Silikonin valaminen

Heddy

Näin kerran videon jossa taiteilija valoi kipsimuotilla silikonista ankkoja. Onko kellään tarkempaa tietoa miten kyseinen homma etenee. Kokeilin sitä pariin otteeseen, mutta silikoni jäi aina kuplikkaaksi (videossa taiteilija vain lätkäisi silikonin muottiin ja sillä selvä). Olisi pari toteutettavaa ideaa jos vain ymmärtäisin miten kyseinen tekniikka toimii. Olen kysynyt neuvoa kaikilta tuntemiltani taiteen ammattilaisilta ja harrastajilta, mutta kukaan ei ole osannut neuvoa.

7

9678

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fyllitäti

      ...ett pitäiskö muottia siinä massan kaatovaiheessa "tärisyttää", samalla konstilla ainakin kipsivalussa ilmakuplat lähtee pois. ja tietysti jo kaataessa kannattaa katsoa, ettei menis ilmaa, siis kaataa mahd. tasaisesti ja "vatkaamatta".hmm...

      • ook

        Silikoni olisi hyvä "ilmata" alipainekaapissa.

        ...tuollaisia kaappeja vain ei aivan jokaisella taida olla kotonaan. Nikkari voi rakentaa tällaisen laitteen vaikka itse. Alipaine saadaan
        aikaiseksi vaikka vanhalla imurin moottorilla (kovaäänistä) tai sitten jääkaapin kompressorilla (hiljaisempaa).

        kotioloissa joudut tyytymään tärisyttämiseen. Kokeile vaikka käsihiomakonetta astian pohjaavasten yms. Tietyt ongelmakohdat voi myös sivellä ohuesti silikonilla, ja vasta sitten suorittaa varsinainen silikonivalu.


      • Heddy
        ook kirjoitti:

        Silikoni olisi hyvä "ilmata" alipainekaapissa.

        ...tuollaisia kaappeja vain ei aivan jokaisella taida olla kotonaan. Nikkari voi rakentaa tällaisen laitteen vaikka itse. Alipaine saadaan
        aikaiseksi vaikka vanhalla imurin moottorilla (kovaäänistä) tai sitten jääkaapin kompressorilla (hiljaisempaa).

        kotioloissa joudut tyytymään tärisyttämiseen. Kokeile vaikka käsihiomakonetta astian pohjaavasten yms. Tietyt ongelmakohdat voi myös sivellä ohuesti silikonilla, ja vasta sitten suorittaa varsinainen silikonivalu.

        Silikoni ei paljoa pienistä täristelyistä välitä. Ei tapahdu mitään. Mutta kyl se homma viel jotenkin selvitetään.


    • veistostelija

      Ongelma ei ole kummoinen (ellet halua käyttää kirkasta silikonia)

      Levitä ohuita kerroksia muotin sisä pintaan.kun haluttu paksuus on saavutettu, yhdistä muotit runsaalla saumalla. valokseen jää sauman kohdalle heltta joka on helppo poistaa.

      • Heddy

        Kirkasta silikonia kyllä haluaisin käyttää... mutta täytyy kokeilla jos tuolla tavalla saisin jotain aikaseksi, vaikka sitten kukallisella silikonilla prkl mutta jotain pitää saada tehtyä. Onneks on ihan päästävä muotti et ei mitään monimutkasta. Kokeilen, kiitos neuvoista!


    • isi_

      Tee ison pahvimukin alaosaan, lähelle pohjaa n. 1 cm reikä ja peitä se teipillä. Laita pahvimuki pöydän reunalle ja laita muotti lattialle, sanomalehden päälle. Kaada silikoni kuppiin ja ota sen jälkeen teippi varovasti irti siten, että silikoni alkaa valua ohuena nauhana. Melkein kaikki kuplat poistuvat massasta valumisen aikana. Tilan tulee olla suojattu vedolta. silloin silikoninauha osuu tarkemmin maaliin.

      • pesten

        Mitä silikonia olette käyttäneet ja mistä olette ostaneet? Onko teidän käyttämä silikoni sellaista että on mahdollista valun jälkeen värjätä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      855
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      605
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe