Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Saako vuokranantaja tulla asuntoon kuntoarvion

suivaantunut

takia? Kävi tuossa taannoin nimittäin niin, että ovikello soi enkä todellakaan odottanut ketään juuri silloin minua häiritsemään kämpälleni, enkä aikonutkaan mennä avaamaan ovea, minulla oli työasiat levitettyinä pitkin olohuonetta ja aioin jatkaa töitä niin ovikello soi toisen ja kolmannen kerran ja sitten oveen koputettiin ja sitten kuulin kun avain kiertyy lukossa, ja sisään alkaa työntyä asunto-osakeyhtiön kaveri parin muun kanssa sanoen : "Kuntoarviosta, päivää!" No, minä ovelle estämään tyyppien tulo sisälle, ja mies kysyy "eikö ole tullut viime viikolla ilmoitusta kuntoarvion teosta tänään?" Minä että "ei ole". Vielä mies yrittää työntyä sisään, johon minä suivaantuneena siirryn vielä paremmin täyttämään oviaukon(hah, ette te nyt tule minun kämpälleni noin vaan nuuskimaan levällään olevia tärkeitä työasioitani, jotka muuten on pakko pitää salaisina aina ennen julkaisua!), jonka huomattuaan sitten mutisevat kaikki minulle "ettei heidän tarvitse nyt tulla käymään". No siihen minä että "sopisiko seuraavana päivänä?", johon he ettei. Kysymys kuuluukin miksei? Mutta ei selvää vastausta, ja porukka lähtee samantien.

Jäi kyllä aika ikävä maku tällaisesta. En siis saanut mitään ilmoitusta edellisellä viikolla näiden tällaisten "kuntoarvioiden" tekijöiden tulosta. Oliko tämä nyt ihan asiallista käytöstä?

16

121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että_sellaista

      Kassukeijolla muka salaisia työasioita, taisi olla viikon työt eli tyhjät pullot ja tölkit pitkin kämppää sekä muutama haiseva roskis.

      • aaaaaaaaaaaaaaaap

        Nekin on tärkeitä "tutkimusprojekteja" joita pitää tutkia "tieteellisen tarkasti", mutta miten olisi varsinainen aloituksen kysymyksen aihe?


    • BauHerr

      Jos käsittelee "tärkeitä papereita", osaa kaiketi googlatakin?

      22 §

      Vuokranantajan oikeus päästä asuinhuoneistoon

      Huoneiston kunnon ja hoidon valvomista varten vuokralaisen on viivytyksettä sopivana aikana päästettävä vuokranantaja huoneistoon.

      Jos huoneisto on tarkoitus myydä tai se on uudelleen vuokrattavissa, vuokranantajalla on oikeus näyttää huoneistoa vuokranantajalle ja vuokralaiselle sopivana aikana.

      • suivaantunut

        "sopivana aikana"

        Niin, sopivana aikana, kuten kysyin näiltä sopimattomasti käyttäytyneiltä: "sopisiko seuraavana päivänä?"


      • fhsd
        suivaantunut kirjoitti:

        "sopivana aikana"

        Niin, sopivana aikana, kuten kysyin näiltä sopimattomasti käyttäytyneiltä: "sopisiko seuraavana päivänä?"

        Moikka, tuli mieleen tuosta seuraavaa:
        Kun uusia potentiaalisia vuokralaisia käy katsomassa omaa vuokra-asuntoa josta on muuttamassa pois, niin neuvon vakavasti, että kannattaa olla paikalla kun asuntoa käydään tsekkaamassa. Samalla kannattaa tosiaan sopia kuinka monta ihmistä kerralla saa tulla asuntoa katsomaan.

        Itselle kävi kerran surullisesti (tapahtui about noin 6 v sitten) :

        Olin itse paikalla kerran ottamassa vastaan asunnon (josta olin siis muuttamassa pois) katsojia -- ja siitä huolimatta lähti tavaraa mukaan "asunnon katsojien" taskuun. Kuka sellaisen todistaa tai korvaa asukkaalle?

        Levittäytyivät vain "katsojat" useampaan huoneeseen kerralla. Oli puhelimessa sovittu että 1 nainen tulee katsomaan asuntoa, mutta tulikin useampi yllärinä ja minä yksin siinä asunnossa jossa useampi huone.

        Silloinen vuokraisäntä vaati että katsomaan oli päästettävä ennen kuin vuokrasopimukseni loppui ja olin saanut asunnon tyhjennettyä tavaroistani.

        Hän halusi siis että heti saa uusi muuttaa siihen, kun sopimus sitten päättyy ja siksi katsojia ramppasi koko viimeisen sopimuskuukauden. Se oli ihan järkyttävän stressaavaa mutta kuulemma laki velvoitti.

        Asukkaalla täytyy vähintäänkin saada olla oikeus olla paikalla kotonaan jos siellä käy ulkopuolisia mistä tahansa syystä.

        Jäi paha maku suuhun siitä että vaadittiin päästämään ihmisiä liukuhihnalta katsomaan vuokra-asuntoa tuolloin , joka siis vielä täynnä tavaroitani (jotka kummasti vähenivät kävijöiden jälkeen). Mutta mitäs voit tehdä, jos laki kerran on että on pakko päästää ?

        Kaupungin vuokra-asunnot siinä mielessä hyviä asua, ettei pois muutettaessa ole koskaan ollut kyseisiä ongelmia. Ilmoitukset tehdään ajoissa ja asukasta ei hosuta pihalle ennen aikojaan jos on muuttamassa pois ja muuttopäivä asianmukaisesti sovittu. Yksityisellä vuokrattaessa meno mielivaltaisempaa jotenkin.


      • adcadc
        fhsd kirjoitti:

        Moikka, tuli mieleen tuosta seuraavaa:
        Kun uusia potentiaalisia vuokralaisia käy katsomassa omaa vuokra-asuntoa josta on muuttamassa pois, niin neuvon vakavasti, että kannattaa olla paikalla kun asuntoa käydään tsekkaamassa. Samalla kannattaa tosiaan sopia kuinka monta ihmistä kerralla saa tulla asuntoa katsomaan.

        Itselle kävi kerran surullisesti (tapahtui about noin 6 v sitten) :

        Olin itse paikalla kerran ottamassa vastaan asunnon (josta olin siis muuttamassa pois) katsojia -- ja siitä huolimatta lähti tavaraa mukaan "asunnon katsojien" taskuun. Kuka sellaisen todistaa tai korvaa asukkaalle?

        Levittäytyivät vain "katsojat" useampaan huoneeseen kerralla. Oli puhelimessa sovittu että 1 nainen tulee katsomaan asuntoa, mutta tulikin useampi yllärinä ja minä yksin siinä asunnossa jossa useampi huone.

        Silloinen vuokraisäntä vaati että katsomaan oli päästettävä ennen kuin vuokrasopimukseni loppui ja olin saanut asunnon tyhjennettyä tavaroistani.

        Hän halusi siis että heti saa uusi muuttaa siihen, kun sopimus sitten päättyy ja siksi katsojia ramppasi koko viimeisen sopimuskuukauden. Se oli ihan järkyttävän stressaavaa mutta kuulemma laki velvoitti.

        Asukkaalla täytyy vähintäänkin saada olla oikeus olla paikalla kotonaan jos siellä käy ulkopuolisia mistä tahansa syystä.

        Jäi paha maku suuhun siitä että vaadittiin päästämään ihmisiä liukuhihnalta katsomaan vuokra-asuntoa tuolloin , joka siis vielä täynnä tavaroitani (jotka kummasti vähenivät kävijöiden jälkeen). Mutta mitäs voit tehdä, jos laki kerran on että on pakko päästää ?

        Kaupungin vuokra-asunnot siinä mielessä hyviä asua, ettei pois muutettaessa ole koskaan ollut kyseisiä ongelmia. Ilmoitukset tehdään ajoissa ja asukasta ei hosuta pihalle ennen aikojaan jos on muuttamassa pois ja muuttopäivä asianmukaisesti sovittu. Yksityisellä vuokrattaessa meno mielivaltaisempaa jotenkin.

        "katsojia ramppasi koko viimeisen sopimuskuukauden. Se oli ihan järkyttävän stressaavaa mutta kuulemma laki velvoitti."

        Tuo on kyllä hyvä muistaa jatkossa!

        "Yksityisellä vuokrattaessa meno mielivaltaisempaa jotenkin."

        Kaupungin vuokra-asunnoissa on selvät säännöt joita myös noudatetaan, mutta nämä yksityiset vuokranantajat saattavat tehdä mitä vain, rikkoa määräyksiä paljon helpommin.


    • onnähtysalaset

      Erikoista tässä on vain se, että asukkaalle ei ollut ilmoitettu kuntoarviosta etukäteen. Olisikohan asukas ollut niin uppoutunut tärkeisiin ja salaisiin projekteihinsa, ettei ollut tällaista ilmoitusta huomannut?

      • dhgsu

        Meille sattui kerran niin (vuokra-asunto yksityiseltä), että tipautettiin lappu postiluukustu tyyliin "sähkötöiden vuoksi ---kuun aikana sähköt katkaistaan." Ei sen tarkemmin sitten aikaa ollut ilmoitettu.

        Sitten eräänä päivänä ihan randomina kun tietsikan ääressä teet asioitasi , niin naps sähköt katkeaa. Menimme käytävälle niin siellä sähkömies joka sanoo että "ne on niinku tänään ne sähkötyöt ja on siitä ilmoitettu lapulla".

        Että sillä lailla kaikkea sattuu kyllä. Jäi kysymys ilmaan että meniköhän tuo nyt ihan oikein?


      • suivaantunut

        Kyllä olisin huomannut, pari viikkoa aikaisemmin tuli kysely asunnon kunnosta ja kun asunnossa ei ollut mitään vikaa eikä korjattavaa, rastitin kaikkiin sarakkeisiin OK. Jos kuntoarviossa oli tässä kysymys minkä pirun takia sitten on erikseen kirjallinen kysely, ja kun vuokralainen ilmoittaa kaiken olevan OK niin silti yritetään tulla, ajankohtaa ilmoittamatta, omilla avaimilla asuntoon ???


      • gkfki
        suivaantunut kirjoitti:

        Kyllä olisin huomannut, pari viikkoa aikaisemmin tuli kysely asunnon kunnosta ja kun asunnossa ei ollut mitään vikaa eikä korjattavaa, rastitin kaikkiin sarakkeisiin OK. Jos kuntoarviossa oli tässä kysymys minkä pirun takia sitten on erikseen kirjallinen kysely, ja kun vuokralainen ilmoittaa kaiken olevan OK niin silti yritetään tulla, ajankohtaa ilmoittamatta, omilla avaimilla asuntoon ???

        Joo,

        Tuo on kyllä täysin kohtuutonta ja väärin että omilla avaimilla ja ennalta sopimatta rynnitään toisen kotiin.
        Kuntoarvion ja asunnon säännöllisen tsekkaamisen toki ymmärtää ihan täysin nykyaikana syystä että jotkut porsastelevat vuokraamaansa asunnon täysin pilalle ja vuokranantaja jää pillittämään uudelleenremonttikustannusten kanssa kun paikat on tuhottu ja vuokralainen häipynyt.
        Vuokranantajissa on tosi fiksuja ja asiallisia ihmisiä tai sitten ihan täysiä puupäitä -- aivan kuten vuokralaisissakin. Nykyään viidakkorumpu kyllä rummuttaa keneltä kannattaa yksityisesti vuokrata ja kuka mahtaa lievästi sanoen olla hieman "outo" vuokranantaja -- eli ei niitä vuokralaisia tule kohdella kuinka sattuu tai kukaan ei siihen ahdistavaan vuokra-asuntoon enää muuta vaikka maksettaisiin.


      • Eihän tuossa aloittajan tilanteessa ole ongelmana, vaan taloyhtiön laiminlyönti. Jos taloyhtiöllä on tarve päästä asuntoon, niin asiasta pitää ilmoittaa asukkaalle (toki on hyvä ilmoittaa tuollaisesta myös omistajalle). Vuokranantajalla ei edes ole mahdollisuuksia muuttaa taloyhtiön tarkastusten ajankohtia, eli ne on vuokralaisenkin vain lusittava samalla tavalla kun omistaja-asukkaankin.


      • gjdj

        Onko vuokranantajalla ilmoitusvelvollisuus tilanteessa, missä vuokrattavaan asuntoon on aiempi vuokralainen menehtynyt?


    • Sovittava_ennakkoon

      Isännöitsijän tai hänen edustajansa on sovittava ennakkoon osakkeenomistajan tai vuokralaisen kanssa käynnistä asunnossa. Ennakkoon tarkoittaa tarkkaa päivämäärää ja kellonaikaa. Jos asuntoon menee joku kuntoarvioija, siis ulkopuolinen henkilö, niin isännöitsijän (tai muun taloyhtiön edustajan) pitää olla läsnä paikalla.
      Eihän vieraita ihmisiä saa laskea asukkaiden tiloihin.

    • näinseon

      Saa tulla katsomaan. Jos esim asunnossa viljellään kukkaa voi asuntoon tulla koskeuvaurioita jne.

    • Vuokranantaja ei saa tulla vuokralaisen hallinnassa olevaan asuntoon ilman vuokralaisen lupaa.

      [email protected]

    • vuokraaaanantaja

      asukas toimi oikein jopa ehdotti seuraavaa päivää.
      Asuntoa pitää voida näyttää ennen poismuuttoa jopa 2kk ajan jos vaikeampi kohde saada vuokrattua. Niin että asukkaan kanssa sovitaan. Jos asukkaalle ei oikein mikään käy saa omistaja virka-apua ja tulee poliisin kanssa esittelemään asuntoa.
      Voi ja saa olla paikalla kun tulee katsojia. Ei ikinä kannata päästää kuin valvotusti eli on pieni ryhmä jonka mukana esittelijä liikkuu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2485
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2173
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      83
      1829
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1621
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1565
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1518
    8. 59
      1384
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1319
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe