Kävin koiranäyttelyssä Belgejä katselin, huomioni kiinnittyi näiden kokoon olivat rotumääritelmän mukaisia. Tuolla Tampereella katselin joskus narttu Tervu-belgiä jonka säkä oli varmaan 65cm jos ei ylikin ja oli uros Tervu-belgi jonka säkä oli jo varmaan 70cm
Miten rotumääritelmä voi poiketa noin paljon koti Belgeistä?
Belgianpaimenkoiran koko
3
244
Vastaukset
- Belgientuttu
Olisikohan noin että jotkut kotibelgit eroavat rotumääritelmästä, ei toisin päin. Asiaa tarkemmin tuntematta arvelen että rotumääritelmää voidaan muuttaa jos jalostus tuottaa esim nykyistä korkeampia koiria.
- koko24erojaon
Tässä tuntemieni käyttömalikoiden mittaustuloksia: Urokset painaneet 19-52 kg, nartut 20-36 kg. Urosten korkeudet 60-74 c, nartut 50-65.
Meidän 90-luvulla syntyneet tervunartut olivat molemmat 60 cm/23 kg. Mutta kyllä tuon nuoremman veli samasta pentueesta kasvoi isoksi kuin mikä, mutten tiedä sen lopullista säkäkorkeutta.
Narttubelgin ihannesäkä on muistaakseni 58 cm, rajat 56 - 62 cm, uroksella 62 cm ja 60 - 66 cm. Mulla koski sormet juuri ja juuri meidän narttujen säkää, kun koira seisoi vierellä ja itse olin suorana. 57 cm collien (1 cm yli FCI:n määritelmän) takia taas joudun vähän niiaamaan.
Mä kuulin jossain, että käyttömalit ovat näyttömalia suurempia, koska on haluttu vahvempia koiria suojeluun. Monessa rodussa on päinvastoin, näyttelykoirat ovat suurempia (ja massavampia) kuin käyttökoirat, koska käyttökoiran pitää jaksaa töissä (suuri koko on vähemmän taloudellista) ja näyttelykoiran näyttää komealta.
Näyttelyissä kehään voidaan tietysti tuoda myös "virheellinen" koira. Tuomarin pitää sitten arvostella se rotumääritelmän mukaan (tosin joissain roduissa tuomarit tuntuvat lukevan ihan omaa rotumääritelmäänsä...). Koko on sentään helppo mitata ja verrata annettuihin raja-arvoihin, mutta näkyykö kehissä mittakeppejä? Toiseksi, mittailevatko kotikoiraksi kasvattavat koiriansa sen enempää kuin näyttelykoiria kasvattavat?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vuonna 2026 jää entistä vähemmän rahaa käteen palkansaajille
Työttömyysvakuutusmaksu nousee 0,3 prosenttia. Työeläkemaksu nousee 7,15 prosentista 7,3 prosenttiin. Työmarkkinajärjest1076939Suomen kansa puhunut: Purra huonoimpia ministereitä
Kouluarvosanalla 6–, eli samaa tasoa mitä Purran oikeakin koulutodistus. Epäpätevyys on tullut huomattua Suomen talouden4845065Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona
Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks1333064Joulun ruokajonoissa entistä enemmän avuntarvitsijoita - Mitä ajatuksia tämä herättää?
Räppärit Mikael Gabriel, VilleGalle ja Jare Brand jakoivat ruokaa ja pehmeitäkin paketteja vähävaraisille jouluaattoa ed2132581Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa
On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t252250Pituuden mittaaminen
Ihmisen pituuden mittaaminen ja puolikkaat senttimetrit. Kuuluuko ne puolikkaatkin sentit tai millit teistä ilmoittaa m431252En tiedä enää
Pitäiskö mun koittaa vältellä sua vai mitä? Oon välillä ollut hieman mustasukkainen, myönnän. En ymmärrä miksi en saa su741172Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä
Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu111139Luuletko, että löydetään vielä
Yhteys takaisin? En tiedä enää mitä tehdä... tuntuu jo että olen vieraantunut sinusta. Naiselta531070- 1071064