoisen
        ikkunaluukun ja änkesi siitä sisään, kun ei
        ruuvimeisselit riittäneet sivuoven avaamiseen.
        Paikka oli kaupungin keskusta ja lähin
        kauppaliike 5m päässä. Mitään korvaamatonta ei
        tapahtunut, kun on vakuutukset kunnossa, mutta
        meneehän siinä aikaa poliisilaitoksella ym.

        Missäpäin tämä tapahtui?

        Tarkoittaako tämä että auto tulee varmasti
        siivottua matkan aikana jos on ulkomaan kilvissä?
        Onko se varasteleminen ongelma ja kattaako
        vakuutukset hyvin?


      • pepe
        Codeman kirjoitti:

        Missäpäin tämä tapahtui?

        Tarkoittaako tämä että auto tulee varmasti
        siivottua matkan aikana jos on ulkomaan kilvissä?
        Onko se varasteleminen ongelma ja kattaako
        vakuutukset hyvin?

        kaikkia ulkorekistreissä olevia satavarmasti
        putsata, mutta fiksu ei jätä autoon mitään
        näkyville, eikä mitään arvokasta hanskalokeroon.


      • Automatique
        heelis kirjoitti:

        Oman kokemukseni perusteella, varsinkaan
        ulkomailla ei kannata jättää mitään tavaraa
        ainakaan näkyville säilytykseen autoon! Kaikki
        laukut, reput ja jopa pällystakit houkuttaa
        varkaita tonkimaan parempia arvoesineitä. Varkaat
        on hyvin oppineita siellä, niitä ei juuri lukot ja
        hälyttimet pidättele! Joten varovaisuutta ja
        järkeä päähän kun parkkeeraa!

        Osta kunnolinen "seiväs" rattiin lukittavaksi.
        Lisäksi: Ei mitään autoon näkyviin (eikä mitään
        arvokasta näkymättömiinkään).
        Ihan "tavallinen" auto.
        Mitkään "Cobrat" tai muut ulvovat vempaimet eivät
        auta. Käsittääkseni fiksuin vehje olisi
        murtohälyytin joka lähettäisi tekstiviestin
        kännykkään hälytyksen sattuessa - sen hankin
        seuraavaksi ( ja extra pitkän "Nokialaisen
        nuoriso-ohjaajan".


      • Automatique
        pepe kirjoitti:

        ovat omankin kokemukseni mukaan kaikkea muuta
        kuin vauhdin hurmaa. Paljon sujuvammin
        (matkanopeus 160-170) kulkee benelux maissa ja
        ranskassa. Sakot saattaa tietysti aina rapsahtaa,
        mutta ei ole onneksi omalle kohdalle sattunut.
        Tutkista varoitetaan hyvin, joten on aina osannut
        hiljentää ajoissa.

        Italialaiset ovat omastakin mielestään maailman
        huonoimpia autoilijoita, joka todella nopeasti
        huomaa paikallisilla teillä liikkuessaan. Siellä
        pitää olla varovainen myös autovarkaiden suhteen.
        Itsellä ei ole koskaan kärry hävinnyt, mutta
        kaverilla kyllä.

        Kaiken kaikkiaan auto on paras tapa matkustaa
        euroopassa. Suosittelen lämpimästi. Mukavaa
        matkaa.

        liikenne Saksassa.
        Omat kokemukseni noista Beneluxmaista (etenkin
        Belgiasta) ovat sellaiset etten ainakaan itse
        ajele siellä 160 - 170 km/t, kuten jossain
        aikaisemmassa viestissäsi mainitsit. Sen verran
        monta "läheltä piti" tilannetta tuli Belgiassa
        vastaan 5 viikon siellä oleilun (ja ajelun)
        aikana. On se ajokortti siellä vielä niin uusi
        ilmiö - muuten.
        Lienevätkö nuo saksalaiset lisänneet viime
        vuosina tienkorjausmäärärahoja?
        Minusta ainakin matka Suomesta Italiaan ei kulje
        missään nimessä Atlannin rantaa seuraillen.
        Valittavana on Balttian ja Ruotsin kautta Saksaan
        ja sieltä mieltymysten mukaan Itävallan, Sveitsin
        tai Ranskan kautta Saapasmaahan.
        Lopuksi, on Saksassa toki muitakin (ja hyviä)
        teitä kuin nuo autobahnit ja niiden varrella
        halvemmat bensat, ruoat ja yöpaikat.


      • ex cobra
        Automatique kirjoitti:

        Osta kunnolinen "seiväs" rattiin lukittavaksi.
        Lisäksi: Ei mitään autoon näkyviin (eikä mitään
        arvokasta näkymättömiinkään).
        Ihan "tavallinen" auto.
        Mitkään "Cobrat" tai muut ulvovat vempaimet eivät
        auta. Käsittääkseni fiksuin vehje olisi
        murtohälyytin joka lähettäisi tekstiviestin
        kännykkään hälytyksen sattuessa - sen hankin
        seuraavaksi ( ja extra pitkän "Nokialaisen
        nuoriso-ohjaajan".

        Mitä se olis auttanut, että esim. mulle olis
        tullut kesken ruokailun kilsan päässä kännykkään
        tieto, että mun autolla on vieraita? No sen, että
        ruokailu olis pitäny lopettaa ja lähteä
        hitonmoisella kiireella kattoon et mitä on
        meneillään. Vorot olis jo lähteneet pois. Sama
        nähtiin nyt vähän myöhemmin ilman että
        kaupunkikierros meni pilalle. Mä en oikein tajua
        näitä kännykkään hälyttäviä juttuja muuta kuin
        kotimurroissa, jolloin voi soittaa naapurille ja
        poliisille, vaikka olis kauempaakin. Oli siitä
        hälyttimestä senverran kuitenkin apua että auton
        etuosa oli jätetty pöyhimättä, kun siitä olis
        näkynyt ulos niin hyvin sireenin soidessa.


      • ex cobra
        Codeman kirjoitti:

        Missäpäin tämä tapahtui?

        Tarkoittaako tämä että auto tulee varmasti
        siivottua matkan aikana jos on ulkomaan kilvissä?
        Onko se varasteleminen ongelma ja kattaako
        vakuutukset hyvin?

        Tää sattui Strassbourgissa Ranskassa, siinä EU-
        parlamentin istuntokaupungissa. Luulisin, että
        tavallinen henkilöauto, mikä on tyhjä ja
        hansikaslokerokin on vielä avattu, ei joudu
        läheskään niin helposti murron kohteeksi kuin
        matkailuauto. Poliisi kertoi että m- ajoneuvoja
        ja vaunuja tulee ehkä 5 kpl/päivä putsattua ja
        kyllähän niitä ulkolaisiakin siellä liikkuu
        monikertainen määrä.Pari kuukautta sitten mun
        yhdeltä tutulta vietiin Hampurissa 10 v vanha 300
        sarjan Bemari P- talosta. Niissä on hyvää aikaa
        puuhailla. Monta autoa on viety lentokenttien P-
        paikoilta trailerilla, mutta kyseessä on yleensä
        arvokas auto. Ei ne viitsi traileria käyttää
        vanhoihin ritsoihin, jolloin muut
        lukitussysteemit riittää ja se kun ei ole mitään
        vietävää.


      • ex cobra
        Automatique kirjoitti:

        liikenne Saksassa.
        Omat kokemukseni noista Beneluxmaista (etenkin
        Belgiasta) ovat sellaiset etten ainakaan itse
        ajele siellä 160 - 170 km/t, kuten jossain
        aikaisemmassa viestissäsi mainitsit. Sen verran
        monta "läheltä piti" tilannetta tuli Belgiassa
        vastaan 5 viikon siellä oleilun (ja ajelun)
        aikana. On se ajokortti siellä vielä niin uusi
        ilmiö - muuten.
        Lienevätkö nuo saksalaiset lisänneet viime
        vuosina tienkorjausmäärärahoja?
        Minusta ainakin matka Suomesta Italiaan ei kulje
        missään nimessä Atlannin rantaa seuraillen.
        Valittavana on Balttian ja Ruotsin kautta Saksaan
        ja sieltä mieltymysten mukaan Itävallan, Sveitsin
        tai Ranskan kautta Saapasmaahan.
        Lopuksi, on Saksassa toki muitakin (ja hyviä)
        teitä kuin nuo autobahnit ja niiden varrella
        halvemmat bensat, ruoat ja yöpaikat.

        Olen samaa mieltä, että Benelux on aika
        alkeellisen liikennekulttuurin alueta verrattuna
        Saksaan. Tosin Saksan a- baanat rupeaa olemaan
        monin paikoin aika heikossa kunnossa, kun ovat
        maksaneet sitä Itä-Saksaa pois. Tietyöt taas
        tekee hitonmoisia ruuhkia. Ellei ole kiirettä,
        niin Saksassa on todella hyviä "pikkuteitä",
        joiden alueella näkeekin jotain. Suorin reitti ja
        ehkä myös halvin ja lyhyin kulkee Baltian kautta
        suoraan alas.


      • pepe
        ex cobra kirjoitti:

        Olen samaa mieltä, että Benelux on aika
        alkeellisen liikennekulttuurin alueta verrattuna
        Saksaan. Tosin Saksan a- baanat rupeaa olemaan
        monin paikoin aika heikossa kunnossa, kun ovat
        maksaneet sitä Itä-Saksaa pois. Tietyöt taas
        tekee hitonmoisia ruuhkia. Ellei ole kiirettä,
        niin Saksassa on todella hyviä "pikkuteitä",
        joiden alueella näkeekin jotain. Suorin reitti ja
        ehkä myös halvin ja lyhyin kulkee Baltian kautta
        suoraan alas.

        on aivan mielipidekysymys missä tykkää ajaa. Itse
        viihdyn tien päällä parhaiten muualla kuin
        Saksassa johtuen aina kohdalleni sattuneesta
        liikenteen sujumattomuudesta.

        En käsittääkseni myöskään neuvonut ajamaan
        Italiaan "rantareittiä", vaikka olen sen itse
        jopa kerran tehnytkin.


      • en cobra
        pepe kirjoitti:

        on aivan mielipidekysymys missä tykkää ajaa. Itse
        viihdyn tien päällä parhaiten muualla kuin
        Saksassa johtuen aina kohdalleni sattuneesta
        liikenteen sujumattomuudesta.

        En käsittääkseni myöskään neuvonut ajamaan
        Italiaan "rantareittiä", vaikka olen sen itse
        jopa kerran tehnytkin.

        tietysti onkin mielipidekysymys, mutta Saksaa on
        vaikea välttää jos aikoo vaikkapa Italiaan, mistä
        tää juttu lähti liikkeelle. On muuten pysynyt
        aika hyvin aiheessa.


      • Codeman
        en cobra kirjoitti:

        tietysti onkin mielipidekysymys, mutta Saksaa on
        vaikea välttää jos aikoo vaikkapa Italiaan, mistä
        tää juttu lähti liikkeelle. On muuten pysynyt
        aika hyvin aiheessa.

        ...soutaa muuten tosi kauaksi eka aiheesta.
        8-)


      • ex cobra
        Codeman kirjoitti:

        ...soutaa muuten tosi kauaksi eka aiheesta.
        8-)

        Et kai oo pettynyt että olet saanut monta hyvää
        vinkkiä ja mielipidettä liittyen ilmeisesti
        aloittelijan automatkaan Italiaan? Eihän kukaan
        Euroopassa autolla liikkunut kyselisi muuten
        niinkin itsestäänselviä asioita. Aiheessa
        pysyminen on sikäli suhteellista, kun vertaa
        joihinkin muihin palstoihin.


    • EVO-500

      On mun mielestä lyhyin ja nopein Travesta tai
      siis nykyään Rostockista esim. Milanoon. Ite
      viime kesänä lähin Riminiltä klo.14.00 ja olin
      seuraavana aamuna klo 11.00 Finjetin edessä
      Travemundessa. Nukuin viel Faranfurtis 2-tuntii
      autos.Sveitsis kandee kyl maksaa se huntti
      motarist ellei halu nähä maisemii. Ite oon A7
      tietä höylänny monesti ja muitakin kokeillu,mun
      mieletä yksinkertaisin ja helpoin reitti.

    • Automatique

      ja vetää aina. Saksan autobahneilla on aina
      tietöitä, siitä huolimatta ne vetävät hyvin.
      Ongelmat on ennakoitavissa periaatteessa
      kalenterin ja/tai kellon avulla ja käytännössä
      viimeistään kuuntelemalla paikallista radiota.
      On vältettävä joutumista ison kaupungin kohdalle
      aikana jolloin paikalliset ihmiset ovat menossa
      tai tuossa töistä.
      Oma lukunsa ovat muutamat raja-asemat tiettyinä
      loma-aikoina (siis muutaman kerran vuodessa).
      Muutoin (ja rutiinin kehityttyä) Saksan bahnit
      tarjoavat väylän jonka nopeutta rajoittaa lähinnä
      vain Datsunin/Nissanin ja kuskin suorituskyky.

      • Pepe

        ovat, mutta liikenteen sujuvuudesta olen kyllä
        täysin eri mieltä. Omaan kokemukseeni perustuen
        sujuva liikenne on ollut enemänkin poikkeus kuin
        sääntö.


    • Anonyymi

      Minä ajan yleensä 500 km päivässä. Eli Hesasta Baltian läpi, Puolaan, Tsekkeihin, Itävaltaan ja Luccaan. 3000 km eli 6 pv, 5 yötä.

      • Anonyymi

        Edellinen viesti tässä ketjussa on 20 vuotta vanha, ehkä tilanne on hieman muuttunut...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      43
      1805
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      164
      1637
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1378
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      239
      1333
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      207
      1238
    6. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1145
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      332
      1137
    8. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1086
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      314
      1057
    10. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1057
    Aihe