Budapestiin 14.7.-17.7.2015..

jarmo130

Hei!
Kiitokset kaikille jotka olette kirjoittaneet kokemuksistanne Budapestistä.Olen saanut tosi hyviä vinkkejä niistä.Olen ensimmäistä kertaa menossa sinne.Asun Pestin puolella lähellä Janos Pal metroasemaa hotellissa.Kaupunki tuntuu mielenkiintoiselta.Szechnenyi-kylpylä ja Budan puoleiset näköalat kiinnostavat.Metrokartan tulostin ja sillä tulen liikkumaan ympäri Budapestiä.Jos joku nähtävyys on todella kolahtanut sinulle tai upea näköalapaikka niin otan vinkin kiitollisena vastaan.

53

115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tervetuloavaan

      Et noin lyhyellä lomalla paljoa ehdi näkemään

      • Oikeassa olet,mutta jotain ehtii myös tässä ajassa :-)


    • 54637

      En tiedä, onko tämä jo kerrottu sinulle, mutta jos nätti tuntematon tyttö pyytää mukaansa baariin, älä mene. Yhtäkkiä saat kuulla ostaneesi 300€ drinkin, talon "erikoisuuden". No, onhan se erikoinen, ainakin hinnaltaan.

      • Gospodin1

        Vuonna -92 menin Maigret saarelle vai mikä se oli(keskellä jokea) ja menin erääseen uimala - kylpylään. Tilasin oluen eikä aikaakaan kun kaunis nuori nainen tuli mun luo ja sanoi mulle, että lähetään kaupungille erääseen ravintolaan. Minä vaan tuumasin, että mikä ettei. Aurinko paistoi ja aika oli jotain iltapäivää. Okei, mentiin Budapestissä johonkin ravintolaan, juotiin ja syötiin tunteja(en enää muista sinne asti). Okei joka tapauksessa yhtä äkkiä huomaan olevani aamuyöllä yksin jossakin Budapestin puistossa ilman visa-korttiani. Onneksi lompakossani oli vielä 110 mk rahaa. Oli sunnuntaipäivä minkä takia tuli vaikeuksia sen takia, että sitä ei voinut vaihtaa valuuttaa missään. Paljon muutakin tapahtui. Okei VISAN katoamisesta en joutunut kärsimään


    • Kiitos vinkistä,mutta olen kiertänyt matkoillani tällaiset houkutukset hyvin,hyvin kaukaa.. ;-)

      • kännikukkoon

        Ei sinun lyhyellä lomalla, ehdi muuta kun tempaista yhdet kunnon kännit-
        On edullista ryypätä


      • Sorry,en käytä alkoholia.Menee matka "kiville"silloin.


    • päkä2

      Itse olen menossa melkein samoihin aikoihin Budapestiin eli vinkit myös itselleni tarpeellisia...

      • Kirjastoista löytyy erinomaisia oppaita kuten "Kaupunkikirjat Budapest" on vuodelta 2009 ja siitä löytyy todella paljon tietoa kaupungista.Suosittelen..


    • Varotaskuvarkaita

      Janos Palin metroaseman seutu ei ole aivan siisteintä aluetta Budapestin keskustassa. Siellä päin on aika paljon mustalaisia rajan takaa, varo lompakkovarkaita. Metro on kuitenkin hyvä kulkuväline ihan mihin päin vain.

      Kauniita näkymiä on paljon joen rannalla Elisabetin sillan ja Szeczhenyin sillan välisellä kävelykadulla. Käy kävelemässä jos ehdit.

      Vaikka metro on kätevä liikkumiseen, aja ihmeessä myös raitiovaunuilla niin näet enemmän. Raitiovaunut 4 ja 6 ajavat Blaha Lujza aukiolta aika läheltä asuinpaikkaasi. Raitiovaunujen pääteasemalta Budasta Szell Kálmán tériltä lähtee linnabussi ylös linnavuorelle. Alaspäin voi kävellä tai ajaa vuorihissillä. Szechenyin kylpylään kannattaa mennä maanalaisella.

      Olet niin vähän aikaa, vain 2 kokonaista päivää, että on ihan hyvä suunnitelma, jos toisena päivänä menet Szeczehenyi kylpylään ja toisena päivänä Budan linnaan. Ne on molemmat Budapestin päänähtäyyksiä. Kylpyläpäivänä kannattaa pyörähtää myös Kaupunginpuistossa ja Sankarten aukiolla, jotka ovat vieressä. Linnavuorella on myös Kalastajalinnake, josta on kaunis näkymä alas Budaan, Tonavan yli suoraan parlamenttitalolle.

      Paljon oieniä hyviä ruokapaikkoja ja baareja on alueella, jota rajaa Deák Ferenc tér - Asztória - Blaha Lujza tér - Oktogon. Jos on oikein kova nälkä, niin Király utcan Trofea grillissä on buffet.

      • Kysynvaan

        Missä välissä on hyvä nykästä perseet olalle ??


      • Bileväli

        Dohanyi utcan ja Király utcan välissä on hyvä. Sinne vaan polttariporukoitten ja kännäävien brittien sekaan nauttimaan halpaa alkoholia. Kellonajalla ei väliä.


      • Suomalainen_mötkäle

        Saako siellä ostettua ruokaa,? Kauan ei voi olla syömättä
        Pääseekö sisälle Grosseissa ja pyöräilyshortseissa


      • Kiitokset "varotaskuvarkaita"nimimerkille.Tuo vinkki on aina syytä muistaa reissuilla.Raitsikat tulen ehdottomasti kokemaan,sillä niillähän on tosi mukavaa liikkua.Matka-aikani ei ole nyt kovin pitkä mutta tulen 14.7 Budapestiin jo puoliltapäivin joten jäähän siihen 2,5 pv aikaa tutkailla kaupunkia edes vähäsen.Jarmo


      • Sekaanvaan
        Suomalainen_mötkäle kirjoitti:

        Saako siellä ostettua ruokaa,? Kauan ei voi olla syömättä
        Pääseekö sisälle Grosseissa ja pyöräilyshortseissa

        Saa. Pääsee.


      • Miten noi rahanvaihtopisteet keskustassa? Niitä varmaan löytyy.. Kurssi mielenkiintoinen 1€ 312 HUF


      • Tervetuloatänne

        Löytyy . Vähän vaihtelee kurssi. Ole tarkkana.
        Älä vaan vaihda Budapestin lentoasemalla. Todella huono kurssi


      • MissäSittenjaMilläAjalla
        Tervetuloatänne kirjoitti:

        Löytyy . Vähän vaihtelee kurssi. Ole tarkkana.
        Älä vaan vaihda Budapestin lentoasemalla. Todella huono kurssi

        Jos aikoo että on paikallista valuuttaa bussilippuun tai taksimaksuun, niin kannattaa ehkä kuitenkin muutama kymppi vaihtaa kentällä, vaikka kurssi on toki huonompi kuin pankissa. Yleensä vaihdan 50 e lentokentällä, jos ei ole ollut aikaa käydä ennen matkaa Forexissa tms. vaihtamassa. On niin kätevää, kun voi vaihtaa rahat samalla kun odottaa matkalaukkua hihnalta. Kaikilla ei ehkä ole aika samalla tavalla tiukoilla,


      • Tervetuloatänne kirjoitti:

        Löytyy . Vähän vaihtelee kurssi. Ole tarkkana.
        Älä vaan vaihda Budapestin lentoasemalla. Todella huono kurssi

        Ok.Olen yleensä vaihtanut jo hiukan Suomessa valmiiksi et alun pärjää siellä.Helppoa kun lentokentällä rahat valmiina.Kurssi huonompi mut pienestä määrästä on vain kyse.


      • Jarmo131

        Kiitos hyvistä vinkeistä :-) Jarmo130


    • turissmo

      Kuinka myöhään lentoketän rahanvaihtopisteet on auki? Lento on perillä Budapestissä klo 22 pintaan.. Mietin vaihdanko täällä jo etukäteen ekaksi illaksi rahaa vai olisiko rahanvaihtopisteet auki enää noin myöhään?

      • TOmmyR

        Vaihda ehdottomasti Suomessa pienisumma.. Budapestin lentokentällä on paljon huonompi kurssi, kuin esim. Forexsissa Suomessa.

        Minä tiedän, olen käynyt formuloissakin.


      • Automaatti

        Komppaan formulamiestä. Ehdottomasti kannattaa vaihtaa etukäteen, jos vain ehtii. On parempi kurssi kuin kentän vaihtopisteessä.

        En nyt muista ihan varmaksi, että onko Budapestin kentällä automaatti, josta saa luottokortilla nostaa rahaa 24/7?


      • Palinkka

        Pankkiautomaatista olen aina Electronillani tuota vuollut. Lentokenttätaksin voi maksaa euroilla. Tavallisen taksin hinnat voi olla mitä vaan ja Lkenttätaksin kanssa voi sopia paluukyydin kätevästi samaan nippuun.


    • ketku66

      Miten kannattaa mennä Budapestin kentältä keskustaan?? Metro, taksi, dösä

      • TommyR

        Bussilla metroasemalTA . Metrolla eteenpäin
        Minä tiedän olen käynyt formuloissakin


      • Ketkutellen

        Jos haluat säästää aikaa niin taksi, jos haluat säästää rahaa niin bussi metro. taksi maksaa noin 30 e ja julkiset alle 3 e. Aikaa menee taksilla vajaa puoli tuntia ja julkisilla noin tunti, riippuen mihin päin olet menossa. Eli hintaero on noin 10-kertainen ja aikaero noin 2-kertainen. Päätä itse, kumpi on sinulle tärkeämpää.

        Hyvissä hotelleissa on palveluna lentokenttä pick-up, jonka hinta voi olla joskus jopa halvempi kuin taksi. Tarkista hotellistasi.


      • ketku66

        Kiitti tiedosta.. Jos vielä sais tietoo ruoka ja juomamestoista,ihan ravintoloitten nimiä. Semmosia halvemmasta päästä.. elokuussa oon menossa 4 vrk. Kiitos jo etukäteen :)


    • budaa

      Ehdottomasti kannattaa käydä linnavuorella ja kalastajalinnakkeella, aivan upeaa nähtävää.

      • TommysR

        Eiköhän jokainen Budapest turisti käy yllämainituissa paikoissa, ilman neuvojakin

        Minä olen sentään käynyt Formuloissakin ja Annan cafeessa


    • Vierasloma

      Rahan nosto automaatista paikanpäällä.
      Onko kurssi kyseisen päivän mukainen?
      Turvallisia nostopaikkoja (esim.pankkien läheisyydessä)?

      Illalla varmaan turvallisinta ottaa taksi kentältä majapaikkaan?

      • TomppeliR

        Kaikki automaatit ovat turvallisia , niin kuin Suomessakin.
        On automaatteja ,johon ei kaikkien pankkikortit käy.
        Ota taksi kentältä , mutta älä ota niitä ns. pimeitä takseja. Fötaksilla on ainoastaan lupa ajaa lentoasemalta kaupunkiin. Taksikoppi on terminaalin ulkopuolella ,josta tilaat taksin määränpäähän.
        Helppoa toimintaa, jos et sitten bussilla ja metrolla mene keskustaan.


      • Vierasloma

        OK, kiitos.
        Bussi tai metro olisi varmaan halvempi vaihtoehto. Ainut, että majapaikkaa joutuu todennäköisesti etsimään ja laukkuja perässä vetämään.

        Vielä tiedustelisin ruuan hintaa kaupassa, mm. hedelmien, lihojen, kasvisten hinta. Ja löytyykö jotain jugurtin tapaista tai rahkaa?
        Toki ulkonakin käydään syömässä, mutta budjetti ei kestä 9 päivän ajan neljän henkilön ulkoruokintaa :)


      • Tervetuloa_Budaan

        Kaikkia löytyy kaupasta, Ei mitään probleemaa . Hintataso on todella edullinen. Ei varmasti budjettisi kaadu kaupanhintoihin.


      • Vierasloma

        Hieno homma. Kiitos :)


      • tervetuloa_Budaan

        Varmasti ihastutte Budapestiin. Nyt on vaan täällä todella kuumat ilmat taas tulossa.


    • nytbudassa

      Lentokentän kurssi näytti olevan 1€ = 250 paikallista, joten aivan ryöstöä, kun muualla saa yli 300.
      Älä vaan vaihda kentällä.

      • lämmintä_on

        Varokaa myös saman firman vaihtopisteitä keskustassakin, kuin lentoasemalla on. Keskustassakin on yhtä huono kurssi. Esim. Kauppahallin edustalla on ko.firma ja Vaci utcalla myös.


    • Reissu tehty,hyvin meni! Ostin lentoaseman tuloaulasta 3 vrk;n lipun julkisiin maksoi 4100 forinttia noin 13 euroa.Huom! Sieltä sain myös erinomaisen kartan jossa näkyi metro-bussi ja raitsikkalinjat.Erinomainen apu!Kurssi vaihteli hotellin 285 keskustan 310.Lentoasemalta bussilla 200E metrolle ja sieltä kaupunkiin kätevästi ja halvalla! Kipusin Gellert vuorelle Budan puolella pariin kertaan ja hienot oli näkymät,menkää ihmeessä katsomaan.Silloilla kävelin useamman kerran ja niitä ihastelin ja tietysti Tonavaa.Margitinsaarella kävin myös ihastelemassa suihkulähteen esitystä illalla.Raisikka numero 2 ajelin pitkin Tonavan vierustaa.On vanha nostalginen linja.Et sellai.. Jarmo

      • Julkiset pelasi todella hyvin!Käytin etupäässä M4 (vihreä) metrorataa.On uudehko.Raitsikalla (Tram) ajelin etupäässä numeroilla 4 ja 6 jotka vei kaupungin läpi Margitinsaarelle.Jos olisi ollut pitempään kuin kolme yötä,olisin vuokrannut auton ja ajellut maaseudulle päin.No,ehkä seuraavalla kerralla :-)


      • Vierasloma

        Hei
        Minkä hintaisia on kertaliput busseihin ja metroihin?
        Mistä niitä voi ostaa etukäteen ja onko mahdollista ostaa 10-20 kerran matkoja?


    • Erityiskiitos nimimerkille "varotaskuvarkaita" vinkeistä.Taskuvarkaita en kohdannut.Jarmo

      • Antamasi vinkit oli todella hyviä :-) Jarmo


      • TommYsB

        Kävitkö kauppahallissa ?


      • En käynyt.


      • tommyB

        Voi harmi. Entäs Annan cafeessa??

        Minä olen käynyt formuloissakin


    • Virasloma

      Minkä hintaisia on kertaliput busseihin ja metroihin?
      Mistä niitä voi ostaa etukäteen ja onko mahdollista ostaa 10-20 kerran matkoja?

      Aiemmin tuolla oli maininta ettei kannata vaihtaa lentokentällä valuuttaa ja välttää samaa pankkia kaupungissa. Minkä niminen tämä pankki on?

      Mistä pankista taas vastaavasti sai hyvällä kursilla vaihdettua?

      • tuutänne

        Sinun kannattaa ostaa ,joko kolmenpäivänlippu tai viikonlippu. Tulee paljon edullisemmaksi . Viikonlippu maksaa 4950 HUF ,saat ajaa kaikilla julkisilla
        Budapestin alueella niin paljon kuin haluat. Sama koskee kolmenpäivänlippuja.
        Kertalippuja voi ostaa kerralla, kuinka paljon vaan haluat-
        Lippuja yleensä voi ostaa helpoiten maanalaisten tunneleissa
        Rahaa Ei pankeissa kannata vaihtaa , vaan vaihtopisteissä, joita löydät kadulta. Vaihtopisteiden ulkopuolella on taulut jossa on päivänkurssit.
        Tällä hetkellä on kurssi noin 310 HUF . Huonoin kurssi on noin 250 HUF esim. lentoasemalla.
        Vaihda Suomessa esim. Forex pienisumma valmiiksi. Forex kurssi noin 285 HUF yhdestä eurosta..


      • Vierasloma

        Miten valuutanvaihto tapahtuu vaihtopisteissä? Eli pitääkö olla euroja mukana tätä varten vai käykö siellä visa nostoa varten?


      • Vierasloma

        Ja onko viikkolippu saman hintainen nuorille/opiskelijoille?


      • tuutänne

        Tarvii olla euroja vaihtopisteissä
        Opiskelijoille on edullisempi lippu. Ota joku todistus mukaasi , että olet opiskelija.


      • Vierasloma

        Kiitos hyvistä ja rahanarvoisista vinkeistä :)
        Itse en opiskele, mutta mukana kolme opiskelijaa :)


      • tuutänne

        Ps. Jos itse olet 65 vuotta täyttänyt, niin kulkeminen koko Unkarin alueella in ilmaista. Passi, ajokortti, tai henkilökortti mukaan vaan, ja sillä todistat ikäsi

        Hyväälomaa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1925
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      51
      1853
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1383
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1121
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe