Belgianpaimenkoiran koko

Eräs.Ihmettelijä

Kävin koiranäyttelyssä Belgejä katselin, huomioni kiinnittyi näiden kokoon olivat rotumääritelmän mukaisia. Tuolla Tampereella katselin joskus narttu Tervu-belgiä jonka säkä oli varmaan 65cm jos ei ylikin ja oli uros Tervu-belgi jonka säkä oli jo varmaan 70cm

Miten rotumääritelmä voi poiketa noin paljon koti Belgeistä?

3

183

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Belgientuttu

Olisikohan noin että jotkut kotibelgit eroavat rotumääritelmästä, ei toisin päin. Asiaa tarkemmin tuntematta arvelen että rotumääritelmää voidaan muuttaa jos jalostus tuottaa esim nykyistä korkeampia koiria.

• koko24erojaon

Tässä tuntemieni käyttömalikoiden mittaustuloksia: Urokset painaneet 19-52 kg, nartut 20-36 kg. Urosten korkeudet 60-74 c, nartut 50-65.

• Meidän 90-luvulla syntyneet tervunartut olivat molemmat 60 cm/23 kg. Mutta kyllä tuon nuoremman veli samasta pentueesta kasvoi isoksi kuin mikä, mutten tiedä sen lopullista säkäkorkeutta.

Narttubelgin ihannesäkä on muistaakseni 58 cm, rajat 56 - 62 cm, uroksella 62 cm ja 60 - 66 cm. Mulla koski sormet juuri ja juuri meidän narttujen säkää, kun koira seisoi vierellä ja itse olin suorana. 57 cm collien (1 cm yli FCI:n määritelmän) takia taas joudun vähän niiaamaan.

Mä kuulin jossain, että käyttömalit ovat näyttömalia suurempia, koska on haluttu vahvempia koiria suojeluun. Monessa rodussa on päinvastoin, näyttelykoirat ovat suurempia (ja massavampia) kuin käyttökoirat, koska käyttökoiran pitää jaksaa töissä (suuri koko on vähemmän taloudellista) ja näyttelykoiran näyttää komealta.

Näyttelyissä kehään voidaan tietysti tuoda myös "virheellinen" koira. Tuomarin pitää sitten arvostella se rotumääritelmän mukaan (tosin joissain roduissa tuomarit tuntuvat lukevan ihan omaa rotumääritelmäänsä...). Koko on sentään helppo mitata ja verrata annettuihin raja-arvoihin, mutta näkyykö kehissä mittakeppejä? Toiseksi, mittailevatko kotikoiraksi kasvattavat koiriansa sen enempää kuin näyttelykoiria kasvattavat?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      26
      3038
    2. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1487
    3. Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!

Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa
      Puolanka
      76
      1073
    4. Miten suomalaiset miehet

On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää
      Ikävä
      140
      998
    5. Anna mulle vielä tilaisuus

näyttää kuinka susta tykkään.
      Ikävä
      45
      921
    6. Mitkä asiat tekevät

kaivatustasi vetovoimaisen?
      Ikävä
      61
      882
    7. Eräs läheinen sanoi

Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.
      Ikävä
      45
      858
    8. Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä

– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe
      Perussuomalaiset
      171
      842
    9. Muistatko vielä

Missä nähtiin ensimmäisen kerran? Miehelle.
      Ikävä
      42
      826
    10. Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)

Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis
      Sinkut
      135
      746
    Aihe