Kysymyksiä toimeentulosta & asunnottomuudesta

Hjälp

Mjuu, minulla olisi pari ongelmaa liittyen asunnottomuuteen sekä työttömyystuen ehtoihin.

Eli siis, tilanteeni on tällä hetkellä se, että olen nyt kesätöissä Helsingissä heinäkuun loppuun asti, jotta saan kerättyä tarvittavat rahat syksyllä alkavaan Helsingissä pidettävään lääkiksen valmennuskurssiin (olen jo ilmoittautunut kurssille).

Kesätöiden palkka menee kokonaisuudessaan valmennuskurssiin, eli käytännössä minulla ei ole yhtään rahaa töiden jälkeen, eikä myöskään minkäänlaista tulonlähdettä siitä edespäin.

Sen lisäksi minulla ei myöskään ole asuntoa, sillä saan punkata kaverini luona vain kesätöiden loppuun asti.

Käytännössä olen siis elokuun alusta lähtien sekä työtön että asunnoton.

Minulla on kuitenkin virallinen osoite tällä hetkellä Tuusulassa, vaikken siellä ole asunutkaan (enkä tule asumaankaan).

Tulevaisuuteni on siis se, että tulen käymään valmennuskurssilla Helsingissä syyskuusta ensi vuoden huhtikuuhun asti ja sen jälkeen toivottavasti myös pääsen opiskelemaan eläinlääkikseen Helsinkiin.
Koko tulevaisuuteni on siis Helsingissä, joten haluaisin löytää asunnonkin Helsingistä, johon minulla olisi työttömänä varaa.

Tavoitteenani on olla työskentelemättä sillä aikaa kun olen valmennuskurssilla, jotta voin keskittää kaiken energiani valmennuskurssiin ja opiskella täysillä, jotta varmistan sisäänpääsyn Helsingin eläinlääkikseen. Tämä ainakin olisi se tilanne johon pyrin.

Näiden pohjalta haluaisinkin kysyä pari kysymystä:

1a. Myönnetäänkö minulle toimeentulotukea taustatietojeni perusteella? Vai vaikuttaako se jotenkin, että periaatteessa olen kuitenkin vapaaehtoisesti ilmoittautunut valmennuskurssille ja aion keskittyä siihen täysillä töiden etsimisen ja tekemisen sijaan?

ja mikäli minulle ei tuon syyn takia myönnettäisi toimeentulotukea:

1b. Onko olemassa jokin tuloraja, että saan töiden lisäksi myös toimeentulotukea? En voi käydä töissä kuin ehkä 2-3 krt viikossa ilman että se haittaisi lääkikseen lukemistani, eikä tuolla työmäärällä elätä itseään ja makseta vuokraa, joten tarvitsen jonkin sortin tuen (minkä?) töiden lisäksi tullakseni toimeen.

2. Jos muutan viralliseksi osoitteekseni poste restante (Helsinki), saanko sen jälkeen hakea työttömyystukea Helsingistä? Huolimatta siitä, että minun viimeisin virallinen osoite on ollut Tuusulassa? Asunhan kuitenkin nytkin Helsingissä ja kesätyönikin on täällä.

3. Miten Helsingistä olisi helpointa löytää asunto, johon toimeentulotuella elävällä ihmisellä on varaa?

Onko tilanne ihan toivoton vai onnistuisikohan tämä skenaario jotenkin?

En todellakaan halua elää valtion rahoilla, mutta tarvitsen valtion (tai minkä tahansa tahon) apua valmennuskurssini ajan. Sen jälkeen toivottavasti pääsen sinne eläinlääkikseen ja voin siitä eteenpäin jatkaa elämääni taas opiskelijana.

11

127

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Stadin_kundi

"Miten Helsingistä olisi helpointa löytää asunto, johon toimeentulotuella elävällä ihmisellä on varaa?"
      >> edullista kimppakämppää/huonetta suosittelen.

"Jos muutan viralliseksi osoitteekseni poste restante (Helsinki), saanko sen jälkeen hakea työttömyystukea Helsingistä? Huolimatta siitä, että minun viimeisin virallinen osoite on ollut Tuusulassa? Asunhan kuitenkin nytkin Helsingissä ja kesätyönikin on täällä....Sen lisäksi minulla ei myöskään ole asuntoa, sillä saan punkata kaverini luona vain kesätöiden loppuun asti."

>> Kysy voitko jäädä kuitenkin kirjoille kaverisi luokse, vaikka et asu siellä enää kesätöiden loppumisen jälkeen. Kela & Soskut saavat tiedot väestörekisterikeskuksesta missä "majailet".

"Onko olemassa jokin tuloraja, että saan töiden lisäksi myös toimeentulotukea? En voi käydä töissä kuin ehkä 2-3 krt viikossa ilman että se haittaisi lääkikseen lukemistani, eikä tuolla työmäärällä elätä itseään ja makseta vuokraa, joten tarvitsen jonkin sortin tuen (minkä?) töiden lisäksi tullakseni toimeen."

>> https://fi.wikipedia.org/wiki/Toimeentulotuki

Työttömän tulot ovat yleensä:
      - työmarkkinatuki / peruspäiväraha (Kela maksaa, jos täytät saamisen ehdot) taikka ansiosidonnainen päiväraha (työttömyyskassa maksaa jos täytät saamisen ehdot)
      - asumistuki pienituloiselle (Kela maksaa olitpa työssä / työttömänä)
      - toimeentulotuki (kunnan / kaupungin sosiaalitoimisto maksaa pienituloisille)

& nk. viimeinen oljenkorsi Stadissa:

http://www.hurstinapu.net/Heikki-Hursti

• Hjälp

Kiitos vastauksestasi!

Mä kysyin jo kaverilta sitä, mutta kuulemma ei käy koska sen vuokraisäntä saattais saada siitä tiedon ja siitä voi sitten seurata jotakin hankaluuksia? Kun en kuitenkaan virallisesti asu täällä, enkä maksa tästä mitään.

Täytyypä sitten ottaa selvää mikä noista tuista sopisi minulle.
        Ja onhan tässä kuitenkin vielä pari kuukautta aikaa puljailla ennen kuin tuo valmennuskurssi alkaa :)

• lääkisläinen

Miksi ei ehtisi käydä kokopäivätöissä esim. pikaruokapaikat, Picnic ym mestat palkkaavat juuri nuoria, opiskelee sitten vapaa-ajan ja vapaapäivät !

• Hjälp

Siksi ei ehdi käydä töissä, kun pänttään illat pitkät päästäkseni sisään lääkikseen.

• PariVinkkii

Pelkkä poste restanten siirtäminen Helsinkiin ei oikeuta sinua saamaan toimeentulotukea Helsingistä vaan joudut hakemaan sitä siltä paikkakunnalta missä sinulla on ollut viimeisin vakituinen oikea osoite.

Sinulla ei ole mitään tuloja mutta sinulla on kuitenkin varallisuutta maksaa lääkiksen preppauskurssit ja nyt haluaisit tukea sossusta? Ei se ihan niin mene. Lääkiksen preppauskurssien maksut eivät ole meno toimeentulotuessa ja niihin varattu raha sinun pitäisi käyttää elämiseen joten et saa toimeentulotukea jos sinulla on säästössä rahaa.

Sosiaalitoimi ei tarjoa asuntoa, paitsi ehkä jotain päihdevieroitushoidossa oleville... Helsingissä on asuntopula, varsinkin kohtuuhintaisista pienistä asunnoista on ollut pulaa, no viimeiset 200 vuotta. Helpoiten saat asunnon esimerkiksi Vantaalta tai Espoosta vvo:lta tai sato:lta, mutta ei niitäkään kovin helpolla irtoa. Pääkaupunkiseudulla sossu huomioi menona vuokraa yksin asuvalta 675€, eli sitä kalliimpaa asuntoa ei kannata ottaa, ei toisaalta kyllä paljon halvempaakaan jos on varaa valita.

Sossun kannalta on ihan ok jos olet työkkärissä työttömänä työnhakijana ja luetkin samaan aikaan lääkiksen pääsykokeisiin. Kunhan vain et kieltäydy työkkärin hommista jos sieltä jotain tarjousta tulee. Sitten voit saada 20 tai 40% alennuksen toimeentulotukeesi, mutta tulevalle opiskelijalle tuo olisi ihan hyvää harjoittelua, opiskelija kun joutuu usein elämään tuotakin vähemmällä rahalla jos ei opintolainaa nosta.

Sossussa ollessa ei oikein töitä kannata tehdä jos tavoitteena on päästä lääkikseen. Hyödyt siitä korkeintaan 150€ kuussa ja se ei ole mikään raha verrattuna siihen että voi lukea pääsykokeisiin 24/7. Kaikki tulot merkkaa toimeentulotuessa.

Helpoiten "saat" asunnon Helsingistä niin että muutat jonkin sellaisen luo asumaan joka ei saa mitään tukia. Siirrät osoitteesi siihen asuntoon 3kk ajaksi ja sitten takaisin poste restanteen, niin sinusta tulee sitten yksi asunnoton Helsinkiläinen lisää ja saat toimeentulotukea Helsingistä.

• Hjälp

"Sinulla ei ole mitään tuloja mutta sinulla on kuitenkin varallisuutta maksaa lääkiksen preppauskurssit ja nyt haluaisit tukea sossusta?"

- Olen nyt kaksi kuukautta kesätöissä, jonka palkka menee KOKONAISUUDESSAAN valmennuskurssiin. Minulle jää siitä siis käteen puhdas 0€. Säästöistä ei siis ole tietoakaan, en tiedä mistä revit ton? Ihan itse maksan valmennuskurssini, en mä sitä varten oo rahaa pyytämässä.

Mutta kiitos vastauksesta, selkisi nyt kauan mun pitäis olla Helsingissä kirjoilla ennen kun olisin oikeutettu Helsingin sossuun.

Minulla ei ole mahdollisuutta pitää osoitettani 3kk ajan tässä kaverini osoitteessa, joten varmaan tilanne tulee olemaan se, että haen sitten tukea Tuusulan sossusta ja etsin Helsingistä mahdollisimman halvan kämpän ilman kaupungin apua.

• PariNeuvooLisää

Sossu katsoo tiliotteesi 2kk ajalta. Jos tilin saldo on ollut kestöiden jälkeen vaikkapa 31.8 yhteensä 2500e ja maksat siitä 2500e preppauskurssimaksun 31.8 ja haet toimeentulotukea syyskuulle niin et sitä saa. Sossu katsoo että olet itse tahallisesti aiheuttanut oman varattomuutesi etkä käyttänyt rahaa elämiseen vaan johonkin muuhun. Todennäköisesti saisit tukea vasta marraskuussa sillä toimeentulotukilaskelman ylijäämä voidaan siirtää 2kk ajan sinulle tulona. Toki voit aina yrittää neuvotella sosiaalityöntekijän kanssa siitä voisiko juuri sinun tilanteessasi antaa tukea jo vaikka lokakuulle, mutta se ei ole varmaa että saatko sitä.

• Hjälp

Onko näin? Eli ne eivät ota mitenkään huomioon sitä, että mulla on ihan pätevä syy ollu kuitenkin siihen, etten voinu pistää sukanvarteen mitään?

Vähän tyhmää ajattelua, kun tosi asiassa tilanne kuitenkin on se, että mä oon täysin tyhjän päällä eikä se fakta auta mua mitenkään saamaan ruokaa suuhuni, että mulla vielä "pari kuukautta sitten oli rahaa".
        Ei kai ne oikeasti voi kieltäytyä sillä perusteella? Vähän vaikea jotenki sulattaa :/

Mun varmaan kannattaa käväistä sossussa ja selvittää asiat siellä, niin saan toivottavasti niiden tietojen pohjalta alettua suunnittelemaan kuinka mä tän homman pistän käyntiin ja mitä kaikkea pitää ottaa huomioon.

• PariVinkkii

Kun haet yhteiskunnan viimeisintä tukimuotoa, niin niitä hyväksyttäviä syitä kuluttaa rahaa on vain vähän. Vapaaehtoiset lääkiksen preppauskurssit eivät kuulu niihin. Kukaan ei pakota sinua menemään tuolle kurssille tai edes lääkikseen.

Ota yhteyttä etukäteen oman kotikuntasi sosiaalityäntekijään ja yritä neuvotella asiasta etukäteen. Joskus asioista voi sopia jos osaa ne perustella ja silloin voidaan sitä harkintaa käyttää. Mutta vaikka perustelu sinusta olisi hyvä, niin ei se välttämättä lain tai sosiaalityöntekijän kannalta sitä ole.

Sekoitat nyt toimeentulotuen muihin yhteiskunnan tukimuotoihin. Toimeentulotuki on viimesijainen tukimuoto ja sen myöntämisperusteet eroavat huomattavasti esim. asumis- ja työmarkkinatuesta.

• 5490549044
        Hjälp kirjoitti:

Onko näin? Eli ne eivät ota mitenkään huomioon sitä, että mulla on ihan pätevä syy ollu kuitenkin siihen, etten voinu pistää sukanvarteen mitään?

Vähän tyhmää ajattelua, kun tosi asiassa tilanne kuitenkin on se, että mä oon täysin tyhjän päällä eikä se fakta auta mua mitenkään saamaan ruokaa suuhuni, että mulla vielä "pari kuukautta sitten oli rahaa".
        Ei kai ne oikeasti voi kieltäytyä sillä perusteella? Vähän vaikea jotenki sulattaa :/

Mun varmaan kannattaa käväistä sossussa ja selvittää asiat siellä, niin saan toivottavasti niiden tietojen pohjalta alettua suunnittelemaan kuinka mä tän homman pistän käyntiin ja mitä kaikkea pitää ottaa huomioon.

Ei sossuun ihan noin vain mennä, tai no korkeintaan vahtimestarin kanssa rupattelemaan. Sosiaalityöntekijälle/-ohjaajalle pitää ensin aika varata ennen kuin hänen kanssaan pääsee kasvotusten juttelmaan. Mutta ainakin tuon aloittajan "ongelman" voi ihan puhelimessakin ratkaista, ap selittää tilanteensa ja sossu sanoo että älä maksa sitä laskua vaan osta ruokaa niillä rahoilla. Ja sitten kun ap kuitenkin tekee toisin, niin se on vähän voi voi

• Kysymysrahasta
        Hjälp kirjoitti:

Pätevä syy tai ei- mutta esimerkiksi muuallakin suomessa käytäntö on ihan sama. En voi itsekään panna muutaman kk hankkeita "sijoituksena" tulevaa varten, ja samaan aikaan saada tukia yhteiskunnalta- etenkään toimeentulotukea. työmarkkinatukeen varat ei vaikuta, vaan tulot. Ja minunkin noin 300 euron ylittävä palkan osa, puolitetaan kelassa, ja sen jäävän puoliskon suuruinen summa tulee lisäksi osa-aikatyössä kun työssäoloehto täyttyy, peruspäivärahoina. Lisäksi asumistukea vähän.
        Sossusta en ole hakenut vuosiin mitään. Hankala ruljanssi. Nyt jo paperihommia tarpeeksi, asiakkaita kohtaan, ta:llekin, ja Kelalle vielä sovitellun hakemusta... Toisina kuukausina olisin jotain saapa, kun työtunteja on vähän. (muuttotappioalueiden riesat, ja kuinka monesti lähtisinkään muualle, muttei ole sitä fyffee minullakaan, minkä voisin pistää kouluttautumiseen, tai takuuvuokriin jonnekin pitkälle...)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Missä kokoomuksen naiset?

Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa
      Maailman menoa
      1
      3080
    2. Finland is now Petter place

Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.
      Maailman menoa
      9
      2128
    3. Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita

HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.
      Maailman menoa
      113
      1739
    4. Huomasitko? Tidjan Ban tyttöystävä paljastui - Tuttu kohutusta rakkausrealitystä

Ban tyttöystävä on Kolmiodraama-realityn Heidi Kytö. Ba ja Kytö kertoivat maaliskuussa 2026 somessa, että he ovat seurus
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1066
    5. Vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden kasteesta.

Nykyaikana on niin paljon tietoa saatavilla että vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden myös kristillisestä kasteesta. R
      Kaste
      450
      982
    6. Alkuperäinen Jeesuksen antama kastekäsky on Matteuksen evankeliumissa

Matt.28:16-20 16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän menn
      Kaste
      129
      976
    7. Pistä joku tunniste vuosien takaa

Meidän välillä. Naiselta pyydän.
      Ikävä
      35
      764
    8. Pidätkö vielä elämäsi

Rakkautena minua
      Ikävä
      50
      697
    9. Mietin tässä yhtä kysymystä

Pysyisitkö minun kävelytahdissa mukana?
      Ikävä
      67
      691
    10. Toivon että kuulut elämääni

Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.
      Ikävä
      30
      655
    Aihe