Eläkkeensaajan asumistuen lakkautusaie vei voimat

Ahdistaa

Olen masennuksen ja heikon stressinsietokyvyn vuoksi eläkkeellä. Viime vuonna oli tiukkaa kun eläkkeensaajan asumistukea ei tarkastettu, koska vuokrankorotus jäi juuri rajan alle, ja vuokran jälkeen jäi vähemmän käteen kuin edellisenä vuonna. Tänä vuonna korotus tuli automaattisesti koska kaksi vuotta edellisestä tarkistuksesta oli kulunut. Lisäksi eräs fyysinen vaiva joka aiheuttaa kipua helpotti, joten tässähän alkoi melkein mennä hyvin, kun rahat riitti jopa kuun loppuun!

Sitten tuli pari viikkoa sitten julki tämä kaavailtu muutos lopettaa eläkkeensaajan asumistuki. Sen jälkeen kun laskin mitä se tekee rahassa(ainakin 160€/kk), niin olen maannut raatona sohvalla. Jatkuvasti väsyttää, mikään ei kiinnosta, olen eristäytynyt ihmisistä ja tänään laitoin kännykästä virrat pois kun en halua että minulle soitellaan. Eli kiitoksia hallitukselle, onnistuitte laukaisemaan masennusjakson! Koska kärsin myös pakko-oireisuudesta, en paljon muuta tee kuin lue näitä palstoja ja yritän etsiä viitteitä että päätöstä oltaisiin perumassa. Sellaista en ole vielä löytänyt. Minulla on hätätapauksia varten Diapamia ja tänään otin kyseistä lääkettä ensimmäistä kertaa elämässäni.

16

55

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tappomeininki

      Melkeinpä on tilanne kuin itselläni. Olen masennuksen ja ahdistuksen takia eläkkeellä, ja laskin että tuo tappotouhu omalla kohdallani kustantaa sellaiset 115 e pois per kuukausi. Minulle sekin on iso raha. Tähän mennessä kaikki mitä on tullut, eläkkeet as.tuki, on myöskin mennyt. Minullakin on fyysisiä sairauksia jotka eivät iän myötä ainakaan helpota, ja jossain vaiheessa pitäisi alkaa miettimään kunnollisia lääkityksiä (tähän asti olen kitkuttanut ilman, kun on juuri ja juuri mahdollista). Samaan hönkään kuin uhataan tällä as.tuen rukkauksella saa myös lukea että sossusta ei eläkeläisille tukia maksella. Pitäisin kyllä aikas hurjana sitä että ei edes lääkkeisiin saisi.

      Minulla on "hulppea" kaksio jonka vuokra on 540 e/kk. Sehän nyt on tietenkin niin suunnattoman VÄÄRIN kuin olla voi. Asuin aikoinaan yksiöissä ja koin ne kurjiksi kopperoiksi joissa oli aina paha olla, ja vähän on tämä pieni kaksio mielialaa kohentanut, omalta osaltaan. Jossain paikoissa yksiöstäkin varmaan maksetaan enemmän vuokraa kuin tästä, mutta asun Junttilan kunnalla eli "maaseudulla", jossa tietenkin pitäisi asua ihan jumalattoman halvalla että kelpaisi eri instansseille. Muistanenko väärin että jostain luin että minulla saisi olla vuokra korkeintaan 460 e, vai oliko peräti 360 e (mistähän enää sellaisen läävän löydät jossa sillä rahalla pärjää).

      Jos joudun yksiöön, joudun luopumaan kissoistani, koska niitä ei saisi enää eri huoneeseen yöksi ja valvottaisivat minua (muutenkin huonot yöunet). Sitten kyllä kovasti kutsuisi "kiikku", koska elukattomana sekoaisin alta aikayksikön. Ne ovat sen verran tarpeen seuralaisiksi yksinäiselle ihmiselle - vaikkei tosiaan niiden kanssa samassa huoneessa nukkumisesta tulisikaan mitään.

      Mutta kaikkein eniten muutossa ahdistaisi se muutto itsessään, koska olen monta kertaa muuttanut ja se on aina yhtä helvettiä. Myöskin se tulisi perin kalliiksi, koska minulla ei ole kavereita auttamaan, ja kroppani alkaa olemaan sen verran paskana ettei tällä selälläkään kanneta yhtään mitään. Sossukos sen muuton maksaa, jos edellyttävät kurjempaan tönöön muuttamista?

      Minulta onnistuisi juuri ja juuri ilman lääkkeitä ja ilman mitään yllätyksiä elää niin että on vaan asunto ja ruokaa, mutta aika vaikeaa se on kuvitella sellaista elämää ettei saa KOSKAAN ostaa yhtikäs mitään mistään, samaan aikaan kun kaupat pursuavat kaikenlaista ja "kaikki muut" voivat ostaa mitä mielivät. Jos hajoaa tietokone, niin siinäkin menee taas olennainen osa mielekkäältä tuntuvaa elämää pilalle, koska ei pysty enää hoitamaan asioita eikä pitämään yhteyttä nettituttaviin. Onneksi näet on edes niitä.

      Kovasti on jo nytkin ihmetelty sitä miksei minulla muka ole varaa matkustella ympäri Suomea ja maailmaakin. Koska ei ole, asunto on syytä olla viihtyisä. Jos se ei sitä ole, niin MIKSI VITUSSA EDES ELÄISIN?!

    • Calculator

      "Tuorein julkistus 11.2.2015: Kela maksoi asumistukia vuonna 2014 yhteensä 1 523 miljoonaa euroa. Asumistukimenot ovat kasvaneet kuutena vuonna peräkkäin. Yleistä asumistukea maksettiin viime vuonna 742 milj. euroa. Tukea sai vuoden lopussa 206 100 ruokakuntaa. Heistä valtaosa, 95 %, asui vuokra-asunnossa. Yli puolet saajaruokakunnista, 55 %, oli yhden hengen vuokralla asuvia ruokakuntia. Kela maksoi eläkkeensaajan asumistukea 498 milj. euroa."

      Jos 25 miljoonaa otetaan pois yhden hengen ruokakunnilta se tarkoittaa, että
      jokaisen asumistukea leikataan 25 000 000 / 113 355 /12 = 18,38 € kuukaudessa.

      • tappomeininki

        Kyllä minä tuollaisen rahan vähentämisen sietäisin, eli alta parikymppiä. Ja varmaan aika moni muukin. Sadoissa euroissa liikkuvat pudotukset ovat ne mitkä ovat pakokauhun aiheuttaneet.


      • gjhkjljhgh

        Asumistukeen tulee 1.9.2015 ansiotulovähennys 300 euroa. Työssä käyvät hyötyvät asumistuki nousee pienituloisilla noin satasen.


      • faktattt

        Muuten hyvä mutta mutta tuota leikkausta ei lasketa tuolla lailla. Se leikataan aika lailla samalla lailla, kuin eläkkeensaajien asumistuen muutos pienentää tuloja. Eli noita enimmäisasumismenoja lasketaan joka kuntaryhmässä ja ruokakunnassa noin -100€ /kk

        http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2014/20140052


      • lnmlvbnmfö

        Ei pidä paikkaansa. Tuloista vähennetään tuo 300 euroa ja siitä jäävä summa otetaan hiomioon laskettaessa asumistuki.


    • 5353537

      Tulee kalliimmaksi vielä tämä aioittu "säästökuuri", uskokaa pois. Ja ihmiset sairastavat entistäkin enemmän! Kirjoittakaa, eduskuntaan kansanedustajille, eläkeensaajien liittoon, lehtiin, senverran kun jaksatte. Niin minäkin.

    • seonloppusitten

      Köyhien vanhusten jo yleiset itsemurhat räjähtävät kasvuun. Tätähän ne taitavat yrittääkin. Sitä saavat mitä tilaavat.

      • aivannaurettavaa

        Mielenterveydellisistä syistä sairauseläkkeellä olevien ihmisten kohdalla sama juttu. Ja kuitenkin kyseessä ihmiset joista osa olisi saattanut jossain vaiheessa harkita jopa töihinmenoa, jos sellainen ihme käy että vuosien varrella saakin lanttunsa kuntoon. Mikäli ne vuodet on vietetty totaalisessa epätoivossa taloudellisen kurjuuden vuoksi, ei sieltä enää mihinkään työelämään rämmitä.


      • mummoke

        Loppuu Suomesta köyhät eläkeläiset. Hallitus ratkaisi miten päästään eroon vanhoista ja sairaista. 10 tästä uroteosta.
        Jos asumistuki loppuu, ja sehän nyt loppuu, joudun itse ainakin päättämään kummasta luovun, ruuasta vai lääkkeistä. Nälkään kuoleminen on vähän noloa täällä hyvinvointivaltiossa, joten lopetan lääkkeet.
        Se tietää varmaa kuolemaa ja siihen toivoisinkin Suomen valtiolta apua. Voisitte hyväksyä sen eutanasialain ja sen pitäisi koskea myös kituvia ihmisiä.
        Pääsisi kunnialla pois tästä hyvinvointivaltiosta eikä tarvitsisi kitua kuoliaaksi.
        Terveisiä SSS porukalle. Olitte tosi kekseliäitä. Ei muuta kuin lasten- ja eläkeläisten kimppuun.


      • ahdistaa

        Ylempänä adressi eläkkeen asumistukea ei saa leikata Klikatkaa sitä.lisää nimiä kiitos


    • syyllisiäkö

      Pienituloisista eläkeläisistä on tullut näköjään rikollisia ja syntipukkeja suomen talouden alamäkeen. Ei inhimillistä.
      Itsemurhat tulevat lisääntymään!! Ja vastuun ottaa kuka??
      Suurituloiset eläkeläiset, joilla oma asunto ym. eivät korvaansa lopsauta,
      eivätkä tue millään lailla, olen huomannut. Edes henkisesti.
      Asiahan ei koske heitä.
      Ei liioin työssäkäyviä.
      Paljonko se rahaa vaatisi, kirjoittaa nimi adressiin, jos ei muuta...

    • ryherhearh

      On tämä kyllä nihkeä maa. Jossain Jenkeissäkin pidetään todellakin silti sairaista huolta. Siellä ymmärretään se tosiasia, että sairas ihminen on täysin eriasia kuin laiska ihminen. Suomessa nimenomaan nyt leikataan sairailta eläkeläisiltä. Tämä on sitä kurjistamista mitä suomalainen oikeisto ihminen haluaa. Ja nämä usein ihannoivat Yhdysvaltoja. Eipä ole siellä tällaista, luulevat mitä luulevat. Siellä saa sairas ihminen ihan ok hyvää sairausvakuutusta jne. Täällä halutaan nöyryyttää ja alistaa sairasta ihmistä niin paljon, että lopulta moni ei enää jaksa. Ei rahaa asua jne. Mutta rikkailta ei oteta sentin senttiä tässäkään leikkaus kuviossa. Vain kaikista heikoimmilta ja sairaimmilta. Työntekijöiltäkään ei oteta. Heilläkin on puolustajat. Mutta kuka puolustaa sairasta eläkeläistä, vaikka Mika 35v syöpää sairastavaa liikuntaelinvamma potilasta? Tai täysin sekaisin olevaa vammaista/tai MT-Potilasta? Enkä tarkoita nyt mitään " masentuneita" vaan oikeasti vakavista mt-ongelmista kärsiviä jne? Ei kukaan! On mennyt aika julmaksi peli. Rikkailta kysytään nätisti, voisivatkohan he vähän ehkä osallistua talkoisiin? Mutta em. sairailta ihmiseltä vain nyljetään pois pari sataa euroa kuukaudessa, rikkailla se ei tuntuisi missään, mutta näillä joilla on pieni sairaseläke jne, se tuntuu todella pahalta ja vie heidät pahaan ahdinkoon!

      • Ihme_kuvitelmaa

        Luuletko tosiaan, että jenkeissä yhteiskunta pitää köyhistä ja sairaista huolta??? Herää unesta, jollei sinulla ole vakuutusta tai rahaa, niin joudut ottamaan pankkilainaa sairaskuluihin.
        Ja kyllä työntekijöiltä otetaan vai kenen verovaroilla kuvittelet kaikki kustannukset maksettavan?


    • rhaerherhaehr

      Niin mitä et ymmärtänyt? Kyllä Jenkeissä on hyvä sairasvakuutus. Edullinen maa on muutenkin. Kyllä pidetään sairaista parempaa huolta kuin täällä perä-pohjolassa jossa nihkeät, takapajuiset kokkelit ja persukset on vallassa. Luulitko, ettei Jenkeissä ole esim. vasemmistopuolueita? Niin, kokkelithan aina leimaa kaikki vasemmistopuolueet ja niiden kannattajat kommareiksi, se on sitä hienoa oikeisto propagandaa se.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      6429
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      527
      3749
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      189
      3629
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      172
      2824
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2529
    6. 290
      2278
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1613
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      110
      1502
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1449
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1230
    Aihe