Logbullet - Suomalainen pienoisajokone

Logbullet

Käykää katsomassa http://www.logbullet.com/ sivulta vuoden 2015 kesäkuussa julkaistun Suomalaisen pienoismetsäkoneen esittely. Sivuilla on tekstin lisäksi myös valokuvia ja videoita.

Logbullet on suunnilleen 1.5 metriä leveä, viisi metriä pitkä ja 40 cm maavaralla oleva nosturilla varustettu metsäkulkija. Kone on tehty aktiivisille puuntuottajille, metsätalousyrittäjille ja kaupunkienpuistotoimille yleistyökaluksi.

Tämän viestin kirjoitti koneen valmistaja.

28

8713

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitänytsanois

      Taitaa ikävä kyllä jäädä ainoaksi kappaleeksi ...

      • 10ja5

        Nyt on lähtenyt myös asiakkaille koneita. Ei jäänyt ainoaksi.


    • kuitujoonas

      Nämä ajokoneet kyllä kiinnostaa, voisi tuohon omapainoon vielä tonnin lisätä niin menis vielä peräkärryssä ja hyötykuormat kasvaisi. Voipi kilohinta muuttua mutta kumpaan suuntaan.

      • Logbullet

        Moi ja kiitos kommentista. Olen kokeillut pitää koneen painon kohtuullisena, jotta koneen vetämiseen ei tarvita maastoautoa tai muuta työnelikkoa. Pakettiauton tai suuren perheauton pitää riittää vetämiseen. Logbulletin vetämiseen tarvittava traileri painaa ~500 kiloa, koneen kanssa paketti painaa 1900 kg. Olen katsellut autojen tiedoista, että 2000kg kokonaispainon jälkeen alkavat sallitut vetoautot harvinaistumaan.

        Nykyäänkin Logbullet tuo jo reilun pinkan kerralla puuta metsästä. Esimerkiksi kuusikon ensiharvennuksella tunnissa saa noin kuution puuta pinoon. Päivän sahauksiin ei tarvitse ajaa montaa lenkkiä saadakseen puut tienlaitaan odottamaan. Ajasta valtaosa palaa lastaamiseen jolloin pari "ylimääräistä" pinolla käyntiä ei vaikuta merkittävästi päivätuotokseen.

        Kone on rakennettu nykyiseen kuormaan nähden riittävän järeäksi pohditulla varmuudella. Kuten arvelit, koneen koon kasvattaminen ei välttämättä laskisi koneen "kilohintaa". Kaikkien osien kasvattaminen yhden luokan voisi välillä käytännössä tuplata komponenttien hintoja.

        Koneen nykyinen myyntihinta on sellainen, että aktiivisen / omatoimisen metsänomistajan kannattaa ostaa kone. Myyntihinnasta pitäisi kuitenkin saada aktiivisessa metsätaloudessa alvit pois ja tehdä vuosittain metsäverotuksessa poistoja.


      • kuitujoonas

        No joo, näkemyksiä on monenlaisia ja täällä Finlandiassa onneksi saa omansa kertoa vapaasti. Hienon laitteen olet tehnyt, menestystä toiminnallesi.


      • Logbullet
        kuitujoonas kirjoitti:

        No joo, näkemyksiä on monenlaisia ja täällä Finlandiassa onneksi saa omansa kertoa vapaasti. Hienon laitteen olet tehnyt, menestystä toiminnallesi.

        Kiitokset. Jos tuollaista selkeästi suurempaa konetta kaipaa, on Suomessa myös toinen valmistaja: http://www.finnbull.fi/ . Kone on juurikin sen 1000 kiloa painavampi kuin Logbullet.

        Minulla ei ole itsellä sen suurempaa kokemusta / tietoa koneesta kuin Koneviestin juttu ja nettisivut.


      • oma_näkemys

        Ei taida oikein näillä logbulleteilla ja finnbulleilla saada hommaa kannattavaksi vaikka kuinka olisi aktiivinen metsänomistaja ja saisi poistot, alvit sun muut pois.


      • mönkijällä

        Just, ehkä aloittelija sahaa sen 2 kiintoa, mutta mites se aika, kun päivässä tulee 10m3 ? Onko valot lisä varusteena??


      • Logbullet
        mönkijällä kirjoitti:

        Just, ehkä aloittelija sahaa sen 2 kiintoa, mutta mites se aika, kun päivässä tulee 10m3 ? Onko valot lisä varusteena??

        Itse saan kuusikon ensiharvennuksella 1.5 kiintoa tunnissa pinoon. Työtyylin näkee videolla: https://www.youtube.com/watch?v=Rboi1vPicO4 . Naputtelin hankintaharvennuksesta pidemmän jutun: http://www.puuntuottaja.com/tee-se-itse-ensiharvennus-moottorisahalla/ . Jutussa lukee: "Katsoin videolta saavani 80 litran puun pinoon parissa minuutissa. Silloin tunnissa tulee pinoon tavaraa 1.5 kuutiota". Harjaantunut tekijä tekee vielä minua enemmän tavaraa tunnissa pinoon.

        Valot tulevat koneen mukana ilman lisähintaa.


      • VihreenKoneenKuski

        Ajo taksa 7€/m3. Pelkkään oman palkan tienaamiseen 3 kuormaa tunnissa (sis. Lellit yms pilipali maksut).Maataloudessa onneks senverran löysää raahaa että tommosen himmelin voi klapikoneeks ostaa. Omia kulujaan kone ei elin aikanaan tuu tienaan.


    • Klapiukko

      Kuinka paljon on riittävästi ?
      Tässä esimerkkilaskussa , tehdään omasta metsästä polttopuita .

      2,5 p-m3 × 5pvä × 4viikkoa × 7kk = 350 p-m3

      Tuon 350 pinokuutiota kun kertoo 1,63 , saa valmiiden klapien määrän . Klapin pituus on 35 cm .

      Yhteensä klapeja tulloo 570,5 i-m3 ( irtokuutiota ) .

      Luulis riittävän , ainakii jokun aikaa....

    • Logbullet

      Logbulletin uusi versio julkaistiin eilen 31.03.2016. Koneesta löytyy kuvia facebook-sivulta: https://www.facebook.com/logbullet/ . Facebook sivu on julkinen, ei vaadi facebook-tunnuksia. Siellä on kanssa kuvia rakentelun ajalta.

      Kone on kerännyt positiivisen paljon kyselyitä, pienelle ja kohtuuhintaiselle koneelle tuntuu olevan kysyntää.

    • JSillanpiä

      Pidätkö vielä nahkahousuja? Muistan sinut niistä!

      • 20ja13

        Hitsaushousuissa on edessä nahkaa, muita nahkahousuja en käytä.


    • Mökkimetsuri

      Innostuin koneesta, vaikka en sitä itse tarvitse. Minulla on Pohjois-Savossa metsää n. 20 hehtaaria ja olen sitä yrittänyt pitää kunnossa harvennushakkuilla.
      Ongelma on, että harvennukset täytyy tehdä motolla, koska metsureita ei enää ole. Siksi motokin pitäisi olla pienempi kokoinen jos haluaa säästää jääviä puita. On sellaisia motoja tehtykin ja traktoriin liitettäviä hakkuupäitä on myös tarjolla.
      Pienet määrät puuta eivät kiinnosta suuria firmoja, joten olen antanut paikallisen mhy'n hoitaa kaupan hankintana. Heillä on useampikin yrittäjä koneketjun kanssa tekemässä työt. Tällaisia pieniä koneita ei kyllä ole näkynyt meillä päin.
      Ponssen tehdas on parinkymmenen kilometrin päässä minun metsästäni, joten isot koneet ovat koko ajan näkyvillä...
      Einari Vidgren ei aikanaan uskonut pienen olevan kaunista. Hän totesi joskus "Kuka hevosen ostaisi jos kissalla voisi kyntää" Ei Einarin kaikki ennustukset ole toteutuneet, vaikka upean tehtaan Vieremälle perustikin.
      Netissä näyttää olevan kilpailijoita samalla alalla.
      Toivotan menestystä yritykselle!.

      • Eikös--

        Nimenomaan Einari tuonut metsiin harvennuskoneet ? Työskentelin tuohon aikaan yhdistyksen metsurina ja suoritin myös metsätalouskurssia samaan aikaan. Kävimmepä kurssin mukana erään ponssen harvennustyömaalla ja silloin sanoin työnopettajallemme että tuo kone tekee meistä molemmista työttömiä :) Isompien koneiden en silloin uskonut kaikkia työmaita vievän, ne kun sopivat vain aukkoihin.
        No pari vuotta tuosta minulta loppui työt ja vähän myöhemmin kurssikeskus lakkautettiin :(

        Kyllähän noita kevytkoneita on jo vuosikymmeniä metsiin tarjoiltu mutta eiköhän ol konkurssi niillä yrittäjät useimmiten korjannut.


    • Kineti

      Terve On olemassa hiukan isompikin kone omapaino noin 2000 kg, kaikki 8 pyörää vetää aina molemmissa päissä on kulma vaihteet merkki Kinetic.
      Olen koneen kehittäjä konetta nyt 19.1.2017 myyty Suomeen 12 kpl.

      • terriperintöjä

        Ei ole noista variaattorilutkuista oikeisiin metsätöihin. Samaa paskaa kuin Terri viritelmät aikoinaan.


      • Logbullet

        Molemmat koneet mahtuvat metsiin, markkinat eivät ole vielä täynnä koneita. Kysyntää tuntuu olevan erikokoisille koneille. Kinetic ( https://www.kinetic.ee/en ) on Logbullettia hieman suurempi, vaatii jo vähän järeämmän vetoauton jos meinaa laillisesti tiellä vetää autotrailerin päällä.


      • Logbullet

    • Logbullet
    • Logbullet
    • Logbullet

      Nyt voi huutaa "ventti". 21 konetta lähtenyt asiakkaille. Kone on kehittynyt jatkuvasti, mutta perusrakenne on edelleen sama kuin ensimmäisissä toimitetuissa koneissa.

    • Anonyymi

      Miten nyt useamman vuoden jälkeen käyttäjien palaute jne. asiat?
      Konehan olisi mielenkiintoinen, mutta esim. Pohjois-Savossa noita ei tietääkseni ole, jotta pääsisi kokeilemaan. Samaten käytettyjä ei ole ainakaan internetin mukaan liikkeellä, johtunee siitä että konekanta ei ole vielä valtava.

      • Anonyymi

        Noin 1,5 v ollut logbulletti minulla. Noin 250 tunteja. Hyvin on pelannut. Ei ongelmia tähän asti. Jos talousasiota miettii, niin jotkut ryyppää kapakassa joka viikko, jotkut matkustaa etelään, mä ostin ajokoneen😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin 1,5 v ollut logbulletti minulla. Noin 250 tunteja. Hyvin on pelannut. Ei ongelmia tähän asti. Jos talousasiota miettii, niin jotkut ryyppää kapakassa joka viikko, jotkut matkustaa etelään, mä ostin ajokoneen😁

        Joo kyllä kyse on siitäkin, että on itselle mieleinen työkone jolla kokee mielekkääksi hoitaa metsiään. Monesta työstä selviää edullisemmallakin ratkaisulla, mutta silti hommia hoidetaan vähän paremmalla työvälineellä. Harva esim ajaa autolla joka juuri ja juuri liikkuu ja jolla sinänsä pääsee paikasta toiseen. Toi LogBullet vaikuttaa mielenkiintoiselta, mukava tuolla olis metsää hoidella. Pitää myös muistaa, että jos toi maksaa alvipoistojen jälkeen about 28 000, ja konetta käyttää esim 20 vuotta, niin ei koneen arvo mihinkään nollaan putoa, kyllä laadukkaat Työkoneet arvonsa pitää ja hyvin pidetty ehjä kone on aina myytävissä. Jos tota konetta on nyt myyty useampikymmenen ja käytettyjä ei markkinoilla näy niin ilmeisesti suht tyytyväisiä on omistajat.


    • Anonyymi

      Logbullet on ideana mainio ja hyvin toteutettu. Yksi pitkä miinus: Miten tuolla ajetaan 5m rankaa? Kuormain hommaan liian lyhyt ja kuorman häntä raapii maata.

      • Anonyymi

        Siihen saa nykyään jatkon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      101
      1497
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      84
      1064
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      976
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      573
      942
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      877
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      822
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      654
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe