Aloitetaanpa uusi ketju, jossa esitellään näitä huolella valittuja ja tarkat kriteerit täyttäviä hostperheitä...
Tässä erään suomalaisen vaihto-oppilaan kokemus hyvin valmennetusta ja motivoituneesta isäntäperheestä:
Itsekin vaihtarina ollut (vierailija)
29.1.2011 12.54
”Vaikka kokemukset ovatkin pääosin positiivisia”…..hmmm. Kokemukset ovat kertomusten mukaan pääosin negatiivisia, sillä jokaisella on jonkinasteinen kriisi jossakin vaiheessa vaihto-oppilasvuottaan.
Vai onkohan niin, että minulle on kerrottu vain niitä negatiivisia kokemuksia, koska omat kokemukseni olivat niin karmeita. Vaihdoin perhettä 2 kertaa ja olin jo lähdössä kotiin kesken ajatellen, että minussa on jotain vikaa. Toinen perheeni oli vaihtojärjestön pomoja. Onneksi on matkapuhelimia videotoiminnolla….
Perhe järjesti illallisen, johon kutsuttiin ruotsalainen vaihtari niin kuin minua ajatellen. Olen ruotsinkielisestä perheestä, joten me puhuimme ruotsia keskenämme. Edellisellä viikolla olin perheen äidin kuullen puhunut virolaisen tytön kanssa suomi-viroa ja perheen äiti luuli minun osaavan myös venäjää…..
Mollaaminen alkoi sillä, että suomalaisten on pakko osata kieliä, koska suomenkieli on sellaista alkukantaista mongerrusta, ettei sitä puhuta missään muussa maassa, kuin pienessä Suomessa…. kuoleva kieli.
Sibelius ei ollut alunperin suomalainen, Alvar Aaltoa kunnioitettiin ihan aiheetta, mutta ymmärtäähän sen, että kun vihdoinkin päästään luolista taloihin asumaan, on mikä tahansa tönö hienon näköinen.
Nokia on japanilainen yritys joka on siirtäny toimintaansa Suomeen alhaisen verotuksen vuoksi ja nyt suomalaiset väittää sitä SUOMI firmaksi.
Finland jo sanana tarkoittaa LOPPUMAA, eli sivistys loppui Suomen länsirajalle ja siitä itään asuu vain barbaareja. Ruotsin kuningas luovutti juuri siksi Suomen Venäjälle.
Kaiken tämän informaation hän on vuosien myötä saanut mm. venäläisiltä, saksalaisilta, ruotsalaisilta yms. vaihto-oppilailta.
Hän ei ikinä olisi ottanut suomalaista vaihtaria, kun tietää mitä me ollaan, mutta what can one do? Hänellä on velvollisuuksia, vaikka raskaitakin, järjestöään kohtaan. 17 vuotta elämästään hän on uhrannut tähän toimintaan ilman mitään korvausta -päinvastoin maksumiehenä ollen- mutta one have to do what one have to do, you know?
Muut illallisvieraat olivat tosi vaivautuneen näköisiä. Emäntä ei sitä huomannut, sillä punaviini maistui…. Perheen isä komppasi vaimoansa: isn’t that right John?
Vieressäni istunut pariskunta huomasi, että otin salaa videolle emäntämme vuodatukset ja mies nyökkäsi hyväksyvästi.
Videoni päätyi kuvaavasti lauseeseen: En olisi kyllä uskonut, että suomalaiset ovat näin valkoihoisten näköisiä!
Myöhemmin rouva itki ja parkui ja pyyteli anteeksi. Hän puolusteli, että oli siitä suuttunut kun olimme ruotsalaistytön kanssa puhuneet keskenämme ruotsia ja että hän aavisti, että puhuin pahaa hänestä ja hänen perheestään!!! Me itseasiassa puhuimme mistä päin Ruotsia ja Suomea olemme kotoisin ja missä olemme käyneet toistemme maassa. Ruotsalaistyttö oli viettänyt kesälomia Turun saaristossa ja minä olin kahtena kesänä kesätöissä Ruotsissa.
Rouva halusi pitää uudet kutsut ja selittää sanomisiaan ja julkisesti pyytää anteeksi huonoa käytöstään. Suostuin, mutta vaihdoin silti perhettä, mikä oli rouvalle suuri järkytys.
Kolmas perhe oli AIVAN MAHTAVA! Vaikka olikin edellisen perheen sukulaisista kyse.
Hostperheistä
3
135
Vastaukset
- STShostperhe
Hostperhe STS Kielimatkojen tyyliin:
Olin viime vuonna vaihdossa Argentiinassa STS:n kautta ja kyllä kaduttaa järjestövalinta!
1. Ennen vaihtoonlähtöä ei infottu mitään perheestä ja sainkin perheen n. viikkoa ennen lähtöä.
2. Argentiinan päässä olikin vastassa kokonaan toinen järjestö; COINED. STS:ää ei näkynyt siitä lähtien enää missään.
3. Hostperheeni koostui yksinhuoltajaäidistä ja viidestä lapsesta (20, 17, 14, 8 ja 7v). Äiti oli selviytynyt yhtenä ainoista elonjääneistä Argentiinan suurimmassa lento-onnettomuudessa ja hänen ulkomuotonsa ei ollut mikään silmiä hivelevä. No, ei siinä mitään, mutta mamma oli lisäksi mieleltään kaikkea muuta kuin terve! Hän huusi ja raivosi lapsilleen, haukkui tyttäriään huoriksi ja toivoi etteivät he olisi koskaan syntyneet, polki 8v poikaansa maahan jatkuvasti, uhkasi heittää 20v poikansa ulos talosta hetkenä minä hyvänsä, toi jatkuvasti miehiä taloon ja kännäsi loputtomiin.
4. Minulta varastettiin talossa kamera n. 1000 pesoa. Suurin epäilty on 14-vuotias hostsiskoni, joka oli älyttömän epärehellinen pissis ja avoimesti vihasi minua. Hommasta ilmoitettiin COINED:ille ja STS:lle, mutta mitään ei tapahtunut. Perheessä huudettiin ja syyteltiin, mutta lopulta laitettiin syy taloudenhoitajan niskoille ja hänet erotettiin. Olen edelleenkin varma, ettei varas ollut hän.
5. Hostäitini uusi miesystävä Alejandro tuli kuvioihin marraskuussa. Hän oli aluksi hyvä tyyppi, mutta lopulta suhde meni ihan hulluksi ja Alejandrolta tuli viestejä 17v siskolleni keskellä yötä joissa luki tyyliin "olen talonne kulmalla ase kädessä". Toisen hostsiskon 15v synttäreillä hostäiti oli ihan kännissä ja lopulta itki 17v siskolleni että Alejandro oli ollut läheisellä huoltsikalla ja yrittänyt raiskata sen. Tyypille saatiin lähestymiskielto mutta arvatkaas mitä; hostäiti alkoikin tapailla sitä salaa uudestaan!
6. Perhe oli vararikossa. Ei ollu rahaa mihinkään.
7. Hostäiti haukkui minua ihan älyttömästi selän takana huoraksi ja idiootiksi ja ties miksi.
8. Sain tehdä kaikki kotityöt, esim tiskaamisen ja pyykkienpesun/-laiton. Tuli sellanen palvelijafiilis.
9. Lopulta sain tarpeekseni ison riidan päätteksi ja marssin ulos. Läheiseltä jätskikiskalta soitin hädissäni aluevalvojalleni, joka siis puhu vaan espanjaa, ja yritin sönköttää sille et lähin perheestä enkä kestäny enää. Aluevalvojan vastaus oli: tuu huomenna toimistolle niin jutellaan, moimoi! Sain ite ottaa taksin ja etsiä jonkun hotellin! Ihan törkeetä!
10. Lopulta kävi niin, että erosin vaihto-oppilasohjelmasta ihan itse ja jäin maahan omalla vastuullani. Meni vaan hermot. Enkä kadu päätöstä.
11. Myöhemmin kuulin vanhimmalta hostveljeltäni, että kun COINED oli valinnut hänen perheensä mulle hostperheeksi, niin homma oli mennyt niin, että joku nainen oli tullut käymään, ollut n. 15min ja jutellut vaan olkkarissa hostmamman kanssa. Se ei ollu tsekannu taloa eikä mitään. Ja STS:hän nimenomaan painottaa että "jokaiselle asiakkaalle valitaan huolellisesti hänelle sopiva perhe" - SairastaTouhua
Saksalainen hostperhe:
”Mutta, halusimme tytön, jolla on vaalea pitkä tukka”, vaihto- oppilasperheeni äiti huomauttaa, ja katsoo polkkapituista ruskeaa tukkaani. Uuden perheenjäsenen hyväksyminen ei käy varauksettomasti. Joskus ei ollenkaan.
”Hän on hidas, näyttää hieman lapselliselta ja ei osaa ollenkaan saksaa. Mutta suomalaisethan ovat vähän jälkeenjääneitä”, rouva tilittää ystävättärelleen. ”Hän ei myöskään osaa ajaa pyörällä, ja laittaa kengät väärään paikkaan”, hän sanoo. Seison vieressä ja ymmärrän joka sanan. Vastaanotto ei ole kovin lämmin. Kun kerron asiasta aluevalvojalle, hän suutahtaa. ”Kuka tahansa nyt pääsee vaihtoon, mutta perheitä on vaikea saada. Ja sorry, opiskelen veroneuvojaksi, joka on todella vaativaa, ja minulla to-del-la-kin pitää kiirettä tenttien kanssa”, hän sanoo. Ehkä tämä olisi pitänyt selvittää aiemmin. Kiltti 16-vuotias nössö ei sorru kapinaan, sillä tämä ylittää hänen kokemusmaailmansa ja ymmärryksensä. Joskus ovi vedetään kiinni edestä. Varsinkin silloin, kun perheen lapset palaavat kotiin. ”Voisitko mennä pois, tässä nyt ruokailee vain meidän perhe. Ajattele tyttäremme tunteita, kun tässä istuu joku toinen”, rouva sanoo. Yritän ajatella, ja unohtaa omani. Kun saan paketteja Suomesta, ja muotoilen huolella lauseita saksaksi, kuten Suomessa on lunta, rouva kivahtaa, että ei todellakaan kiinnosta. Ei pätkääkään. Mehän olemme Saksassa, miksi välittäisimme siitä, mitä Suomessa on. ”Tuskin mitään”, arveli hän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3207600Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1761853
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j561181Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019