Lasten kanssa muutto Ranskaan?

ranskassamatkailijatar

Muuttaisitteko lapsenne/lastenne kanssa pariisiin tai muualle ranskaan? Kokemuksia? Eniten vastauksia toivoisin vanhemmilta joilla on alle kouluikäisiä lapsia, mutta toki muutkin saa vastata..

4

208

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ranskassamatkailijatar

Ja siis muuten, voitte vastata tuon kysymyksen sijaan kysymykseen "matkustaisitteko lastenne kanssa ranskaan"!

• Pariisilainen

Itse asutaan Pariisin lähistöllä vauvan kanssa. Tunnen kuitenkin paljon muita ulkomaalaisia täällä, joilla on vähän vanhempia lapsia. Ranska on ihan hyvä maa asua, jos teidän lapset on ns. normilapsia ilman keskittymisongelmia tms. Täällä leimataan lapset helposti ongelmalapsiksi, jos on ongelmia esim. siirtymätilanteissa. Opettajat on valmennettu vain opettamaan. He eivät osaa tukea erityishuomiota tarvitsevia lapsia. Lasten kasvatus on hyvin vanhanaikaista. On yleisesti hyväksyttävää antaa ruumiillista kuritusta jopa julkisella paikalla. Poliisit eivät puutu asiaan.

Positiivista on se, että koulu aloitetaan 3 vuotiaana (vrt. päiväkotiin), ja se on ilmaista. Mutta ruuasta täytyy maksaa. Hinta määräytyy vanhempien tulojen mukaan. Monet kotiäidit kyllä hakee lapsensa kotiin syömään. Kouluvelvollisuus alkaa 6 vuotiaana, joten siihen saakka voi pitää lapset kotona.

Perhetuet yms. on paljon huonommat täällä, mutta keskiverto palkkalaisen verotus on paljon pienempi kuin Suomessa, joten meidän perheelle täällä asuminen on edullisempaa.

Ja tänne kannattaa muuttaa vain, jos teillä on työpaikka tiedossa, ja firma on valmis takaamaan teidät asuntoa hakiessa. Vaihtoehtoisesti voitte hakea asuntoa säätiöiltä, jotka eivät takaajaa pyydä. Joka tapauksessa kannattaa varautua Pariisin seudulla siihen, että ensimmäiset 6 kk pitää asua jossain loma-asunnossa tai huoneistohotellissa. Yleensä vaaditaan, että tulotaso on kolminkertainen vuokraan nähden.

Kerrottavaa olisi vaikka kuinka. Onko sulla mielessä joku tietty asia, josta haluaisit tietää?

• ranskassamatkailijatar

Juu ei siis mulla mitään tiettyä asiaa ole, kysyin vaan ihan mielenkiinnosta :) Suunnitelmissa itsellä muuttaa ranskaan, mutta vielä ei ole lapsia - ajattelin vaan kysyä ihan tulevaisuutta ajatellen että kannattaako esim pariisissa asua lasten kanssa..

• Pariisilainen

No itse ollaan ajateltu niin, että jos meidän lapselle kehittyy jotain ongelmia, niin muutetaan takaisin Suomeen. Kyllä täällä on muuten ihan ok asua, jos kestää tämän kaiken byrokratian ja toimistoissa juoksemisen. Tai no monikaan mun kavereista ei halua asua varsinaisesti Pariisissa vaan asuvat mieluummin siinä lähellä kuten me. Keskiverto ihmisen Pariisi on aika karu paikka. Jos kk tulo on 10 000 niin on varaa asua siellä hienolla alueella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      46
      7655
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4243
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3725
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3200
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2886
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      65
      2591
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      56
      2445
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      51