Please, naiset auttakaa auttamaan

unskiva

Minulla on n. 50 v naisystävä ja meillä menee hyvin, toki ainahan pieniä skismoja on.
Nyt minua askarruttaa eräs asia ja haluaisin kysyä tietäisikö joku voiko asia johtua hormonitasojen heittelystä ko. iässä.

Olimme syömässä niin yllättäen ystävättäreni alkoi olla itkuinen ja tivasi minulta miksi en ota nuorempaa naista kun en kerran hänestä välitä. Välittämättömyyden hän perusteli sillä etten tuo hänelle koskaan kukkia. No, eihän niitä kovin moni muukaan mies tuo kuin merkkipäivinä - sehän on suomalainen tapa. Sairaalaan niitä tuodaan myös, tiedän. Minä välitän hänestä enkä usko että tuo kukka-asia on konkreettinen syy vaan järjen selitys pahalle ololle. Tiedän että itkuisuus liittyy vaihdevuosiin mutta onko tuo pelko menettää miesystävänsäkin ko. vuosille tyypillistä. Kun pyydän häntä keskustelemaan asiasta (en ole vaihtamassa häntä yhtään mihinkään), hän ei ikään kuin osaa pukea tuntojaan sanoiksi ja väistää kaiken keskustelun.

Muita vaihtoehtoja ovat mielestäni masennus tai hänen muutama vuosi sitten tapahtunut eronsa jossa mies yllättäen totesi että hän on jo uusissa naimisissa ulkomailla ja että jättäisi vaimonsa (siis nyk. naisystäväni). Tämähän voi jättää trauman etenkin kun se k-pää vielä soittelee hänelle nyt kun sen uusi vaimo on häipynyt mukanaan puoli valtakuntaa. Eli hän on pa ja ilman ystäviä ja luulee saavansa 1. vaimonsa takaisin.

Voihan nämä kaikkikin olla syitä mutta ainakin tuo vaihdevuosiasia voisi olla jollekin tuttua, osaisin ikään kuin toimia paremmin ko. tilanteissa jos tietäisin mistä nuo kohtaukset johtuu. Siis kertoisitteko jos jollain on ollut samoja tuntoja.

27

184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EnpäOsaaNeuvoaViisaasti

      Kyllä estrogeenin puutos aiheuttaa just tuollaista masennusta ja itkuisuutta, vaihdevuosissa ja ennen kuukautisten alkua. Myös väsymys tai huono päivä töissä voi aiheuttaa samaa. Jos koko ajan jatkuu, niin hyvä käydä lääkärissä ottamassa selvää, mistä on kyse. Tosin siitä voi lävähtää masennusdiagnoosi ja terapia, vaikka kyse olisi vaihdevuosivaivoista.

    • Kaikkeahyvääteille

      Vaihdevuosilta vaikuttaa minunkin mielestä. Monelle vaan on vaikeaa myöntää olevansa vaihdevuosissa, on vaikeaa myöntää edes itselleen. Varsinkaan jos klassissia kuumia aaltoja ei ole.
      Näin kävi aluksi itsellenikin. Minulle myös iski kova menettämisen pelko miehestäni, vaikka mitään konkreettista syytä ei ollut. Jonnekin vain katosi itsetuntoni. Kun sitten ymmärsin miksi kiristää, ahistaa ja kuristaa, tuli "minimasennus" ja koin luopuvani koko naiseudestani. Tästä kun ymmärsin hakeutua gynekologille joka on kiinnostunut vaihdevuosivaivojen hoidosta, niin johan elämän laatu parani. Ja varmasti myös mieheni voi paremmin.

      Yritä kannustaa naistasi hakemaan apua. Hormonit vaikuttaa niin kokonaisvaltaisesti, ei siinä pelkkä "päättäminen" auta.

    • ruusuton

      Sinä välität ja haluat auttaa naistasi. Se on hieno juttu! Itselläni samanlaisia pelkoja kuin naisellasi. Minun mieheni vaan ei ymmärrä eikä tue minua. On vihainen ja haukkuu luulosairaaksi. Kerro naisellesi usein ne kolme kauneinta sanaa. Halaa häntä usein ja katso silmiin. Ja miksi niitä kukkia ei voi ostaa muulloin kuin merkkipäivinä? Näillä konsteilla minut hoideltais! Olen jopa vinkannut miehelleni. Mutta turhaan...

    • miehekästähuomiota

      Vaihdevuodet voivat olla syynä. Gynekologilla käynti voisi auttaa.

      Juttelukin auttaisi, mutta nyt kumppanisi on lukossa.

      Pienet huomaavaisuudet, halaukset, yhteinen aika. Kaikki sellainen vähentää puolisosi epäilyksiä. Muista välillä kehua nätiksi, mutta kyllä me naiset haluamme muutakin arvostusta, viisaudestamme, ystävällisyydestämme, taidoistamme...

      • ruusuton

        Yks viikonloppu mieheni osoitti ihmeellistä huomaavaisuutta minua kohtaan. Itkuista ja epäilyksistä ei ollut tietoakaan. Tunsin luottavani häneen. Ja myös itseeni. Kumpa sellaista olisi aina.


    • sternbach

      Yksi hyva metodi muiden lisaksi on myös se, että keskustellaan keskenaan avoimesti siten, etta

      a) Mika on nykyisessa elamassa epatyydyttavaa?
      b) Miten saataisiin elama tyydyttavaksi?
      c) Mitataan naiden olotilojen ero.

      Usein se ero on yllattavan pieni a:n ja b:n valilla ja vaati vain minimaalisen pienia korjaustoimenpiteita, mutta ne ovat tehtava yhteistyössa.

    • 49vuotuinen

      Minusta naisella on enettämisen pelko kova ja pelkää taas hylätyksi tulemista,koska ikäkriisikin saattaa olla,kun nuorempia ja kroppaisia naisia hyrrää ympärillä,itsetunto saattaa kärsiä-mUTTA PIENI OPAS NAISELTA,anna aikaajoin hali,pusu poskeen tai suulle ihmistenkin ilmoilla,lämmin ote kädestä,se on suloista,puhun omasta kokemuksistani!tsempit teille ja ihanaa syksyä lämpimine katseineen!

      • tuttuaon

        Ei ole pelkoa. Näyttelee vain,Sillä on itsellä seikkailu menossa ja yrittää vain syyllistää ettet epäilisi. Vanha kikka ja olet tyhmä jos lankeat tuohon. Onko teillä lapsia? Onko ollut kauan kotona? haluaisiko nyt työelämään nämä merkit paljastavat että ero tulee vuoden sisällä.


      • ruusuton

        Ihmisten ilmoilla minun mieheni kääntyy katsomaan hyväkroppaisten ja nuorempien naisten perään. Arvatkaapa miltä tuntuu vaihdevuosi-ikäisestä naisesta. Kannattais ap miettiä ....


    • skeksi

      HÖPÖ HÖPÖ MUN MIEHELÄ ' MITÄÄ SEIKKAILUA OLE,NYT MENIT PÖPELIKKÖÖN LUULOINESI,NAURAMMA UKON KANSSA MITEN KIRJITITKAAN .Kihloihin mennään piakkoin ....ja seksi on taivaallista,oletko kaunainen ruma käpy? mä olen hemaseva kaunis seksipeto ja toosi nuoren näköinen muodokas ym menkat ja koko nainen täyttä hunajaa,osa ikäisistäni karseen näkösiä kurppia ,naama kuihtunut ja ryppynen ,eikä takapuolta tai rintoja näy lainkaan kun laihduttaa vanhentaen sääliksi käy jos ette saa seksiä,mä elän siitä!ukko ei muuta teekään kanssani,ihkia ihan kuin teininä,molemmat tykätään koko ajan,käykö katteeksi?sulla varmaan lyhyt kanakynitukka ja rillit ja olematon takamus farkuissa hahh

      • Ihankivatsulle

        Kivat sulle.Nauti kun vielä voit,kyllä se aika korjaa meidät ihan kaikki ja laittaa kuoren rupsahtamaan.Luulen että aika kriisi tulossa..sulle.Mutta tosta katselusta,nuorempien ja kauniiden.Mitä sen on oikeasti väliä?Mies menee jos on mennäkseen ja hänen häviönsä,jos "kuolaa" nuorten naisten perään,eikä niitä joko saa tai ei uskalla ees yrittää,haaveilee vaan.Oma häviönsä.Mää olen antanu omalle puolisolle luvan lähteä jos siltä tuntuu.En omista kuin itseni ja ketään muuta en voi muuttaa kuin itseäni.Ja kyllähän nuoret kauniita on ja komeita,elämänsä vedossa.


    • lillukkainenN

      Huvittava tuo skeksin itsekehu. Kuulostaa epätoivoiselta ja huonon itsetunnon omaavalta reppanalta, joka on todellisuudessa kaikkea muuta kuin kuvailemansa. Ketähän se haukkuu? Jos mies oikeesti rakastaa naistaan niin siinä ei rupsahtamiset merkkaa mitään. Eikä se katsele nuorempia.

    • viisissä

      Mutta miehetkin rupsahtaa alta 50 nä jotkut jo ja sen jälkeen kulahtaakin,kyky vähenee ja itsetunto heiltäkin rapisee,ei mitään hätää,koska nuoret nätit tytöt ei välitä papoista ,kunhan vedättää että joku maksaisi illan ym hyötyä,luottaen ulkoiseen hapatukseensa.M utta naiset,mihetkin tosiaan kulahtaa,ei näytä 35 lta enää viisikymppisinä,eikä ne jaksa kunhan ikäkriisissään oikkuaa kuten naisetkin,olen huomannut.Ulkonäkö menettää vanhevienkin miesten mielestä merkityksensä,kunhan nainen on aito ja luotettava,hyvä ihminen,ei nuoret täytä tällasia kriteereitä,ja ovat liian levottomia paapoillekin,ei pysy mukana ja jos rahaa on kovasti,sitten nuorempi vähän aikaa voi näytellä jos luulee hyötyvänsä ukkiraukasta joka luulee että hän on vielä komea.

    • lallukat

      Lillukkanainen,en ole krississä,elän hetkessä kerrallaan enkä tosiaankaan murehdi tulemisia,koska perim on antanut mulle kauniit kasvot,vartalon ja kyvyn saada haluamani miehiä,luontoni vetää ja karismani,pidän hiukset päässä ja seksikkäät urheilullisetn vartalonosat saa poikasetkin viheltämään perääni,olen kuin Anu Saagin,luonnonlahja miehille ,sekä kurppaa masentaakin,tänääänkin ihmeissäni että pääsen poikasista eroon menoillani,,,joillakin on se jokin,kuulema karismaattinen ja puoleensa vetävä miehistä...minkäs teet kun rakastan erikoisia kasvonpiirteitäni ja naiseuttani,isoaja rintojani ja pehmeitä kurveja,hoikka ja seksiä koko nainen.sori jos olet kade,hanki parempaa tekemistä kun itkeä pienisilmäisenä kynipäänä ohuitsa huulias ,kehtaan minä mulla on varaa .

      • petepes

        Jumankekka mikä akka. Kyllähän naisessa merkkaa seki mitä se on sisältä. Sinä et ansaitse ainakaan kultaa.


    • Killita

      Totuus satuttaa herkästi huonotukkaisia ja rimppaknttuja,miehet vaan katsoo silmillään naisten osia,se on totta niin kauan kun olen kuullut miesten puheita,olkootkin että olet piirteetön vaatimattoman oloinen tai puolisosi yle uutisten naisten näköinen mitättömyys,kyllä sunkin silmät vaan menee näyttäviin otuksiin,vaikka miten korostat sisäistä kauneutta,se on mulla mikä on hyvine ja huonoine puolineen,mutta jostain syystä saisin melkein kenet tahansa ulkonäköni ja puhetaitojeni perusteella,otan sieltä mistä haluan,en etsi mitään riippaa jonka täytyisi mielistellä tai ketä mun täytyisi mieleistellä saadakseni jotain.KEHTAAN !enkä edes häpeä sitä,Anussa on rohkeutta ja sillä on varaa,kuten mullakin.Suominaiset leikkauttaa karseeksi hiuksensa,mauttomat silmälasitkin usein,rinnattomai ja haaleita harmaita ,keihin ei kukaan katso ellei oma heikko miehensä.sori,

      • mikäonaloitus

        Täällä rupes nyt akat haukkuun toisiaan.


    • persikat

      Kyllä viisikymppiset on kauniita jos huolehtii vaan itsestään,ei usea 30 kymppinenkään ole minkään näköinen jos ei laita pahemmin itseään,eli kauniita on keski-ikäisissäkin ettei sen takia tarvitse elämänhaluja menettää ,koska usea nuorempikin on haalea ja harmaahiirulainen meikittömänä ja huonoryhtisenä,ei nuoretkaan ole aina niitä kauniita,vaan seksikkäitä naisia löytyy viisikymppisistäkin jos ei laihduta kasvojaan ryppyisiksi.

      • naisell

        Jos ei laihduta...... Onkos ylipainpainoinen sitten kaunis ja seksikäs?


      • Suo_siellä

        Eräs tuttavani (nainen) laihdutti rajusti (viimekädessä lihavuusleikkauksella). Hän oli ylipainoisena iloisen ja hyvän näköinen. Nyt laihtuneena ryppyisen äijän näköinen. Samalla ulkonäön perusteella arvioitu ikä nousi reippaasti.


      • Nviisviis

        Entä miten käy kun ryppyiseksi laihtunut kurppa rupee lihottaan itseään takaisin hehkeeks kaunottareks?


    • syyli

      Tätä juuri tarkoitinkin ett' pieni tai reilumpikin pyöreys kasvoilla ja kropassa saa naisen hehkumaan ,paremmpin kuin laihdutettuna jolloin iho löystyy ja rypyr korostuvat kuin vihikoirilla ja naama roikkuu,huh huh,pyöreämpänä nainen on kaunis kuin laihdutettu kuiva kana joka kutistuui uunissa ...kasvoille vaan kosteutta ja hehkuva meikkivoide,ripsaria ja huulikiilleetä sekä hyvä väri hiuksiin ja näpsäkkä tyyli ei lyhyttä kyniä vaan että naisella olisi edes sivuhiuksia ja poninhäntää ,se lyhyt kyni ei pue eds nuoria,korvat paljaana kuin irvikuva naisista.

      • kielioppia

        ...kaunis kuin laihdutettu kuiva kana... Lueppa ite tekstiäs mitä kirjoitat!


      • Anniinaliina

        Johan on rökitystä omasta mielestään täydelliseltä! Ite olen pitkätukkainen, mutta mitä mieltä olette lyhythiuksiset kanssasisaret? Minusta lyhyet hiukset pukevat loistavasti useimpia naisia!


    • pihloja

      Kuittaan,tarkoitin tosiaan että parempi pyöreähkö kuin laihdutettu naama,esimerkiksi laulaja Chisu on kaunis nuori nainen mutta lapsen saatuaan hoikistunut mielestäni liikaakin kun kasvojen piirteet luisevat ja terävät alkaa olla,nuoresta iästään huolimatta,hiukset kauniit ja muuten nätti tyttönen vielä.Maarion Rung ja Kaija K ovat keskiikäisiä kauniita naisia,hehketä pehmeät kasvojen piirteet,kauniisti kasvatetut hiukset unohtamatta upeaa Arja Korisevaa,kuvitelkaahan jos heillä olisi lyhyet korvan paljastavat kynihiukset? Tai pataleikkaus huhhuh,,,Te naiset,ketkä olette alamaissa ulkonäkönne suhteen,pliis,kasvattakaa edes puolipitkiksi hiukset,kiva sävy ja sopiva nätti leikkaus vaikka otsahiukset ,ja antakaa kasvojenne olla pyöreät ennekuin Paula Koivuniemen kalvakat kuivat ryppynaamat,ne vanhentavat,pienillä kikoilla jokainen liisa meikäläinen saa ilmeen paremmiksi ,asia ei koska vain nuoria tyttäjä,heissäkin on piirtettömiä rasvalettejä joiden ryhti on karseaa katsottavaa.

      • anettepa

        Kerroppa miten lihotan naamani pyöreäksi ilman että mahani kasvaa ja vyötäröni katoaa? Sinä varmaan osaat neuvoa!


    • terveyttä

      Juo vettä paljon päivittäin,iho saa kimmoisuutta ja nestettä kehoon, juo lasillinen haaleaa vettä jossa teelusikallinen kotimaista hunajaa yömyssynä,iho kirkastuu ja heleytyy,tupakat pois listalta ehdottomasti,perusruokaa ja kasviksia paljon mukana,säännöllinen ulkoilu että iho saa kosteutta ja happea riittävästi,peruskasvovedellä aamuin illoin kasvojen puhdistus,ja kosteutus ceradal ihorasvalla,sisältää keramideja ja pitää kosteuden ihossa.Pähkinät heleyttää ihoa ja sinkkitabletit,estää hiusten katkeilua.Nämä ovat mulle hyviä koska atoopikkona joudun tarkistamaan ihotuotteet ja ruokavalion tarkkaan,herkkäihosena ihoni alkaa kutista ja menn huonoksi jos on stressiä ja en välitä itsestäni. Kysykää kauniilta näyttelijäättereltä Satu Silvolta hänen salaisuus kauneuteen,terveet ruoat ja elämätapa,rakkaus itseä kohtaan lempeästi näkyy kasvoilta sekä silmistä jotka tuikkii eloa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritin nainen

      Kaikkeni ettei meidän välille syntyisi mitään. Tiesin jo hyvin alussa että sinä olet minun heikko kohta. Lopulta kuitenk
      Ikävä
      98
      1910
    2. Miksi et voi

      Soittaa tai laittaa viestiä
      Ikävä
      119
      1528
    3. Käärijä jättäytyy pois illan viisufinaalista

      https://www.is.fi/viihde/art-2000010420075.html Voi voi sentään! Kuka nyt Suomen pisteet jakaa. Tosi pölvästiä käytöstä
      Maailman menoa
      110
      1055
    4. Iso ikävä sinua nainen

      Aina vain, ei helpota millään. Ainoa varma helpotus olisi se et oltais yhdessä. Mutta se ei sinulle sovi.
      Ikävä
      32
      999
    5. Mistä tykkäät

      Erityisesti kaivattusi olemuksessa
      Ikävä
      47
      919
    6. Kaikkien Vuosien Äitien Äiti

      Huomenna aamulla MTV:ssä vaihteeksi taas linssiluteet Martina ja isällään asuva tytär Vicotria ylistämässä toisiaan . Ai
      Kotimaiset julkkisjuorut
      161
      806
    7. Nainen, joskus päivällä kun tulet mieleen

      Olen puuhailemassa jotakin, yhtäkkiä ajattelen sinua, että olisit minun ja pääsisin iloitsemaan läsnäolostani, silloin k
      Ikävä
      30
      741
    8. Tunnustan nyt

      Tykkään katsella sua😍
      Ikävä
      35
      730
    9. Nainen, monta kertaa epäilin sinua

      ja koit sen syytöksinä ja ehkä jonkinlaisena vihan tai antipatian osoituksena, etten esim. sietänyt sinua tai oletin sin
      Ikävä
      51
      711
    10. Hyvää yötä

      Naiselle, joka ikävöi. 🩷
      Ikävä
      25
      643
    Aihe