Idiootit liikenteessä,älyttömät ohitukset,ylinopeu

malttijavaltti

Moni suomalainen ei ymmärrä liikenteen vaaroja.

Todella useat kommentoivat esimerkiksi iltalehden ohitusvideota, ettei tilanteessa ollut mitään vaaraa ja vika on mopoautoilijassa.
Linkki videoon:
http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201506150084753_v0.shtml

Kyseessä on selvästi taajama-alue (50km/h rajoitus) Kun mopoautolla ja kuvaavalla autolla on vielä joitain kymmeniä metrejä suojatiehen, on ohittava Opel jo kuvaavan auton kohdilla. Nopeutta ohittajalla on videon sekuntien ja ajoneuvojen kuljettujen etäisyyksien erojen perusteella noin tuplasti enemmän, eli 80km/h.

Jos mopoauto olisi pysähtynyt päästämään jalankulkijan ylittämään suojatietä, olisi Opel idiootti jyrännyt jalankulkijan hengiltä.

Sanattomaksi vetää, kun väki omalla nimellä puolustelee idiootin toisten henkeä vaarantavaa käytöstä.

67

146

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vajakit.lataamoon

Kertoo jälleen vajakkien uskomattoman suuresta määrästä armaassa maassamme. Vähä-älyisimmät vielä syyttivät kuvaajaa. Eipä tuossa ohituspaikkoja kauheasti näkynyt. Toisaalta ymmärrän Opel kuskia. Kyllähän se harmittaa körrötellä, kun tuollainen urheiluauto on alla.

• Ei_heru_sympatiaa

Mopoauto kulkee lähes 50 km/h. Jos rajoitus on siinä kohtaa 50 km/h, niin saa olla minkälainen urheiluauto tahansa alla, niin rajoituksia noudatetaan.

• vajakit.lataamoon

Kirjoitukseni loppuosa oli sitä kuuluisaa huumoria. Opel ja urheiluauto samassa lauseessa on sitä.

• Mopoauto on se mikä töpeksii. Ei aja pientareella vaan keskellä ajorataa ja paikka muuttuu ajoradalla kokoajan kuin puhuisi kännykkään. Mopoauton pitää antaa tietä nopeemmille.

19§Hitaasti kulkevan ajoneuvon kuljettajan on kapealla tai mutkikkaalla ajoradalla tai vastaan tulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Hän saa tällöin tilapäisesti kuljettaa ajoneuvoa pientareella, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta.

• malttijavaltti
        autoilija kirjoitti:

Mopoauto on se mikä töpeksii. Ei aja pientareella vaan keskellä ajorataa ja paikka muuttuu ajoradalla kokoajan kuin puhuisi kännykkään. Mopoauton pitää antaa tietä nopeemmille.

19§Hitaasti kulkevan ajoneuvon kuljettajan on kapealla tai mutkikkaalla ajoradalla tai vastaan tulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Hän saa tällöin tilapäisesti kuljettaa ajoneuvoa pientareella, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta.

Jos joku kaahari ajaa läheisesi päälle, muista kommenttisi, sillä mielestäsi liikenteen vaarantaminen on ok, jos joku ajaa hitaammin edessä!?

• sirppijaviikate
        autoilija kirjoitti:

Mopoauto on se mikä töpeksii. Ei aja pientareella vaan keskellä ajorataa ja paikka muuttuu ajoradalla kokoajan kuin puhuisi kännykkään. Mopoauton pitää antaa tietä nopeemmille.

Kyllä mopoauton paikka on kaistalla eikä missään pientareella ... ...mopoauto ei ole sanan varsinaisessa merkityksessä mopo vaan kevytnelipyörä

• turhia_ovat
        sirppijaviikate kirjoitti:

Kyllä mopoauton paikka on kaistalla eikä missään pientareella ... ...mopoauto ei ole sanan varsinaisessa merkityksessä mopo vaan kevytnelipyörä

En pidä noista liikenteen vaarantajista mutta lähes päivittäin kun tulee ajettua pitempiä matkoja niin maanteillä on vastaan tullut mopoauto keskelle kaistaa ja sen perässä muutama auto ja vielä rekkojakin niin täytyy sanoa että onhan se perseestä jonkun mopoauton takia jarrutella ja kinnata 80-100 alueella 50km/h kun ei ne tietäkään anna. Siitähän ei ollut kauaa kun meinasivat että pitäisi poistaa mopoautot kokonaan liikenteestä ei ne kuulu Suomen teille kun täällä suurin osa teistä on muutenkin kapeita.

• on.se.pelle
        autoilija kirjoitti:

Eihän palstapelle "autoilija" arto voi mitenkään ajaa viidenkympin alueella viittäkymppiä ajavan kulkuneuvon takana, eihän?

• Sirppijatähti

Nolla ja nuoli siitä alkaa huoli... ...ooppelissa ei oo muuta urheilullisuutta kuin kuljettajan urheilu mieli !
        Ja suomessa ongelma on ajonopeus erot ja se kateus halu dominoida kanssaautoilijaa .
        Välinpitämättömyys ja röuhkeys omiin velvollisuuksiin on suurempi ongelma kuin varsinainen 10 km/t ylinopeus (suojatie säännöt,väistämis velvollisuus ja ajoneuvon sijainti kaistalla (perusteeto vasemmankaistan jatkuva ajo ja telemark/pujottelu autolla).

• malttijavaltti kirjoitti:

Jos joku kaahari ajaa läheisesi päälle, muista kommenttisi, sillä mielestäsi liikenteen vaarantaminen on ok, jos joku ajaa hitaammin edessä!?

Ei tässä päälleajosta puhuta ollenkaan vaan liikenteen tahallisesta hidastamisesta ja siitä että toisten tulisi päästä ohi

• olet_pärinäpelle
        Sirppijatähti kirjoitti:

Nolla ja nuoli siitä alkaa huoli... ...ooppelissa ei oo muuta urheilullisuutta kuin kuljettajan urheilu mieli !
        Ja suomessa ongelma on ajonopeus erot ja se kateus halu dominoida kanssaautoilijaa .
        Välinpitämättömyys ja röuhkeys omiin velvollisuuksiin on suurempi ongelma kuin varsinainen 10 km/t ylinopeus (suojatie säännöt,väistämis velvollisuus ja ajoneuvon sijainti kaistalla (perusteeto vasemmankaistan jatkuva ajo ja telemark/pujottelu autolla).

Taitaa itse lellitty mopoauto pärinäkalle puhua kun tuollaista settiä pukkaa. Älä huoli kyllä säkin vielä joskus pääset ajamaan Suomen normaalia nopeutta ja varsinkin maantiellä ja moottoritiellä. Sitten sun ei enää tarvitse junnata maantiellä ja motarilla sitä 50km/h vauhtia ja kiusata tahallaan oikeita autoilijoita. Mopoautot kiilaten vaikka sitten ojaan Suomen liikenteestä ei niillä tee yhtään mitään haittaavat vain liikennettä.

• vartu_ensiksi
        Sirppijatähti kirjoitti:

Opel on sentään auto vaikka kaikista merkeistä tulee vanhana Ooppeleita se ei tarkoita sitä että mopoauto olisi lähellekkään oikeaa autoa saatikka urheiluautoa että siihen loppui pärinä ja jöpötys Kallella. On sitä nähty kuinka liikenteessä ihmisillä menee vähemmästäkin hermot kun noi lasikuitukipot ovat aina tiellä ja maantiellä hidastelemassa. Olisi hyvä jos mopoauton saisi kiilata ihan laillisesti surutta ojaan jos ei anna tietä johan loppuisi turhat ja vaaralliset jarruttelut.

• sirppijatähti
        olet_pärinäpelle kirjoitti:

Taitaa itse lellitty mopoauto pärinäkalle puhua kun tuollaista settiä pukkaa. Älä huoli kyllä säkin vielä joskus pääset ajamaan Suomen normaalia nopeutta ja varsinkin maantiellä ja moottoritiellä. Sitten sun ei enää tarvitse junnata maantiellä ja motarilla sitä 50km/h vauhtia ja kiusata tahallaan oikeita autoilijoita. Mopoautot kiilaten vaikka sitten ojaan Suomen liikenteestä ei niillä tee yhtään mitään haittaavat vain liikennettä.

Lyömpä vetoa että oon ajanut enempi autoa kuin sinä ja lyömpä vielä vetoa että olen kirjoittanut ajokortti papereita enemmän kuin sinä olet koskaan ajanut autoa !!! Kännikalat,velvollisuuksia noudattamattomat,kaistasurffarit on paljon isompi riski kuin nämä 10km/t ylinopeutta ajavat.
        Ja tuttu poliisi on myöntänyt että nopeusvalvonta on helppoa rahaa valtiolle jota on vaikea kiistää ja siksi se on nimetty (manipuloitu) liikenneriskino.1.

• olet_pärinäkalle
        sirppijatähti kirjoitti:

Lyömpä vetoa että oon ajanut enempi autoa kuin sinä ja lyömpä vielä vetoa että olen kirjoittanut ajokortti papereita enemmän kuin sinä olet koskaan ajanut autoa !!! Kännikalat,velvollisuuksia noudattamattomat,kaistasurffarit on paljon isompi riski kuin nämä 10km/t ylinopeutta ajavat.
        Ja tuttu poliisi on myöntänyt että nopeusvalvonta on helppoa rahaa valtiolle jota on vaikea kiistää ja siksi se on nimetty (manipuloitu) liikenneriskino.1.

Mitähän sä höpäjät? Järkikin sanoo sen että liikenne olisi paljon sujuvampaa ja vähemmän stressaavaa ilman noita ylimääräisiä lasikuituturhakkeita. Lyö ny vetoa mun puolesta kertoo susta aika paljon ja pitäisikö olla uskottavaa?

• sirppijavasara
        olet_pärinäkalle kirjoitti:

Mitähän sä höpäjät? Järkikin sanoo sen että liikenne olisi paljon sujuvampaa ja vähemmän stressaavaa ilman noita ylimääräisiä lasikuituturhakkeita. Lyö ny vetoa mun puolesta kertoo susta aika paljon ja pitäisikö olla uskottavaa?

Kyllä se ongelma on ajonopeus erot ja välinpitämättömyys velvollisuuksista kuin varsinainen ylinopeus ja tässäkin oli ooppeli kuskin väärä ohituspaikka ei itse ohittaminen ! Ja mulle kaikenlainen nyhvääminen ja tupajumit liikenteessä on kauhistus ja perusteeton alle nopeurajotusten ajo on pelkkää kiusantekoa mutta silti ohitus paikka missä mennään ohi voisi olla asiallisempi . Ja tohon aikasempaan niin motarilla ei saa edes ajaa mopoautolla,mopolla eikä traktorilla.

• Ajokorttivainaikuisille

En kyllä ymmärrä opelkuskia pätkääkään, kyseessä törkeä liikenteen vaarantaminen, ja kortti olisi pitänyt ottaa heti pois. Vastaavia tilanteita olen havainnut jatkuvasti. mopoauton perässä ajaminen on tiettyjen pikkusielujen mielestä nöyryyttävää, ja tämä ajatus sumentaa järjen. Olen nähnyt useita vastaavia tilanteita liikenteessä, ja järjettömän ohitustilanteen jälkeen kyseisellä pikkusielulla ei ole ollut mihinkään kiire, tai sitten on heti ohituksen jälkeen käännytty pois päätieltä tms. Autokouluissa pitäisi todellakin panostaa psykologisiin testeihin, ja lähettää nämä kaaharit johonkin tunnehallintakurssille ...

• Suhariit

Ei oopelkuskilla ole taajamassa mopoautoa kummempi kiire, pitäisi 50 km/h riittää.

• Juuri_näin

Mopoauto kun kulkee lähes 50 km/h niin ei ole mitään syytä lähteä ohittelemaan. Opelkuskin pään sisältä ei todennäköisesti löydy paljoakaan.

• res.kulj.au

Tuon videon perusteella, kukaan paikkaa tuntematon, ei voi tietää, onko se taajama-aluetta vai ei.
      Myöskään nopeusrajoitusta videosta ei näy.
      Nopeusrajoitus voi taajamassa olla myös 60 km/h.
      Mopoauton nopeuttakaan ei voi videosta päätellä, kuten ei ohittajankaan nopeutta.
      Lehden artikkelissa mainitaan ohituskielto. Sellaistakaan en havainnut.
      Opel ajoi liikenteenjakajan väärältä puolelta. Se on ainoa asia, jonka tuosta voi varmaksi sanoa.

• res.kulj.au

Millä perusteella epäilet minua tyhmäksi?
        Ainakin minä näin jopa tuolta heikkolaatuiselta videolta tuon suojatien ja sen ettei sillä ollut kulkijoita, kymmeniä metrejä ennen kun opel oli suojatien kohdalla.
        Suojatien olemassaolo ei kiellä ohitusta.
        Edelleen ainoa varma asia on, että opel ajoi liikenteenjakajan ja sulkuviivan väärältä puolelta.

Ehkä sinulla ja isälläsi on perverssi suhde, jossa "päiväkikkelin antaminen" kuuluu tapoihinne, mutta koita ymmärtää, että se on laitonta, eikä kovin tavallista.
        Ehkä se osittain selittää kirjoituksesi tason?

Olen liikenteessä autolla liikkunut jo yli 30 vuotta (itse ajaen), joten en usko että kaltaisesi pikkupentu, on oikea henkilö minua neuvomaan.

Jos kommentissani on mielestäsi väärä väittämä, yksilöi se ja osoita virhe.

• KAAKAILIJAT_KURIIN

mopoauton nopeuden ja ohittavan opel nopeuden pystyy kyllä laskee, pitää vaan laskee kuinka pitkän matkan opel videossa meni ja kauanko siihen meni aikaa ja sama mopoautolla niin saat laskettua nopeuden.

veikkaan että 50km/h rajoitus aika varmasti, jos huomaat niin mopoauton eessä viellä auto eikä välimatka paljoo pitene ja todennökösti mopoauton eeessä oleva autoilija ajaa suurinta sallittua nopeutta, ihmettelen kyllä kovasti jos suomalainen autoilija ajaa alle 10km/h nopeusrajoituksen vapaaehtosesti enkä usko myöskään että eessä oleva mopoauto olisi viritetty kulkemaan yli 50km/h.

• Kerroppas
        res.kulj.au kirjoitti:

Millä perusteella epäilet minua tyhmäksi?
        Ainakin minä näin jopa tuolta heikkolaatuiselta videolta tuon suojatien ja sen ettei sillä ollut kulkijoita, kymmeniä metrejä ennen kun opel oli suojatien kohdalla.
        Suojatien olemassaolo ei kiellä ohitusta.
        Edelleen ainoa varma asia on, että opel ajoi liikenteenjakajan ja sulkuviivan väärältä puolelta.

Ehkä sinulla ja isälläsi on perverssi suhde, jossa "päiväkikkelin antaminen" kuuluu tapoihinne, mutta koita ymmärtää, että se on laitonta, eikä kovin tavallista.
        Ehkä se osittain selittää kirjoituksesi tason?

Olen liikenteessä autolla liikkunut jo yli 30 vuotta (itse ajaen), joten en usko että kaltaisesi pikkupentu, on oikea henkilö minua neuvomaan.

Jos kommentissani on mielestäsi väärä väittämä, yksilöi se ja osoita virhe.

Milloin tiessä voi olla sulkuviiva kohdassa jossa ei ole ohituskieltoa?

• Jolfa42

Käy autokoulu ja hommaa ajokortti.
        Eiku ainiin unohdin että suurin osa ei käy varmaankan autokoulua edes vaan hommaa kortin jostain"pimeiltä markkinoilta" tai lahjomalla autokoulun opettajan ja maksat vähän extraa niin saat oikeet vastaukset teorikokeenseen,
        näin se on pakko mennä, ei voi muuten lähes kaikki autoilijat voi niin tyhmiä olla että ei osaisi ajaa kunnolla/järjellä/sääntöjen mukaan.

• res.kulj.au
        Jolfa42 kirjoitti:

Käy autokoulu ja hommaa ajokortti.
        Eiku ainiin unohdin että suurin osa ei käy varmaankan autokoulua edes vaan hommaa kortin jostain"pimeiltä markkinoilta" tai lahjomalla autokoulun opettajan ja maksat vähän extraa niin saat oikeet vastaukset teorikokeenseen,
        näin se on pakko mennä, ei voi muuten lähes kaikki autoilijat voi niin tyhmiä olla että ei osaisi ajaa kunnolla/järjellä/sääntöjen mukaan.

Jos kommenttisi on minulle, niin minulla on ajokortti ollut jo yli 30 vuotta. Nykyisessä on ajo-oikeuden kohdalla kirjaimet ABCE. Sellaista korttia ei saa lahjomalla, mutta kirjalliset kokeet olen suorittanut hyväksytysti kolme kertaa, joista viimeinen ilman yhtäkään virhettä (E-kortti)

• res.kulj.au
        Kerroppas kirjoitti:

Milloin tiessä voi olla sulkuviiva kohdassa jossa ei ole ohituskieltoa?

Silloin kuin paikalla ei ole ohituskieltomerkkiä, mutta siinä on sulkuviiva.
        Oletko koskaan tutustunut liikennesääntöihin?

• duodaduoda
        res.kulj.au kirjoitti:

Silloin kuin paikalla ei ole ohituskieltomerkkiä, mutta siinä on sulkuviiva.
        Oletko koskaan tutustunut liikennesääntöihin?

Saakos ohituksen tehdä jos sitä ei voi tehdä sulkuviivaa ylittämättä? Tai sen vasemmalla puolella ajamatta?

• res.kulj.au
        duodaduoda kirjoitti:

Saakos ohituksen tehdä jos sitä ei voi tehdä sulkuviivaa ylittämättä? Tai sen vasemmalla puolella ajamatta?

Ei, kyllä tuo pitäisi olla ihan päivänselvä asia jokaiselle ajoneuvon kuljettajalle.
        Millä tavalla kysymyksesi liittyy ohituskieltoon?

• doddiih
        res.kulj.au kirjoitti:

Ei, kyllä tuo pitäisi olla ihan päivänselvä asia jokaiselle ajoneuvon kuljettajalle.
        Millä tavalla kysymyksesi liittyy ohituskieltoon?

Ja kun ohitusta ei saa tehdä, niin paikalla on...

• res.kulj.au
        doddiih kirjoitti:

Ja kun ohitusta ei saa tehdä, niin paikalla on...

Mitenkä niin "Ja kun ohitusta ei saa tehdä, niin paikalla on..."?
        Itse kysyit, "Saakos ohituksen tehdä jos sitä ei voi tehdä sulkuviivaa ylittämättä? Tai sen vasemmalla puolella ajamatta?"
        Vastaukseni siihen oli, ei.
        Sulkuviivaa ei saa ylittää, eikä sen vasemmalla puolella saa ajaa.
        Ohittamista se ei kiellä!
        Jos pystyy ohittamaan sulkuviivaa ylittämättä, niin ohitus on sallittu, ellei mikään muu seikka sitä kiellä.
        Kuinka noin yksinkertainen asia voi olla jollekin noin vaikeaa?

Ja vielä käytännön esimerkki Suomesta. Suomessa on muutamia leveäkaistateitä, joissa on paikoitellen sulkuviiva.
        Mikään laki ei kiellä ohittamista siellä(kään) sulkiviivan kohdalla.

Tuossa on sinulle pari linkkiä, joista voit opetella liikennesääntöjä, kun et niitä ole vielä opetellut.
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182

• oddiaduoda
        res.kulj.au kirjoitti:

Mitenkä niin "Ja kun ohitusta ei saa tehdä, niin paikalla on..."?
        Itse kysyit, "Saakos ohituksen tehdä jos sitä ei voi tehdä sulkuviivaa ylittämättä? Tai sen vasemmalla puolella ajamatta?"
        Vastaukseni siihen oli, ei.
        Sulkuviivaa ei saa ylittää, eikä sen vasemmalla puolella saa ajaa.
        Ohittamista se ei kiellä!
        Jos pystyy ohittamaan sulkuviivaa ylittämättä, niin ohitus on sallittu, ellei mikään muu seikka sitä kiellä.
        Kuinka noin yksinkertainen asia voi olla jollekin noin vaikeaa?

Ja vielä käytännön esimerkki Suomesta. Suomessa on muutamia leveäkaistateitä, joissa on paikoitellen sulkuviiva.
        Mikään laki ei kiellä ohittamista siellä(kään) sulkiviivan kohdalla.

Tuossa on sinulle pari linkkiä, joista voit opetella liikennesääntöjä, kun et niitä ole vielä opetellut.
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182

Tuota ohitusta ei voinut tehdä sulkuviivaa ylittämättä tai sen vasemmalla puolella ajamatta. Se ei siis ollut sallittu, joten sitä koski... mikä? ;)

• res.kulj.au
        oddiaduoda kirjoitti:

Tuota ohitusta ei voinut tehdä sulkuviivaa ylittämättä tai sen vasemmalla puolella ajamatta. Se ei siis ollut sallittu, joten sitä koski... mikä? ;)

Laitoin nuo linkit, jotta voisit opetella liikennesäännöt.
        Lue ne ja laita sieltä lainaus, jossa sulkuviiva tarkoittaa ohituskieltoa.

• duudaahhah
        res.kulj.au kirjoitti:

Laitoin nuo linkit, jotta voisit opetella liikennesäännöt.
        Lue ne ja laita sieltä lainaus, jossa sulkuviiva tarkoittaa ohituskieltoa.

Niissä ei kerrota mitään mitä en jo tiennyt. Näköjään et ole lukenut kirjoituksiani kovin tarkasti.

• res.kulj.au
        duudaahhah kirjoitti:

Niissä ei kerrota mitään mitä en jo tiennyt. Näköjään et ole lukenut kirjoituksiani kovin tarkasti.

Olen lukenut aivan pilkulleen. Mutta ilmeisesti suomen kielen termit on sinulle vaikeita.
        Jos jonkun asian tekeminen ei ole mahdollista, se ei tarkoita että se olisi kielletty.
        Aivan kuten tuossa vänkäämisessäsi. Tuolla kohdalla ohittaminen, ylittämättä sulkuviivaa, ei ole mahdollista, mutta silti mikään laki ei sitä kiellä. Paikassa ei siis ole ohituskieltoa.

• dadidadduh
        res.kulj.au kirjoitti:

Olen lukenut aivan pilkulleen. Mutta ilmeisesti suomen kielen termit on sinulle vaikeita.
        Jos jonkun asian tekeminen ei ole mahdollista, se ei tarkoita että se olisi kielletty.
        Aivan kuten tuossa vänkäämisessäsi. Tuolla kohdalla ohittaminen, ylittämättä sulkuviivaa, ei ole mahdollista, mutta silti mikään laki ei sitä kiellä. Paikassa ei siis ole ohituskieltoa.

Haluat puhua aidanseipäistä vaikka keskustelu koskee aitaa. Kirjoitukseni on lyhyitä ja simppeleitä, mutta olet silti onnistunut ymmärtämään ne väärin. En oikein tiedä, miten nuo toisinkaan ilmaisisi.

• Res.kulj.au
        dadidadduh kirjoitti:

Haluat puhua aidanseipäistä vaikka keskustelu koskee aitaa. Kirjoitukseni on lyhyitä ja simppeleitä, mutta olet silti onnistunut ymmärtämään ne väärin. En oikein tiedä, miten nuo toisinkaan ilmaisisi.

Huomasit olleesi väärässä ja nyt yrität kiemurrella pois.

• doduhhuh
        Res.kulj.au kirjoitti:

Huomasit olleesi väärässä ja nyt yrität kiemurrella pois.

Mitä sinä oikein horiset? Olen väärässä jos et ymmärrä lukemaasi?

• Res.kulj.au
        doduhhuh kirjoitti:

Mitä sinä oikein horiset? Olen väärässä jos et ymmärrä lukemaasi?

Kiemurtelu jatkuu.....

• dehhahhah
        Res.kulj.au kirjoitti:

Kiemurtelu jatkuu.....

Huomaan. Jospa lopetat ja vastaat?

• res.kulj.au
        dehhahhah kirjoitti:

Huomaan. Jospa lopetat ja vastaat?

Olen jo vastannut kysymyksesi. Se ettei vastaus ole mieleisesi, ei tee siitä väärää, tai vaikeasti ymmärrettävää.

• dadiddadah
        res.kulj.au kirjoitti:

Olen jo vastannut kysymyksesi. Se ettei vastaus ole mieleisesi, ei tee siitä väärää, tai vaikeasti ymmärrettävää.

En näe vastaustasi. Voitko ystävällisesti toistaa sen?

• res.kulj.au
        dadiddadah kirjoitti:

En näe vastaustasi. Voitko ystävällisesti toistaa sen?

Olen jo vastannut, mutta ilmeisesti sinulla vaikeuksia ymmärtää lukemaasi tekstiä.

Kysymyksesi: "Tuota ohitusta ei voinut tehdä sulkuviivaa ylittämättä tai sen vasemmalla puolella ajamatta. Se ei siis ollut sallittu, joten sitä koski... mikä? ;)"

Vastaukseni: Kyllä ohittaminen oli sallittu, mutta ei mahdollinen.

Kysymyksessäsi on väärä olettama. Siksi laiton sinulle linkit liikennesääntöihin, jotta voisit niihin tutustua.

• sirppijatähti
        res.kulj.au kirjoitti:

Olen jo vastannut, mutta ilmeisesti sinulla vaikeuksia ymmärtää lukemaasi tekstiä.

Kysymyksesi: "Tuota ohitusta ei voinut tehdä sulkuviivaa ylittämättä tai sen vasemmalla puolella ajamatta. Se ei siis ollut sallittu, joten sitä koski... mikä? ;)"

Kysymyksessäsi on väärä olettama. Siksi laiton sinulle linkit liikennesääntöihin, jotta voisit niihin tutustua.

Hmmmm. Ohittaminen ei ollut sallittu koska sitä ei pystynyt suorittamaan sulkuviivaa ylittämättä mutta mahdollinen se näemmä oli vaikka ei laillinen ! Jokohan se on teillekin ymmärettävässä muodossa ?
        Ohitus voi olla mahdollinen vaikka ei laillinen ,ohitus on aina mahdollinen missä kaksi ajoneuvoa mahtuu rinnakkain mutta usein laiton

• dooddiid
        res.kulj.au kirjoitti:

Minä en sille mitään voi, jos teet kysymyksistäni ja tiedoistani vääriä olettamia. Se tosin selittää tuon oudon käytöksesi. Itse keskustelen mielummin asiapohjalla.

• huomioitavaa

Jalankulkijoita ei ollut lainkaan suojatien luona.

• HURJASTELIJAT

hyvä että ei ollutkaan, mutta pointti oli se jos olisi ollut ja mopoauto päästänyt jalankulkijan/pyöräilijän tien yli niin olisi jalankulkija/pyöräirijä jäänyt hurjastelijan alle.

Toivottavasti video pätkä menee poliiseille ja hurjastelijalta lähtee kortti kuivumaan.

• saijaatsä-häh

Sillä ei ole merkitystä että jalankulkijoita ei tällä kertaa ollut suojatien kohdalla. Ensi kerralla voi olla. Se voi silloin olla joku tuttu, sukulainen, perheenjäsen tai sinä itse.

• saijaatsä-häh kirjoitti:

Sillä ei ole merkitystä että jalankulkijoita ei tällä kertaa ollut suojatien kohdalla. Ensi kerralla voi olla. Se voi silloin olla joku tuttu, sukulainen, perheenjäsen tai sinä itse.

On sillä merkitystä jos on näkemä este niin ei suojatietä lähestytä ooppeli kuskin tavoin joka osoitti täydellistä piittamattomuuta

• KAAHAILIJAT_KURIIN

no olipas jälleen kerran niin tyhmä ja turha ohitus autoilijalta.
      rajoitus 50, mopo auto kulkee kaasu pohjassa sen aika lailla 45-48km/h.
      mitä tästä vaarallisesta ohituksesta opel kuski hyöty.. pääsi ylinopeutta ajamalla mopoauton eteen ajamaan 5-2km/h nopeempaa.

vaarallinen ohitus ja turha, opel kuski 1-2minuuttia aikasemmin perillä määränpäässä.

ei mitään järkee, kortti pois vaan tommosilta kuskeilta, tosin 80% autoilijoista menettäis korttinsa jos sitä linjaa mentäis, mutta olisipa ainakin turvallista ja rauhallista ajella.

• kuis.kulkee

Miksi oletat mopoauton kulkevan "kaasu pohjassa"?
        Oma autoni kulkee yli 200 km/h, mutta käytännössä aina ajan huomattavasti hitaammin.

• 848048

iltalehden kommentit on ihan mitä nyt on.
        "Useat mopoautot ja lähes kaikki moottoripyörät ovat omaksuneet itelleen tavan ajaa ihan keskiviivan vieressä. Se on sääntöjen vastaista, sillä ajon pitää tapahtua ajokaistan oikealla laidalla. Jopa harvoilla leveäkaistaisilla teillämme näkee näitä koko kaistan tukkijoita, vaikka asista on opasteet ajamisesta oikeassa laidassa"
        todella tyhmä kommentti että pakko pistää tänne.

mopot ja mopoautot ajaa keskellä tietä, koska jos eryhdyt ajaa reunassa autot lähtee samaa kaistaa ohi ja ohittaa kytkin kahvaa hipoen joka ei ole mukavaa.
        itellä on kokemusta kun peili lähteny pari kertaa kun ajannu mopoilla kun autot ohittaa niin läheltä. tietenkin jotkut autoilijat voi kyrpiintyä siitä kun ajat keskellä tietä mutta se on turvallisempaa hitaalle mopoilijalla että auto ei vie kytkintä/peilejä eikä kiilaa sua ojaan.

mistähän tämän kommentin henkilö on saanut käsytyksen että moottoripyörällä pitää ajaa reunassa. moottoripyörällä saa ajaa siellä missä autollakin, vain hitaalla ajoneuvolla lain mukaan pitäisi ajaa reunassa.

ei mikään ihme että ajokorttien hinnat nousee ihan pilviin kun ei osata edes ajaa vaikka lisättäis ajotunteja ja teorija tunteja kuinka paljon niin ne vaan unohtuu 80% autoilijoilta kun ensimmäisen viikon sisässä ainakin saanu kortin käteen.

OPETELKAA AJAMAAN!

• KAAHAILIJAT_KURIIN
        kuis.kulkee kirjoitti:

Miksi oletat mopoauton kulkevan "kaasu pohjassa"?
        Oma autoni kulkee yli 200 km/h, mutta käytännössä aina ajan huomattavasti hitaammin.

ööh? mitähän tarjoitat? mopoautolla kun painat kaasua niin paljon kun se alas menee "kaasu pohjassa" se kulkee eteenpäin n. sen 45-48km/h enintään.
        ja tarkoitan nyt tässä vakio mopoautoja en niitä joista nuoret on ottanut kaikki ihme kuristukset mitkä lie ja sen kaasu polkimen takaa palkin irti että kulkee sen joku 80km/h virityksillä kun lyöt kaasun pohjaan.

ja ydeensähän 40km/h alueella vakio mopoautoilla/mopoilla ajetaan se kaasu pohjassa että ei jäis niin paljon jalkoihin ja autoilijat vedä takarenkaassa kiinni tai lähtis tekee näitä tyhmiä ohituksia mutta joillekkin se 2km/h alle nopeusrajoituksien on ihan sietämätöntä ja tuskaa niin pitää lähtee ohitse.

• Laki-ja-asetukset
        848048 kirjoitti:

iltalehden kommentit on ihan mitä nyt on.
        "Useat mopoautot ja lähes kaikki moottoripyörät ovat omaksuneet itelleen tavan ajaa ihan keskiviivan vieressä. Se on sääntöjen vastaista, sillä ajon pitää tapahtua ajokaistan oikealla laidalla. Jopa harvoilla leveäkaistaisilla teillämme näkee näitä koko kaistan tukkijoita, vaikka asista on opasteet ajamisesta oikeassa laidassa"
        todella tyhmä kommentti että pakko pistää tänne.

mopot ja mopoautot ajaa keskellä tietä, koska jos eryhdyt ajaa reunassa autot lähtee samaa kaistaa ohi ja ohittaa kytkin kahvaa hipoen joka ei ole mukavaa.
        itellä on kokemusta kun peili lähteny pari kertaa kun ajannu mopoilla kun autot ohittaa niin läheltä. tietenkin jotkut autoilijat voi kyrpiintyä siitä kun ajat keskellä tietä mutta se on turvallisempaa hitaalle mopoilijalla että auto ei vie kytkintä/peilejä eikä kiilaa sua ojaan.

mistähän tämän kommentin henkilö on saanut käsytyksen että moottoripyörällä pitää ajaa reunassa. moottoripyörällä saa ajaa siellä missä autollakin, vain hitaalla ajoneuvolla lain mukaan pitäisi ajaa reunassa.

ei mikään ihme että ajokorttien hinnat nousee ihan pilviin kun ei osata edes ajaa vaikka lisättäis ajotunteja ja teorija tunteja kuinka paljon niin ne vaan unohtuu 80% autoilijoilta kun ensimmäisen viikon sisässä ainakin saanu kortin käteen.

OPETELKAA AJAMAAN!

Tieliikennelaissa ei anneta mitään erioikeutta moottoripyörälle muualla kuin ajoradan oikeassa reunassa ajamisesta. Siis pyörää koskee sama lakiasetus kuin autojakin. Käytännössä pyörällä jokainen järkevä kuljettaja ajaa keskellä kaistaa eikä siinä poliisitkaan näe mitään väärää. Jokainen motoristi ajaa keskellä kaistaa jo turvallisuudenki takia. Laki ja käytäntö eivät tässä kohtaa kohtaa. Mutta ei haittaa.

• kuis.kulkee
        KAAHAILIJAT_KURIIN kirjoitti:

ööh? mitähän tarjoitat? mopoautolla kun painat kaasua niin paljon kun se alas menee "kaasu pohjassa" se kulkee eteenpäin n. sen 45-48km/h enintään.
        ja tarkoitan nyt tässä vakio mopoautoja en niitä joista nuoret on ottanut kaikki ihme kuristukset mitkä lie ja sen kaasu polkimen takaa palkin irti että kulkee sen joku 80km/h virityksillä kun lyöt kaasun pohjaan.

ja ydeensähän 40km/h alueella vakio mopoautoilla/mopoilla ajetaan se kaasu pohjassa että ei jäis niin paljon jalkoihin ja autoilijat vedä takarenkaassa kiinni tai lähtis tekee näitä tyhmiä ohituksia mutta joillekkin se 2km/h alle nopeusrajoituksien on ihan sietämätöntä ja tuskaa niin pitää lähtee ohitse.

Anteeksi kun oletin sinun ymmärtävän helpon kysymyksen. Yritän muotoilla sen vielä helpompaan ja yksiselitteisempään muotoon.
        Miksi oletat videossa näkyvän mopoauton kuljettajan, ajavan kuvaushetkellä kaasu pohjassa?

Ja koska et varmaan vieläkään ihan kokonaan asiaa ymmärtänyt, selvennän vielä hiukan.
        Jos mopoautoilija ajaa esim. "puolella kaasulla", mopoauton vauhti saattaa olla 23km/h.

• opettele.itse
        KAAHAILIJAT_KURIIN kirjoitti:

9 §

Ajoneuvon paikka ajoradalla
        Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.

• Kaameaa

Kyllä tässä nyt ooppelikuski rikkoi pahasti lakia ja mopoauto toimi oikein. Tällaista esimerkkiä kun näytetään nuorisolle, niin huh huh ...

• vongylden

Suojatien eteenpysähtynyttä ajoneuvoa eisaa ohittaa. Oikealta ohittaminnen on laitonta.Hitaammin ajava saa antaa tietä liikenette tai omaa turvallisuutta vaatantamatta.jos ajaa vaikka10kmh hitaammin kuin muut ei ole pakko väistää ja antaa tilaa,eikä poliisi voi siiräkään sakottaa.Tilan antaminen kuuluu hyviin tapoihin ,niin liikenteessä kuin muuallakin. Muiden tahallinen kiusaaminen liikenteessä ja muualla osoittaa sivitymätöntä käytöstä. Kuni oittakaa teitä varovaisemmin ajavia.MOPOAUTON NOPEUS PITÄISI KYLLÄ NOSTAA NOPEAMMAKSI ESIM 65k kmh.

• Pari virhettä viestissäsi, jotka haluaisin korjata:

> Suojatien eteenpysähtynyttä ajoneuvoa eisaa ohittaa
        Saa. Jos väliin jää tyhjä kaista, korke tai pysähtyy tuon rinnalla ennen ohittamista.

> Oikealta ohittaminnen on laitonta
        Useimmiten ei ole.

• Kallista_roskaa

En suosittele että mopoauton nopeus nostetta nostetaan enempää, se leviää alle kun niin heikkoo tekoa, mikäli mopojen suurin sallittu nopeus edes koskaa nousee ylös mopoautoihin jouduttais tekemään vahvistuksia jotenka niistä tulisi vaan entistä kalliimpia, 1 motoauton hinnalla saisit jo 3 hyvää käytettyä oikeaa autoa pihaan autokortin päälle.

• sulattamoonjoutaas
        Kallista_roskaa kirjoitti:

En suosittele että mopoauton nopeus nostetta nostetaan enempää, se leviää alle kun niin heikkoo tekoa, mikäli mopojen suurin sallittu nopeus edes koskaa nousee ylös mopoautoihin jouduttais tekemään vahvistuksia jotenka niistä tulisi vaan entistä kalliimpia, 1 motoauton hinnalla saisit jo 3 hyvää käytettyä oikeaa autoa pihaan autokortin päälle.

Turhia tuollaiset mopoautot. Rikkailla lellityillä pennuilla vaan pitää 15 kesäisenä olla joku oikeaa autoa muistuttava mopon tilalle sehän siitä naurettavinta tekeekin. Ajavat mopoautolla wunderbaumit lasikuitukipon tuulilasista roikkuen ja energiahuuruissa kipolla joka kuulostaa lehtipuhaltimelta. Käsittämätöntä ajatella että joku investoi mopoautoon saman verran kuin millä hinnalla saisi jo ainakin 2 tai jopa 3 hyvää oikeaa autoa pihaan. Meilläpäin on myös nähty viritettyjä mopoautoja vaarallista touhua.

• 330d-ja-hajis

No on se perkele kun joku kerrankin ajaa figsusti ja ohittaa jonkun perkelern nutaajan ja sen persettä hinkkaavat mulkerot niin jo on kuoro samanlaisia typeryksiä huutamassa että ei saa tehdä noin kun joidenkin henki vou vaarantua mutta taisi ne vaarassa olleey olla jumalauta näkymättömiä kun ei niitä helvetti vie näy tossa videossa !

• MoreControl

"Kertoo jälleen vajakkien uskomattoman suuresta määrästä armaassa maassamme."

Näin on. Eikös se poliisikin todennut tämän saman asian juuri juhannuksen alla? Nyt aletaan oikeasti myöntämään tosiasiat eli se, että liikenne paljastaa maassamme todellisten idioottien määrän tehokkaasti. 80% kuskeista täytyisi laittaa tehotarkkailuun kaikessa mitä tekevät. Eikä ole kyseessä pelkäästään liikenne.

http://yle.fi/uutiset/juhannusruuhkassa_ohi_voi_vilahtaa_viisi_rattijuoppoa_ja_toista_tuhatta_kaaharia_tunnissa/8062023

• vain.pari.osaa

Kyllä näitä tuomiopäivän saarnaajia riittää, kuten ylläolevasta linkistä on todettavissa.
        Jos kaikki toimisi aina ja jokapaikassa prikulleen näiden jälkiviisaiden "turvajekkereiden" ohjeiden mukaan niin teillä ei olisi tungosta, koska siellä liikkuisi vain pari todellista liikenteessä kaiken osaavaa/tietävää: vajakit.lataamoon ja More Control, no ehkä näiden perässä palstapelle autoilija vaatimassa äänekkäästi tietä.

• MoreControl
        vain.pari.osaa kirjoitti:

Kyllä näitä tuomiopäivän saarnaajia riittää, kuten ylläolevasta linkistä on todettavissa.
        Jos kaikki toimisi aina ja jokapaikassa prikulleen näiden jälkiviisaiden "turvajekkereiden" ohjeiden mukaan niin teillä ei olisi tungosta, koska siellä liikkuisi vain pari todellista liikenteessä kaiken osaavaa/tietävää: vajakit.lataamoon ja More Control, no ehkä näiden perässä palstapelle autoilija vaatimassa äänekkäästi tietä.

Voi vittu mikä ääliö. Ei liikennesääntöjen noudattaminen tarkoita sitä että siellä aletaan mitään "tupeksimaan" tietenkään. Ne rikkojat yleensä aiheuttavat paljon enemmän hämminkiä toiminnallaan. Mutta sääntöjen noudattaminen ja ennen kaikkea niiden ymmärtäminen vaatiikin ÄLYÄ. Määrittelepä tuo ihme omaslangisi eli "turvajekkeri". Itse olet sitten varmaan joku "vahvajekkeri" tms eiks niin?

"Tuomipäivän saarnaajat", ei jumalauta, hohhoijaa. Itärajan takaa pukkaa vielä kovempia umpiluupäitä kuin itse olet. Ne kaverit osaavat varmaan sun mielestä kaiken liikenteestä. Sehän on sellainen viidakko jossa vain vahvat elävät, ja niin kuuluu myös olla.

• vain.pari.osaa
        MoreControl kirjoitti:

Voi vittu mikä ääliö. Ei liikennesääntöjen noudattaminen tarkoita sitä että siellä aletaan mitään "tupeksimaan" tietenkään. Ne rikkojat yleensä aiheuttavat paljon enemmän hämminkiä toiminnallaan. Mutta sääntöjen noudattaminen ja ennen kaikkea niiden ymmärtäminen vaatiikin ÄLYÄ. Määrittelepä tuo ihme omaslangisi eli "turvajekkeri". Itse olet sitten varmaan joku "vahvajekkeri" tms eiks niin?

"Tuomipäivän saarnaajat", ei jumalauta, hohhoijaa. Itärajan takaa pukkaa vielä kovempia umpiluupäitä kuin itse olet. Ne kaverit osaavat varmaan sun mielestä kaiken liikenteestä. Sehän on sellainen viidakko jossa vain vahvat elävät, ja niin kuuluu myös olla.

Ja herne pomppas nekkuun.
        Noinhan sulle usein käy, kun joku uskaltaa epäillä, että oletkohan sittenkään liikenteen ainut osaaja.
        " Ei liikennesääntöjen noudattaminen tarkoita sitä että siellä aletaan mitään "tupeksimaan" tietenkään."
        Et kai ala "lipsumaan" omista opeistasi?
        "Mutta sääntöjen noudattaminen ja ennen kaikkea niiden ymmärtäminen vaatiikin ÄLYÄ."
        Ja tätähän ei sinun ja vakakit.lataamoon mielestä itsenne lisäksi jurikaan muilla ole.
        Ryssä kuskeista löytyy joka lähtöön, kuten muistakin.

• MoreControl

"Ja tuttu poliisi on myöntänyt että nopeusvalvonta on helppoa rahaa valtiolle jota on vaikea kiistää ja siksi se on nimetty (manipuloitu) liikenneriskino.1."

No totta kai se on "helppoa rahaa" valtiolle kun jurpot rikkovat niitä rajoituksia koko ajan. Ja lisäksi kyseinen rike on helppo mitata. Kuka siis onkaan tyhmä?

Aloituksen videosta näkee ylinopeuden käytön lisäksi myös kyvyn älytä liikennettä kokonaisvaltaisesti. Mikäli tuossa korokkeella, tai tien vasemmalla puolen, olisi ollut vaikka lapsi tulossa tien yli, olisi yliajon vaara ollut ilmeinen. Kuka osaa katsoa oikeaan suuntaan tuollaisessa paikassa, ilmeisellä taajama-alueella? Aika harva, eikä tarvitse olla edes lapsi kyseessä. Lisäksi ennen tuota suojatietä on keltainen viiva jonka ohittaja ylittää härskisti. Tuosta tempusta kuuluisi antaa vähintään mojovat sakot. Mieluummin kortti pois toviksi, joka ei sekään olisi kohtuutonta koska tuollaisia temppuja tehdään niin paljon. Ja monesti tekijät ovat myös samoja.

• Sakkoja_Emme-pihtaile

Tommosille kuskeille vähintään nelinumeroinen sakko pysyvä ajokielto.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut

– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti
      Maailman menoa
      127
      18240
    2. Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...

Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel
      Ikävä
      244
      2792
    3. Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?

Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori
      Tv-sarjat
      90
      2338
    4. Kulkeeko rumuus ja tyhmyys?

Käsi kädessä?Enkä tarkoita nyt pelkästään ulkoista..jos ihminen ei osaa kuin väännellä naamaansa ja irvistellä sekä saks
      Pyhäjärvi
      14
      2175
    5. Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..

Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos
      Ikävä
      29
      2151
    6. Mitä muuttaisit

Kaivatussasi?
      Ikävä
      99
      1558
    7. Pyydän yhteydenottoja kiusatuilta

Hei, pyydän, että laitat mulle sähköpostia, jos sua on kiusattu palstalla tai jopa tuolla oikeassa elämässä jollakin tav
      Ikävä
      182
      1512
    8. Elon Musk jakoi ja julkaisi erittäin järkyttävän raiskausrikostilaston Suomesta.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010944944.html?fbclid=IwY2xjawHowCJleHRuA2FlbQIxMAABHW3j9H5mtzuitMIUEdaZ-5hPybOXgZVj_
      Maailman menoa
      240
      1293
    9. Kaipaan mies sun katsetta

Ootko hylännyt mut?
      Ikävä
      54
      1246
    10. Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!

Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta
      Suomalaiset julkkikset
      22
      1177
    Aihe