Pääaineista

kiinnostavaaon

Purkakaa tänne ajatuksianne pää-aineista! Minkä takia rahoitus niin suosittua, ja esimerkiksi markkinoinnille usein huomaa annettavan negatiivisen leiman?
Pitääkö markkinointi sisällään samantyyppistä teoria-opiskelua sovellettuna tietysti käytäntöön kuin mitä pääsykoekirjoista Jo-Ma oli?

Toki ehdottomasti pitää valita pääaineeksi se joka kiinnostaa, mutta haluaisin kuulla hieman mielipiteitä ja mitä minkäkin pääaineiden opiskelu pitää sisällään.

14

186

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jepsi13

Joma kiinnostaa eniten, mutta valitsen todnäk kuitenkin laskiksen, koska joman kirjat pääasiassa heti alusta englanniksi ja vaikks pystyn englanniksi lukemaan niin se on niin työlläistä, että kiinnostus lopahtaa siinä samassa. Enkä halua myöskään jäädä roikkumaan yliopistoon vain siksi etten jaksanut lukea englanniksi. Laskis kiinnostaa myös paljon, joten valinta ei tuota suurta tuskaa. Mutta never say never vaikka Joman valitsisinkin :-)

• kfoxoxo

Siis joma mitä luit pääsykokeisiin sisältää johtamisen ja markkinoinnin ja ne on molemmat ihan eri aineina koulussa. Ennen noi kaks oli pääsykokeissakin erikseen.

Rahoitus valitaan kai siksi, koska työllistyminen on varminta ja saa kai helpoiten eniten palkkaa.

Markkinointia ei arvosteta, koska ainakaan kansainvälisesti se ei ole kovin arvostettu pääaine. Aika liipalaapa itseselvyyksiä. Johtaminen taas on siksi mollattu pääaine, koska kukaan ei koulun penkiltä valmistu johtajaksi. Opetellaan johtamista, vaikka johtajaksi pääsyyn tarvitasee osata sen alan "alaisena" oloa, jonka johtajaksi pyrkii joskus tulevaisuutena. Johtajaksi voit siis päästä jokaiselta ainealueelta. Johtaminen ja markkinointi mielletään helpoiksi aineiksi, jota lukevat eivät ymmärrä esim. Rahista tai kansista.

Kannattaa kuitenkin se pääaine valita sen mukasn mistä tykkää eniten ja se selviää vasta käymällä tunneilla. Muita mitä olen kuullut suositeltavan on ainakin logistiikka tai vaikka tietojärjestelmätiede. Voit vaikka joskus tulevaisuudessa päästä logistiikan puolelle johtajaksi.

• jxkxoxoox

Ja siis vaikka olet valmistunut logistiikan puolelta, voisit kai periaatteessa olla myös tulevaisuudessa markkinointijohtaja, vaikket sitä olisikaan opiskellut. eli kokemus johtamisesta voi riittää toisen osaston totehtäviin.

Rahoituksesta kai voit valmistautua jonkinlaiseksi konsultiksi tai sijoitusneuvojaksi.

• ckxoxoxo

Jatkan vielä...jos haluat tulevaisuudessa markkinointijohtajaksi, valitse markkinointi, älä johtamista.

• jxkxoxo

...sivuaineopintoina toki kannattaa varmaan johtamista lukea.

• taffeli

Itselleni on pari aikuista työelämässä olevaa sanonut, että ei suosittele rahoitusta tai laskista ainakaan minulle, vaikka niillä pääsisi keskimäärin parempipalkkaisiin töihin. Kuulemma opiskelu ja työ saattaa tuntua kuivalta numeroiden pyörittelyltä.

Sen sijaan kovasti suosittelivat markkinoinnin opiskelua, vaikka maineeltaan onkin helppo. Siihen sivuaineeksi voi ottaa sitten vaikka laskista, niin tulee laskenta puolenkin asiat jotenkin hallintaan. Hyvä kielitaito vielä päälle, niin luulisi mielekkäitä töitä löytyvän. Riippuu kuitenkin niin kovasti yksilöstä, että mistä tykkää ja millaisissa työtehtävissä tulevaisuudessa voi pärjätä hyvin. Itse olen enemmän luovaa sorttia, hyvä kielissä ja kiinnostunut myös psykologiasta, joten pääainevalintani tulee luultavasti olemaan johtaminen/markkinointi/kv-liiketoiminta tms. riippuen yliopistosta, johon pääsen. :)

Ja onhan näitä pääaineita sitten vähän ¨erikoisempiakin¨, yritysjuridiikkaa, vakuutustiedettä, palvelujohtamista tms. en sitten tiedä näistä, että miten hyviä pääaineita olisivat.

• Laajennanäkökulmaa

Itse sanoisin että ei kannata miettiä liikaa "täydellisen" pääaineen valitsemista vaan hankkia monipuolista osaamista itseäsi kiinnostavilta aloilta. Näin saat luotua itsesi näköisen ja uniikin polun. Monesti juuri nämä sivuaineet ovat niitä jotka erottavat sinut hakijamassasta, sillä tuskin kovin moni ekonomi esimerkiksi voi sanoa hallitsevansa rahoituksen sekä kiinan kielen ja kulttuurin. Työnantajat myös toivovat luultavasti sinun ymmärtävän maailmasta muutakin kuin rahoituksen teorian.

Joten rohkeutta opiskelemaan juuri sitä mitä haluat :) opiskeluaikana kannattaa olla aktiivinen ja kiinnostunut monista erilaisista asioista ja aineista, sillä kaikkihan on vain plussaa.

• tietämätönolen

Kuinka suuri painotus pääaine sitten on? Jos on laaja sivuaine vs. pääaine niin onko enemminkin vain muodollinen ero? Kun sitten valmistut, niin onko tapana ilmoittaa esim. työhaussa mitä pääainetta lukenut yms yms?

• kckckc

en ole koulussa, mutta eikös pääaineesta tehdä gradu? Eli kannattaa valita pääaineeksi kiinnostava aine, että jaksaa tehdä.

Olen myös kuullut, että ei noilla suurta merkitystä ole paitsi, jos haluaa johonkin rahoituksen töihin, pitäis olla lukenut sitä rahista. Muissa ei kai niin väliä.

• Taloustieteestä

Taloustiede selittää mikro ja markotalouden toimimista sekä tilaa, käsiteltävät asiat korreloivat rahoituksen pääaineen kanssa paljon.

Valitse taloustiede mikäli syvempi rahapolitiikan ja rahanmerkityksen tarkastelu kiinnostaa ja olet yleisesti kiinnostunut maailmanmarkkinoiden tilasta ja toiminnasta ;)

Lisäksi valmistumisesi jälkeen voit taloustieteen pääaineen käytyäsi toimia laajalla sektorilla yksityisen ja julkisen sektorin hommia.

• Markotalouskandi

Markotalous bäst.

T. Kohta kandi markotalous pääaineena

• opiskelisinitekin

:DDDDDDDDDDDDDd markotalous

• uiuiuiu

Aallon kandien "pääaineiden" hakijalukumäärät tältä keväältä:
      Rahoitus - 124
      Laskentatoimi - 62
      Liiketoiminnan teknologia - 42
      Markkinointi- 27
      Taloustiede - 25
      Johtaminen - 11
      Yritysjuridiikka - 5
      Viestintä - 0

• Faktoidi

Rahoitus paras, kaikki muut ns. "merkonomitason" pääaineita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      160
      6981
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4088
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      47
      3397
    4. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      135
      3138
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      2906
    6. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2286
    7. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      43
      2256
    8. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      272
      2013
    9. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      55
      1975
    10. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      29
      1856
    Aihe