Kirjoittajan ja lukijan välisestä suhteesta...

Halusin tuoda tämän asian esiin, sillä se on syystä tai toisesta jäänyt vaivaamaan minua.

Eikö ole luonnollista, että jos kirjailija kokee tulleensa henkilökohtaisesti loukatuksi, niin hänen tekee katkeruuksissaan mieli sanoa jotain sellaista, jolla ei varsinaisesti tarkoita mitään eikä tarkoita loukata lukijan tunteita.

Ja jos lukija sortuu menemään henkilökohtaisuuksiin, niin ajattelevalla kirjailijalla on mielestäni velvollisuus reagoida tähän.

139

2526

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hassutihmiset

      Jos kertoisit yksityiskohtaisemman esimerkin, niin olisi ehkä helpompi vastata järkevästi. Nyt mietteesi tuovat itselleni sellaisen suuntaisia ajatuksia, että ei ihmisellä ole velvollisuus tuollaisessa tilanteessa kuin selvittää omat tunteensa, mistä ne pohjimmiltaan johtuvat, että ikävästä tilanteesta päästään pois satuttamasta kummankaan tunteita enää yhtään enempää. Muuten jäädään mitä luultavimmin pyörittämään samaa keskustelua vain uudelleen ja uudelleen, ellei lukija ymmärrä tai ole tarpeeksi kypsä myöntämään ettei kirjoittajan teksti ole kohdistunut tosiaan häneen itseensä vaikka olisikin tuntunut henkilökohtaiselle.

      Kirjailija ja lukija ovat vain ihmisiä ja he saavat reagoida miten lystäävät toistensa ajatuksia ja tunteitakin kohtaan ellei heidän tapansa reagoida niihin riko Suomen lakia. Minkäänlaisesta velvollisuudesta ei kumminkaan ole kyse, ellei sitten satu tuntemaan että kokee vastuuta tehdä jotakin.

    • loveatar

      Kirjailija saa reagoida lukijapalautteeseen kuten haluaa. Totta kai kritiikki kirpaisee ja tunteet nousevat pintaan. Se on ihan luonnollista.

      Mitään "velvollisuutta reagoida" ei kuitenkaan ole. Itseasiassa reagointi usein antaa kirjailijalle vähintäänkin kyseenalaisen maineen ja voi tuoda yksittäisen lukijan kommentille suuremman painoarvon kuin sillä koskaan olisi omin voimineen.

      Maailmalla on nähty paljon maineensa pilanneita kirjailijoita, jotka ovat alkaneet riitelemään Goodreads/Amazon/blogiarvioijien kanssa. En siis suosittele lukijoille vastaamista, etenkään julkisella foorumilla. Kirjailijalla on tässä suhteessa lukijaa enemmän hävittävää.

      Harvaa lukijaa myöskään kirjailijan puolustelut tms. oikeasti kiinnostavat. Kirja joko seisoo omillaan tai ei. Kaikista arvostetuimmillakin klassikoilla on yhden tähden arvioita, tai ne on jonkun kriitikon toimesta lytätty ilmestyessään.

      Kotimaassa esim. Pasi-Ilmari Jääskeläinen otti viimeisemmän kirjansa kohdalla Helsingin Sanomien kritiikistä niin pahasti nokkiinsa, että sen huomasi varmasti useampi henkilö hänen blogipostauksiensa perusteella kuin HS:ää satunnaisesti lukemalla.

    • Tällainen esimerkki tuli mieleeni...

      Olin laittanut tälle foorumille tekstin, joka oli hieman kiireellä kirjoitettu. Tekstiäni oli käynyt lukemassa jokunen vierailija, mutta palautetta ei ollut tullut. Tunsin syystä tai tulleesta tulleeni loukatuksi ja mieleeni tuli väkisinkin suunnilleen tällainen ajatus: "Mitähän vikaa tekstissäni on, kun sitä lukeneet eivät olleet kommentoineet sitä?" Tämä loukatuksi tulleen tunne sai minut kirjoittamaan seuraavasti: "Tänne ei kannata missään nimessä laittaa tekstejä arvioitavaksi, sillä täällä niitä joko haukutaan keljuilumielessä tai sitten ei vaivauduta antamaan minkäänlaista kommenttia." Voin käsi sydämellä sanoa, ettei tarkoitukseni ollut loukata lukijakuntaa toisin kuin väitettiin, kyse oli vain ja ainoastaan loukatuksin tulemisen tunteesta. Ja ainaikin itse ottaisin tuollaisen kommentin kannustimena todistaa väite vääräksi.

      Sitten kun kirjoitin aikovani tehdä tekstistäni syväluotaisempaa, joku kirjoitti: "Millä sen teet? Pitää olla kykyä!" Taas tunsin kolauksen itsetunnossani ja koin tulleeni loukatuksi, mikä sai minut vastaamaan: "Pidä sinä v***n saastainen p********ä turpasi kiinni!" Tuollaiset kommentit saattavat äkkiseltään vaikuttaa kärjistetyiltä, mutta tulisi ymmärtää että tuollaisiin kommentteihin on aina olemassa joku syy. Jos joku sanoisi minulle tuolla lailla, en ottaisi siitä itseeni, sillä ymmärtäisin, että kyseisen kommentin esittäjä on tuntenut tulleensa loukatuksi jostakin omasta sanomisestani eikä tarkoita kommentillaan mitään. Tuollaiset kommentit vain tulevat väkisinkin ulos jos tuntee tulleensa loukatuksi.

      Sitten joku kommentoi: "Olisi varmaan kannattavaa kasvaa aikuiseksi ja opetella käyttäytymään ennen kuin palaat tänne odottamaan palautetta tekstistäsi." Ainakin kyseiseltä kommentoijalta olisin odottanut hieman enemmän ymmärrystä ja myötätuntoa siihen, että tunsin tulleeni loukatuksi. Ei kai hänen tarkoituksensa ollut syyttää tai saarnata, mutta sellainen tunne tuollaisista kommenteista väkisinkin tulee. Tuskin kukaan kirjoittaa edellisessä kappaleessa mainitsemani kaltaisia kommentteja ilman loukatuksi tulemisen tunnetta.

      Ja sitä paitsi olen kuitenkin vielä nuori mies. Eikö ole luonnollista, että nuorempana vielä ottaa helpommin itseensä toisten sanomisista? Uskon, että ihmiselle kasvaa kovempi kuori iän karttuessa.

      • leimasin

        Tuontyyppinen avautuminen on huonoa käytöstä kaikenikäisille. Sen verran voi harkintaa käyttää, että ei ala tappelemaan anonyymien kanssa. Trollien koko pointti on ärsyttää ja solhaista.

        Jos olet ihan tosissasi kirjoittamisen suhteen, ei tämä foorumi ole paras mahdollinen paikka hakea palautetta. Lokakommentteja tulee todella valmiillekin teksteille täällä.

        Aggressiivisuutesi todennäköisesti karkoitti nekin lukijat, jotka olisivat antaneet palautetta.


      • vanmjäs

        Tällä foorumilla on haastavaa olla pidetty kaikkien tahojen toimesta. Vieläkin vaikeampaa on pysyä asiallisena. Omasta temperamentista ja maailmankatsomuksestaan lähtöisin olevat hengentuotteet vasta ovat vaarallista tavaraa, kaikkia osapuolia ajatellen...
        Jotta en itse enempää aiheuta pahennusta päätän kommenttini täältä tähän.

        Hyvää päivänjatkoa! Tavataan mieluummin Facebookissa Kirjailijanloput-ryhmässä. Siellä harvemmin syntyy sanasotaa. :-D


      • kritiikkikunniaan

        Kritiikin vastaanottaminen on moninverroin vaikeampaa kuin kirjoittaminen. On myös osattava palautteen seasta seulia ne, joista on hyötyä.

        Itse harrastan palautteen antamista silloin tällöin. Yleensä luen tekstin pari kolme kertaa, pohdiskelen sitä pari päivää ja annan sivun tai parin mittaisen palautteen. Käytän hampurilaismallia: positiivista, kritiikkiä, positiivista. Eli en lyttää tai hauku rakoon, vaikka jotkut tekstit ovat mielestäni olleet haastavia juuri positiivisten asioiden etsimisessä. Ilmoitan myös, jos en kuulu kohderyhmään, jolloin tekstin ei välttämättä kuulukaan aueta minulle täysin.

        Yleensä saan palautteistani kuraa niskaani. Korjausehdotukseni haukutaan kirjoittajan toimesta ja loppuun pistetään: se on vain SUN mielipide! Ainoat hyväksytyt palautteet ovat: Kiva. Tykkäsin! Luin. Joo, sä osaat niin hyvin! IhQkivapusihali! Olen joitain näistä kirjoittajista seurannut vuoden pari, koska olen nähnyt heissä ainesta, mutta he eivät kehity. Osa heistä jopa taantuu. Pusipusi ja halihali -kommenteilla ei kasva. Ne ovat itse asiassa kommenteista pahimpia, koska ne eivät anna yhtään mitään. Jopa "tylsä ja mielenkiinnoton" antaa enemmän, koska kirjoittaja saa heti tarttumapintaa.

        Olen itse saanut hyvin rajuja palautteita. Joskus jopa sellaisia, että olen poistunut koneelta itkemään. Nuo hetket ovat niitä, jolloin kasvaa ihmisenä eniten. Minä nimittäin en jää sinne peiton alle vaan nousen täynnä näyttämisen raivoa ja päätän, vaikka ihan kiusallakin, tulla vielä paremmaksi. Ja kiitän palautteesta. Yleensä kitkerän palautteen antajat ovat sellaisia, joiden teksteistä en itse pidä. Ehkä siinä on jonkinlainen erilaisten näkemysten törmäys. Heidän palautteensa on kuitenkin aina tervetullutta, vaikka se olisi negatiivista. Imen sen itseeni ja kasvan suuremmaksi.

        Kirjoittajanhan pitää olla jonkin verran hullu, että jaksaa hommaansa tehdä ja itkunsa itkeä, nahkansa parsia ja kerätä itsensä sängyn alta. Oma taisteluni on kannattanut. Kaiken kakan jälkeen sain kustantajalta tällaisen palautteen: "Täytyy sanoa, että olin varsin vaikuttunut siitä, miten intensiivisen ja hienon maailman olet rakentanut. -- pienten tiedonmurusten keruu, kauhun elementit, henkilöiden kuvaus, kaikki toimii upeasti yhteen." Kustantajan kanssa ensimmäisellä tapaamisella hän haukkui puolet käsikirjoituksesta, päin kasvoja. En itkenyt. Olin maanisen innostunut, halusin kritiikkiä, korjausehdotuksia, puuttumista kaikkeen, kaiken punnitsemista, koska loppujen lopuksi asioiden parantaminen ja muokkaus on parasta, mitä kirjoittamisessa on. Tähtäimessäni ei ole ikinä ollut "hyvä" vaan "paras". Ei sillä, että tavoittelisin maailmanherruutta, vaan parasta, mitä voin itsestäni saada irti.

        Haluan kiittää niitä kaikkia, jotka ovat lukeneet juttujani ja jaksaneet antaa kritiikkiä. Nimenomaan kritiikkiä. Koelukijoistakin ahdistelen eniten niitä, jotka uskaltavat oikeasti sanoa mielipiteensä, kertoa, mikä mättäsi. En kysy heiltä: Mitä pidit? Kysyn: Mitä korjaisit? Mikä ei toiminut? Ja kiitän, koska he ovat auttaneet minut näin pitkälle, heiltä olen saanut vimman ja raivon taistella ja uskoa itseeni. Pusipusihalihali -viesteillä olisin edelleen lähtöruudussa.


      • Anonyymi
        vanmjäs kirjoitti:

        Tällä foorumilla on haastavaa olla pidetty kaikkien tahojen toimesta. Vieläkin vaikeampaa on pysyä asiallisena. Omasta temperamentista ja maailmankatsomuksestaan lähtöisin olevat hengentuotteet vasta ovat vaarallista tavaraa, kaikkia osapuolia ajatellen...
        Jotta en itse enempää aiheuta pahennusta päätän kommenttini täältä tähän.

        Hyvää päivänjatkoa! Tavataan mieluummin Facebookissa Kirjailijanloput-ryhmässä. Siellä harvemmin syntyy sanasotaa. :-D

        Siellä pärjää, jos ei hauku sen yhden kirjoja....


    • "Aggressiivisuutesi todennäköisesti karkoitti nekin lukijat, jotka olisivat antaneet palautetta."

      Itse asiassa sain kyllä oikeasti rakentavaa palautetta ainakin yhdeltä kommentoijalta, joka ei takertunut noihin loukatuksi tulemisen tunteen tuskissa esittämiini kommentteihin. Kertonee vain siitä että hän kykenee osoittamaan ymmärrystä ja myötätuntoa aloitteleville kirjailijoille, joilla ei ole kirjallisuudesta kovin paljoa kokemusta ja jotka eivät ole niin tottuneita kriittiseen palautteeseen.

    • mikämättäämikä

      Teksteistä saamasi kritiikki on tuskin SE ongelma. Todennäköisesti olet joutunut vaikeuksiin ailahtelevan mielenlaadun kanssa myös arkielämässä. Samantyyppistä käytöstä harrastat varmasti myös kassajonossa, mutta tuskin myyjälle on syytä antaa kenkää vaikka kassakone tuijottaa sinua arvostelevasti.

    • Onko mielestäsi tuollainen keljuilu oikein?

    • mikämättäämikä

      Kuulostaa siltä kuin kuvittelisit maailman syntyneen sinun rankaisemistasi varten. Kyse ei ole sinun tekstiesi saamasta kritiikistä vaan elämästä yleensä. Arvaa mitä, ulkona sataa vettä, mutta kyse ei ole siitä, että Jumala keljuilee sinulle.

    • Olipa kyse mistä tahansa asioista, kaikki lähtee aina omasta asenteesta, suhtautumisesta, luonteesta, ajattelutavasta ja suvaitsevaisuuden tasosta. Eli toisin sanoen kykeneekö ymmärtämään ja suvaitsemaan toisia ihmisiä ja asioita yleensä puhuttiinpa sitten kulttuurista, musiikista, elokuvista, urheilusta tai mistä tahansa.

      Ainakin omasta mielestäni kriittinen suhtautuminen on oikeastaan aikalailla turhaa, sillä se saattaa vaikuttaa negatiivisesti myös ihmisen omaan mielenlaatuun ja henkiseen hyvinvointiin. Ja sillä saa myös toisen mielen pahoittumaan aika helposti.

      Pitäisi myös ymmärtää se, että kaikentyyppiseen käyttäytymiseen on aina olemassa jokin syy. Jos tuntee katkeruutta totta kai tekee mieli purkaa tunteitaan sanomisen kautta. Sillä ei siis toisin sanoen tarkoita mitään, tunteenpurkaukset vaan ovat väistämättömiä silloin tällöin.

      Minä pyrin ajattelemaan asioista tätä kautta, saa olla eri mieltä.

    • Jos oikeasti ymmärtää toista ihmistä, ei silloin myöskään ota ainakaan niin herkästi itseensä eikä esitä tuollaisia "olisi varmaan kannattavaa kasvaa aikuiseksi ja opetella käyttäytymään..."-kommentteja. Jos ihminen tuntee tulleensa loukatuksi toisen sanomisista, tietysti hänen tekee mieli purhkaa turhautumistaan sanomalla jotain sellaista, jolla ei tarkoita loukata. Kyse on usein myös siitä että jos on tuntenut jääneesä joissakin tilanteissa ns. altavastaajan rooliin voi hän todistaa itselleen että hän uskalta sanoa takaisin jolloin tilanne ei jää vaivaamaan häntä.

      Ja kuten sanottu tämä on minun ajattelutapani, joka on muodstunut omien kokemuksieni kautta.

    • äläteemitään

      Kirjailijalle on olemassa kolme ohjetta suhteessa vastenmieliseen kritiikkiin.
      1. älä tee mitään
      2. älä tee mitään
      3. älä tee mitään

      Sillä kritiikkiin reagoimalla voi vain hävitä. Toisin sanoen, kiitä aina kritiikistä, vaikka olisit kuinka eri mieltä tahansa.

      • rrrrthdhrsdhd

        Ei vaan näinhän se menee:

        -Saat todella ankaraa, sadistista palautetta, jossa ei ole ripaustakaan positiivisuutta, pelkkää negatiivisuutta ja jumalattomasti. Todennäköisesti se voi olla ihan vittulumielessä tehty, ja vaikkei olisikaan, niin tällaisille

        keksi pahimmat loukkaukset ja herjaukset ja kirjoita ne, lisää ja lisää tuon tyypin pilkkaamista, tee sitä sydämesi kyllyydestä ja jatka kunnes pääsi on tyhjä saatanallisista ideoista ja olosi helpottunut. Saat pästää pimeän puolesi täysin estottomasti valloilleen.

        - Saat ankaraa palautetta, mutta joka ei todennäköisesti haiskahda vittuilulta. Mutta tällaisille

        kiitä palautteesta, jonkin pisteliään huomautuksen voi täysin vapaasti sirotella joukkoon, mutta mitää ekan kohdan Saatanashowta ei pidä tehdä

        - Saat neutraalia palautetta, joko ei selkeää posia tai negiä tai kumpaakin yhtäpaljon niin tällaisille


    • Muistan, kun joku kommentoi: "Haukuit sinua kritisoineita aika rankallä kädellä... Jos eivät noiden varsin kärkkäiden ja huonotapaisten kommentien takaa onnistuneet poimimaan..."

      Tuo on tuomitsemista ja syyttämistä, joka osoittaa, ettei kyvetä osoittamaan myötätuntoa eikä ymmärrystä. Ei tuollainen syyllistävä asenne nimittäin hirveän kivalta tunnu. Aito suvaitsevaisuus tarkoittaa sitä, että kykenee suvaitsemaan kaikentyyppistä käyttäytymistä ja ymmärtää, että kaikkeen on aina olemassa jokin syy.

    • Kritisoiminen on sinällään täysin turhaa, sillä kaikkeen on aina jokin syy.

    • rrrr2016

      Haluan vielä erikseen kiittää sitä myötätuntoista ja lämminsydämistä henkilöä, joka kykeni antamaan tällaisen kannustavan kommentin: "Asianomainen on selvästi pahoittanut mielensä. Hän on vielä nuori mies, tsemppiä hänelle!"

      Tuollaista myötätuntoista asennetta olisin odottanut varsinkin siltä vitun ääliöltä, jotka alkoivat heti sokeasti syyllistämään ja tuomitsemaan edellämainittuun tyyliin: "haukuit sinua kritisoineita aika roimalla kädellä... ja sitten vielä: "syyllistyit itse haukkumiseen, josta itse muita syytit...

      Tarkoituksesi oli selvästi vain ja ainostaan syyttää ja tuomita minua, jotta tuntisin itseni syylliseksi. Mieleni pahoittui ääliömäisistä sanoistasi. Et selvästikään välittänyt siitä, miltä tuollainen syyllistäväinen ja tuomitsevainen asenne minusta tuntuu. Etkö älyä, että minun piti saada ne kommentit ulos systeemistä ihan samalla lailla kuin minun piti saada ulos systeemistäni nämä sanat osoitettuna sinulle? Mikä siinä myötätuntoisuuden ja ymmärtäväisyyden osoittamisessa on niin vaikeaa? Minäpä kerron sinulle, et kykene siihen vaan alat heti sokeasti syyttämään ja tuomitsemaan välittämättä toisen tunteista yhtään mitään.

    • rrrr2016

      ei jotka alkoivat vaan joka alkoi heti sokeasti....

    • kkkk2016

      Ja se yksikin vitun idiootti kehtasi sanoa minulle: "olisi varmaan kannattavaa kasvaa aikuiseksi ja opetella käyttäymään ennen kuin palaat tänne odottamaan palautetta tekstistäsi."

      Sinä vitun lyhytnäköinen idiootti kehtasit heti sokeasti syyttää ja tuomita minua tuohon ääliömäiseen tyyliin. Asetuit heti sokeasti lukijoiden puolelle sen sijaan, että olisit yrittänyt ajatella minun kauttani eli tunsinko itseni loukatuksi. Ennen kuin esittää tuollaisia ääliömäisiä kommentteja, olisi varmaan itsesi kannattavaa kasvaa aikuiseksi ja opetella ajattelemaan asioista "hieman" syvällisemmin ja lukijan kautta eli mitä hän on mahdollisesti elämässään aikaisemmin kokenut.

      Sinulla ei ole kykyä ajatella asioista syvällisemmin eikä lukijan kautta eikä osoittaa myötätuntoa tai ymmärrystä lukijaa kohtaan. Sen sijaan, että edes yrittäisit osoittaa myötätuntoa ja ymmärrystä lukijaa kohtaan, alat vaan heti sokeasti, tylysti ja kylmäsydämisesti syyttämään ja tuomitsemaan välittämättä siitä miltä tuomitsevainen asenne asianomaisesta tuntuu.

      Niin kuin aiemmin mainitsin, sinun olisi varmaan kannattavaa kasvaa aikuiseksi ja opetella käyttäymään. Jos et osaa mitään muuta kuin tuomita ja syyllistää, ei sinulla ole silloin myöskään mitään oikeutta puuttua asioihin, jotka eivät sinulle kuulu.

    • kkkk2016

      Sinä vitun saastainen persereikä ja hevonpaska et ymmärrä elämästä yhtään mitään!

    • kkkk2016

      Etkö yhtään älyä sitä, millaisen jäljen esimerkiksi toisen vanhemman menettäminen lapsena ihmiseen väistämättä jättää?

    • tohtorikuu

      Se on taas kuun loppu. Jollain taitaa olla lääkkeet vähissä...

    • kkkk2016

      onko tuollainen vittuilu sinusta rakentavaa käytöstä?

    • kkkk2016

      Onko läheisen menettäminen lapsena sinusta hauskaa?

    • kkkk2016

      Tuollaiset kommentit kertovat juuri siitä, ettei kyvetä suhtautumaan asioihin vakavasti.

    • kkkk2016

      Sinäkin päätit heti pilailla kustannuksellani sen sijaan että osoittaisit ymmärrystä ja myötätuntoisuutta. Minä yritän puhua itselleni tärkeistä asioista ja saan niskaani kuraa ja paskaa.

    • kkkk2016

      Yritin vain sanoa sitä, että ymmärryksen ja myötätunnon osoittamisen sijaan nämä kyseiset kommentoijat päättivät heti asettua minua vastaan.

    • rrrr2016

      On täysin luonnollista, että lukijoiden kommentit satuttavat kirjailijan itsetuntoa.

      • Anonyymi

        Taiteilijoiden ei pidä lähteä oletuksesta,että kansa pitää heidän ilmaisutavastaan ,myös kritiikin kaipaaminen on turhaa, koska lahjakas,hyvä taiteilija tietää itse päämääränsä ja myös sen että kannattaako jatkaa. Voimia kaikille luoville ihmisille, Tehkää, mitä teette itseänne takia


    • rrrr2016

      Kaikenlaista käyttäytymistä tulisi suvaita, sillä kaikenlaiseen käyttäytymiseen on aina olemassa joku syy. Ei se syyttely ja kritisointi vie asioita eteenpäin, sen sijaan ymmärtäväinen ja myötätuntoinen suhtautuminen ja asenne sen yleensä tekee.

    • nominävain

      Kirjailijan pitää kasvattaa paksu nahka. Arvostelijoita löytyy aina, myötäkarvaan silittäjiä hyvin harvoin. Itse en pysty ottamaan sanallista palautetta kasvokkain vastaan, oli se hyvää tai huonoa, punastelen, äkisen, sekoilen sanoissani. Ainut tapa on antaa teksti ja punakynä jollekin joka tahtoo lukea tarinani ja merkitä punakynällä kohdat jotka häntä jäivät kaihertamaan, hyviä kohtia on paljon vaikeampi havaita kuin huonoja. Varmaan sama kuin kaikessa elämässä, jos tarina sujuu (elämä sujuu) ei huomaa mitään huomautettavaa, mikäli ei suju, purnattavaa löytyy helposti.

    • rrrr2016

      Olet ihan oikeassa, mutta itseäni ihmetyttää, että mikä siinä myötätunnon ja ymmärryksen osoittamisessa on niin vaikeaa. Miksi arvostella, kun voisi tehdä jotain rakentavaa?

      • draamakunkku

        Ihan mielenkiinnosta: Oletko itse kokeillut sitä mainostamaasi myötätuntoa ja ymmärrystä arvostelijoita kohtaan? Oletko itse ollut rakentava sen sijaan, että arvostelisit arvostelijoita? Silmä silmästä ja silleen?


      • rrrr2016

        Et tainnut oikein ymmärtää, mitä tarkoitin. Kyse ei ole arvostelijoiden arvostelemisesta vaan siitä, että alkuperäinen asenne ja suhtautuminen ratkaisee.

        On turhaa vaatia kasvaa aikuiseksi ja opetella käyttäytymään, sillä sekin on arvostelemista. Ei kirjailija tarkoita sanojaan, hänen on vain pakko purkaa turhautumistaan. Ja jos tätä on liian vaikeaa ymmärtää, niin sillehän ei mahda mitään.


      • stgqef

        Ei ole pakko. Omia tunnetiloja ei ihan todella ole pakko purkaa toisiin ihmisiin.


    • rrrr2016

      No, jotenkin niitä on välillä jokaisen pakko purkaa.

    • rrrr2016

      Yritän vain sanoa, että toisten tekemisiä on aina helppo kritisoida ja arvostella. Roskakommenttien kirjoittaminen ei vaadi sen syvällisempää ajattelua, sen kuin kirjoittaa suunnilleen mitä sylki suuhun tuo. Oikeasti rakentavien ja sisällökkäiden kommenttien kirjoittaminen sen sijaan vaatii syvällisempää pohdiskelua ja paneutumista.

    • rrrr2016

      En ymmärrä, miksi joku haluaisi kirjoittaa roskakommentteja toisten teksteistä tai asioista tai ihmisistä ylipäätänsä, sillä totuus on, että roskakommentit kertovat vain ja ainoastaan omasta luonteesta, asenteesta, suhtautumisesta ja suvaitsevaisuuden tasosta.

      • draamakunkku

        Rakas ystävä... Yritän nyt olla niin rakentava ja harrastaa niin syvällistä pohdiskelua kuin suinkin kykenen, ja samaa toivon sinultakin.

        Minun aikaisempi pointti oli ja on edelleen se, että tunnut arvostelevan muita jostain, mitä teet koko ajan itsekin. En sano, että pahimmat paukapäät täällä ovat varsin ihania ihmisiä, joihin mieluusti tutustuisin henkilökohtaisesti, mutta näen punaista silloin, kun itse ei kyetä elämään niiden sääntöjen mukaisesti, joita muille asettaa.

        Kysynkin uudestaan pohjautuen pariin viimeisimpään kommenttiisi: Etkö sitten itse kritisoi ja arvostele muiden tekemisiä ja kirjoita roskakommentteja toisista ihmisistä ylipäänsä? Jos ja kun teet niin, niin mitä se sitten sinusta kertoo?

        Anyway, minun syvälliset pohdiskeluni tuottivat sellaisen tuloksen, että veikkaan sinun ärsyyntyvän eniten juuri sellaisesta asiasta, jonka näet harmiksesi myös peiliin katsoessa. Itse vihaan laiskoja ihmisiä, ja kas kummaa, laiskimushan minä itsekin olen.


    • rrrr2016

      "Niin mitä se sitten sinusta kertoo?"

      Yritätkö halveerata minua?

      • lpota

        En usko että edellinen kirjoittaja pyrki niinkään halveeraamaan sinua vaan tuomaan esille tässä keskustelussa ilmiselvästi esille tulevan tosiseikan. Yksinkertaisesti sanoiksi puettuna se on seuraava ristiriita:

        1) Syytät muita ihmisiä jatkuvasti epämiellyttävästä käytöksestä.
        2) Oma käyttäytymisesi vastaa juuri sitä käytöstä, josta muita syytät.

        Ymmärrätkö ristiriidan? Tuot esimerkiksi yllä esille - aivan oikein - sen, että kaikkeen käytökseen on taustalla jokin syy. Ymmärtääkseni puolustelit tällä omaa käytöstäsi. Et kuitenkaan samalla sovella tuota sääntöä muihin ihmisiin, eli et ole kertaakaan ottanut huomioon, että myös heidän käytöksensä taustalla saattaa olla jokin syy, vaan sen sijaan syyttelet heitä ilkeydestä.

        Halveerauksen sijaan edellinen kommentoija pyrki nähdäkseni tuomaan esille tätä samaa ristiriitaa. Tosin samaa ovat pyrkineet tuomaan esille monet muutkin tässä ketjussa, toiset vähemmän kohteliaasti kuin toiset. Jos todella haluat muuttaa maailmaa ja ihmisten käyttäytymistä, kannattaa aloittaa itsestäsi eikä odottaa muiden muuttuvan. Selvästi ilmaistuna siis: et voi käyttäytyä itse miten sattuu ja väittää parantavasi käytöstäsi vasta kun muut parantavat. Sen sijaan kannattaa parantaa omaa käytöstä ja huomata, että sen myötä muidenkin käytös saattaa parantua. Tämä tuntuu olevan hyvin monille ihmisille vaikeaa. Pystyisitkö sinä kuitenkin siihen?

        Ja selvyyden vuoksi: tässä viestissä ei ole yhtään kohtaa, jolla pyrkisin halveeraamaan tai väheksymään sinua. Olen yrittänyt tuoda esille yksinkertaisesti objektiivisia tosiseikkoja ja toivon sinun myös ymmärtävän tämän.


    • ihanloistava

      Ketjun aloittaja on kuin jostain Kummelin sketsistä. Aion varastaa hahmon ja käyttää sitä muokattuna jossain tekstissäni. Ihan loistava "maailman syyllistäjä"!

    • rrrr2016

      Tarkoitukseni ei todellakaan ole syyttää ketään yhtään mistään. Yritin vain purkaa tunteitani, mutta sehän tulkitaan tietysti heti syyttämiseksi.

      • lpota

        Mikäli sinulla itselläsi on rahtustakaan sitä myötätuntoa ja ymmärrystä, jota peräänkuulutat muilta, pystynet myös ymmärtämään, että kommentit kuten "Sinä vitun saastainen persereikä ja hevonpaska et ymmärrä elämästä yhtään mitään!" (ks. yllä) eivät näyttäydy vastaanottajalle tai ulkopuolisille välttämättä ainoastaan "tunteiden purkamisena".


      • draamakunkku

        Sano, pliis, että olet trolli. Eihän tämä ihan oikeasti voi enää olla tottakaan, ja asian näkeminen juuri niin on merkittävää mielenterveyteni kannalta, sillä tuollainen kovapäisyys ja kyvyttömyys katsoa peiliin on jo ihan oikeasti järkyttävää.

        Sinä kirjoitit, että tietyt asiat kertovat paljon muista, mutta kun minä sitten kysyn, mitä tietyt asiat kertovat sinusta, niin minä halveeraan sinua? Arvaa mitä? Vedäpä käteen. Jos se vaikka helpottaa?

        http://www.suomisanakirja.fi/syyttää

        Lähdepä vaikka tuosta liikenteeseen, ja tule sitten esittämään uusi, rehellinen teoria siitä, oletko syytellyt ihmisiä vaikka ja mistä. Lopeta samalla myös väärinymmärretyn uhrin esittäminen äläkä yritä vääntää asioita koko ajan niin, että sinä raukka tässä vain purat tunteitasi, mikä kaikkien pitäisi tietenkin ymmärtää. Miehisty vähän, suorista selkäsi ja kanna itse vastuusi.

        Ja hei, ennen kuin taas aloitat säksätyksen, muista, että minähän tässä vain puran tunteitani.


    • ParempaaKuinTosiTV

      Jos aloittajalla on niin turkasen paha olo, että tässäkin keskustelussa toisten niskaan heitetty paska on vain "tunteiden purkamista", niin sitten olet terapian, et keskustelupalstan tarpeessa. Ihan kaikkea ei muiden päälle tarvitse oksentaa. Ei, vaikka se miten olisi mielestäsi vain "tunteiden purkamista". Jos annat itsellesi luvan ihan mihin vain sillä varjolla, että harjoitat vain "tunteiden purkamista", niin seuraavaksi olet vissiin sitten vetämässä jotakuta turpaan, koska se katsoi sinua tavalla, josta et pitänyt. Älä viitsi naurattaa. Ala nyt siis viimeinkin soveltaa itseesi niitä samoja sääntöjä, joita kaikkien muiden pitää sinusta noudattaa. Toisaalta, tämän keskustelun seuraaminen on ollut varsin viihdyttävää, joten odotan innolla seuraavaa purkaustasi, jonka tiedän tulevan, koska mikään ei saletisti vieläkään mennyt jakeluun.

    • laivat2

      Olen myös seurannut tätä viihdyttävää keskustelua. En ole osallistunut siihen, koska olen ajatellut, että ap. hakee vain huomiota kuin uhmaikäinen lapsi, ja sitä ei pidä antaa. Nostan kuitenkin hattua teille jotka olette vastanneet hänelle, ja vielä todella fiksusti ja kasvattavasti. Jos näillä vastauksilla ei saavuteta mitään, vaan taas tulee "minulla on oikeus koska" -vastaus, niin todella toivon minäkin, että ap. on trolli.

    • rrrr2016

      "toisten niskaan heitetty paska"

      Sinäkään et selvästikään ole käynyt läpi samaa kuin minä etkä näin ollen myöskään voi tietää, miltä minusta tuntuu.

      No, joka tapauksessa olen päättänyt tehdä elämäni tähän asti fiksuimman päätöksen. Ja se on se, etten enää koskaan kirjoita tänne yhtään kommenttia.

    • rrrr2016

      Enkä koskaan enää edes vieraile tällä sivustolla. Hyvästi!

    • rrrr2016

      Sen vielä sanon, että myönnän omat virheeni jos ne sellaisina ulkopuolisen silmissä näyttäytyvät. Mutta sen sanon, että jos tietäisitte, millaisia tunteita olen käynyt läpi, tuskin myöskään suhtautuisitte tuolla tavalla.

      Mutta turhaanpa minä täällä niistä teille paasaan. Kuten sanoin, en enää milloinkaan vieraile tällä sivustolla.

      Minulla on parempia väyliä niin tunteiden purkamiseen kuin oikeasti rakentavan palautteen vastaanottamiseen.

    • rrrr2016

      Voi olla, että muidenkin kommentoijien antaman palautteen taustalla saattaa olla joku syy. Ymmärrän kyllä tämän, mutta voin käsi sydämmellä sanoa, etten itsekään tarkoittanut sanojani.

      Mutten jaksa enää jauhaa täällä, sillä keskustelu näyttää kiertävän samaa noidankehää. Ja siksipä en tämän kommentin jälkeen enää koskaan vieraile tällä sivustolla.

    • Loppuikotodella

      rrrr2016 has left the building. Ehdotan minuutin hiljaisuuttaa hänen muistolleen.

    • rrrr2016

      Alan itse elää todellisuudessa teidän kanssanne jauhamisen sijaan ja siksi jätän tämän sivuston rauhaan.

    • vanmjäs

      Tämä ketjun viestit ovat hyvin surullista luettavaa.

    • rrrr2016

      "toisten niskaan heitetty paska"

      Tajuatko yhtään, miten pahalta tuollainen syyttävä ja tuomitsevainen asenne minusta tuntuu?

      Ette selvästikään edes halua ymmärtää.

      Olen käynyt läpi tunteita, joista teillä ei ole aavistustakaan. Niin että ei kannattaisi hirveesti esittää tuollaisia kommentteja.

      Jos nimittäin on kokenut elämässään jotain traagista, se jättää ihmisen sisimpään loven, jonka täyttäminen ja korjaaminen ei ole kovin helppoa.

      Mutta turhaanpa minä jatkan tämän enempää, sillä mikään sanomani ei saletisti mene jakeluun.

    • rrrr2016

      Täällä näkyy nimittäin olevan, että jos mennään vähänkään pintaa syvemmälle niin tulee "seinä" vastaan.

    • rrrr2016

      "Lopeta samalla myös väärinymmärretyn uhrin esittäminen äläkä yritä vääntää asioita koko ajan niin, että sinä raukka tässä vain purat tunteitasi, mikä kaikkien pitäisi tietenkin ymmärtää."

      Haista vittu! Sinulla ei ole aavistustakaan siitä mitä olen elämässäni kokenut ja luulet voivasi puhua minulle tuohon tyyliin.

    • rrrr2016

      En todellakaan yritä "vääntää asioita siihen tyyliin", että puran tunteitani vaan se on totuus. Olen yrittänyt vain purkaa tunteitani, mutta sen ymmärtäminen näkyy olevan ylivoimainen tehtävä.

      Kuten olen yrittänyt sanoa, kaikki, jotka ovat kokeneet elämässään saman kuin minä, ovat todennäköisesti käyneet läpi samankaltaisia tunteita kuin minä.

      Mutta täällä näkyy olevan ihan turhaa puhua tällaisista syvällisistä asioista, sillä kaikki käännetään heti aloitteen tekijän niskaan. Ja tämä ei ole syyttämistä vaan totuus, sillä täällä näkyy todellakin olevan, että kun mennään vähänkään pintaa syvemmälle niin tulee seinä vastaan.

      Hyvästi.

    • rrrr2016

      draamakunkku, yritän nyt sanoa sinulle selvällä suomenkielellä, että sinulla ei ole mitään oikeutta syyllistää minua tuohon tyyliin.

      • kääknyyhvoivoi

        Mene hoitoon, hullu.


      • rrrr2016

        Etkö todellakaan keksi mitään parempaa sanottavaa?


      • tiehesitrollihushus
        rrrr2016 kirjoitti:

        Etkö todellakaan keksi mitään parempaa sanottavaa?

        Kaiken sen jälkeen, mitä porukka on, ihme kyllä, jaksanut sulle toitottaa, tuo ON parasta, mitä sulle voi enää sanoa. Tavaa siis sitä niin kauan, että lauseen yksinkertaisuus avautuu sulle, ja toimi sitten sen mukaisesti. Katoa täältä, sekopäinen trollinpenikka ja hanki vahva lääkitys, jonka tarpeessa todellakin olet.


    • rrrr2016

      En todellakaan ole lääkityksen tarpeessa enkä todellakaan myöskään välitä siitä mitä mieltä te olette tai mitä te ajattelette.

      • tuuliviirieilähtenytkään

        Hahahahahaa! Muuta et ole tehnytkään, kuin välittänyt siitä, mitä mieltä muut ovat ja mitä muut ajattelevat! Hahhah! Ja olisihan sitä aikoihin eletty, jos sekopäät älyäisivät itse olevansa lääkityksen tarpeessa.


    • rrrr2016

      Teillä ei ole mitään käsitystä siitä, mitä olen elämässäni kokenut, ja kehtaatte kutsua mua sekopääksi.

    • rrrr2016

      Jotta itselleni ei jäisi tästä sivustosta ihan niin paha maku, haluan viimeisenä kommenttinani vielä uudelleen kiittää kaikkia nitä lämminsydämisiä henkilöitä, jotka ovat kyvenneet antamaan oikeasti kannustavaa ja rakentavaa palautetta. Itselleni jäi erityisesti mieleen tämä kommentti: "Asianomainen on selvästi pahoittanut mielensä. Hän on vielä nuori mies, tsemppiä hänelle."

      Tuo ja useat muut kannustavat ja rakentavat kommentit lämmittivät oikeasti mieltäni,
      sillä se osoittaa, että kyseiset kommentoijat kykenevät osoittamaan ymmärrystä ja myötätuntoa.

      Heistä voisi ottaa mallia yksi jos toinenkin minulle täällä vastannut henkilö.

      • vanmjäs

        Toivottavasti pysyt poissa, ihan vain mielenrauhaasi ajatellen! Tämä sivusto ei ikävä kyllä passaa kaikille, sanomisiaan pitäisi oikein tarkkaan valvoa että saisi keskustelusta aikaan jotain järkevää. Olen kokenut saman asian kantapään kautta.


      • cfhcchfcc

        "oikeasti kannustavaa ja rakentavaa palautetta."

        Johan vitsin murjaisit! Juttuhan on niin, että teikäläinen valitsee ne "rakentavat" kommentit ihan oman tärähtäneen mielesi mukaan. Ihan oikeastikin rakentavia kommentteja olet saanut vaikka kuinka paljon, mutta sivuutat ne kätevästi, koska olet liian sekaisin ymmärtämään mitään muuta kuin päähän silittelyjä. Katso viimeinkin peiliin, tolvana. Sieltä se syypää löytyy eikä kaikista muista.

        Mutta tosiaan: häivy ja pysy siellä, minne sitten häivytkin. Älä viitsi olla niin jakomielitautinen, että muutat mielesi lähtöaikeistasi sadannen kerran.


      • rrrr2016

        Millä oikeudella puhut minulle tuohon tyyliin? Oot ite tolvana, häivy ite. Onko tuollainen syyttely ja tyly asenne sinusta rakentavaa käytöstä?

        vanmjäs, haluan kiittää sinua siitä rakentavasta palautteesta. Tuo cfhcchfcc-idiootti voisi ottaa mallia sinusta.


    • rrrr2016

      Eivätköhän kaikki keskustelun avaajat odota ymmärtäväistä ja kannustavaa asennetta syyttelyn sijaan.

    • rrrr2016

      cfhcchfcc, jos sinulla ei ole mitään oikeaa sanottavaa, älä edes vaivaudu kommentoimaan.

    • rrrr2016

      cfhcchfcc, puhut rakentavasta palautteesta, mut et mainitse mitään kannustavasta. Se tarkoittaa sitä, ettei palaute ole ollut mielestäsi kannustavaa.

      Ja sitä paitsi, onko tuo kirjoittamasi ylhäältä löytyvä komentti mielestäsi kannustavaa käytöstä? Jos on, niin oot terapian tarpeessa.

      En ymmärrä, miks ylipäätään vaivaudut kommentoimaan jos sinulla ei ole mitään oikeaa sanottavaa.

    • rrrr2016

      cfhcchfcc, minä kiitän kaikkia oikeasti rakentavaa ja kannustavaa palautetta antaneita, ja sinä vitun saastainen persereikä kehtaat syytellä mua tuohon tyyliin.

    • rrrr2016

      Nyt loppui minun osaltani tällä sivustolla vierailu.

    • rrrr2016

      Ja uskon ja toivon, että kaikki muutkin selväjärkiset ihmiset ymmärtävät pysytellä poissa tältä sivustolta.

    • rrrr2016

      cfhcchfcc, millä oikeudella kutsut minua tolvanaksi?

      • hullupuuroakeittää

        rrrr2016, millä oikeudella kutsut vaikka ketä vaikka miksi?


    • rrrr2016

      Haluan vielä kerran kiittää kaikkia niitä, jotka ovat kyvenneet osoittamaan aitoa myötätuntoa ja ymmärrystä.

    • rrrr2016

      Mut kokonaisuudessaan keskustelu polkee paikoillaan, koska joku näsäviisas pelle tulee ja pilaa hyvään vauhtiin päässeen keskustelun.

    • rrrr2016

      Ihmiset, jotka alentuvat kutsumaan toista hulluksi tai sekopääksi tuntematta lainkaan toisten taustoja, ovat ahdasmielistä, välinpitämätöntä ja ala-arvoista roskasakkia. He eivät välitä lainkaan siitä, miltä tuollainen säälittävä ja lapsellinen syyttely toisesta tuntuu. He eivät kykene suhtautumaan asioihin riittävällä vakavuudella vaan näkevät kaiken ainoastaan isona vitsinä ja mahdollisuutena ilkeillä toiselle ihmiselle, joka vain yrittää kertoa omista elämänkokemuksistaan, jotka ovat vaikuttaneet hänen itsetuntoonsa ja jotka ovat aiheuttaneet hänessä varsinaista häpeää.

    • rrrr2016

      Sekopääksi tai hulluksi kutsuminen kertoo vain ja ainoastaan sanojasta itsestään, ei sanomisen kohteena olevasta. Tietynlaiset kokemukset väistämättä ja automaattisesti aiheuttavat ihmisessä tietynlaisia tunteita.

      Täälläkin tietyt kommentoijat asettuivat heti sokeasti minua vastaan...

    • rrrr2016

      cfhcchfcc, mikä siinä myötätunnon ja ymmärryksen osoittamisessa on niin hankalaa? Aloit vaan heti sokeasti syyttämään mua.

    • rrrr2016

      cfhcchfcc, miks asetuit heti mua vastaan?

    • rrrr2016

      cfhcchfcc, jo pelkästään tuo, ettet vaivaudu edes vastaamaan kysymyksiini ja ottamaan vastuuta tuosta syyllistävästä ja tuomitsevasta asenteestasi mua kohtaan, kertoo kaiken olleellisen siitä minkälainen vitun saastainen hevonpaska sinä oikeasti olet.

    • rrrr2016

      Eikö kenenkään muun mielestä tuon cfhcchfcc-idiootin kommentti ollut tyly ja tarpeeton? Hän ei kykene osoittamaan myötätuntoa eikä myöskään ymmärrystä. Hän on kylmä ja sydämetön ihminen. Opettelisi osoittamaan aitoa myötätuntoa ja ymmärrystä sen sijaan, että kehtaa kirjoitella tuollaisia naurettavia roskakommentteja. Eikä edes vaivaudu jälkeenpäin osoittamaan edes hieman myötätuntoisempaa asennetta. Hänen kaltaisensa idiootti ei minun nenilleni hypi.

      • vanmjäs

        No niin. Nyt on aika listata faktat tästä keskustelusta. Ja pliis, yritä ymmärtää, etten halua nauraa sinulle vaan saada sinut tarkastelemaan tätä käytyä keskustelua. Koen, että meillä on joitakin samoja piirteitä ja siksi koen empatiaa. Tahtoisin että huomaat mikä käytöksessäsi on vialla ja että mahdollisesti hakeudut auttavien ihmisten pariin.
        Jos taas olet sittenkin trolli. No niin. Joka tapauksessa, sitten kiitän. Tämän viestiketjun uudelleen lukeminen oli suurta hupia, valitettavasti.

        Tässä summaus:
        Kerrot ongelmastasi.

        Nimim. hassutihmiset kyselee lisää.

        Nimim. loveatar esittää kipeän totuuden siitä, mitä tapahtuu jos lähtee kriitikoiden kanssa tappelemaan.

        Kerrot tarkasti ongelmastasi ja kohtaamastasi tilanteesta ja siitä miten suutuit.

        Nimim. leimasin tuomitsee käytöksesi.

        Minä kehoitan kommentilla siihen väliin liittymään Facebook-ryhmään koska anonyymiys voi olla pahasta.

        Nimim. kritiikkikunniaan kirjoittaa pitkästi ja asiallisesti. Pääasiana se, miten rankkaa voi kritiikin kuuleminen olla pahimmillaan. Kiittelee omia arvostelijoitaan.

        Kommentoit nimim. leimasin viestiä. Mainitset asiallisen palautteen antaneen lukijan.

        Nimim. mikämättäämikä pohtii, josko olet joutunut persoonallisuutesi takia oikeassakin elämässä ongelmiin.

        Kysyt, onko nimim. mikämättäämikä kommentti, keljuilu, oikein.

        Nimim. mikämättäämikä kirjoittaa vähän nasevasti,mutta mukana on kipeä totuus.

        Kirjoitat kaksi kommenttia, aiheena mm. mahdollisen kritiikin aiheuttama järkytys kirjoittajassa ja oikeutus miksi reagointi on sallittua jos saa epämieluisaa palautetta.

        Nimim. äläteemitään antaa nimensä mukaisen ohjeen kritiikin vastaanottamiseen.

        Kirjoitat seitsemän kommenttia, aiheena kritisoimisen turhuus, myötätuntoisten ihmisten kiittely, sekä mukaan sisältyy selonteko tunteista ja traumaattisista kokemuksistasi. Mukana alatyylistä kieltä.

        Nimim. tohtorikuu kirjoittaa: "Se on taas kuun loppu. Jollain taitaa olla lääkkeet vähissä..."

        Kirjoitat seitsemän kommenttia, aiheena rakentava käytös, läheisen menetys lapsuudessa, ihmisten syyllistäminen, toiveet paremman kohtelun saamiseen.

        Nimim. nominävain neuvoo kasvattamaan paksun nahan sattuvan arvostelun kestämiseksi.

        Kysyt, mikseivät ihmiset tee kritiikin antamisen sijaan jotain rakentavaa.

        Nimim. draamakunkku kyselee, noudatatko itse oppejasi.

        Vaadit asennemuutosta arvostelun sijaan.

        Nimim. stgqef kehoittaa välttämään tunteidensa purkamista toisiin ihmisiin.

        Kirjoitat kolme kommenttia, toistelet aikaisempia ajatuksia uudessa muodossa.

        Nimim. draamakunkku kyselee taas valitettavista totuuksista ja yrittää osoittaa, että ärsyynnyt muissa niistä ominaisuuksista joita huomaat itsessäsi.

        Kysyt: "'Niin mitä se sitten sinusta kertoo?' Yritätkö halveerata minua?"

        Nimim. lpota näyttää ristiriidat sanoen: 1) Syytät muita ihmisiä jatkuvasti epämiellyttävästä käytöksestä. 2) Oma käyttäytymisesi vastaa juuri sitä käytöstä, josta muita syytät.

        Nimim. ihanloistava ilmaisee huvittuneensa.

        Vastaat, että haluat vain purkaa tunteitasi.

        Nimim. lpota muistuttaa alatyylisistä viesteistäsi.

        Nimim. draamakunkku ilmaisee jo viestissään epätoivoisena olevansa järkyttynyt viesteistäsi ja toivovansa että huomaisit lopettaa väärinymmärretyn uhrin esittämisen.

        Nimim. ParempaaKuinTosiTV toivoo, että soveltaisit muille antamia oppeja itsessäsi ja huomauttaa sinun olevan terapian tarpeessa.

        Nimim. laivat2 puuskahtaa, että sinun on pakko olla trolli ja haet huomiota.

        Kirjoitat neljä kommenttia, mm. ilmaiset ettet enää palaa sivulle ja hyvästelet ja sanot olevasi kyllästynyt.

        Nimim. Loppuikotodella heittää mukaan nasevan mutta ei ystävällisen kommentin.

        Vahvistat jälleen päätöksesi elää oikeaa elämää tämän sivuston sijaan.

        Minä kirjoitan: "Tämä ketjun viestit ovat hyvin surullista luettavaa."

        Kirjoitat viisi kommenttia. Haistattelet edellisiä kommentoijia, mainitset traumasi, suret miksei tällä palstalla voi "mennä syvemmälle".

        Nimim. kääknyyhvoivoi sanoo: "Mene hoitoon, hullu."

        Vastaat: "Etkö todellakaan keksi mitään parempaa sanottavaa?"

        Nimim. tiehesitrollihushus kannattaa aikaisemman ulkopuolisen ehdotusta.

        Vakuutat tähän väliin ettet välitä ollenkaan kenenkään kommenteista.

        Nimim. tuuliviirieilähtenytkään syyllistää sinua.

        Kirjoitat kaksi kommenttia: Kiität asiallisia ihmisiä, kehotat muutamien ottavan heistä mallia, mainitset taas että olet kokenut kaikenlaista.

        Kirjoitan toivovani, että toivottavasti pysyt poissa mielenrauhaasi ajatellen.

        Nimim. cfhcchfcc kehottaa häipymään ja osoittelee taas sanomistesi ristiriitoja.

        Kirjoitat kahdeksan kommenttia joista suurin osa henkilölle nimi. cfhcchfcc, ja vakuutat taas lähteväsi pois viestiketjusta.

        Nimim. hullupuuroakeittää sanoo: "rrrr2016, millä oikeudella kutsut vaikka ketä vaikka miksi?"

        Kirjoitat kahdeksan kommenttia joissa mm. kommentoit taas nimim. cfhcchfcc sanomia asioita. Kyselet, eivätkö muut ole samaa mieltä.


      • rrrr2016

        Ymmärrän, mitä tarkoitat. Jään herkästi miettimään sellaisia toisten sanomisia, jotka koen loukkaavana tunne-elämääni ja sitä kautta myös itsetuntoani kohtaan. Pyörittelen asioita mielessäni ja mietin niitä monelta eri kantilta. Sinä selvästi ymmärrät minua, sillä itseltäsi löytyy samantyyppisiä kokemuksia. Jotenkin tuntuu, että välillämme vallitsee tietynlainen yhteys.

        Haluan vielä kerran kiittää sinua siitä myötätunnosta ja ymmärryksestä, jota olet kyennyt minua kohtaan osoittamaan. Olet selvästi lämminsydäminen ihminen, joka kykenee näkemään pintaa syvemmälle ja löytämään yhtäläisyyksiä omista kokemuksistasi.


      • vanmjäs

        Niin kuin olisit varastanut sanat suustani! Meinaan, olen itsekin syyllistynyt turhaan asioiden vatvomiseen. Paras olisi löytää syy-seuraussuhde miksi haluaa ylipäätään jakaa sielunelämäänsä netissä. Siihenkin olen syyllistynyt. Pikkuhiljaa vain on oppinut yksinkertaistamaan ongemat, sitä pitää vieläkin harjoitella.

        Oikeasti, nyt jälkeenpäin kun ajattelen tuota miten lähdin summaamaan koko keskustelua pelottaa vain se miten naurettavan kuvan annan itsestäni. Noh, pitää nauraa itselleen.

        Toivon oikeasti että viesti menee viimein perille, rrrr2016. Kaikkea hyvää sinulle!


    • Pikkusielu

      Hyvin monet ovat kokeneet traagisia juttuja elämässään, tulleet väärinymmärretyiksi tai sivuutetuiksi. Silti suurin osa oppii käyttäytymään melko hyvin, ei julista onnettomuuksiaan, opettelee itsekin ymmärtämään eikä vaadi itselleen erityispaapomista kuin jokin narsisti. Puuttuu vielä että kiristää kustantajaa "kun olen näin varhain vaurioitunut". Ehkä joku tietodokumentti menettelisi. Ei pidä olla niin riippuvainen kommenttiheitoista, tästäkään, jos tietää ne ohimeneviksi.

      • rrrr2016

        Minä osaan käyttäytyä, en julista onnettomuuksia, ymmärrän muita ihmisiä enkä vaadi itselleni erityispaapomista kuin joku narsisti. Miksi ihmeessä syytät mua tuollaiseen viittaavaan tyyliin? Mikset voi jättää mua rauhaan?


    • rrrr2016

      Olin jo ehtinyt unohtaa koko tämän viestiketjun, mut sun piti vielä päästä piikittelemään mulle. Anna jo olla ja jätä mut rauhaan.

    • rrrr2016

      Ja et älyä yhtään, et tuo pilkkanimi "pikkusielu" loukkaa mua. Olisit hyvä ihminen antanut jo olla kun tämä keskustelu oltiin saatu kerran jo päätökseen. Pidä nuo halpahintaiset ja idioottimaiset kommenttisi ihan omana tietonasi.

    • rrrr2016

      Kertoo aika paljon luonteestasi että piti vielä päästä ärsyttämään ja aukomaan päätäsi viestiketjussa, joka oli jo kerran ehditty saada päätökseen.

    • "Puuttuu vielä että kiristää kustantajaa "kun olen näin varhain vaurioitunut"."

      Mitä ihmeen potaskaa ja paskaa sä oikein sössötät? Koko idioottimaisen kommenttisi (siis kaikki mitä kirjoitit, ei pelkästään tuo lainaamani) tarkoitus oli vain ja ainoastaan äryttää mua ja päästä ihoni alle.

      Lopeta jo jätä mut rauhaan.

    • rrrr2016

      Okei, myönnän, että otin tuon kommenttisikin henkilökohtaisesti ja kirjaimellisesti, mut se on mul ollut vähä sellanen ominaisuus että jään helposti miettimään toisten sanomisia. Johtunee kai itsetunnostani, joka on ollut hieman hakusessa. Puhe on vain puhetta ja kommenttiheitot ovat vain kommenttiheittoja. Tiedän kyl, et ei olisi pitänyt takertua tuohon sunkaan heittoosi, mut tunteet ottivat vallan järjestä niin kuin aika usein meillä ihmisillä tahtoo käydä.

      Tuo kommenttisi oli jonkin sortin "testi" mulle, ymmärrän sen kyl.

    • vanmjäs

      Hei! Oletko kerennyt vielä ajattelemaan ammattiauttajien luokse menemistä? Itselläni se auttoi tosi hyvin kun lähdin korjaamaan itsetuntoani ja ylipäätään kun etsiskelin syitä käytökselleni...

      Suosittelen täydestä sydämestä!

    • rrr2016

      Minua vain häiritsee se, että toisia kutsutaan hulluksi ja sekopääksi. Hulluksi ja sekopääksi kutsuminen kertoo vain ja ainoastaan sanojasta itsestään, ei sanomisen kohteena olevasta. Se kertoo sen, ettei nimittelijällä ole kykyä osoittaa ymmärrystä ja myötätuntoa.

    • rrr2016

      Ja cfhcchfcc, se, jota sinä kutsut "päähän silittelyksi", kutsutaan todellisuudessa myötätunnoksi. Sinulla ei näytä olevan minkäänlaista käsitystä tuon sanan merkityksestä. Et kykene osoittamaan sitä toisia kohtaan, sillä olet tyly ja myötätunnoton ihminen. Ja millähän oikeudella kutsut minua jakomielitautiseksi? Etkö ihan oikeasti ymmärrä kommenttisi tylyyttä?

      Ja tässä vaiheessa mua ei enää voisi vähempää kiinnostaa muiden suhtautuminen tähänkin kommenttiin. Itselleni merkittävää on se, että uskallan tuoda esiin asioita, jotka mua ovat vaivanneet.

    • rrr2016

      En ihan oikeasti ymmärrä miksi alunperinkään eksyin tälle sivustolle.

    • rrr2016

      Ei tuo sekopääksi ja hulluksi kutsuminen auta yhtään mitään eikä vie asioita eteenpäin.

      Ja eikö kenenkään muun mielestä tuon cfhcchfcc:n kommentti ollut turhan tyly ja kärjistetty?

    • rrr2016

      Eikös keskustelun avaaja ole se, jota kohtaan myötätuntoa ja ymmärrystä tulisi osoittaa? Enkä tarkoita nyt pelkästään itseäni.

    • rrr2016

      Ei ymmärretä yhtään, miten halveeraavia ja alentavia ilmauksia nuo hullu ja sekopää oikeasti ovat.

    • rrr2016

      Vaikka kuinka oon yrittänyt selittää että pahoitin mieleni enkä tarkoittanut kirjoittamisiani, mikä pitää vielä paikkansa, siitä huolimatta esim. draamakunkku, parempaakuintositv ja cfhcchfcc ovat jatkaneet sokeasti syyttämistäni sen sijaan että edes yrittäisivät ymmärtää sen, että pahoitin mieleni enkä tarkoittanut sanomisiani. Ja kun minä, sanon ettei minua ole oikeutta syytellä, niin mua haukutaan hulluksi ja sekopääksi.

      Haluan vielä kerran kiittää sitä lämminsydämistä ja myötätuntoista ihmistä, joka kykeni osoittamaan ymmärrystä kommentillaan: "asianomainen on selvästi pahoittanut mielensä, tsemppiä hänelle."

      Ja draamakunkku, syytät mua kovapäisyydestä, mut taidat olla itse aika kovapäinen, kun et kykene tai suostu ymmärtämään sitä, että pahoitin mieleni enkä tarkoittanut sanomisiani. Ja ymmärrätkö yhtään, miten halveeraava tuo "vedäpä käteen"-heitto oli.

    • rrr2016

      Ja eikö kenenkään muun mielestä tuon "parempaakuintositv"-idiootin kommentti ollut turhan tyly ja kärjistetty?

      • lpota

        Hei,

        Ymmärrän että olet pahoittanut mielesi ja tullut siksi kirjoittaneeksi hieman ylitseampuvia kommentteja. Samaan ovat syyllistyneet tämän ketjun muut kommentoijat.

        Tiedän ettei tämä ehkä ole helppoa, mutta: mitä jos yrittäisit, vaikkapa kaikella voimallasi, antaa tämän ketjun nyt yksinkertaisesti olla? Tänne palaaminen ja asian puiminen edelleen ei tule auttamaan mitään. Pikemminkin on mahdollista, että saat ennen pitkää vain lisää herjauksia, eikä se ole oikeastaan yhtään kenenkään etu.


    • Qkuna

      Olisin ihan älyttömän kiinnostunut lukemaan tekstejäsi! Voisitko laittaa tänne pienen näytepalan? Lupaan vastata asiallisesti:).

    • rrr2016

      Ipota, olet aivan oikeassa. On sekä itseni että muidenkin etujen mukaista, että annan tämän viestiketjun olla. Olen pyrkinyt siihen jo aikaisemminkin, mut jotenkin olen tuntenut tarvetta puida tunteitani vaikka tiedänkin, ettei se auta mitään. Myönnän myös sen, että omatkin kommenttini olivat ylitseampuvia.

      Ipota, olet selvästi lämminsydäminen ja ymmärtäväinen ihminen, kiitos sinulle siitä.

      Ja Qkuna, ehdotuksesi oli kiinnostava. Lupaan harkita sitä ja mahdollisesti laittaa tänne näytepalan jos en tähän viestiketjuun niin johonkin toiseen.

    • rrr2016

      "Toisten niskaan heitetty paska, ihan kaikkea ei tarvitse toisten päälle oksentaa."

      "parempaakuintosiv", millä oikeudella syytät minua tuohon tyyliin? Tajuatko yhtään, miten pahalta tuollainen syyttäminen minusta tuntuu? Miten kehtaat kirjoittaa tuollaisia syyttäviä kommentteja? Sinulle näyttää olevan ylivoimainen tehtävä ymmärtää se, että pahoitin mieleni enkä tarkoittanut sanomisiani. Itselläsi ei ole minkäänlaista kykyä osoittaa ymmärrystä tai myötätuntoa kun kehtaat kirjoittaa tuollaisia tuomitsevaisia kommentteja välittämättä siitä, miltä tuollainen syyttäminen tuntuu syyttämisen kohteena olevasta. Tuollaiset kommentit kertovat vaan ja ainostaan omasta tylystä ja myötätunnottomasta asenteestasi ja siitä, ettet kykene osoittamaan ymmärrystä keskustelun avaajaa kohtaan. Hellävaraisen lähestymistavan sijaan aloit vaan sokeasti ja ilkeästi syyttämään ja tuomitsemaan välittämättä siitä, miten pahalta halpahintaiset kommenttisi minusta tuntuvat. Jos pahoittaa mielensä, tulee kirjoittaneeksi kommentteja, joilla ei oikeasti tarkoita yhtään mitään. Mikä tämän ymmärtämisessä on niin ylivoimaisen vaikeaa? Itse olet terapian tarpeessa. Syytät minua toisten syyttämisestä, vaikka itse syyllistyt tuohon samaiseen syyttämiseen minun kohdallani.

      Ja tässäkin puran vain omia tuntemuksiani, aivan niin kuin aikaisemminkin. Sinä suhtauduit tuohonkin lapsellisen ivallisesti, kun kehtasit mainita tuon ilmaisun lainausmerkeissä pilkkamielessä. Pahoitin ihan oikeasti mieleni tuosta syyttämisestäsi. Ja tiedän kyllä, että mikään ei saletisti mene jakeluun eikä yksikään kirjoittamani sana mahdu ahdasmieliseen kalloosi vaan otat tämänkin vaan syyttämisenä. Yritän vain herätellä sinua muuttamaan asennettasi myötätuntoisempaan ja ymmärtäväisempään suuntaan.

      Kiitos vielä kerran ipotalle ja muille lämminsydämisille kommentoijille.

    • rrr2016

      "parempaakuintositv", haista vittu.

    • rrr2016

      "parempaakuintositv", jos et ymmärrä oman kommenttisi idioottimaisuutta ja tylyyttä, olet itse terapian tarpeessa.

    • rrr2016

      "parempaakuintositv", olisit vain jättänyt kirjoittamatta tuota idioottimaista kommenttia, niin ei olisi tarvinnut siitäkään mieltäni pahoittaa.

    • rrr2016

      "parempaakuintositv", hellävaraisen lähestymistavan sijaan aloit tylysti syyttämään minua välittämättä siitä, miten pahasti etenkin tuo "toisten niskaan heitetty paska" satutti ja loukkasi tunteitani.

    • rrr2016

      "mikään ei saletisti vieläkään mennyt jakeluun."

      On sinulla vitun idiootilla otsaa vittuilla minulle tuohon tyyliin.

    • rrr2016

      Et älyä yhtään, miten syyttävä, halveeraava ja ylitseampuva etenkin "tuo toisten niskaan heitetty paska". Se vauriotti oikeasti tunne-elämääni.

    • rrr2016

      "Jos aloittajalla on niin turkasen paha olo, että tässäkin keskustelussa toisten niskaan heitetty paska on vain "tunteiden purkamista", niin sitten olet terapian, et keskustelupalstan tarpeessa. Ihan kaikkea ei muiden päälle tarvitse oksentaa. Ei, vaikka se miten olisi mielestäsi vain "tunteiden purkamista". Jos annat itsellesi luvan ihan mihin vain sillä varjolla, että harjoitat vain "tunteiden purkamista", niin seuraavaksi olet vissiin sitten vetämässä jotakuta turpaan, koska se katsoi sinua tavalla, josta et pitänyt. Älä viitsi naurattaa. Ala nyt siis viimeinkin soveltaa itseesi niitä samoja sääntöjä, joita kaikkien muiden pitää sinusta noudattaa. Toisaalta, tämän keskustelun seuraaminen on ollut varsin viihdyttävää, joten odotan innolla seuraavaa purkaustasi, jonka tiedän tulevan, koska mikään ei saletisti vieläkään mennyt jakeluun. "

      Tuo kommentti on minun niskaani heitettyä paskaa.

    • rrr2016

      "parempaakuintositv", millä oikeudella kirjoitat tuollaisia haista paska-kommentteja minusta? Syytät mua ja ilkeilet minulle välittämättä siitä, miten pahasti tulet loukanneeksi tunne-elämääni.

    • rrr2016

      Keskustelun avaaja pyrkii vain purkamaan tunteitaan ja tuomaan esiin hänelle tärkeitä tai mieltään vaivaavia asioita. Kommentoijien ainoa tehtävä on osoittaa ymmärrystä ja myötätuntoa omaa lajitoveriaan kohtaan. Joka ei tähän kykene, pysykööt poissa ja jättäkööt kokonaan kommentoimatta. Näin olisivat saaneet toimia mm. draamakunkku, "parempaakuintositv" ja cfhcchfcc.

    • dfgshsfj

      Kun pyytää palautetta, lukijoiden pitää antaa sitä vain kehuen. Arvostella ei saa. Ja tämän ketjun aloittajaa pitää ymmärtää, mutta hänen ei tarvitse ymmärtää muita. Hän on maailmansa napa, kuten jokainen meistä oman maailmansa. Jossakin vaiheessa sen tajuaa, ja siitä alkaa empatian oppiminen.

    • rrr2016

      cfhcchfcc, haista vittu.

    • rrr2016

      "kääknyhvoivoi", "tiehesi trolli hus hus" ja "hullu puuroa keittää", haistakaa vittu. Kehtaatte haukkua mua hulluksi ja sekopääksi, mikä kertoo vain ja ainoastaan omasta asenteestanne ja luonteestanne. Sen sijaan, että edes yrittäisitte ymmärtää sen, että pahoitin mieleni enkä tarkoittanut sanomisiani, alennuitte käyttämään noita halpamaisia ilmauksia. Itse olette hulluja sekopäitä, jotka eivät älyä mistään mitään.

    • rrr2016

      "tuuliviiri ei lähtenytkään", tuo pilkkanimi kertoo kaiken oleellisen sinusta. Alennut pilkkaamaan ja ilkeilemään keskustelun avaajalle, joka yrittää vain tuoda esille häntä vaivaamaan jääneitä tärkeitä asioita. Ja lopuksi kaksi sanaa: haista vittu.

    • rrr2016

      cfhcchfcc, sinulle näyttää olevan ylivoimainen tehtävä ymmärtää se, että pahoitin mieleni enkä tarkoittanut sanomisiani. Niin kuin kaikille muillekin, jotka alkoivat sokeasti tuomitsemaan ja syyttämään. Ja sitten asiat väännetään niin, että minun pitäisi ymmärtää heitä, vaikka avasin keskustelun. Eikös kommentoijien pitäisi ymmärtää sitä, joka tuo asian esille?

    • rrr2016

      Mistähän se kertoo, että toiset kykenevät ymmärtämään sen, että keskustelun avaaja on pahoittanut mielensä eikä tarkoittanut sanomisiaan ja toiset alkavat sokeasti ja itsepäisesti syyttämään ja arvostelemaan ja haukkumaan hulluksi ja sekopääksi? Ihmettelenpä vain...

    • rrr2016

      "Ja tämän ketjun avaajaa pitää ymmärtää, mutta hänen ei tarvitse ymmärtää muita."

      En tarkoittanut ainoastaan itseäni vaan yleisesti ottaen keskustelun avaajaa oli se kuka tahansa. Hänhän tuo asian esille.

      Ja mitä ymmärtämistä siinä on, jos kommentoija vaan tylysti ja ahdasmielisesti syyttää avaajaa, haukkuu häntä hulluksi ja "sekopäiseksi trollinpenikaksi ja suhtautuu lapsellisen ivallisesti siihen asiaan, jonka hän tuo esille? Keskustelun avaaja pyrkii vain purkamaan tunteitaan ja tuomaan esille itselleen tärkeitä tai itseään vaivaamaan jääneitä asioita.

      Ongelmahan täällä on yksinkertainen. Siinä missä joku ymmärtää avaajan esille tuoman asian, ja heidän välilleen alkaa syntyä oikeasti rakentavaa ja syvällistä keskustelua, niin joku idiootti tulee ja pilaa hyvään vauhtiin päässeen keskustelun omalla haista paska-kommentillaan.

      • vanmjäs

        Niin kuin oikean elämänkin keskustelussa, myös täällä huonot vitsit, heitot ja murjaukset voi jättää täysin huomiotta. Sen pitäisi olla helppoa. Samaan sarjaan kuuluu myös kaikki mauttomuudet, juorut, ilkeydet ja muu ajattelemattomuudesta kumpuava. Silloin kiusaaja voittaa, kun kohde reagoi.

        Kuulepas nyt, rrr2016. Olet käynyt taistoasi noita muutamia nimimerkkejä vastaan jo vuoden päivät. Välillä olet käynyt poissa mutta jokin saa sinut aina tulemaan takaisin. Ja luet sitten vain negatiiviset kommentit, aina uudelleen ja uudelleen ja palaat kommentoimaan niitä kerta toisensa jälkeen!

        Ei kai tästä ole tullut liian iso/tärkeä juttu?

        Päättelisin että olet järkevä ihminen, tekstisi on eläväistä ja järkeenkäypää, selkeästi ajattelevan ihmisen tuottamaa... mutta tässä ei ole enää mieltä. Yksinäinen sotatilasi sen kun vain jatkuu. Sanon 'yksinäinen', koska eihän täällä enää kukaan sinua ole arvostellut, alkuperäiset "vihaajat" ovat muualla. Jotkut yksittäiset tahot käyvät täällä välissä kommentoimassa, osa jopa ihan asiallisia.

        Jos en liikaa spekuloi, mutta tuntuu vain vähän siltä että alkuperäinen rrr2016 on ollut jo poissa kauan. joku ihminen on vain päättänyt hänen nimissään jatkaa hänen häpäisyään. Kun taas jos kyse on yhdestä ja samasta ihmisestä... kyse on sairaudesta.


      • rrr2016

        Ymmärrän kyllä pointtisi. En vain piidä siitä, että cfhcchfcc:n kaltaiset ajattelemattomat ja kylmät ihmiset käyttävät "ihan oman tärähtäneen mielesi mukaan" kaltaisia halveeraavia ilmauksia.

        Miksi edes vaivautua kommentoimaan, jos ei ole keskustelun avaajalle mitään OIKEAA sanottavaa?


      • vanmjäs
        rrr2016 kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä pointtisi. En vain piidä siitä, että cfhcchfcc:n kaltaiset ajattelemattomat ja kylmät ihmiset käyttävät "ihan oman tärähtäneen mielesi mukaan" kaltaisia halveeraavia ilmauksia.

        Miksi edes vaivautua kommentoimaan, jos ei ole keskustelun avaajalle mitään OIKEAA sanottavaa?

        Sanot ymmärtäneesi pointtini, vai? Vastaa sitten ihmeessä, miksi kirjoitat edelleen vastauksia noille tiettyjen nimimerkkien kommenteille? Odotatko heiltä kenties jonkinlaista anteeksipyyntöä?

        Ystävä hyvä, vaikuttaa pahasti siltä että kierrät ajatuksissasi kehää. Jokin tässä mättää. Et todennäköisesti tule kuulemaan pahoitteluita, tai saamaan sitä oikeutta mikä sinulle kuuluu, se on tämän sivuston ja koko internetin perussääntö. Ja vähän koko elämässäkin.

        Kyse taitaapi olla vain siinä että osaako antaa itse kaiken näkemänsä, kokemansa ja lukemansa sonnan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta samantien ulos. Ilman sitä ajatusta, että he tuntisivat kohdettaan oikeasti. Se kun ei ole henkilökohtaista.


    • rrr2016

      tuolla cfhcchfcc:llä on itsellään tärähtänyt mieli jos hän ei ihan oikeasti älyä, miten idioottimainen ja halpamainen tuo "ihan oman tärähtäneen mielesi mukaan"-heitto oikeasti on. Ja sitten hän vielä kehtaa käyttää "päähänsilittelyjä"-kaltaista raukkamaista ilmaisua. Sana myötätunto on sinulle täysin vieras käsite, jota et kykene osoittamaan.

      • höpötti

        Olet kuukausia käynyt täällä tuota samaa, itseään toistavaa monologia muutamia ketjuun kirjoitelleita vastaan. Anna jo olla, ei ole kyse niin tärkeästä asiasta että tätä samaa, yli vuoden vanhaa keskusteluketjua kannattaa väkisin jatkaa. Et tule saamaan kaipaamaasi myötätuntoa ja ymmärrystä itsellesi täältä, varsinkaan kun et jätä trolleja omaan arvoonsa vaan alat itse käyttäytyä huonosti, haistatella ja haukkua. Miksi alentua muiden tasolle, jos kerta koet heidän olleen asiattomia sinua vastaan? Taistelet tuulimyllyjä vastaan. Etkä todellakaan paranna muiden keskustelijoiden mielikuvaa sinusta kun kuukausia käyt henkilökohtaista ristiretkeä täällä yhtä ainutta kirjoittelijaa vastaan. Asia selkeästi vaivaa sinua, mutta kannattaa miettiä syytä siihen. Useimmiten ihmiset eivät takerru tällaiseen näin pitkäksi aikaa. Jos saat pelkkää mielipahaa tältä palstalta, miksi palaat?

        Ja selvennykseksi, en mitenkään menisi aiheellista kritiikkiä sitten leimaamaan haukkumiseksi, kuten tässä ketjussa on näemmä ollut tapana. Kritiikki on kritiikkiä, sen tarkoitus on osoittaa paranneltaviakin kohtia, sellaisia jotka eivät toimi. Ilman tällaista palautetta on mahdoton kehittyä. Jos oikeasti kaipaa vain positiivisia palautteita ja kehuja eikä lainkaan kritiikkiä, ei tekstiään (tai tuntojaan) kannata laittaa nettiin, vähiten Suomi24-palstalle. Sinun ei ole mitenkään mahdollista kontrolloida muita keskustelijoita, etkä pysty määräämään, millaista palautetta he sinulle antavat. Toivoa voit, mutta pallo on heillä. Voit itsellesi toki määritellä, mitä sinulle on se "oikea" palaute (eli positiivinen ja vain kehuva), mutta älä vedä hernettä nenään jos joku kokee myös kriittiset vastaukset oikeaksi palautteeksi.


    • rrr2016

      Haluan pyytää sydämeni pohjasta anteeksi kaikilta niiltä, joita olen mennyt haukkumaan tai syyttämään. Voin vannoa käsi sydämellä, etten tarkoittanut kirjoittamisiani, mutta ymmärrän kyllä, jos joku niistä on mielensä pahoittanut. Kyllähän kritiikin antaminen kuuluu asiaan, ei siinä mitään. Olen vain itse hieman varovainen kritiikin antamisen suhteen, lienee ominaisuuteni. Näin ollen olen kokenut myös muiden antaman kriitikin tavallista raskaammin ja kokenut sen henkilökohtaisena loukkauksena kirjoitustaitojani tai persoonallisuuttani kohtaan, oli kritiikki aiheellista tai ei.

      Kiitos vaan tasapuolisesti kaikille palautteen antajille.

    • rrr2016

      Eikä kukaan todellakaan ole mikään vitun saastainen persereikä tai hevonpaska, ja kaikki ansaitsevat tietysti elää täällä maapallolla.

    • rrr2016

      Pyydän sydämeni pohjasta anteeksi myös kaikkia haistattelujani, joilla en ihan oikeasti tarkoittanut mitään.

    • Minäsisällyn

      Tiedätkö miksi tämä on sun mieliharrastus

    • rrr2018

      Totta kai sinä ymmärrät elämästä ja asioista vaikka mitä.

    • vanmni

      Muistakaa, että kirjabloggaajat eivät ole kriitikkoja.
      He kirjoittavat alkeellisia mielipiteitä kirjasta.

    • rrr2018

      Etkä tietenkään ole myöskään mikään v:n ääliö etkä mikään muukaan ja totta kai kaikki ihmiset ymmärtävät elämästä ja asioista vaikka mitä. Tosi asia on se, etten tarkoittanut loukata ketään enkä myöskään kohdistanut sitä keneenkään ihmiseen enkä koskaan edes tullut sellaista OIKEASTI kirjoittaneeksi. En ole missään vaiheessa OIKEASTI haukkunut enkä syyllistänyt ketään. Olen vain ollut niin syvällä itseni uhriuttamisessa tietyistä syistä johtuen että olen kokenut kirjoitukset henkilökohtaisina loukkauksina.

    • Anonyymi

      Mitä sinulle kuuluu nykyään, rrrr2015? :)

      Olen tuo vanmjes, olen muutamaan kertaan kirjoitellut tässäkin viestiketjussa

      • Anonyymi

        Minun asiani eivät kuulu sen enempää sinulle kuin kenellekään muullekaan tällä paskasivustolla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      199
      4700
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      275
      2777
    3. Oletko kaivattusi tyyppinen henkilö

      ulkoisesti?
      Ikävä
      134
      1717
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1411
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      204
      1380
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1156
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1134
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1089
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1067
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1061
    Aihe