Vanhemmat rajoittavat shoppaiua liikaa

ärsyyntynyt

Olen käynyt vuosia jo kesätöissä, ja saanut siitä kivasti rahaa. En kuitenkaan pysty käyttämään kovalla työllä ansaitsemiani rahoja, koska vanhempani takavarikoivat ne. Olen 17-vuotias, ihan pian täysi-ikäinen ja he kehtaavat viedä MINUN rahani. He antavat rahat pienissä erissä minulle, jotten vain ostaisi mitään "turhaa".
Minä olen rahani rehellisesti tienannut, enkö siis saa käyttää rahani mihin ikinä haluankin?
Tämä on niiiiin väärin!!

10

60

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 14-10

      Jos vanhemmat eivät säästä rahoja sinun opiskelua ja itsenäistymistä varten, niin he syyllistyvät rikokseen ottaessaan sinulta itse ansaitsemasi rahasi.

      Se on 17-vuotiaan kohdalla vähän siinä ja siinä onko vanhempien ylipäänsä laillista määrätä lapsen itse tienaamista rahoista. He ovat kyllä lapsensa edunvalvojia, mutta eivät saa rikkoa hänen itsemääräämisoikeuttaan tai hänen etuaan.

      Millä perusteluilla vanhempasi sinun rahat ovat ottaneet ja saatko ne myöhemmin takaisin?

    • OPERAATIOR3POMIES

      Itse sanoisin, että kyllä vanhempasi ovat älykkäitä, kun rajoittavat shoppailuasi.

      Ostelisitko esim: kenkiä ja muotivaatteita kokoajan sillä rahalla, vai?

      Luultavasti vanhempasi ovat laittaneet rahat säästöön esim. itsenäistymisen varalle.

      Toisaalta laissa lukee että alaikäiselläkin lapsella on oikeus käyttää omalla työllään saamiinsa rahoihin. Ota yhteyttä sosiaalitoimistoon jos asia nyt niin kyrpii.

      Opit vielä, että raha ei kasva puussa.

    • helvett

      Minua VITUTTAA se kun äiti rajoittaa harrastuksiani. Siis KALJAN JUONTIA/KILJUN tekoa. Ihan VITUTTAMALLA VITUTTAA!!!!!!!!!!!! Tällä heteklläkin minulla voisi olla Viherahon tyyliin iso ämpäri jääkaapissa. Ilman ÄITIN holhoamista.

      • hauskahh

        *reps* :'''D


    • Nyyminennistii

      Vauu kaljaa. Ootpa cool ja makee. Odota kun olet kulunut YH-äiti kun maineesi tuosta lässähtänyt ja kirii edelläsi :)

      • helvett

        Minä olen kyllä jo ISO POIKA!!!!! Pääsin äskettäin ysiltä. Viittasit varmaan minun puheeseeni. Äitini sen sijaan on yksinhuoltaja. Minä puolestaan haluan olla isona samanlainen kuin Yuoutubista tuttu PASI VIHERAHO!!! Siinä on hyvä äijä.


    • ärsyyntynyt

      Eniten tässä ärsyttää se, että miten vanhempani kuvittelevat minun jatkossa käyvän töissä, jos en kerran hyödy siitä mitenkään?
      Minä menin töihin nimenomaan siksi että halusin omaa rahaa omaan käyttöön, mutta kappas keppana minulle ei jää mitään.
      En aio käyttää rahaani mihinkään tyhmään, en pähteisiin tai mihinkään sellaiseen. Ainoastaan tavaroihin, joita tarvitsen.

      Minulle on aivan sama säästävätkö he rahat esim. Autoani yms varten. Haluan rahani nyt, koska ne ovat minun, ja koska tarvitsen kipeästi uusia vaatteita ja koulukirjoja.

      Minua ärsyttää niin paljon ettei kukaan voi ymmärtää miten paljon minua suututtaa ja itkettää. Olen äärettömän pettynyt vanhempiini, he ovat julmia eivätkä ansaitse kunnioitusta pätkääkään. En voi enää edes kutsua heitä "äidiksi ja isäksi", nuo elukat eivät ole minun vanhempiani. Vihaan heitä.

      • einimimerkkiää

        Multa on myös otettu kaikki rahat pienestä pitäen. Mutta tiedän että se vaan on mun hyväksi sitten kun olen täysi-ikäinen. Multa on otettu jopa synttäri ja joulurahatkin pois. Mulla on oma tili jossa on ainakin parituhatta euroa tulevaisuuttani varten, joten vanhemmat ovat parhaita:)


    • rdtyjg

      "15 vuotta täyttänyt nuori voi tietyissä tilanteissa avata itse itselleen tilin. Tilin voi avata palkkatuloja tai eri lakien mukaan nuorelle itselleen maksettavia sosiaalietuuksia varten. Nuori voi käyttää näitä varoja pikaraha- tai Visa Electron -kortilla. Vanhemmilla ei ole oikeutta käyttää tätä nuoren omaa tiliä ilman tilinomistajan suostumusta, mutta heillä on kuitenkin oikeus saada tiedot myös tästä tilistä."
      https://www.op.fi/op/henkiloasiakkaat/opastus/alaikaisen-pankkiasiat?cid=151752053&srcpl=3

      Siinä myös muuta tärkeää tietoa.

    • kiität aloittaja vielä vanhempias kun aloitat elämän koulun :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      152
      6409
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3868
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1995
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1959
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1799
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1646
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1553
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1498
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1488
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1380
    Aihe