Belgianpaimenkoiran koko

Eräs.Ihmettelijä

Kävin koiranäyttelyssä Belgejä katselin, huomioni kiinnittyi näiden kokoon olivat rotumääritelmän mukaisia. Tuolla Tampereella katselin joskus narttu Tervu-belgiä jonka säkä oli varmaan 65cm jos ei ylikin ja oli uros Tervu-belgi jonka säkä oli jo varmaan 70cm

Miten rotumääritelmä voi poiketa noin paljon koti Belgeistä?

3

208

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Belgientuttu

Olisikohan noin että jotkut kotibelgit eroavat rotumääritelmästä, ei toisin päin. Asiaa tarkemmin tuntematta arvelen että rotumääritelmää voidaan muuttaa jos jalostus tuottaa esim nykyistä korkeampia koiria.

• koko24erojaon

Tässä tuntemieni käyttömalikoiden mittaustuloksia: Urokset painaneet 19-52 kg, nartut 20-36 kg. Urosten korkeudet 60-74 c, nartut 50-65.

• Meidän 90-luvulla syntyneet tervunartut olivat molemmat 60 cm/23 kg. Mutta kyllä tuon nuoremman veli samasta pentueesta kasvoi isoksi kuin mikä, mutten tiedä sen lopullista säkäkorkeutta.

Narttubelgin ihannesäkä on muistaakseni 58 cm, rajat 56 - 62 cm, uroksella 62 cm ja 60 - 66 cm. Mulla koski sormet juuri ja juuri meidän narttujen säkää, kun koira seisoi vierellä ja itse olin suorana. 57 cm collien (1 cm yli FCI:n määritelmän) takia taas joudun vähän niiaamaan.

Mä kuulin jossain, että käyttömalit ovat näyttömalia suurempia, koska on haluttu vahvempia koiria suojeluun. Monessa rodussa on päinvastoin, näyttelykoirat ovat suurempia (ja massavampia) kuin käyttökoirat, koska käyttökoiran pitää jaksaa töissä (suuri koko on vähemmän taloudellista) ja näyttelykoiran näyttää komealta.

Näyttelyissä kehään voidaan tietysti tuoda myös "virheellinen" koira. Tuomarin pitää sitten arvostella se rotumääritelmän mukaan (tosin joissain roduissa tuomarit tuntuvat lukevan ihan omaa rotumääritelmäänsä...). Koko on sentään helppo mitata ja verrata annettuihin raja-arvoihin, mutta näkyykö kehissä mittakeppejä? Toiseksi, mittailevatko kotikoiraksi kasvattavat koiriansa sen enempää kuin näyttelykoiria kasvattavat?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      18
      4181
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      494
      2316
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      142
      1851
    4. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      76
      1474
    5. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      158
      1446
    6. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      9
      1214
    7. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      106
      727
    8. Olisitko maailmani?

Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      34
      724
    9. Mies miten tämä

Tilanne ratkaistaan?
      Ikävä
      27
      711
    10. Lähdetkö nainen joku päivä mun kanssa Anttilaan?

Katsomaan sisustustarvikkeita ja sit mentäisiin matkatoimistoon katsomaan matkoja?
      Ikävä
      25
      681
    Aihe